Kezdőlap Címkék MÁV

Címke: MÁV

Magyar Péter nyílt levele a MÁV siralmas állapotáról

“Lázár miniszter úr! Önöknek 14 éve volt korlátlan hatalommal és ezermilliárdos uniós forrásokkal. A MÁV nemhogy nem fejlődött, de önök soha nem látott válságba sorolták. A vonat nem vár, és a magyar emberek sem! Elég volt!” – írta az magyar ellenzék legnagyobb pártjának vezére.

Tizenhat pontban foglalta össze a kifogásait:

  • Három millió percet vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, és ebben nincsenek benne a hat percnél rövidebb késések.
  • A héten volt olyan nap amikor a főváros mindhárom fejpályaudvara képtelen volt utasokat fogadni.
  • A késések miatt egyre többen vesztik el a munkájukat.
  • A hőség miatt a vasúti dolgozók jelentős része vállalhatatlan körülmények között kénytelen naponta dolgozni. Van, ahol 50 fokos hőségben.
  • Húsz évvel az uniós csatlakozás után a MÁV épületeinek jelentős része romokban áll
  • A kormány vasúti presztízs beruházásokra költi a pénzt miközben 50-60 éves mozdonyok és vasúti kocsik közlekednek.
  • A MÁV illemhelyek jelentős része a minimális higiéniai feltételeknek sem tesz eleget miközben a nemzeti együttbűnözés rendszere tízmilliárdokat fizet ki oligarcháknak az illemhelyek ellenőrzésére.
  • Szeméthalmok és méteres parlagfű jellemzi a vasútvonalak jórészét veszélyeztetve a magyar polgárok egészségét.

Kézzel állítják a váltókat az ország legnagyobb pályaudvarán

  • Önök vidékbarátnak hazudják magukat, de sorra zárják be a szárnyvonalakat.
  • Önök tiltják a fotózást és a videózást a MÁV területén éppúgy mint az egészségügyben.
  • A kerekesszékes vagy babakocsit toló magyar polgárok gyakran ütköznek megoldhatatlan problémákba, mert a MÁV útjainak legnagyobb része nem akadálymentesített.
  • Európában mindenütt épülnek a gyorsvasutak közben nálunk sok olyan vonal van, ahol lassúbb a közlekedés mint 100 éve, sőt olyan is van, ahol 170 éve gyorsabban ment a vonat mint ma. Egy sportos honfitársunk húsz kilométeren lefutotta vasutat.
  • A karbantartás hiánya miatt egyre növekszik a balesetveszély a MÁV-nál.
  • A vasút fejlesztés jóval magasabb áron történt mint a szomszédos országokban, a száz milliárdok a nemzeti együtt bűnözés rendszerének oligarcháihoz kerültek.
  • Az Európai Unió óriási forrásokat biztosít a tagállamoknak a vasúti fejlesztésekhez. Ezt egyedül Magyarország nem kapja meg a korrupció miatt. A kormány száz milliárd forintos kampányt folytat az Európai Unió ellen.
  • Önök szinte minden korábban megígért beruházást leállítottak miközben szórják a száz milliárdokat a haveroknak.

Utóirat: az ország legnagyobb pályaudvarán nemhogy digitalizálva vagy automatizálva nincsenek a váltók, 1929 óta kézzel történik a váltók állítása” – írta Magyar Péter a Facebookon. Magyar ugyan semmi újat nem mondott a szakemberek és a politikusok számára, viszont ő összefoglalva számon is kérné a kormányon.

Hogy akar így olimpiát rendezni Orbán Viktor?

Budapest jelenlegi állapotában képtelen az olimpia megrendezésére, a szükséges euró milliárdok megszerzésére esélye sincs a magyar miniszterelnöknek, akitől Brüsszel még az uniós támogatást is megtagadja a korrupció miatt. Magyar Péter nem hiába állítja azt, hogy Magyarország az Európai Unió legszegényebb és legkorruptabb állama. Orbánnal egyidőben Donald Tusk lengyel miniszterelnök is jelezte: Varsó szívesen rendezné meg a következő európai olimpiát. Lengyelország sokkal jobban áll, mert az utolsó centig megkapta az Európai Unió sok milliárd eurós támogatását. Donald Tusk számíthat az Európai Unió tagállamainak támogatására a Nemzetközi Olimpiai Bizottságban is, ahol viszont Orbán Viktornak egyetlen európai támogatója sincsen hacsak az oroszokat nem számítjuk ide.

Tudja a magyar miniszterelnök is, hogy Budapestnek semmi esélye sincsen a következő európai olimpiára, de azt még jobban tudja, hogy a pályázati időszakban százmilliárdokat lehet lenyúlni.

Ahol pedig lopni lehet, ott Orbán Viktornak is jelen kell lennie hiszen egész rendszere erre épül.

Miért támogatja az olimpia ötletét Karácsony Gergely? Ő is tudja, hogy Budapestnek semmi esélye sincs viszont ha Orbán pályázik az olimpiára, akkor nem hanyagolhatja el teljesen a fővárost. Annál is inkább, mert lopni itt lehet a legtöbbet. A baj csak az, hogy Budapest túlságosan is szem előtt van, és a korrupciót figyelő Transparency Internationalnek szerződése van az Európai Unióval. A következő európai olimpia 12 év múlva várható, hol lesz már akkor Orbán Viktor?!

Váratlanul megjött a hó

Az ilyenkor szokásos módon mindenütt megnehezült a közlekedés, a MÁV 60-80 perceket is késhet. Budapesten is fennakadások vannak.

Az előrejelzésnek megfelelően éjszaka elkezdődött az év első havazása. Pár óra alatt tetemes mennyiségű hó hullott. Az Útinform jelentése alapján az ország nyugati és déli részén az eső, havas eső nyomán az útburkolat mindenütt nedves, míg az északi, keleti, valamint a középső országrészben a változó intenzitású havazás miatt az úttest mindenhol sónedves, havas, hókásás.

Sok autós nem készült fel a megváltozott körülményekre. Az M3-as autópályán, az M0-ás autóút csomópontjában egy személyautó a szalagkorlátnak ütközött, amikor Budapest felől az autóút M5-ös felé vezető oldalára hajtott fel. A másik oldalon, az M5-ös autópálya felé a 10-es kilométernél egy kisteherautó kamionnal karambolozott. Az M6-os autópályán, Budapest felé a 99-es kilométernél, Paks térségében egy személyautó szalagkorlátnak ütközött, ezért a belső sávot lezárták, csak a külsőn halad a forgalom.

Az M0-s autóút déli, terelt szakaszán, az M1-es autópálya irányába az erős forgalom miatt – Dunaharaszti és Halásztelek között – szakaszosan araszolnak a járművek, körülbelül 20 perc az időveszteség. Az időjárás és a reggeli erős forgalom miatt szinte az összes főváros környéki gyorsforgalmi, fő- és mellékúton araszoltak a járművek. Erős a forgalom az M2-es autóúton a főváros irányába, Dunakeszi térségében; az M5-ös autópályán az M0-s autóúti csomóponttól befelé, a 4-es úton Monornál, a 10-es úton az ürömi körforgalomnál, a 11-es úton Tahitótfalu és Szentendre között és a 31-es úton Mendénél. Az M7-es autópályán már Érdtől lassul a kocsisor a főváros felé.

A vonatközlekedés máris sok helyen elesett. Súlyos fennakadásokról érkezett hír a Déli és a Nyugati pályaudvarról is. A MÁV járatkimaradásról és akár 60-80 perces késésekről számolt be. Ráadásul a társaság mobiltelefonos alkalmazása is leállt, ami a jegyet ezen keresztül megvásároltaknak okoz megoldhatatlan problémát.

Budapesten halad a forgalom, ha lassan is. Az egyik fő közlekedési út, a Nagykörút egyik szakaszán, az Erzsébet körúton elromlottak a közlekedési lámpák. A szentendrei HÉV Aquincum és a Batthyány tér között leállt (bár utasrosszullét miatt), pótlóbuszokat állított forgalomba a BKV, a 2-es villamos a Kossuth tér és a Boráros tér közt esett el, ahogyan a 3-as, 62-es 28-as villamosok is. Buszjáratok sokasága nem vagy más útvonalon járt, illetve jár most is.

Kiszúrt az utasokkal a kormány

Tíz év után újabb öt évet ad magának a kormány, hogy az egy óránál nagyobb késések esetén akár szállást kelljen adnia a MÁV-nak. Nem kizárt, hogy ennek lesznek jogi következményei, mert a MÁV az enyhébb követelményeket se teljesíti.

December 4-én lépett volna hatályba az a 2009-es kormányrendelet, amelynek megjelenése után napra pontosan tíz évvel módosított a kormány – vette észre a napi.hu. A Magyar Közlönyben megjelent egy mondatos változás alapján 2019. december 4-e helyett 2024. december 4-én lépnek hatályba a MÁV-ot kötelező – uniós jogszabályban előírt – utasjogok a vonatok késése esetére.

Még a Bajnai-kormány alkotta meg a rendeletet, amely a 2007-es uniós direktíva alapján a vasúttársaságra egy sor kötelezettséget ró a vonatok késésekor. Ha a vonat késve érkezik vagy indul, akkor a cégnek – vagy az állomás üzemeltetőjének – folyamatosan tájékoztatnia kell az utasokat a kialakult helyzetről, illetve a várható érkezési-indulási időről.

Emlékezetesek voltak azok a beszámolók az idei nyári hőségben, amikor

a sok órás késésben lévő járatok utasai semmilyen információt se kaptak.

Szemmel láthatóan maguk a személyzetek se tudták, mi a helyzet a vonat tovább menetelével.

Jövő szerdától azonban az egy órát meghaladó késések esetén a MÁV-nak ingyen kellett volna adnia ételeket, frissítőket, sőt, szállást, ha a késés miatt egy vagy több éjszakai tartózkodás válik szükségessé, és különös figyelmet fordítania a mozgáskorlátozottak és a fogyatékkal élők ellátására. A MÁV-nak és az állomások üzemeltetőinek kötelessége (lett volna), hogy a mozgáskorlátozottak és a fogyatékkal élők számára az állomás, a peronok és a járművek elérhetők legyenek. A vonat személyzetének pedig térítésmentesen kellett volna segítséget nyújtania ezen személyek le- és felszállásához.

Ezen kötelezettségek teljesítésének még a közelébe se jutott a MÁV,

ezért azt most inkább lerázta magáról a kormány. Első lépésben öt évvel. És főleg még mindig 2010 előttre mutogat vissza a késések fő okának tekintett pályaminőségben, ahogyan azt szeptemberben tette Schanda Tamás, az ITM politikai államtitkára egy képviselői kérdésre adott válaszából.

Nem kizárt azonban, hogy következménye lesz ennek. A MÁV késései ugyanis óriásiak. Az Index tavaszi írása szerint az összes járatot számításba véve a késési idő tavaly 2 120 970 perc volt, ami 4 évnek felel meg; egy évvel korábban csak 3,5 év volt. És ebben a hat percnél rövidebbek nincsenek is benne. És azok se, amelyek buszpótlással oldódnak meg.

Az nem derül ki az adatokból, mennyi az egy óránál több késés. De szeptemberben már tüntetés és petícióátadás volt a MÁV-val szemben. Akkor

az állandó 30-40 perces késések mellett az utastájékoztatás hiányára

és a tömött, légkondícionálatlan vonatokra is panaszkodtak az utasok. A MÁV információs oldalán nyomon követhető, hogy saját bevallásuk szerint mekkora késéssel közlekednek járataik. Rengeteg a legalább öt perces csúszás. A részletes, napi frissítésű – nem MÁV-fejlesztésű – adatok a mav-stat.info oldalon követhetők nyomon. Ebből kiderül, hogy vasárnap este hétig átlagosan négy perc volt a járatonkénti késés.

Az uniós direktíva változatlan nem teljesítése miatt akár kötelezettségszegési eljárás is indulhat Magyarország ellen. A határidő kitolásával ugyanis maradnak a jegyek ára utáni átalány-kártérítések. Ezek legfeljebb 50 százalékra rúghatnak (30 -119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százaléka, 120 perctől 50 százaléka).

Amivel pedig a tavaly novemberi európai parlamenti határozatnak se tesz eleget a MÁV. Ebben előírták, hogy már az egy óránál hosszabb késések után kell visszafizetni a jegy árának felét (negyede helyett), másfél óra után 75 százalékát, két órán túl pedig a teljes jegyár jár vissza kártérítésként. Ahogyan ezt megírtuk, az addig felmentést kapó országoknak (így Magyarországnak) legkésőbb egy évvel a megváltoztatott szabályok életbe lépte után alkalmazniuk kell az új előírásokat.

És Wudersch? És Bizonja?

Vujity Tvrtko azzal büszkélkedik az ATV Startban, hogy felvetette a Facebook-oldalán, hogy a magyar vasútállomások tájékoztató tábláin ne csak románul írják ki Cluj-Napocát és Oradeát a vonatok úticéljaként, hanem Kolozsvárt és Nagyváradot is. És persze Bratislava mellett Pozsonyt, Subotica mellett Szabadkát, és így tovább, és a MÁV elfogadta a javaslatot, átalakítják az utastájékoztató rendszereket, a vonatok oldalán látható tájékoztató táblákat.
Vujity Tvrtko szerint ezt igénylik a hazai és határon túli magyarok. Rendben van. Csak a javaslat és az intézkedés szerintem féloldalas.
A mai magyar államterületen kevés a nemzetiségek létszáma, de azért vannak néhány százezren. Jól beszélnek magyarul, nagy többségük asszimilálódott a magyar lakosságba. Van néhány tucatnyi település, köztük néhány város is, ahol a lakosság számottevő része, olykor többsége valamely nemzeti kisebbséghez tartozik. Ezeknek a településeknek a közúti bejáratánál kétnyelvű névtáblát találunk. Olykor a polgármesteri hivatalon is látunk kétnyelvű feliratot. A vasútállomáson azonban nem. Emlékszem rá, hogy a kisebbségi magyarok a Vajdaságban is, Szlovákiában is szorgalmazták, hogy a vasútállomásokon két nyelven tüntessék fel a település nevét. Ezt vajon miért nem veti fel Vujity Tvrtko? Miért nem terjed ki erre is a MÁV intézkedése? Miért nem lesz Budaörsön kiírva a vasútállomásra Wudersch, Méhkeréken Micherechi, Tótkomlóson SlovenskýKomlóš vagy a Vujityhoz alighanem közelebb álló horvát példával Bezenyén Bizonja? A magyarországi nemzeti kisebbségekhez tartozók szempontja nem számít?
Remélem, ezt a Facebook-bejegyzést is elolvassák a MÁV-nál, és intézkednek.

Egy utaslealázó csúcsbeszólás lett a MÁV pünkösdi „királysága”!

Egy egész ország népét döfte szíven a hír, hogy a dicséretes szakmai igyekezet és látványos előkészületek ellenére már az első nyári hosszú hétvégén sikerült a MÁV-nak ismét talpfáig rombolnia már-már visszaerősödni látszó egykori hírnevét. A vasút Titanic-ját (kései pályára állított nyári balatoni járatok) megint úgy indította jéghegynek a MÁV,  hogy nem gondoskodott elég mentőcsónakról és nem dobott mentőmellényt az utasainak, de persze a „tanuljál meg úszni, b… meg!” üzenetet utólag azért mindenkinek kipostázta.

Az eredmény: a peronokon és a közlekedőkben ismét egymás hegyén-hátán összezsúfolódó, embertelen körülmények között tömeges állva utazásra kényszerített embertömeg és utasdráma az ünnepi balatoni járatokon, utólagos MÁV-szóvivői kioktatással megszégyenített gyermekes családok, nyugdíjasok, stb.

Én magam erősen szimpatizálok a jelenlegi MÁV-menedzsment személyi állományával és törekvéseivel, de mivel az egyik idős családtagom is érintett volt a dologban, minden vasútbaráti elfogódottságom ellenére kötelező most nyilvánossá tennem a MÁV felé utazásjobbító szigorú szakmai meglátásaimat.

Először is a sikeresebb hazai turizmushoz vezető út váltóőreként szeretném megvilágítani a MÁV kulcsszerepét és egyetemleges felelősségét abban, hogy

1. a turisztikailag kiemelt nyári hónapokban a vasút nem szimplán csak embereket szállít A-ból B-be, hanem a nemzeti turizmusirányítás stratégiai szolgáltatóparnereként nyaranta értelemszerűen ő maga is turizmusban utazik.
2. legnagyobb közösségi közlekedésünk közszolgáltatójaként mint olyan, a vasút is a turisztikai élménylánc része.
3. a MÁV szolgáltatásainak mindenkori színvonala határozza meg, hogy (vas)utazásomat milyen minőségű turisztikai élménnyé alakítom, és hogy számomra már az utazás (közlekedés) is az élmény része legyen, mi több: állami tulajdonú vállalatként kötelessége és feladata arról gondoskodni (az új turizmuspolitikai célokkal összhangban), hogy célzottan turisztikai indíttatású utazásomat az élmény részévé tegye.
4. a MÁV az ilyen, vagy hasonló kisiklásaival, félresikerült cselekedeteivel negatív közösségi élményeket gyárt a turizmushoz.
5. ha a MÁV negatív közösségi élményeket gyárt a turizmushoz, az ellentétes az állam turizmusstratégia céljaival és a kormányzati akarattal.
6. következésképpen a MÁV e pillanatban teljesen szemberobog a kormányzat turizmusfejlesztési direktíváival.

Igen ám, de amikor a MÁV az esetre reagálva olyat nyilatkozik, hogy a vasúttársaság bizony mindent megtett, felkészült a nagy utasforgalomra, összes létező szerelvényét, minden működőképes vagonját munkába állította, akkor kirobban az ember fejéből a nagy harci kérdőjel: miért is nincs biztosítva az állami fenntartó és a központi büdzsé részéről a MÁV zavartalan, problémamentes nyári működéséhez a rendszerből hiányzó pénz, paripa, fegyver?

Márpedig ha nem közlekedésszervezési ökörhibák sorozata, hanem eszköztelenség miatt heringeztette Budapest és a Balaton között az utasokat a vasút, akkor ezt a felelősséget csípőből át kell dobni a tulajdonos állam, a kormányzati fenntartó vállaira. Annál is inkább, mert a MÁV jelenleg is sok olyan tartalék személyvagont és motorvonatot rejteget parkolópályán, amik felújítását az előző időszakban elhanyagolták, és azt a jelenlegi vezetésnek kellene a semmiből működésbiztossá alakíttatnia.

Hozzáértők szerint 65 darab korszerű, légkondicionált távolsági kocsi áll műszaki hiba és/vagy lejárt hatósági engedély miatt félreállítva. A 30 évnél fiatalabb regionális, illetve elővárosi járművek közül pedig 48 darab nem vesz részt a forgalomban, annak ellenére, hogy számos vasútvonalon kizárólag ennél öregebb, végletekig elavult szerelvények közlekednek.

Halaszthatatlannak tartják, hogy a vasúttársaság gondoskodjon az adott esetben évek óta tárolóvágányon pusztuló személykocsik felújításáról, és újból forgalomba állítsa azokat, amin keresztül sok régi, alacsonyabb komfortot biztosító járművet kiválthat.

Ezen járművek műszaki modernizációjának pénzügyi forrássigénye ma értelemszerűen meghaladja a MÁV lehetőségeit, de ha sürgős állami beavatkozással az ilyen vagonok csak egy része visszahelyezhető lenne a forgalomba, az egycsapásra megoldaná a problémás nyári járatok kibővítését.

Az ehhez vezető egyetlen út bizonyára az, ha a médiában is kínos politikai kérdést generálunk a nyári balatoni horrorvonatozásokból és a MÁV gazdátlanság miatt elhanyagolt kudarcos szerepléséből. Vagy mégsem?

És még mielőtt – jobb híján – én venném át a MÁV marketingjét, mondjuk ki bátran: Nem megoldás, hogy az utazási igények pontos megismeréséhez nyaranta brutális emberkísérleteket végez a MÁV, miként az sem, hogy mi vasúthasználó magyarok időről-időre új MÁV-menedzsmenttel kísérletezgessünk a vasút sínretételéhez.

A másik körbejárandó alapkérdés a pünkösdi krízishelyzetre reagáló MÁV kommunikációs tévelygése, a médiának adott válaszok szakmai helytelensége.

A MÁV-szóvivő Biber Anett bajtársnő szerint:  „az az utas döntése, hogy állva vállalja-e az utazást, vagy inkább egy másik vonatot választ, ahol komfortosabban tud utazni és le tud ülni…”.

Egy ilyen súlyú ad-hoc utasdöntést azonban jelen állás szerint nemhogy segítőleg alátámasztana, hanem egyenesen ellehetetlenít a MÁV. Ugyanis egyfelől a vasút legendás megbízhatatlansága és rendkívül rossz társadalmi hírneve miatt az embereknek utasként tapasztalati úton nincs bizalma abban, hogy egy esetleges későbbi/korábbi vonattal elkerülhető lehet az ilyen embertelen túlzsúfoltság, másrészt a MÁV sem ad a helyszínen olyan irányú rapid tájékoztatást, amivel az utasait megbízhatóan átirányítaná egy másik járatra, ahol szerinte garantáltan elkerülhető a káosz.

Azt is hozzáfűzte még, hogy

az állva utazás teljesen biztonságos és semmi nem tiltja…

A lehető legszerencsétlenebb válasz volt ez most a MÁV-tól, hiszen adóforintjainkból fényesített stratégiai közszolgáltatóként a MÁV teljes ügyfélkommunikációjának az utasérdek (biztonság, kényelem, bánásmód, megbízhatóság, stb.) kell hogy álljon a középpontjában, ennélfogva a MÁV soha nem kommunikálhat úgy, mintha számára az utas egy ellenérdekelt fél lenne, nem pediglen tevékenységének legfőbb alanya és célja, utazási igényeinek minőségi kiszolgálója.

Különösen nem tálalhat ilyet a MÁV cinizmusba mártva. Aki ilyet nyilatkozik, vagy másokkal mondat ki, az sem a marketingszakma ökölszabályaival, sem saját rendszerének működési abnormalitásaival nincs tisztában. Végzetes szakmai hiba, ha egy efféle krízishelyzetben már tisztes magyarázkodásra sem futva, az utasra hárítjuk át a felelősséget.

Ha pedig mindezek tudatában mégis szándékosan teszünk ilyen kijelentéseket, tudnunk kell, hogy ez a fajta kommunikációs trógerkodás a magyar társadalom és a MÁV kényszeres érdekkapcsolatában nem lehet életképes.

Hogy miért? Mert a MÁV-val szembeni közelégedetlenséget ma már az általános közharag táplálja. Ugye ezerszám lehetne sorolni, hogy mi mindennel szolgált rá erre a vasút? Tudjuk, ismerjük…

De mindezek ellenére is fontos, hogy a Magyar Államvasutak – amint az a nevéből is következik – a mindenkori értékelvű nemzetérzés, az itthon otthon vagyunk komfortérzés, ezzel együtt a végre sínre tett hazai turizmus közszolgáltatói arculatának alakítója, utasmágnesező hívókürtje is legyen.

Mégis a hazai köztudatban a legtöbbek számára a MÁV már rég nem hívó-, hanem szitokszó. Nem hívogat, egyenesen taszít. Zavaró szégyenfolt a nemzeti büszkeség arculatán, a közösségi közlekedés bebábozódott szégyene. Közbizalom helyett széleskörű társadalmi bizalmatlanság övezi, ami nem feloldódni, hanem fokozódni látszik az ilyen szakmaiatlan kiköpések hatására.

Fenti alapvetések figyelembevételével tehát megállapítható, hogy
1. a magyar vasút kommunikációja egy rendkívül csúszós pálya és kényes ütközési terület, amin a házi marketing most nagyot padlózott.
2. ez a legtöbbet szidott, ezáltal legkommunikációigényesebb nemzeti közszolgáltatásunk.
3. a kommunikáció is a mindenkori MÁV-szolgáltatások része kell legyen mostantól.
4. ha az elvégzett munka (szolgáltatás) mellé nem tesszük oda a tökéletes kommunikációt, akkor bizony csak félmunkát végeztünk.
5. a piackövető változások menedzselése csakis fokozott kommunikációs aktivitás mellett lehetséges.

Ezt felismerve kell a MÁV csúcsmenedzsmentjének holnap reggel felébredve azt kiáltania:

Ne hagyjuk, hogy ilyen eseti krízishelyzetekben a média pozicionálja helyettünk a MÁV-ot! Tömeges utaspanaszokon alapuló médiahírre pedig azonnali sajtóközlemény legyen a válasz! De ha ez sem elég, akkor hát kezdeményezzük a téma társadalmasítását, kibeszélős-elemző TV- és rádióműsorokba, sajtóinterjúkba tolva bele és világítva meg a társadalmi megértést elősegítő pontos helyzetkép mi magunk általi kialakítását. Ahol majd érthetően elfogjuk mondani:

Nyáron mi is turizmusban utazunk. A tömegturizmus az mindig tömeggel jár. A tömeg pedig gyakorta kellemetlenségekkel. A MÁV nem a kellemetlenségekben érdekelt, hanem abban, hogy mindenkit hazahozzon. De ha mindenki egyszerre utazik, az problémák tömegét okozhatja. És ha minden vonatunk helyjegyes lenne – előre kiszámítható utaslétszámmal – akkor sem lehetne maradéktalanul felkészülni minden dömpingszerű utazási hullámra.

Mert a Balatonnál két úr határozza meg a mindenkori, folyamatosan változó (hiszen tudjuk, mert mérjük) utazási tendenciákat: az utas és az időjárás.

Ezek mozgását külön-külön is nehéz lekövetni, együttesen még inkább – szinte lehetetlen szakmai feladat. És ez persze a vasút szezonális működésére is kihat. A legjobban előkészített és kivitelezett forgatókönyv mellett is okozhat előre nem kiszámítható nehézségeket. Mert nem mi határozzuk meg, hogy milyen legyen a nyár állandóan változó balatoni időjárása és a magyar tengerre vágyók körében az ott tartózkodások ciklusa.

És hogy egy-egy járat esetében természetesen még így is előfordulhat, hogy a szezonális utasszám olykor megugorja a pillanatnyi bővítési lehetőségeinket, mivel a vasúti közlekedésszervezés az egy rendkívül kötött műfaj, de még ennek ellenére is csak egyetlen dolog létezik, ami nálunk is rugalmasabb: a kaucsuk.

Ugyanakkor tudjuk, hogy a MÁV mindennapi munkája során sok hátrányt és előítéletet kell még leküzdenünk, és hogy a nyári fürdőturizmus számára kiemelt, szezonális idősávban méginkább felerősödhetnek a rendszerhibák, de ugyanakkor a bevezetett, új szolgáltatásaink előnyei is számottevően felértékelődnek az elégedett utazóközönség körében.

Tudassuk, hogy nálunk senki nem látja át és kezeli jobban a nyári vonatozások problémakörét. Az ezzel kapcsolatos problémákat pedig nem mi gerjesztjük, hanem a rapszodikus, nehezen tervezhető és kiszámítható szezonális körülmények. Következésképpen így a vasút sem a probléma, hanem a mindenkori megoldás része kíván lenni.

Balatoni és tengermelléki menetrendünk és az azt övező szolgáltatások soha nem látott gazdag kínálata is egyértelműen tükrözi, hogy a MÁV-nál 2019-ben minden eddiginél körültekintőbb és utasbarátabb módon készültünk fel a nyári szezonra.

És ha mindezt meggyőzően kifejtettük és megértettük, akkor válhat előítéletek és fenntartások nélkül befogadóvá a magyar társadalom a szezon legerősebb utazási üzenetére:

„HÍV A VASÚT – VÁR A NYÁR!”

Máté József

Szele Tamás: Borongós útijegyzet az ember természetéről

Ezeket a sorokat egy nemzetközi gyorsvonaton írom, hogy megelőzzek minden aggodalmat, a legnagyobb kényelemben és kupém fejedelmi magányában. A hőmérséklet kellemes, uzsonnám, üdítőm van, és Püspökladányban le fogok szállni pipálni is. De ezt csakis annak köszönhetem, hogy nem keltem birokra embertársaimmal.

Ugyebár, mikor a jegyet megvettem a Transilvania Expressre, még minden szép volt, és jó, tiszta volt az ég, zöld ág virított a föld ormain. S a béke izzadt homlokát törölvén meghozni készült a legszebb jutalmat, az emberüdvöt, melyért fáradott. Arról már nem is szólva, hogy a Bécs-Bukarest járatra először kaptam jegyet, vártam ettől mégis valami kis Nyugatot, kultúrát, esetleg egy kávényit Kelet fényűzéséből…

Mikor megláttam a szerelvényt, azonnal tudtam: egzotikummal van dolgom. Ez, kérem, az Uganda-vasút harmadosztálya 1927 esős évszakából. Két magyar MÁV-os termeskocsi van a szerelvényben, az elsőre esély sem volt felszállni, a másodikat megpróbáltam.

Szuronyroham után kaptam egy ülőhelyet – itt hívnám fel a figyelmet arra, hogy a nemzetközi járatokon csak országon belül kell helyjegyet váltani, míg el nem hagyjuk az Európai Uniót. De országon belül viszont kötelező. Mivel én Nagyváradra indultam, nem is vettem helyjegyet. Leültem, kicsomagoltam a tábori híradós központot, laptop, egér, mobilnet, fülhallgató, energiabank, megfelelő kábelezés, és már meg is érkezett egy nyolctagú család, akik nehezményezték, hogy a helyükön ülök. Azt nem nehezményezték, hogy nyolcuknak adták el nyolcszor ugyanazt az ülést, csak én takarodjak.

Két perc alatt nem lehet elrakni ennyi technikát, így volt egy kis cigányozás is, mármint ők neveztek engem annak, meg migránsnak. Cigány azért voltam, mert nem vettem helyjegyet (hiszen nem is kellett), migráns meg azért, mert külföldre utazom.

Hirtelen haragú ember vagyok, de ha meg nem ették egymást, még életben kell legyen legalább a felük. A másik felük hő-és laposgutát kaphatott a negyven fokra felfűtött, ordítástól visszhangzó kocsiban. Én a magam részéről elmondtam, hogy otthagyom a tanyájukat, az idevágó rím kíséretében, aztán átmentem – a következő kocsiba.

Ami vagy román, vagy német, de hogy ide nem adott el a MÁV helyjegyet, az bizonyos. Egyedül ülök egy tiszta, kényelmes kupéban, 21 fok van, néha hátulról ordítást hoz a szél… A jegyem érvényes, a kalauz udvarias. Mindjárt uzsonnázok.

Feleim, nem lehet, hogy néha nem kéne ragaszkodni azokhoz az ócska, hazug papírokhoz, amiket megfizettetnek velünk? Ha a fél kocsi most átjönne a szomszédból, még mindig kényelmes lenne az út, csak épp mindenkinek.

De nem jönnek, az az ő helyük, azért fizettek, vérzivataros századokon át, illetve bocs…

Néha egy kocsival odébb már Európa van, feleim.

Néha nem érdemes harcolni az ócska, koszos, zsúfolt helyekért.

Néha tényleg jobb odébb menni.

Hiszen a jegyünk ide is érvényes.

Csak itt jobb.

A MÁV fizetni fog, mint a katonatiszt

Dupla kártérítés jár az egy órát meghaladó vonatkésés esetén az Európai Parlament döntése nyomán, két óra után a teljes ár. Megkönnyítik a mozgássérültek és a bringások utazását is.

Az Európai Parlament csütörtökön úgy döntött, hogy a vonatok késése utáni kártérítés összegét jelentősen megemelik.

Az egy óránál hosszabb késések esetén a jegy árának negyedéről felére emelkedik a visszafizetés. Ha a vonat másfél órát késik, akkor a jegy 75 százaléka, két órás késésen túl pedig a teljes jegyár járna kártérítésként.

Kibővítik a biciklik vonatra felvitelének jogát is. A helyi járatokra is kiterjesztik a kerékpárok szállíthatóságát. A mozgássérültek is újabb könnyítésben részesülnek, amelyek teljesítése nem lesz egyszerű a MÁV részéről. A csökkent mozgásképességű emberek számára a nagyobb állomásokon ingyenesen és előzetes kérés nélkül segítségnek kell rendelkezésre állnia – szól a határozat.

A képviselők úgy döntöttek, hogy az eddig felmentést kapó országoknak (így Magyarországnak) legkésőbb egy évvel a megváltoztatott szabályok életbe lépte után alkalmazniuk kell az új előírásokat.

Dávid Ilona a MÁV-ot a Volánbuszra váltja

Nyár végével távozhat a MÁV éléről Dávid Ilona – adta hírül az Index több egymástól független forrásra hivatkozva. A közgazdász végzettségű Dávid 2012 óta a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója. A Független Hírügynökség információja szerint nem egyszerű menesztésről van szó, hanem mert a veszteségeket halmozó Volánbusz élén nagyobb szükség van az üzletasszonyra.

Irányítása alatt jelentősen csökkent a MÁV adósságállománya, hat év alatt ötödére esett vissza a tartozás mennyisége. A MÁV az elmúlt két üzleti évét nyereséggel zárta 2016-ra 12 milliárd, 2017-re 7 milliárd pluszt könyvelhetett el 151 milliárdos árbevétel mellett.

Egészen más a helyzet a Volánbusz Zrt-nél. A Független Hírügynökség úgy tudja, hogy a vállalatnál, főleg az alvállalkozói hálózat teljesen szövevényes, szinte átláthatatlan. Úgy tűnik ez sem véletlen és az a célja, hogy belső szolgáltatókon keresztül kikerüljék a közbeszerzési eljárást. Nem mellékes, hogy néha a szolgáltatás mértéke is kritikus, mert van olyan nap, hogy az alvállalkozó 20-25 busszal nem tud kiállni, amit a Volánbusznak kell pótolnia, közben neki sincs elegendő járműje.

Ilyen és hasonló rendellenességek miatt kerülhet sor a vezércserére. Dávid Ilona, értesüléseink szerint, nemcsak a Volánbusz Zrt, hanem a DAKK (Dél-alföldi Közlekedési Központ) élére is kerül, ahol szintén sikeres menedzseri tevékenységet várnak el tőle.

Az ügy pikantériája, hogy Dávid Ilona élettársának legjobb barátja Fekete Antal, a Volánbusz mostani vezérigazgatója…

Tarlóst és Karácsonyt is megtalálták

0

Szüntessék meg a közegészségügyi vészhelyzetet Budapesten – követelik a liberálisok, akik egy figyelemfelhívó rövidfilmmel demonstrálnak Budapest közepén lévő elképesztő állapotok miatt.

A Városliget, Angyalföld és a BVSC Sporttelep által határolt zuglói területen forgatott film az ott uralkodó helyzet tarthatatlanságára hívja fel a figyelmet. A vasúti területen embermagasságú szeméthegyeket, méteres gazt és állati tetemeket találhatók.

Elfogadhatatlan, hogy a főváros közepén ilyen áldatlan állapotok uralkodjanak, miközben sem a főváros, sem az önkormányzat, sem a MÁV nem tesz semmit a terület rendben tartásáért

– szögezi le a párt közleménye, amely szerint azonnali lépésekre van szükség a nagyfokú közegészségügyi kockázatot miatt.

A főváros közigazgatási területén belül, a HÉV vonalait és a gyermekvasutat leszámítva, 11 sugárirányú, összesen 121 km hosszúságú vasútvonal közül több esetében is hasonló állapotok uralkodnak – hívja fel a figyelmet a közlemény, amely Tarlós István főpolgármestert és Karácsony Gergely zuglói polgármestert név szerint megszólítva követel azonnali lépéseket.

Felmondta Nyugati téri aluljárói szerződéseit a MÁV

0

Múlt év végén – egy kivételével – mind a 16 kereskedelmi bérleti szerződését felmondta a Nyugati téri aluljáróban a MÁV. Helyükre új szolgáltatások kerülnek, nem sokára például kormányablak nyílik.

Négy és fél év alatt – menetközben bírósági perrel és az áramellátás korlátozásával – a MÁV tavaly december közepén végleg felmondta a Nyugati téri aluljáró 120 négyzetméternyi területén lévő kereskedői szerződéseket – erősítette meg a Független Hírügynökség kérdésére a vasúti cég sajtóosztálya. Egyetlen bérlővel kötöttek határozatlan idejű szerződést 1997-ben, a bérlő pedig továbbadta a helyeket. Összesen így 16 szerződésre és 373 négyzetméterre vonatkoznak a január-márciusban lejáró felmondási idők; van továbbá egy határozott idejű, azt egyelőre nem bántják. A MÁV szerint

a szerződési feltételek hátrányosak voltak számukra,

konkrétumot azonban nem árultak el, csak azt, hogy például a szerződési biztosítékokat találták kedvezőtlennek. A bérleti díjakat is kevesellte a MÁV, de számokat ennél sem említettek, ahogyan azt sem forintosították, hogy mekkora hátralékot halmoztak fel az árusok.

A MÁV úgy ítéli meg, hogy Budapest egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontjához képest méltatlan állapotok uralkodtak a Nyugatiban, amelyhez „sok esetben a bérlők tevékenysége is hozzájárult”.

Szűkszavúan taglalták, hogy mit terveznek az aluljáróban. Nyilvános pályázat keretében ismételten hasznosítani akarják a felszabadult területet. Úgy, hogy a „profilidegen” üzlethelyiségek helyett a vasúton utazók, valamint a környéken élők és dolgozók számára szükséges szolgáltatások jelenjenek meg. Példaképpen említik, hogy helyet kaphat a közlekedés, a kereskedelem és a közigazgatás. Ennek jegyében a pályaudvar felújított Ceglédi várójában nemsokára kormányablak nyílik.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK