Isten óvja Angliát!

1
2215
Brexit
pixabay

Ugyanis a kormányzata nem fogja. De Isten óvjon minket is, hasonló okokból: tegnapi írásunkban kitértem arra, hogy Orbán Viktor mintha nem lenne teljesen tisztában a Brexit fogalmával, mibenlétével és következményeivel, ám bátor ember, és nyilatkozik róla, kár, hogy szamárságokat – nos, a nemzetközi helyzet tegnap óta jelentősen fokozódott.

Éspedig két elem változott meg. Egyrészt pár perccel ezelőtt vált hivatalossá: aláírták a megállapodást a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről, valamint a politikai nyilatkozatot a jövőbeli kapcsolatokról a Brexit után is bennmaradó európai uniós tagországok vezetői Brüsszelben. A jóváhagyás várható volt, mivel előző nap Gibraltár kérdésének megoldásával elhárult az utolsó probléma is.

A két dokumentumot Theresa May brit kormányfőnek is alá kell írnia, aki a tervek szerint hamarosan csatlakozik a huszonhetekhez.

A litván elnök Dalia Grybauskaitė azt mondta a döntés előtt: „Támogatni fogjuk ma a megegyezést, de ez egyik oldalnak sem jelent semmi jót.”

„Az Egyesült Királyság kiválása az EU-ból egy tragikus pillanat. Nincs rajta semmi ünnepelnivaló. De elértük a lehető legjobb egyezséget” – osztotta meg a véleményét reggel az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker.

Ha most azt hisszük, eldőlt Britannia sorsa, nagyot tévedünk.

Theresa May kormányfőként aláírhatja a ma megszületett dokumentumot, azonban azt még a brit parlamentnek is meg kell szavazni, különben érvénytelen lesz a megállapodás.

De hát mi van ebben az okmányban végső soron, milyen lesz vagy inkább lehet a Brexit?

Alapvetően a legszigorúbb, majdhogynem a „megállapodás nélküli” (no-deal) Brexit-változatról van szó. Tehát Nagy-Britannia kikerül úgy az európai vámunióból, mint a szabad munkaerő-áramlás rendszeréből, nem kér és nem kap európai uniós támogatásokat, nem fizet be semmit az Uniónak, és egyáltalában véve, jogi szempontból olyan külföldi országgá válik a kontinens felől nézve, mint Marokkó vagy Tunézia.

Részletesebben: a 2019. március 29-i kilépéstől 2020. december végéig egy átmeneti időszak következik, amelynek az ideje alatt a Nagy-Britanniában élő uniós állampolgárok, és az EU-ban élő britek megtarthatják a korábban élvezett jogaikat. Nagy-Britannia és az EU vállalja, hogy a britek tagsága alatt vállalt be- és kifizetési kötelezettségeiket mindketten teljesítik, akkor is, ha kilépés dátuma után esedékesek. A szétválás lebonyolításának része például a meglévő szerzői jogok védelme, a folyamatban levő rendőrségi és más igazságszolgáltatási ügyek befejezése, és hogy az átmeneti időszak előtt kereskedelmi forgalomba bocsátott áruk eljuthatnak a célállomásukra.

Vannak szankciók is a megállapodásban, arra az esetre, ha valamelyik fél esetleg nem tartaná be a rárótt kötelezettségeket, de egyébként 2019. március 29. és 2020. december 31. között majdnem minden úgy történik majd, mintha Nagy-Britannia még tag lenne az EU-ban, az egyetlen kivétel az, hogy nem vehet részt az EU-s intézmények munkájában, tehát például nem lesz EP-képviselője, EU-biztosa, és a brit kormány nem vehet részt az EU-s miniszterek Tanácsának ülésein és az üléseket előkészítő találkozóin. Az átmeneti időszak egyszer meghosszabbítható, ha az Egyesült Királyság és az EU közösen eldönti, hogy meg szeretné hosszabbítani.

Mint láthatjuk, ez nem teljes megállapodás,

mert például az ír-északír vámhatár kérdését, ami alapvető gondot jelentett a megegyezés szempontjából, úgy oldották meg, hogy létrehoznak egy közös vámterületet az EU és az Egyesült Királyság között, ami lehetővé teszi, hogy Írországból ellenőrzés nélkül lehessen árukat szállítani Észak-Írországba, ugyanakkor Észak-Írország korlátozások nélkül kereskedhet Nagy-Britanniával is. Ezzel elhárult annak a veszélye, hogy Ulster harcedzett fiai (és lányai) sorompót látván maguk és anyaországuk között, azt minimális gondolkodási idő után egyszerűen a levegőbe röpítsék, és megszakítsák a kapcsolataikat Londonnal, a hosszú évek alatt megszokott módon.

Skócia kérdése azonban továbbra is rendezetlen maradt: márpedig Nicola Sturgeon skót miniszterelnök álláspontja kérlelhetetlen és szigorú. Eszerint amennyiben lehetséges, kormánya szinte bizonyosan támogatni fog egy második brit népszavazást az európai uniós tagságról. Sőt garanciát követelnek arra, hogy ha a referendumon Skócia az EU-tagság fenntartása mellett voksolna, miközben az Egyesült Királyság többi része a kilépést erősítené meg, akkor Skóciát ne kötelezzék a többiek óhajának elfogadására. Ráadásul akkor egyeznének bele egy második népszavazás ötletébe, ha cserébe Skócia ismét szavazhatna a függetlenségről.

Tehát sok kérdés még nyitott, tulajdonképpen egyelőre csak az Unió részéről született megegyezés. De lássuk azt, ami minket érdekel:

mi lesz az Egyesült Királyságban élő magyar munkavállalókkal?

A kiszivárgott részletek alapján az új bevándorlási rendszerben – amely a kormány szándékai szerint a brit EU-tagság megszűnése után tervezett huszonegy hónapos átmeneti időszak lejártával lépne életbe – megszűnnének a számszerű korlátozások a magasan képzett külföldi munkavállalók esetében, így például az EU-országokból érkező orvosok és más, magas szakképesítésű munkavállalók is állandó nagy-britanniai letelepedési engedélyt kaphatnának, hozzátartozóikkal együtt.

Ezzel szemben ilyen magyar munkavállaló kevés van, még a magyar diplomások is inkább alacsonyabb presztízsű, kevesebb képzettséget igénylő munkákat végeznek Nagy-Britanniában. Ők a jövőben csak tizenegy hónapra szóló tartózkodási és munkavállalási engedélyhez juthatnának, és családtagjaikat sem vihetnék magukkal. Természetesen szó sem lehet arról, hogy szociális juttatásokban részesüljenek.

Hát, erre mondta azt pénteken Orbán Viktor, hogy a tervezet magyar szempontból kielégítő, megvédi az Egyesült Királyságban élő és dolgozó magyarok érdekeit. Szerinte a magyar munkavállalók jogai nem fognak sérülni.

Ha ez nem jogsérelem, akkor nem tudom mi az – a Napnál is világosabb, hogy a magyar kormányfő nem olvasott el semmiféle dokumentumot, csak beszélt bele az éterbe, és biztos abban, hogy más sem olvasta az idevágó iratokat.

Téved, mint már annyiszor. Nagyot téved.

De térjünk vissza a munkavállalóinkhoz:

mi lesz a brit gazdasággal?

Azzal, kérem, baj lesz: a külföldi EU-munkaerő alkalmazása a Brexit után is alapvető fontosságú lesz a brit gazdaság és a közszolgáltatások számára, a munkavállalók szakképesítésétől függetlenül. Adataink szerint a brit vendéglátóipar felszolgálóinak hetvenöt százaléka, szakácsainak huszonöt százaléka, takarító és fenntartó személyzetének harminchét százaléka érkezett az Unióból – más megoldást nem látok, valószínűleg be kell zárni London szállodáinak egy részét, nem sokat, csak úgy a háromnegyedét.

És a vendéglátóipar csak egy példa – az energiaszektor, más okokból ugyan, de szintén össze fog omlani (a brit atomerőművek egy része elavult, alkatrész-utánpótlása uniós támogatáshoz kötött lett volna), így nem lehetetlen, hogy visszatér a híres londoni szmog, hiszen rá lesznek kényszerülve, hogy a jövőben szénnel fűtsenek, gázlámpával világítsanak.

Theresa May, Boris Johnson, Nigel Farage és társaik visszalökték Angliát a viktoriánus korba.

Egy jelentős különbséggel.

Nincs a világnak az a Brexitje, amitől visszakapnák Indiát.

Vagy a többi gyarmatot.

Isten óvja Angliát, isten óvjon minket is!

1 hozzászólás

  1. Van azért jó hír is.
    1. A következő években előbb-utóbb az iq <50 szavazókhoz is eljut a hír, hogy miután kilép egy ország az EU-ból, összeomlik pár dolog, nálunk konkrétan minden. Ezután próbálkozhat nálunk bárki egy népszavazással az EU-ból való kilépésre.
    2. Minimum 300.000 magyar haza fog jönni a következő 1-2 évben, akik valszeg 2022-ben MZP oevk listájára fognak szavazni a már meglévő 600.000 mellett. Csak emékeztetőül a lista arról, hogy hol hány szavazó kell még a 49%-os Fidesz/Kdnp-hez :
    Budapest 1. (I.V.VIII.IX.) 0
    Budapest 2. (XI.) 909
    Budapest 3. (XII.) 1997
    Budapest 4. (II.) 2712
    Budapest 5. (VII.) 0
    Budapest 6. (VIII.IX.) 3871
    Budapest 7. (XIII.) 0
    Budapest 8. (XIV.) 0
    Budapest 9. (X.) 0
    Budapest 10. (III.) 0
    Budapest 11. (IV.) 0
    Budapest 12. (IV.XV.) 0
    Budapest 13. (XIV.XVI.) 1083
    Budapest 14. (X.XVII.) 2272
    Budapest 15. (XVIII.) 0
    Budapest 16. (XIX.XX.) 0
    Budapest 17. (XXI.XXIII) 0
    Budapest 18. (XI.XXII.) 0
    Baranya 1. (Pécs) 0
    Baranya 2. (Pécs) 9613
    Baranya 3. (Mohács) 0
    Baranya 4. (Szigetvár) 0
    Bács-Kiskun 1. (Kecskemét) 0
    Bács-Kiskun 2. (Kecskemét) 0
    Bács-Kiskun 3. (Kalocsa) 0
    Bács-Kiskun 4. (Kiskunfélegyháza) 0
    Bács-Kiskun 5. (Kiskunhalas) 0
    Bács-Kiskun 6. (Baja) 0
    Békés 1. (Békéscsaba) 5767
    Békés 2. (Békés) 0
    Békés 3. (Gyula) 0
    Békés 4. (Orosháza) 1802
    Borsod-Abaúj-Zemplém 1. (Miskolc) 127
    Borsod-Abaúj-Zemplém 2. (Miskolc) 4160
    Borsod-Abaúj-Zemplém 3. (Ózd) 4879
    Borsod-Abaúj-Zemplém 4. (Kazincbarcika) 7126
    Borsod-Abaúj-Zemplém 5. (Sátoraljaújhely) 9480
    Borsod-Abaúj-Zemplém 6. (Tiszaújváros) 9193
    Borsod-Abaúj-Zemplém 7. (Mezőkövesd) 0
    Csongrád 1. (Szeged) 0
    Csongrád 2. (Szeged) 5633
    Csongrád 3. (Szentes) 6514
    Csongrád 4. (Hódmezővásárhely) 8594
    Fejér 1. (Székesfehérvár) 7693
    Fejér 2. (Székesfehérvár) 0
    Fejér 3. (Bicske) 0
    Fejér 4. (Dunaújváros 0
    Fejér 5. (Sárbogárd) 0
    Győr-Moson-Sopron 1. (Győr) 0
    Győr-Moson-Sopron 2. (Győr) 0
    Győr-Moson-Sopron 3. (Csorna) 0
    Győr-Moson-Sopron 4. (Sopron) 0
    Győr-Moson-Sopron 5. (Mosonmagyaróvár) 0
    Hajdú-Bihar 1. (Debrecen) 9793
    Hajdú-Bihar 2. (Debrecen) 0
    Hajdú-Bihar 3. (Debrecen) 0
    Hajdú-Bihar 4. (Berettyóújfalu) 0
    Hajdú-Bihar 5. (Hajdúszoboszló) 9902
    Hajdú-Bihar 6. (Hajdúböszörmény) 9616
    Heves 1. (Eger) 4259
    Heves 2. (Gyöngyös) 2350
    Heves 3. (Hatvan) 8507
    Jász-Nagykun_Szolnok 1. (Szolnok) 3919
    Jász-Nagykun_Szolnok 2. (Jászberény) 8492
    Jász-Nagykun_Szolnok 3. (Karcag) 0
    Jász-Nagykun_Szolnok 4. (Törökszentmiklós) 1908
    Komárom-Esztergom 1. (Tatabánya) 0
    Komárom-Esztergom 2. (Esztergom) 6303
    Komárom-Esztergom 3. (Komárom) 0
    Nógrád 1. (Salgótarján) 0
    Nógrád 2. (Balassagyarmat) 0
    Pest 1. (Érd) 5099
    Pest 2. (Budakeszi) 296
    Pest 3. (Szentendre) 0
    Pest 4. (Vác) 0
    Pest 5. (Dunakeszi) 4961
    Pest 6. (Gödöllő) 0
    Pest 7. (Vecsés) 9371
    Pest 8. (Szigetszentmiklós) 6084
    Pest 9. (Nagykáta) 8034
    Pest 10. (Monor) 0
    Pest 11. (Dabas) 0
    Pest 12. (Cegléd) 8681
    Somogy 1. (Kaposvár) 5260
    Somogy 2. (Barcs) 5266
    Somogy 3. (Marcali) 6197
    Somogy 4. (Siófok) 0
    Szabolcs-Bereg-Szatmár 1. (Nyíregyháza) 4054
    Szabolcs-Bereg-Szatmár 2. (Nyíregyháza) 6002
    Szabolcs-Bereg-Szatmár 3. (Kisvárda) 0
    Szabolcs-Bereg-Szatmár 4. (Vásárosnamény) 0
    Szabolcs-Bereg-Szatmár 5. (Mátészalka) 0
    Szabolcs-Bereg-Szatmár 6. (Nyírbátor) 0
    Tolna 1. (Szekszárd) 6581
    Tolna 2. (Dombóvár) 0
    Tolna 3. (Paks) 0
    Vas 1. (Szombathely) 0
    Vas 2. (Sárvár) 0
    Vas 3. (Körmend) 0
    Veszprém 1. (Veszprém) 9232
    Veszprém 2. (Balatonfüred) 8545
    Veszprém 3. (Tapolca) 3090
    Veszprém 4. (Pápa) 0
    Zala 1. (Zalaegerszeg) 0
    Zala 2. (Keszthely) 0
    Zala 3. (Nagykanizsa) 7321

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .