Kezdőlap Címkék Hableány

Címke: Hableány

Hajóbaleset: visszatértek a rendőrök a Vikingre – hiba volt elengedni?

Újabb szemlét tartott a rendőrség a hajóbalesetben részes Viking Sigyn szállodahajón a „további bizonyítékok beszerzése” érdekében. Az elhunyt hableányos matróz ügyvédje eleve hibának tartotta a hajó elengedését.

Önmagával került ellentmondásba a rendőrség a közel két hete történt hajóbaleset bizonyítási eljárásában.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozócsoportja hétfőn délután Visegrádon

„a további bizonyítékok beszerzése és a történeti tényállás teljes körű tisztázása érdekében”

újabb szemlét tart a menetrend szerint Magyarországra érkezett Viking Sigyn kabinos szállodahajón – tudatta a rendőrség.

Korábban mindent elvégeztek?

Ez azért tűnik különösnek, mert a baleset után pár nappal a rendőrség útjára engedte a szállodahajót. Állításuk szerint

minden bizonyítékot begyűjtöttek, amelyre szükség volt

a nyomozáshoz. Dél-Korea tiltakozott ez ellen, szerintük le kellett volna foglalni a hajót. Ugyanez a véleménye a Hableány balesetében elhunyt matróz családját képviselő Magyar György ügyvédnek is. Szerinte a rendelkezésre állott időben nem lehetett begyűjteni az összes bizonyítékot, és a büntetőeljárási törvény alapján egyébként is

le kellett volna foglalni, hogy érintetlen bizonyítási eszköz legyen az eljárásban.

Mindenesetre a fotókon látszik, hogy a Vikingen az eltelt időben kijavították az orron keletkezett sérüléseket.

A Viking Visegrádon most, alatta a baleset után. MTI/Cseke Csilla

Magyar György a múlt héten kifejtette, hogy a legkülönfélébb nyomokat, akár emberi maradványokat is, a baleset után azonnal kellett volna megszerezni a hajó elülső részéről.

A Viking Sigyn – korábbi elbocsátása után – visszaállt a szokásos utasforgalomba. Ennek részeként érkezett vissza Magyarországra.

Hajóbaleset: egy koreai párt már eltemettek odahaza

A Hableány négy áldozatának hamvai hétfőn megérkeztek Koreába, egy házaspárt pedig már el is temettek. Változatlanul zajlik a roncs kiemelésének előkészítése.

A hajótragédiában elhunyt dél-koreaiak közül négy maradványai hétfőn megérkeztek Szöulba, az Incson Nemzetközi Repülőtérre – jelentette a koreai hírügynökség, a Yonhap.

Mint írják, az áldozatokat még Magyarországon elhamvasztották, ezeket szállították haza, a a hozzátartozókkal együtt.

Ők voltak az első csoport, akik az ideutazott családtagok közül hazaérkeztek.

A nap folyamán pedig kettejük, egy házaspár maradványainak eltemetése már meg is történt Szöul déli részén, Anyangban.

„Soha nem álmodtam, hogy kellemes utazásuk (Magyarországra) utolsó napja életük utolsó napja lesz. Imádkozom, hogy boldogok legyenek a mennyben” – mondta egy gyászoló a Yonhapnak.

A Hableány roncsa kiemelésének előkészítése változatlanul zajlik, a hevedereket próbálják átfűzni. Ez már hétfőn megtörténhet,

a kiemelés kedden vagy szerdán lehetséges.

Bár a Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak – mondta Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében.

Ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat.

A víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni.

A Duna vízszintje eközben gyorsan apad, a korábban jelzettnél némileg intenzívebb süllyedés valószínűsíthető – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság. Hétfő késő délelőtt 450 centi volt a vízszint, fél nap alatt 13 centit apadt.

A baleset 33 koreai és két magyar részese közül hét sérültet fogtak ki a vízből, a többi – vélhetően mind elhunyt – közül még nyolcat keresnek. Egyikük a hajó magyar kapitánya, a többi koreai.

A munkálatok idejére légtérkorlátozás van érvényben e hét vasárnap éjfélig a Duna érintett szakaszán. A korlátozást a TEK javaslatára a légi közlekedésért felelős hatóság vezetője rendelte el. Területig – hozzávetőleg – az Árpád hídtól északra 1 kilométerre kezdődik és délen egészen Paksig, valamint a Dunától keletre és nyugatra változó szélességben átlagosan 2-2 kilométert tart a korlátozás.

Hajóbaleset: a magyar matróz holtteste került elő

Kutyákkal, szonárokkal, éjjellátó berendezésekkel is keresik a Hableányon utazók holttesteit, akik közül az első magyar megtalált a matrózé. Nem tervezik a lakosság bevonását a keresésbe.

Minden bevethető eszközzel keresik a múlt heti hajóbalesetben eltűntek holttesteit. Erre kiképzett keresőkutyákkal – amelyek már három elhunytat találtak meg -, szonárokkal, éjjellátó készülékekkel is. Összesen 15 hajó folytatja a kutatást a Duna 200 kilométeres szakaszán egészen a határig – mondta el a dunai vízirendészeti kapitányság vezetője. Prohászka Richárd elmondta, hogy minden lehetséges szervezettel, például halőrökével és azok eszközeivel zajlik a keresés.

Addig folytatják ezt, amíg a Hableány valamennyi utasa elő nem kerül – fűzte hozzá. Eddig 12 holttestet találtak meg (az első napi hét után), csütörtökön a hajó matrózáét – eddig koreai turistákéra leltek rá. Cáfolta, hogy tervezik a lakosság bevonását a kutatásba.

Élőben a hableány kiemelése – A Clark Ádám úszódaru már a Margit hídnál van

0

A Terrorelhárítási Központ (TEK) koordinálásával már zajlik a Hableány kiemelésének előkészítése – jelentette sajtótájékoztatón a TEK  felelős osztályvezetője.

A búvárok azokat az emelési pontokat alakítják ki a hajó alatt, amelyeken keresztül a Clark Ádám úszódarura fogják rögzíteni a hajóroncsot.

A munkálatok a az előirányzott menetrendben, több szakértő közreműködésével.

ÉLŐ: Már zajlik a kiemelés előkészítése a Margit hídnál

ÉLŐ: Már zajlik a kiemelés előkészítése a Margit hídnál

Közzétette: atv.hu – 2019. június 6., csütörtök

Közben Érdnél újabb holttestet emeltek ki a Dunából.

 

Hajóbaleset: előkészítik a roncs kiemelését

A Hableány roncsának kiemelését készítik elő – közölte a TEK. Időközben két újabb holttest került elő a Dunából. Az ügyészség szerint a Viking kapitánya adatokat törölt telefonjából, és áprilisban is volt balesete.

Már zajlik a Hableány kiemelésének előkészítése a Terrorelhárítási Központ (TEK) koordinálásával – jelentette be csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón a TEK társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője. Jasenszky Nándor közölte: a búvárok azokat az emelési pontokat alakítják ki a hajó alatt, amelyeken keresztül a Clark Ádám úszódarura akarják rögzíteni a roncsot. Várhatóan

mire ezzel végeznek, az úszódaru is a helyszínre érkezik, és megindulhat a Hableány kiemelése.

A munkálatok a meghatározott rendben zajlanak, számos szakma képviselőinek közreműködésével. Szerdán és csütörtökön a kiemelés műszaki elkészítése zajlott: olyan füleket és rögzítési pontokat alakítottak ki a búvárok a hajótesten, amelynek segítségével drótkötelekkel egy pontonhoz lehetett rögzíteni a roncsot.

Időközben újabb két holttest kerül elő a Hableány utasai közül. Érdnél találtak egy tetemet, azonosítása még tart, de vélhetően a dunai hajóbaleset áldozata – közölte a rendőrség. Előtte éjszaka a Szabadság hídnál leltek egy áldozatra, őt már azonosították.

Ezzel még 11 eltűntet keresnek.

Babrált az adatokkal és balesetezett a kapitány

A Viking Sigyn kapitánya a nyomozás adatai szerint a baleset után adatokat törölt a telefonjáról – közölte a Fővárosi Főügyészség. Megerősítették továbbá, hogy áprilisban Hollandiában is okozott balesetet a múlt szerdai baleset ügyében meggyanúsított hajóskapitány.

A Fővárosi Főügyészség az Eurojust magyar nemzeti tagján keresztül szerezte be azt a hivatalos információt, hogy

a Hollandiában április 1-jén balesetet okozó hajó kapitánya és a magyar ügyben gyanúsított kapitány ugyanaz,

őt Hollandiában is gyanúsítottként vonták felelősségre.

Ezekről az ügyben eljáró Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség az óvadékról szóló bírósági határozat fellebbezése indokolásának kiegészítésében még csütörtökön tájékoztatja a bíróságot. A letartóztatás indokaként a bizonyítás megnehezítésének vagy meghiúsításának megakadályozására is hivatkozik.

Eltöröltetnék az óvadékot

A nyomozási bíró június elsején egy hónapra elrendelte a kapitány letartóztatását, és azt, hogy az 15 millió forint óvadék letétele esetén Budapest területén bűnügyi felügyeletbe kerül, nyomkövető eszköz alkalmazásával. Az óvadék megengedése ellen az ügyészség fellebbezéssel élt.

A fővárosi főügyész – a legfőbb ügyész egyetértésével és engedélyével – a Duna budapesti szakaszán történt vízibaleset ügyében 5 ügyészből, illetve alügyészből álló

ügyészi ügyfeldolgozó csoportot hozott létre.

A csoport jelenlegi feladata a nyomozó hatóságtól folyamatosan érkező adatok elemzése és értékelése. Ezen túl a fővárosi főügyész külön kapcsolattartó ügyészt jelölt ki, hogy biztosítsa a kapcsolatot a budapesti dél-koreai nagykövetség munkatársaival.

Hajóbaleset: Pest felé tart a Viking Sigyn

Budapesten van a Clark Ádám úszódaru, de egyelőre nem megy a Margit hídhoz. Közeledik a fővároshoz a hajóbaleset másik résztvevője, a szállodahajó is. Közben újabb holttesteket találtak a Dunában.

Az újpesti vasúti összekötő hídnál van a Clark Ádám úszódaru, de a Duna magas vízállása miatt egyelőre nem megy a Margit hídhoz, a Hableány roncsa közelébe. Ezért egyelőre teljesen bizonytalan, mikor tud a helyszínre érkezni és hozzálátni a roncs kiemelésének.

Visszatérés a tett színhelyére

Közben pedig ismét Budapest felé tart az éppen egy héttel ezelőtt bekövetkezett tragédia másik főszereplője, a Viking Sigyn – írta meg a napi.hu a Vessel Finder hajókövető oldal alapján. Az útvonalkövető portál adataiból nem derül ki, hogy szokásos menetrend szerinti útját járja-e a szállodahajó, vagy valamilyen magyar hatósági intézkedés alapján visszatér Budapestre.

Hiba volt elengedni a Vikinget?

A Vikinget múlt pénteken az eljáró hatóság tovább engedte, mert állításuk szerint minden bizonyítékot begyűjtöttek, amelyre szükség volt a nyomozáshoz. Dél-Korea tiltakozott ez ellen, szerintük le kellene foglalni a hajót.  Ugyanez a véleménye a Hableány balesetében elhunyt matróz családját képviselő Magyar György ügyvédnek is. Az ATV Egyenes beszéd című műsorában ma este elmondta, hogy a rendelkezésre állott időben nem lehetett begyűjteni az összes bizonyítékot, és a büntetőeljárási törvény alapján egyébként is

le kellett volna foglalni, hogy érintetlen bizonyítási eszköz legyen az eljárásban.

Délután azonosították a Margitszigetnél szerda délelőtt talált holttestet. A férfi a múlt heti dunai hajóbaleset tizenharmadik dél-koreai áldozata – közölte a rendőrség szerda este. A kutatás változatlanul folyamatos a Duna teljes déli szakaszán. Délután is találtak a Duna Fejér megyei és budapesti szakaszán egy-egy holttestet. Ha ezek is a hajóbaleset áldozatai, akkor még 13 embert kell keresni.

Úton a Clark Ádám a hajóroncshoz

Reggel útra kelt Komáromból a Clark Ádám hajódaru, hogy kiemelje a Hableány maradványát a Dunából. Közben újabb holttestet találtak meg.

Szerda reggel elindult Budapestre a Clark Ádám hajódaru, és már délután megérkezhet az északi vasúti összekötő hídhoz. A hatalmas szerkezet feladata lesz kiemelni az egy hete szerencsétlenül járt Hableány turistahajó roncsát a Margit híd lábánál.

Mivel azonban a fővárosi Duna-szakaszon komplikáltnak ígérkezik a lehajózás,

lehetséges, hogy a kiemelésre ma már nem kerül sor.

A szakemberek számolnak azzal is, hogy az idén 70 éves szerkezetű Hableány a sérülések következtében akár ketté is hasadhat a felhozatalkor.

Clark Ádám. Forrás: hajoregiszter.hu/Kosztolicz Péter

A Clark Ádám adatai imponálóak. A Közép-Európa legnagyobb efféle szerkezete a hajozas.hu leírása szerint: legnagyobb hossza 50,95 m, legnagyobb szélessége 20,34 m, a gém (daru) hossza 45 méter, legnagyobb merülése 1,86 m, vízkiszorítása 1323 tonna, maximális sebessége 15-18 km/h, maximális teherbírása 200 tonna a 2006-os átépítés óta.

Közben a hajóbaleset

újabb áldozatát emelték ki szerda délelőtt a Dunából a Hableány hajóroncsánál

– közölte a Terrorelhárítási Központ (TEK). A holttestre a műszaki mentésért felelős nemzetközi csapat egyik magyar búvára talált rá a hajó egyik nyílászárójánál, miközben a hajóroncs műszaki állapotát mérte fel, és lehetséges rögzítőpontokat keresett a későbbi kiemeléshez.

Múlt szerda este nem sokkal 9 óra után a Margit hídnál a Viking Sigyn szállodahajóval ütközött a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó, amely másodpercek alatt elsüllyedt. Hét embert kimentettek, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták, 21 ember eltűnt. Azóta több újabb áldozat holttestét találták meg, de 15 embert még keresnek.

Hajóbaleset: már kilenc halottat megtaláltak

Az eltűntként nyilvántartottak közül kilenc áldozat holttestét találták meg eddig a Dunában. Az azonosításban a koreai hatóságok is közreműködnek.

A Margit hídnál hétfőn megtalált női holttest is a múlt szerdán elsüllyedt Hableány turistahajó utasa volt – közölte a rendőrség kedd reggel. A Dunából kiemelt holttest azonosítása megtörtént, az eddig eltűntként keresett nő a hajóbaleset kilencedik dél-koreai áldozata. A hatóságok továbbra is keresik az eltűnteket a Duna teljes déli szakaszán.

Szonárral vizsgálódik a Kitûzõ V. hajó a Margit hídnál. MTI/Szigetváry Zsolt

Hétfő esti közlés szerint a hajóbaleset áldozataként azonosítottak a Duna Bács-Kiskun megyei szakaszán, Hartánál egy férfiholttestet, aki a hatvanas éveiben járó dél-koreaié. Emellett a Margit hídnál, az elsüllyedt hajó közeléből is kiemeltek egy tetemet, egy nőé – ezt már a szöuli külügyminisztérium tudatta kedden reggel. A Hartánál megtalált holttest azonosítását a koreai és a magyar hatóságok közösen végezték el. A női holttest azonosítása még tartott, amikor a Budapesten dolgozó dél-koreai operatív csoport tájékoztatta a külügyminisztériumot.

Ezzel még 19 eltűnt embert keresnek.

A búvárok folyamatosan merülnek a víz alá, amelynek sodrása változatlanul erős, a roncs igen mélyen, 8-9 méterrel a víz szintje alatt található.

A múlt szerdai balesetben – a Viking Sigynnel ütközés után – elsüllyedt Hableány fedélzetén 35-en voltak: 22 nő, 12 férfi és egy gyermek. A kapitányon és a matrózon kívül a többiek koreai turisták és idegenvezetők. Akkor hét embert kimentettek, hét holttestet találtak meg.

Élőben a mentésről

0

No comment…

ÉLŐ: Mentés a Dunán

ÉLŐ: Mentés a Dunán

Közzétette: atv.hu – 2019. június 3., hétfő

Hullámsír a Dunában

Ez a hajószerencsétlenség megrázta az ország lakosságát. Mindenki együtt érzett az áldozatokkal, függetlenül, hogy kik voltak. A váratlan halál mindig is sokkolóbb, mint a haldokló emberek kínlódásának szemlélése. A mostani helyzetet csak fokozta, hogy hazájuktól távol, szeretteiktől legalább 12.000 km-re következett be ez a tragédia. Nagyon együtt tudok érezni velük, mint ahogy az Európában halálos balesetet szenvedő ausztrálokkal, főleg fiatalokkal. Most is valami hasonló gondolat és érzés futott át rajtam.

Aztán olvasva a hazai (magyar) sajtót, látva a médiát, mint mindig, most is elszomorodtam, hogy tudat alatt mennyire belekeverik a napi politikát. Pártállástól függetlenül az első oldalon, a főcímben közölték, hogy a (valószínűleg vétkes) luxus-szállodahajó kapitánya ukrán. Őszintén, ennek mi köze a szerencsétlenséghez? Esetleg súlyosbító vagy enyhítő körülmény a baleset kivizsgálása, ill. a kapitány megbüntetése szempontjából? Ha egy normális, európai országban élnénk, ez a sajtó részéről fel sem merülne. A vétkest, a hibázót felelősségre kell vonni, meg kell büntetni, függetlenül, hogy milyen nemzetiségű, vagy állampolgár.

A miniszterelnök is célzott rá, sejtette hallgatóival, hogy példát kell statuálni, amikor közölte: mindenre kiterjedő, szigorú, alapos vizsgálatot kér a hatóságoktól, „pontosan akarjuk tudni, mi és miért történt”, a vizsgálat eredményéről pedig a nyilvánosságot is tájékoztatni fogják.

Ugyancsak felkaptam a fejem, amikor az „ellenzéki” sajtó világgá kürtölte, hogy Rogán és az állam mekkora részese, részvényese a balesetet okozó luxus-szállodahajó tulajdonában, a hajózási vállalatban. Őszintén, ki a francot érdekli ez, egy halálos kimenetelű balesetnél?

Szinte semmit nem tudunk a 7, azaz hét másodperc alatt elsüllyedt hajóról. Általában ezt közölték a hazai lapok, internetes híroldalak:

„…..A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én este 9 óra után ütközött össze a Margit híd közelében. A turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek. ….”

Miért nem lehet egy picit reálisabban, pontosabban közölni a történteket? (plusz) 21 ember valószínűleg meghalt, holttestüket keresik. Azt is közölhették volna, hogy a két magyar eleve a halottak között van/volt, vagy azokat is még keresik. Miközben életben létükre semmi esély.

Az első perctől nagyon érdekelt az a sétahajó, ami ilyen rövid idő alatt (hét másodperc !!!) el tud süllyedni. Sejtésem szerint a Hableány nagyon öreg lehetett, hiszen bármilyen ütközés, hozzácsapódás nem küldheti a hullámsírba ilyen rövid idő alatt egy jó állapotban lévő hajót.

Nem kellett sokáig kutakodnom, a számítógép pillanatok alatt kidobta:

1949-??, Szovjetunió, ismeretlen néven, ismeretlen tulajdonban.

1948-1965 között több mint 500 darabos sorozatban gyártott szovjet hajótípus egyik darabja

1992-HABLEÁNY, SZOT Sétahajózás.

2003-HABLEÁNY, Panoráma Deck Kft. Budapesten rendezvényhajóként üzemel.

2019.05.29-én 21:05-kor Budapesten a Margit hídnál összeütközött a VIKING SYGIN szállodahajóval és elsüllyedt.

Ehhez még a műszaki adatok:

Besorolás: Projekt 544 (Moszkvics) típusú motoros személyhajó
HABLEÁNY, 2003-, Panoráma Deck Kft, Budapest, HU
készült 1949, Herszoni Hajóépítő és Hajójavító (Khersonskiy Sudo. Zavod), Herszon, Kherson, UA, (Ukrajna)
Legnagyobb hossz: 27,25 m
Szélesség a főbordán: 4,8 m
Legnagyobb merülés: 0,89 m
Főgép típus: 3D6
Főgép teljesítmény: 150 LE
Holtvizi sebesség: 19 km/h
Befogadó képesség: 150 fő
Főgépcsere 199?
Főgép típus: RÁBA 150
Főgép teljesítmény: 150 LE
Befogadó képesség: 60 fő
Ország: UA (Ukrajna)
Város: Kherson (Herszon)
Aktív: 1951-

Ezek az adatok, infók azért már sejtetnek valamit. A közel 70 éves vízi járműről sok mindent elárul. Nem tudni mikor volt legutóbb generáljavításon, felújításon (legalább 20-25 éve Győrben). Ugyancsak meglepő, hogy egy 60 fő szállítására alkalmas városnéző sétahajón mindösszesen két ember teljesít szolgálatot: egy kapitány és egy matróz. Voltam néhány budapesti rendezvényhajón, de ott a személyzet ennél több volt. A kikötést, a kötél kifeszítését is legalább két ember végezte, és nem a kapitány!

Vajon a rossz időjárás, a késői óra, a sötétség, az erős hullámzás, stb. miért nem befolyásolta a kapitányt vagy az üzemeltetőt a kirándulás esetleges lemondására? Persze,

utólag könnyű okosnak lenni, de puszta kíváncsiságból: egy ilyen sétahajózást (a szabályok, az előírások szerint) mikor lehet lemondani?

Aztán, mi van a biztosítással? A szállodahajónak (Viking Sigyn) biztos volt/van rendes biztosítása valamelyik jó nevű világcéggel. A HABLEÁNY-nak milyen biztosítása volt? Mire számíthatnak a külföldi turisták? (no meg a magyar alkalmazottak). Hogy komoly per lesz, az már most borítékolható.

A mentők – mint hallom, olvasom – sem voltak a helyzet magaslatán. Tipikus magyar (budapesti) betegség, amikor nem tudni melyik kórház fogadja a betegeket, különösen a sürgősségi osztályok! Remélem, ezeket is alaposan és őszintén kivizsgálják, ahogy azt a miniszterelnök is kérte és ígérte, és arról nemcsak tájékoztatják a nyilvánosságot, de tesznek is érte, hogy soha többé ne forduljon még egyszer elő. Abban reménykedhetünk, hogy ebben segítségünkre lesz Dél-Korea. Legalább ennyi öröm legyen az ürömben.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!