Kezdőlap Címkék Sinopharm

Címke: Sinopharm

Szputnyik V, Sinopharm, AstraZeneca

Négy igazán okos embert kérdeznek hétről-hétre az ATV Öt című műsorában. Sok okos, bár időnként meghökkentő megjegyzést tesznek a mai politikáról, és összességében mindig elgondolkoztatnak. Most azonban – nem először – kifejezetten felbosszantott a négy igazán okos ember. Azzal bosszantottak fel, hogy afölött értetlenkedtek, hogy a kormánypártiak és az ellenzékiek között az orosz és kínai vakcina megítélésében is a párthovatartozás szerint alakultak a frontok. Komolyan háborgott ez a négy igazán okos ember amiatt, hogy az ellenzékiek még mindig ott tartanak, hogy ami nyugati, az jó, ami orosz vagy kínai, az nem jó.

Nem ott tartanak.

Nem arról beszélnek, hogy ami nyugati, az jó, és ami keleti, az elve rossz. Nagyon pontosan fogalmaznak az ellenzékiek: nem helyeslik, hogy Magyarországon olyan vakcinával oltanak, amely nem kapta meg az Európai Gyógyszerhatóság jóváhagyását. És nem azért nem helyeslik ezt, mert a magyar gyógyszerhatóság szakemberei kevésbé lennének felkészülve, mint amszterdami kollégáik. Egészen más okból: azért, mert

az Európai Gyógyszerhatóság szakemberei – ugyanúgy, mint brit vagy amerikai kollégáik – autonóm módon, szakmai lelkiismeretükhöz igazodva hozhatják meg döntéseiket, míg a magyar hatóság szakemberei – hasonlóan orosz vagy kínai kollégáikhoz – nincsenek ebben a helyzetben.

Hogy mi folyik az ügyben Moszkvában vagy Pekingben, azt nem tudjuk, de hogy mi folyik Budapesten, azt tudjuk. Az orosz vakcinával kapcsolatban Orbán Viktor és Szijjártó Péter üzente meg egy keddi napon a magyar hatóságnak: mire Szijjártó pénteken Moszkvában aláírná a megállapodást a Szputnyik V szállításáról, legyen meg a jóváhagyás.

Ha igazak a hírek, a felkért külső szakértők egy része nem adta nevét a jóváhagyó döntéshez.

A kínai vakcinával kapcsolatban az Orbán-kormány még egyszerűbbé tette a helyzetet: Szijjártó Péter kezébe adta a „szakmai” döntést. Rendeletet hozott arról, hogy ha Szijjártó megállapítja, hogy három országban legalább egymillió embert beoltottak már egy vakcinával, és a három között van egy EU-tag vagy „tagjelölt” (azért kellett ezt betenni, mert tag nincs, de Szerbia ilyen tagjelöltként megfelelt a célnak), akkor a magyar hatóság a vakcina vizsgálata nélkül megadja az engedélyt. Így, kijelentő módban, ami a jogszabályok nyelvén kötelezettséget ír elő. Ez a baj a kínai és orosz vakcinával, és nem az, hogy orosz illetve kínai. Nem az, hogy

földrajzi értelemben keleti vakcinák, hanem hogy politikai értelemben keletiek: olyan önkényuralmi rendszerek kínálják azokat, ahol nem létezik független gyógyszerhatóság.

Ugyanúgy nem létezik, ahogy független bíróság vagy független média sem. Lehetséges volna, hogy ennyire okos emberek, mint az Öt szereplői, nem értik ezt?

A címben azért szerepel a Szputnyik V. és a Sinopharm mellett az Astra Zeneca, mert azzal is történt valami – csak éppen az ellenkezője annak, ami Magyarországon történt a Szputnyik V-vel és Sinopharmmal.

Számos más országhoz hasonlóan hétfőn Németországban is felfüggesztették az Astra Zeneca alkalmazását.

Több országban is vérrögöket vettek észre néhány beoltott személynél: 14 főnél Nagy-Britanniában (14 millió beoltott személyből), 7 főnél Németországban, több százezer beoltottból. Németországban a Paul Ehrlich Intézet, az ottani gyógyszerhatóság javasolta a vakcina használatának felfüggesztését és további vizsgálatát, és a kormány ennek megfelelően döntött. Ez egy időre biztosan lelassítja az országban az oltási kampányt, holott annak ütemével amúgy is elégedetlenek a németek. Mégis

így döntöttek, mert első a biztonság és az oltásba vetett bizalom.

Varju Lászlót azzal szembesítették az ATV-ben, hogy Kálmán Olga, a DK elnökségi tagja orosz vakcinával olttatta be magát, Kunhalmi Ágnes, az MSZP társelnöke pedig azt mondta el nyilvánosan, hogy ő elfogadja, ha kínai jut neki. Hasonló értelemben nyilatkozott Fekete-Győr András, a Momentum elnöke is. Én nem látok ellentmondást aközött, hogy a pártok helytelenítik az Európai Gyógyszerügynökség által nem jóváhagyott orosz és kínai vakcina alkalmazását, illetve hogy egyes politikusaik készek ezekkel a vakcinákkal beoltatni magukat.

Miért van igaza azoknak az ellenzéki politikusoknak, akik nem helyeslik a keleti vakcinák alkalmazását?

A Szputnyik V. illetve a Sinopharm az orosz illetve kínai állam politikai fegyvere nemzetközi befolyásának kiterjesztésére. Amennyire ez a nyilvánosságra került adatokból illetve becslésekből tudható, mindkét nagy országban a lakosság kisebb része kapta meg a koronavírus elleni oltást, mint Magyarországon. Mégis mindkét ország sokfelé szállítja vakcináját, és felajánlja az Európai Unió országainak is.

Az Orbán-kormány az Európai Unióval szemben „szabadságharcot” folytató, a keleti önkényuralmakkal barátkozó politikájából következik, hogy már akkor kereste az orosz és kínai vakcinabeszerzés lehetőségeit, amikor még szó sem volt arról, hogy akadozni fog az Unió által megrendelt vakcinák szállítása.

A súlyos járványhelyzetben ma számos további európai országban is hajlanak ezeknek az ajánlatoknak az elfogadására. Szlovákiában még súlyos koalíciós válság is lett a dologból, a két kisebb koalíciós partner Matovič miniszterelnök távozását követeli. Ők ugyanis nem értenek egyet olyan vakcina alkalmazásával, amely nem kapta meg az uniós hatóság jóváhagyását.

Hasonló vita folyik Csehországban is. Szerintem igazuk van azoknak az ellenzéki politikusoknak, akik kitartanak a korábban képviselt álláspont mellett.

Gyurcsány Ferenc joggal mondta el az Országgyűlésben, hogy az orosz vakcinát előbb-utóbb jóváhagyják majd Amszterdamban, és akkor nem lesz akadálya az alkalmazásának, a kínaival viszont más a helyzet, azt nem is nyújtja be a szállító jóváhagyásra.

Van itt egy olyan további szempont is, amiről senki nem beszél. A koronavírust akkor fogja legyőzni a világ, ha nemcsak Európa és Észak-Amerika, de a harmadik világ lakosságához is eljut az oltás. Ha Európa gazdag országai élnek az orosz és kínai politikai törekvések kínálta lehetőséggel, ezzel más országoktól vonják el a vakcinaszállítmányokat, hogy néhány hónappal előbb érjék el a magas átoltottságot (hiszen néhány hónap múlva itt lesz a Johnson&Johnson és a Curevac vakcinája is), és dinamikusan emelkedik a BioNtech–Pfizer vakcina kínálata). Márpedig ha más országok terhére gyorsítják az oltást Magyarországon, az nem ígér tartós megoldást, hiszen a mai globalizált világban az itt megfékezett vírus visszajön majd hozzánk más világrészekről.
Igaza van tehát azoknak, akik szerint az EU tagországainak saját forrásaikból kell megoldaniuk lakosságuk beoltását. Kormányként, pártként ez a felelős álláspont. Ugyanakkor nem kifogásolható, ha adottságnak tekintve a kormány eljárását, magánemberként ki-ki beoltatja magát azzal, amit az állami egészségügy felkínál neki.

Mint ahogy az sem, ha valaki ragaszkodik az Európai Gyógyszerhatóság által jóváhagyott vakcinához, és kész néhány hónapot várni arra.

Orbán kockajátékot játszik velünk

„Isten nem játszik dobókockával.” – mondta Einstein. Orbán igen, pedig ő abban a szerepben is szívesen tetszelegne, de ha tetszik azt is mondhatom, hogy tizenkilencre simán lapot húz, és nem azért mert olyan kemény, belevaló srác, hanem mert a mi életünkkel játszik, és hazug kommunikációján keresztül ő akkor is nyer, ha mi abba közben beledöglünk.

Két hete is van már annak, hogy morgolódásaim közepette  leírtam:

„…néha el lehetne engedni egy-egy ilyen üzletet mint a Sinopharm, néha meg kellene elégedni olyannal, ahol nem csöppen-csurran egyéb bankszámlákra némi alkotmányos költség.”

Akkor még csak megérzésemre alapozva írtam le ezeket a sorokat, pusztán azért, mert van némi fogalmam a Szijjártó privát üzleti alapján működő cégek hátteréről, azokról a fürkészekről akiket korábban Orbán is pozitív kontextusban említett.

A héten szinte minden létező ellenzékinek mondható portál és újság foglalkozott azzal, hogy mennyivel drágábban vásároltuk a bevizsgálatlan kínai vakcinát, mint az Unió által jóváhagyott és korszerűbb technológiával gyártott oltószereket.

Erre hívta fel a figyelmet a New York Times is. A most nyilvánosságra hozott szerződésből az derül ki, hogy a Sinopharm oltóanyag 30 euróba vagyis 36 dollárba kerül! Közben pedig az Orbán kormány azzal indokolta az amerikai Moderna vakcina elutasítását, hogy az túlságosan drága. Az Európai Unió szerződése szerint a Biontech-Pfizer vakcina 15,50 euróba kerül. Magyarország az orosz vakcinát, a Szputnyik V-öt 9,95 euróért kapja. Vagyis jóval olcsóbban mint a kínai oltást, amellyel a miniszterelnököt is „beoltották”.

A vészhelyzetre hivatkozva nem tartottak versenytárgyalást, és egy olyan kormányközeli céget bíztak meg a vásárlással, amely Bicske közelében már eléggé lejáratta magát. Ráadásul a tulajdonosi szerkezetben villámgyors változások voltak – nyilatkozta a New York Timesnak a Transparency International vezetőmunkatársa. Ligeti Miklós azt is elmondta, hogy a szerződés szerint Magyarország 5 millió Sinopharm vakcinát kap, a méregdrága egységárral beszorozva mely egészen láthatóan csinos összeget tesz ki.

Mindeközben a cég, amely nyilvánvalóan csak fedő szerepet játszik, mindössze 9 ezer eurós tőkével rendelkezik!

Ki köt üzletet ilyen céggel? Csakis az, aki tudja, hogy a cég mögött Orbán Viktor miniszterelnök és természetesen a Főfürkész Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter áll.

A Transparency International magyar szakértője szerint ez felveti a korrupció gyanúját.

Előbb szokásos módon „nem hazudtak” csak egy szó sem volt igaz abból amit mondtak. Végül a sajtó emberei csak kikényszerítették, hogy tegyék nyilvánossá az orosz és főképpen a kínai oltóanyag beszerzés okmányait. Közzétették.

Meglepetés senkit nem ért, valóban drága áron vették a bevizsgálatlan – de higgyük el – valószínűleg hatékony, ámde korszerűtlen technológiával készített oltóanyagot, mint a korszerű, bevizsgált és az Unióban is engedélyezett vakcinákat.

Itt aztán véget is érhetne  a dolog, senki nem lepődik meg a kormány és kormányfője újabb hazugságain.

Ismételten megállapíthattam „magyar életek megmentésénél” alighanem voltak fontosabb szempontok, pontosan úgy ahogyan az a lélegeztetőgépek beszerzésénél is történtek.

Esküszöm, nem is akartam tovább lovagolni a dolgon, még akkor sem, ha már alig fér el a sok hasonló eset a sufniban, ahol az utóbbi tíz év hazugságait őrzöm.

Csak hát az a kisördög… A Telex jól végigkövette  az ügyletet lebonyolító cég hátterét, de azért én még meg szerettem volna nézni a cég hátteréről  néhány adatot, és be is ütöttem az e cégjegyzék keresőjébe: Danubia Gyógyszerkereskedelmi és Szolgáltató Kft. nevét, sőt cégjegyzékszámát is, amire ez az Igazságügyminisztérium tulajdonában lévő adatbázis a következő keresési eredményt adta ki:

„2021. március 14. napján 13 óra 06 perckor a megadott feltételekkel a cégnyilvántartásban nincs nyilvántartott adat.”

Tony Blinken amerikai külügyminiszter nemrég kijelentette: külföldön is utána mennek a nagy korrupciós ügyeknek. Különösen így van ez, ha azok egy szövetséges állam és a stratégiai ellenfél Kína között megkötött üzlet.

A New York Times végül azt is megírja, hogy a kínaiak még mindig nem tették közzé a vakcina harmadik teszt fázisának eredményeit pedig lényegében ettől függ az, hogy mennyire hatékonynak ismerik el a Sinopharm oltóanyagát.

Történelmünk során immáron másodszor hadat kellene üzennünk az Egyesült Államoknak, mivel azok ott mind Soros György kottájából játszanak, pont úgy ahogyan a libsi Unió Gyurcsány Ferencéből!

p.s.: Már szóltak Heinrich Pecina-nak a New York Times felvásárlásáról, úgyhogy az ügylet más folyamatban.

Vakcina igazolvány: csak uniós oltóanyag kerülhet bele!

Csakis az Európai Gyógyszerügynökség által engedélyezett oltóanyag alapján állíthatnak ki olyan vakcina igazolványt, melyet az Európai Unió elfogad. Ezt hangsúlyozta az EU belügyi biztosa. Ylva Johansson arról a tervezetről beszélt, melyet a brüsszeli bizottság terjeszt majd az Európai parlament elé a vakcina igazolványról.

Az orosz Szputnyik V vakcinát jelenleg vizsgálja az Európai Gyógyszerügynökség, melynek egyik képviselője orosz rulettnek nevezte az oltóanyag felhasználását, de később visszavonta állítását.

A kínai Sinopharm be sem adta vakcinákat vizsgálatra.

Magyarország 5 millió Sinopharm oltóanyagot vásárolt. Ezzel oltották be Áder János államfőt és Orbán Viktor miniszterelnököt.

Ha az Európai Unió ragaszkodik ahhoz, hogy csakis az Európai Gyógyszerügynökség által engedélyezett oltóanyagokat ismeri el, akkor sem a magyar államfő sem pedig a kormányfő nem kaphat vakcina igazolványt. Ily módon kétséges lehet az utazgatásuk is az Európai Unió területén.

A gyengébb is jobb mint a semmi

Kína koronavírus vakcinája sok országban nem politikai kérdés, hanem járvány leküzdésének egyetlen lehetősége. A gyengébb is jobb mint a semmi.

Ami a Kínával kötött üzleti megállapodások mozgatórugóit illeti, az nagyon egyszerű: Kína képes kielégíteni a rendkívüli igényeket is. És ugyanerre most már Oroszország képes.

Brüsszelből vagy Washingtonból nézve a kínai oltóanyag bevezetése globális piacra
óhatatlanul nagyhatalmi vetélkedésként értelmezhető. Ez jellemző Kína egyéb globális elkötelezettségére is, amelyek általában a geopolitikára összpontosítanak, miközben figyelmen kívül hagyják a fontos hazai és regionális szempontokat.

Mivel sok nyugati ország küzd lakosságának oltással való ellátásával, a vakcinakészítők Kínában, Oroszországban és Indiában is fokozzák a rendkívüli kereslet kielégítését az alacsonyabb és közepes jövedelmű országokban.

Ennek optikája jól illeszkedik a nyugati hanyatlás narratíváihoz, de a kulisszák mögött még több történik. Brazíliában a Sinovac kínai gyógyszergyártó Jair Bolsonaro elnök  João Doriával folytatott politikai riválizálásaban két tűz közé szorult.
Másutt a regionális dinamika kerül előtérbe – Dél-Ázsiában, ahol Kína és India az oltások adományozásáért verseng. Magyarországon Orbán Viktor miniszterelnök régi trükkjéhez folyamodott és Kínát használja mint botot, amellyel meg lehet gyalázni ütni az Európai Uniót.
Brazíliából, Indonéziából, Törökországból és az Egyesült Arab Emírségekből mind azt mondják –
ez nem politikai döntés, ez az egyetlen választás.
Az EU-országok megdöbbenésére Szerbia tartozik azok közé, akik a kontinens oltási versenyében vezetnek. Aleksandar Vucic szerb elnök gátlástalan szinofil, aki egyszer eljutott a kínai zászló megcsókolásáig, de nem ez a fő oka annak, hogy felkarolta a kínai oltást: egyszerűen csak ez volt kapható bármilyen nagy mennyiségben.
Stefan Vladisavljev belgrádi elemző elmondta:

„Ez nem a geopolitikáról szól, hanem – ne halj meg, menj dolgozni, állítsd helyre a gazdaságot.”

Számos tudós kritikusan viszonyult a Sinovachoz és a Sinopharmhoz – a jelenleg piacon lévő két kínai oltásgyártóhoz – kapcsolódó közzétett adatok hiányához. A lényeg azonban az, hogy az országoknak joguk van maguknak dönteni a kínai oltások hasznosságáról és biztonságáról a látott adatok alapján.

 „Ezek az országok tágra nyílt szemmel kötik ezeket az ügyleteket – senkinek nincs fegyvere a fején.”

Sinovac a brazíliai Buntantan Intézettel, míg Délkelet-Ázsiában megállapodást kötött Indonéziában és Malajziában található intézményekkel.

A kínai oltóanyaggyártók azért keresték ezeket a partnerségeket, mert az alacsony fertőzési arány otthon azt jelentette, hogy senki sem próbálta kipróbálni az oltóanyagokat, de a partnerországok számára sokféle előny származik.

Kína szerint le kell állítani a gazdag országok Covid-19 vakcinák készletezését

Az EU szerint:
„Ha a határaidon kívüli ellátási láncra támaszkodsz, akkor most nagyon kiszolgáltatott vagy.”

A gazdasági és diplomáciai ambícióknak szélesebb következményei vannak. Az Egyesült Arab Emírségek például emberek millióit oltotta be a Sinopharm oltóanyagának felhasználásával.

A G42, a mesterséges intelligencia és a felhőalapú számítástechnikai vállalat, amely az Egyesült Arab Emírségekben a Sinpharmmal áll partnerségben, azt állítja, hogy „oltási lehetőségeket keresett a világ vezető gyógyszergyártó vállalataival a világ minden tájáról”.

A Sinopharm-ot annak kritériumanak a megfelelése miatt választották, hogy

„hajlandó elvégezni a harmadik fázisú klinikai vizsgálatokat az Egyesült Arab Emírségekben a biztonsági protokollok mélyebb megértése és a natív képességek kiépítése érdekében.”

A Sinopharm biztosította a nyugati vakcinakészítők által nem kínált lehetőséget, a technológia, a kompetenciák teljes körű átadását és a lehetőséget arra, hogy Covid-19 vakcinát gyártanak az Egyesült Arab Emírségekben regionális terjesztés céljából.

Az Emirátus diverzifikálódik az olajtól és a gáztól, olyan élvonalbeli iparágak felé beleértve a biofarmát és az orvosi turizmust is.

Az Egyesült Arab Emírségek számára a vakcina gyártás központjává válás saját diplomáciai befolyását növeli. Vakcinákat adományozott már a Seychelle-szigeteknek, és valószínűleg felhasználja petrodollárjait és oltóanyaggyártó képességét a tágabb térségben történő befolyás növelésére.

A Nyugat és Kína közötti jelenlegi feszültségek légkörében ha valóban a stratégiai versenyt kell megnyerni, akkor az objektivitás elengedhetetlen. Peking kielégíti a helyi érdekeket és segíti az óriási ellátási rés megszüntetését – ha Brüsszelnek és Washingtonnak fontos a győzelem, akkor sokkal többet kell érte tennie.

Andy Landy mosolyalbuma – Igaz, az időseknek nem javasolt, viszont jó drága!

Orbán Viktor a pénteki rádió beszédében megígérte, hogy húsvétra be tudunk oltani több mint kétmillió embert, és elmondta: ha elkezdünk a kínai vakcinával Is oltani, május végére elérheti a szám a 3,5 milliót, júniusra pedig meghaladhatja a 6 milliót. 

Vakcina és jogállam

Ha valaki nem tudná, hogy mit jelent az a mondatunk, hogy Magyarországon megszűnt a jogállam, most megtudhatta. Emlékszünk még, milyen ügyesen ismerte fel Orbán Viktor a párizsi Charlie-Hebdo merénylet után, hogy miképpen lehet ebből a legnagyobb politikai hasznot húzni a migránsokkal szembeni idegenkedés erőteljes meglovagolásával. Erről szólt a Fidesz politikája az elmúlt hat évben, ennek köszönhette Orbán 2018-ban az újabb kétharmados parlamenti többséget.

Valami ehhez hasonlónak vagyunk megint tanúi. A vakcinafejlesztők fantasztikus teljesítményt nyújtva a járvány kezdetétől számított egy éven belül létrehozták a védőoltáshoz szükséges vakcinát, mégpedig egy német és egy amerikai cégnél egy teljesen új technológiával (egy másik német fejlesztő cég szintén hamarosan eljut a maga hasonló vakcinájának engedélyeztetéséig), egy angol-svéd cég és egy orosz intézet kifejlesztett egy-egy kevésbé forradalmi, de szintén új vakcinát (és ilyennel készül el hamarosan egy másik amerikai gyártó is). Kínában pedig egy kevésbé korszerű, hagyományos technológiát képviselő vakcinával készültek el. Az, hogy már december végén elkezdhették az oltást a legkorszerűbb vakcinákkal, tényleg lenyűgöző.

Az is nagyszerű dolog, hogy itt, Magyarországon nemcsak hallunk róla, hogy a gazdag Amerikában elkezdődött az oltás, meg hogy a gazdag Angliában és Németországban is, hanem az Európai Unió tagjaként nálunk ugyanakkor kezdődött el, mint Amerikában, Angliában és Németországban.

Vegyük észre, hogy ezt köszönhetjük az Európai Uniónak és úgy általában a globalizációnak.

Az Európai Unió ennek a példátlan nemzetközi kutatási-fejlesztési és kereskedelmi együttműködésnek az intézésében nem minden ponton működött hibátlanul. A gyártókkal szerződve nehézkes is volt, és rosszul lőtte be, hogy melyik fejlesztés lesz előbb eredményes, és melyik marad le. Így történhetett, hogy Izraelben, az Európai Uniót éppen elhagyott Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is gyorsabban indult be az oltás, mint az Európai Unióban. Ráadásul az elsőként sikeres BioNtech–Pfizer vakcina szállítása egy gyors kapacitásbővítés miatt átmenetileg lelassul, és szállítási nehézségekkel küzd egy másik szállító, az AstraZeneca is. Nem kétséges, hogy ezek a szállítók néhány héten belül behozzák a lemaradást, és belépnek azok a szállítók is, amelyekkel szintén szerződött az EU, és elkészülnek a vakcinájukkal.

Emellett néhány olyan gyógyszergyártó, amelyek fejlesztése nem sikerült, vállalkozik a sikeres vakcinák nagy volumenű gyártására, úgy hogy az Unió lakosságának átoltásához lesz elegendő európai és amerikai vakcina.

De most, ezekben a hetekben nincs elég, a Németországban december közepére felállított oltásközpontok üresen várják a vakcinát, de még nem jön, ugyanakkor Oroszország és Kína kész Magyarországnak is szállítani, ahogy Szerbiának már szállított, sőt Oroszország az Európai Unió egészének is tett ajánlatot. Ezekről az alternatív vakcinákról már hónapok óta beszélnek a Fidesz politikusai. Orbán most tette meg az újabb zseniális felismerést: a Brüsszel-ellenes, orosz és kínai orientációjú politikát most a vakcinaügyre építve lehet beleverni az emberek fejébe, ahogy hosszú évek alatt a migránsveszélyt sikerült. A Fidesz propagandagépezete teljes erővel harsogja, hogy az Európai Unió vakcinabeszerzése megbukott, összeomlott, és milyen igaza van azoknak, akik önállóan keresnek használható vakcinát a világpiacon, mint Szerbia, ahol előbbre vannak az oltással, mint az uniós országok.

Íme, a függetlenség, a keleti orientáció a megoldás, az uniós együttműködés pedig fabatkát sem ér.

A korlátozásokat azért nem lehet még egy ideig feloldani, mert kevés a vakcina, ami viszont az EU sara – ezt ismételgeti minden megszólaló kormányzati ember és propagandista.

Előttem egy táblázat arról, hogy hogyan állnak az oltással az egyes országok, százezer lakosra számítva hány adag vakcinát használták már fel (összeadva az első és második oltást). A táblázat tetején természetesen Izrael, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok, közéjük ékelődve két gazdag arab ország, az Egyesült Arab Emirátusok és Bahrein, valamint az apró Seychelles-szigetek. Az Egyesült Államokat mindjárt Szerbia követi, és csak ezután következik az első uniós tagország, Málta. Szerbiában több mint hatezer oltást adtak már be százezer főre, míg Magyarországon valamivel több, mint háromezret, és ugyanennyi Németország adata. A magyar és német adat kicsivel magasabb, mint az Európai Unió átlaga.

Miért említem ezt a táblázatot?

Csak azért, mert Kína és Oroszország adata egyaránt messze elmarad a magyar és német adattól: az átoltottság Kínában a fele, Oroszországban harmada a magyarországinak. (Mindkét országra kerek számú oltást közöl a táblázat, Kínára 24 millió, Oroszországra egymillió elvégzett oltást, mert pontos adatai a nemzetközi szervezeteknek nincsenek.)

Vagyis sem Kínának, sem Oroszországnak nincsenek feleslegei a náluk gyártott vakcinából, a Magyarországra illetve Szerbiába irányuló szállításnak csak politikai indítéka lehet: befolyást szerezni az Európai Unió peremvidékén.

Ez az indíték találkozik az Orbán-kormány indítékával: az EU-tól való távolodás, a keleti önkényuralmakhoz való közeledés politikai céljával.

Hogy jön ide a jogállam megszűnése, amivel ezt a szöveget indítottam? Ez igen egyszerű. Ahhoz, hogy az orosz illetve kínai vakcinát oltásra lehessen használni Magyarországon, az Európai Unió tagországában, az Unió gyógyszerügynökségének jóváhagyására lenne szükség, amely az adott vakcina alapos vizsgálata alapján kapható meg.

Ilyen jóváhagyásra nem került sor: az orosz Szputnyik-V vakcinához ezt hamarosan kérelmezik, a kínai Sinopharm vakcinához azonban nem.

„Szerencsére” az Unió illetékesei szerint vészhelyzetben, átmeneti időre és csak az adott ország tekintetében ezt pótolhatja az adott ország saját hatóságának engedélye.

Mint tudjuk, a Szputnyik-V-re a miniszterelnök erőteljes felszólítására az OGYÉI ezt az engedélyt néhány nap alatt megadta, félretéve a felkért szakértők egy részének ellenkezését. A kínai Sinopharm esetében ez bonyolultabbnak ígérkezett, és ezért az Orbán-kormány eredeti megoldást választott. Kormányrendeletet adott ki, mely szerint meg kell adni az engedélyt, ha az adott vakcinát legalább egymillió embernek három országban, melyek között legalább egy EU-tagállamnak vagy az EU-ba felvételre váró országnak kell lenni. Ez az eredeti normaszöveg csak azért születhetett, mert a Sinopharm vakcinát (illetve a Szputnyik-V-t) uniós tagországban még nem alkalmazták, csak az EU-tagjelölt Szerbiában.

Ez minden eddiginél világosabb példa arra, hogy

Orbán Magyarországán nem a kormány tevékenysége igazodik a jogszabályokhoz, hanem a jogszabályt igazítják a kormány, vagyis Orbán Viktor pillanatnyi politikai szándékaihoz.

Márpedig jogállamról akkor lehet beszélni, amikor mindenki tevékenysége, benne a kormány, vagyis Orbán Viktor tevékenysége a jogszabályokhoz igazodik, és nem fordítva.

Az ATV-ben a fideszes propagandisták elkezdtek arról beszélni, hogy ma már az uniós politikusok is az orosz és kínai vakcinákban látják a megoldást, és hivatkoznak a német egészségügyi miniszter nyilatkozatára. Hallottam a nyilatkozatot, valóban felvetette, hogy a helyzet megoldására figyelembe lehet venni az orosz és kínai vakcinát is. De természetesen csak akkor, ha azokat jóváhagyja az Európai Gyógyszerügynökség.
Anélkül ez fel sem merülhet.

Andy Landy mosolyalbuma – Csak hatvan éven felülieknek!

BREAKING THE NEWS! A FüHü a kinai televizióból megtudta, hogy Orbán Viktor (58 év) személyesen is megkezdte a kínai vakcina bevezetésének előkészítését Magyarországon! Az első vakcina mintákat a miniszterelnökünk már is bemutatta a képviselőknek.

Csak hatvan év alatt!

Magyarország 1 millió vakcinát vesz a SinoPharm állami vállalattól, amelynek oltóanyagával már több mint 20 millió embert oltottak be a világon. Ez hagyományos vakcina vagyis a legyengített Covid-19 kerül a szervezetbe, ahol azután ellenanyag termelődik, és így kialakul a védettség.

Az idős generációt nem oltják Kínában

Pekingben arra hivatkoznak, hogy hatvanon túl az emberek immunrendszere általában egyre kevésbé hatékony vagyis még a legyengített Covid-19 is végzetes folyamatokat indíthat el. Ezért

csakis a fiatalabb generációkat oltják be a SinoPharm vakcinájával.

Vonatkozik ez a többi kínai oltóanyagra is, melyet magán cégek állítanak elő.

Miért mondott le a két vezető?

Hongkongi forrásokra hivatkozva az amerikai CNBC jelentette, hogy indoklás nélkül távozott posztjáról a SinoPharm igazgató tanácsának elnöke és az ellenőrzéssel foglalkozó igazgató. Li Ziming és Li Huj távozásának módja nem szokatlan Kínában , ahol a személyi ügyeket általában a színfalak mögött intézik. Csakhogy a vakcina exportja miatt a távozások bizonyos aggodalmat keltenek külföldön, ahol a SinoPharm oltóanyagát használják. Eddig nem érkezett hír arról , hogy az oltással kapcsolatban bármiféle probléma felmerült volna. Kína általában a fejlődő országokba exportálja vakcináját , ahol örülnek az olcsó oltóanyagnak, és gyorsan megadják a szükséges engedélyeket.

Úgyhogy büszkék lehetünk, hogy a lélegeztetőgépekhez hasonló kíváló üzletet kíván kötni a kormány, ami csak a legveszélyeztetebbeket nem védi meg a számukra többnyire halálos fertőzéstől.

Magyarország szabadon vásárolhat kínai oltást

Az uniós szabályok nem tiltják a magyar kormánynak a kínai Sinopharm koronavírus elleni vakcinájának megrendelését – közölte az Európai Bizottság magyarországi képviselete sajtónyilatkozatában.

Magyarország kormánya „gyakorlatilag” megállapodást kötött a kínai Sinopharm céggel a koronavírus elleni oltóanyag megvásárlásáról – közölte a kormányinfón Gulyás Gergely. A kormány csütörtökön elfogadta azt a rendeletet is, amely lehetővé teszi a közbeszerzések megkezdését az EU központosított rendszerén kívül.

Ez magyarország legújabb lépése, amely elszakad Brüsszeltől, mivel megpróbálja felgyorsítani az oltások union kívüli beszerzését.

Az uniós országok megállapodtak abban, hogy hat gyártótól – az AstraZeneca, a Sanofi-GSK, a Janssen, a BioNtech-Pfizer, a CureVac és a Moderna – közösen vásárolnak oltóanyagokat a Bizottsággal a tárgyalási székhelyen, ami azt jelenti, hogy egyetlen ország sem tud külön tárgyalni ezzel a hat céggel.

A magyar külügyminiszter csütörtökön sokadik alkalommal okolta nyilvánosan az Európai Uniót azért, mert a Bizottság által beszerzett oltóanyagok a magyar kormány által vártnál lassabban érkeznek.

„A vakcinák Brüsszel által koordinált beszerzése sokkal lassabban halad, mint ahogy azt ígérték”

– mondta Szijjártó Péter.

A magyar külügyminiszter szerint az uniós beszerzés gyengeségét jól mutatja, hogy az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Izraelben „viharos sebességgel” zajlik az emberek beoltása. Arról elfeledkezik Szijjártó, hogy Izrael pont a dupláját fizeti a vakcináért, mint a Bizottság által kialkudott összeg.

Semmi sem akadályozza azonban a tagállamokat abban, hogy külön tárgyalásokat folytassanak a közös beszerzési programban nem érintett oltóanyag-gyártókkal, és adott esetben ideiglenes, sürgősségi engedélyt állítsanak ki egy ilyen oltóanyag saját felelősségére történő felhasználására.

Magyarország lépése azonban bonyolulttá teszi a dolgokat, amikor a tervezett oltási igazolásokról van szó.

Egyelőre nem világos, hogy a kínai oltással beoltott magyarok igazolását elismerik-e más EU-országokban.

Az Európai Bizottságban folyamatban van az oltási bizonyítványokról szóló irányelvek hamarosan történő kidolgozása, különös tekintettel azok „interoperabilitására”, hogy az egész blokkban felhasználhatók és felismerhetők legyenek.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!