Kezdőlap Címkék Kilépés

Címke: kilépés

„Bajom van a demokrácia hiányával”

0

Példátlan nagy média-visszhangja van annak, hogy Eckstein Kovács Péter, az RMDSZ egykori képviselője, szenátora, minisztere egy kormányellenes tüntetésen (június 23-án) bejelentette, hogy kilép az RMDSZ-ből. Mint várható volt “egykori” társai részben sajnálkoznak, részben igen keményen támadják, próbálják hitelteleníteni és lépésének jelentőségét, fontosságát csökkenteni. A nemcsak romániai magyar, vagy magyarországi körökben, hanem a román politikában és médiákban is közismert és népszerű politikus a Független Hírügynökségnek nyilatkozott.

Bizonyára bonyolult és hosszú érlelődési folyamat vezette oda, hogy mundér becsülete ide vagy oda, eldöntse, hogy kilép az RMDSZ-ből, 28 év után, alapító tagként, sokszoros tisztségviselőként. A perrendtartás elfogadását jelölte meg azon cseppnek, melytől betelt a pohár. A mostani módosítások (összesen 327) , melyeket az RMDSZ is megszavazott, egyrésze elfogadható, másrészük pedig botrányos, nemcsak a szakma, vagy az ellenzék, hanem lassan-lassan a jogtudatos állampolgárok többsége számára is. Összefoglalná pontosan, mit kifogásol a módosítók közül?

Léteznek nagyon testreszabott módosítások, amelyek a kétházas romániai parlament vezetőit illetik. Ezekről lehet vitatkozni, de nem érdemes. Ha egy akadályoztatott bíró nem írhat alá egy ítéletet, akkor azt az adott esetben, nyilván mérlegelés után, az intézmény vezetője írja alá, nyilván nem egyedül, hanem másod, vagy negyedmagával. Ezt a megoldást hatályon kívül akarják helyezni. A kormánypárt elnökét jogerősen elítélték, igaz felfüggesztve, választási csalásért. Most alapfokon megint elítélték egy elég piszlicsáré ügyben, de bizonyítékok alapján, végrehajtandóra. Ezt az ítéletet akarja a parlamenti többség, ahol az RMDSZ a mérleg nyelve, kitriblizni. Ne férjen kétség hozzá, van mit jobbítani a romániai bűnüldözés kapcsán. Most is mondom, miként eddig is, hogy vannak elfogult, esetenként korrupt bírák, ügyészek, etnikai ügyekben is. De intézményes magyarüldözés szerintem nincs Romániában. Intézményes és hétköznapi korrupció viszont volt és van Romániában. A módosítások egy része erősen korlátozza a bűnüldöző szervek eszközeit: csak az elkövetéstől számított 6 hónapon belül lehet vádalkut kérni, nem lehet megváltoztatni az alacsonyabb szintű bíróság felmentő ítéletét. Ha nincs új bizonyíték, ha egy éven belül nincs vádemelés, akkor kötelező a felmentés stb. Ezekre a változtatásokra a szakma fatvát mondott. Nyilván nem mindegyikre, vannak helyre dolgok is. Egy BTK módosítás akár éveken keresztül történő egyeztetés, munka eredménye. Most sajnos nem erről van szó. Szerecsenmosdatás esete forog fenn és sajnos, az RMDSZ sikál.

Minden bizonnyal a pontszerű kifogásokon túl, az RMDSZ jelenlegi politikai vonalvezetésétől is elhatárolódott, nemcsak mostani gesztusával, de eddigi állásfoglalásaival is. Mi a kifogás, miért nem hajlandó tovább egykori elvtársaival haladni a mostani politikai establishment vonalával?

Jogász vagyok, az igazságszolgáltatást illetően már voltak komolyabb nézeteltéréseim a fővonallal, és most is ez a fő kritérium. Bajom van a demokrácia hiányával a szervezeten belül, valamint az RMDSZ függetlenségét illetően is. Nagyon beállt a szervezet a két kormánypárt alá, mert ha azt mondanám, hogy mellé, az nem fedné a valóságot. Az etnikai alapú politizálásnak van jogosultsága, de nem válhat kizárólagossá.

Aki A-t mond az mondjon B-t is, ez a politikára is érvényes mondás. Hogyan tovább? Mit tervez, ha egyáltalán még vannak politikai ambíciói, a jövőben? Merre tovább Eckstein Kovács Péter, a politikus?

Ambícióim mindig voltak és lesznek is. Hozzá szeretnék járulni ahhoz, hogy a romániai ellenzék – amelyik olyan, amilyen – le tudja győzni a jelenlegi, szerintem vállalhatatlan politikai kurzust.

Magyari Nándor László

Miért léptek ki a Liberálisok a Változás Szövetségéből? Szerintük…

0

A párt pontokba szedett érvekkel támasztja alá, hogy mi indokolta nagy port vert múlt heti döntésük.

Amióta a Magyar Liberális Párt múlt hét pénteken bejelentette, hogy kiszáll a Változás Szövetségéből, Bősz Anett pedig a Párbeszéd-frakcióból, azóta a legkülönfélébb és legelképesztőbb történetek láttak napvilágot. Bár sosem kívántunk beszállni a sárdobálásba, ezt a néhány kérdést fel kell tennünk a tisztánlátás végett – áll a Liberálisok közleményében:

  1. Vajon életszerű-e, hogy egy megállapodást, amelyet három párt elnöke írt alá, a másik két pártban ne ismertek volna? Életszerű-e, hogy egyik pártnál sem látott egy hivatalos írásos szerződést egy jogász, egy gazdasági vezető?
  2. Helyes-e felelőssé tenni azt, aki a szerződés betartása felől érdeklődik, és nem azt, aki egy szabályos, aláírt szerződést nem tart be?
  3. A korábbi megállapodások betartásának számon kérése milyen logika szerint minősül zsarolásnak?
  4. Milyen belső viszonyok uralkodhatnak olyan pártokban, ahol létezhetnek egyszemélyes döntések, ahol a felelősség elhárítását a partner megvádolásával akarják elérni?
  5. Ha a Liberálisokat valóban a pénz érdekelte volna, miért léptünk volna ki a frakciószövetségből? Miért hagytunk volna hátra mindent, pozíciót, pénzt és lehetőséget?
  6. Milyen jövőt, együttműködést lehet remélni egy olyan társaságtól, amely a zárt tárgyaláson közösen meghozott döntéseket eltorzítva tálalja a nyilvánosság elé? Amely a saját belső anarchikus viszonyaikat takargatva azzal támadja állítólagos partnerét, hogy azt megvásárolta a kormánypárt?

A Liberálisok közleménye végül leszögezi:

A Magyar Liberális Párt a leírtak ellenére is hisz abban, hogy a demokratikus ellenzéki pártok között még létrejöhet egy olyan szövetség, amelyben valódi partnerként kezelik a feleket. Ahol számít a szerződés és a megállapodás, ahol nem festik át utólag a valóságot. Most azonban szeretnénk lezárni ezt a terméketlenbe fordult vitát, hogy az igazi feladatra koncentrálhassunk, nem csak mi, de a teljes ellenzék: a Fidesz leváltására.

Breaking: Komáromi Zoltán kilép az Együttből

Kilépett az Együttből Komáromi Zoltán, a párt egészségügyi szakpolitikusa – értesült a Független Hírügynökség. A politikus telefonon erősítette meg a hírt a FüHünek, és azzal indokolta, hogy véleménye szerint a vezetés, különösen Szigetvári Viktor miniszterelnök-jelölt rossz irányba viszi a pártot.

Komáromi Zoltán már a küldöttgyűlés előtt megfogalmazta kilépését, de ezt a szombati találkozón, személyesen akarta közölni a küldöttekkel. Bár többen marasztalták, döntése végleges, a jövőben függetlenként akar tenni a demokratikus ellenzékért.

A Független Hírügynökség más hírforrásokból is értesülve, nem tartja kizártnak, hogy Komáromi az MSZP színeiben indul a választásokon.

Egyébként az egészségügyi programot, amin eddig dolgozott, valamennyi párt elfogadta.

A Komáromi Zoltánnal készült interjúnkat hamarosan közöljük.

Komáromi lelép, de nem távozik

Kilépett pártjából, de nem hagy fel a politizálással Komáromi Zoltán. Az egészségpolitikus azért hagyja el az Együtt sorait, mert úgy látja, hogy a párt egyedül maradt a demokratikus oldalon. Szövetségesek keresése helyett a partnerek elutasításával foglalkoznak. Komáromi szerint ő olyan egészségügyi programot dolgozott ki, amely a választás után gyorsan megvalósítható, s finanszírozással sem lehetnek gondok. Az ismert háziorvos nem árulta el, hogy melyik pártban folytatja politikai pályafutását.

 

Kezdjük az elején, valóban kilépett a pártjából?

Igen.

Személyes, vagy politikai oka volt?

Mindkettő!

Melyik a fontosabb?

Sajnos az Együtt olyan helyzetbe lavírozta magát, hogy a továbbiakban nem látom értelmét a pártban politizálni. Ugyanis a szervezet vezetői jószerével csak azokat az érveket keresik, amelyek elutasítják az együttműködés gondolatát. Emiatt egyedül maradtunk a demokratikus baloldalon, ami számomra vállalhatatlan, mert a kompromisszumok, illetve a valódi együttműködés híve vagyok.

Ha jól tudom, az Együtt minden testülete úgy döntött, hogy egyéni körzetben a koordinált indulás híve, listán azonban csak egyedül indul. Ha jól értem, a terv változatlan!

Egy éve valóban így döntöttünk, de szerintem egy tavalyi gombhoz nem lehet az idén kabátot venni, ennek az esélye szinte a nullával egyenlő.  Esélytelenül indulni a választásokon pedig semmi kedvem. Kidolgoztuk ugyanis egy olyan egészségügyi rendszer programját, amelyhez tartozik egy intézkedés-sor is, ami villámgyorsan megvalósítható. A magyar egészségügyet alulról építkezve reformálná meg, így az egészet finanszírozhatóvá teszi.

Jó, de ez megvalósítható lett volna az Együtt színeiben is, hisz elindulhatott volna Érden. Az egyéni jelölteket minden ellenzéki párt támogathatta volna. Ez miért nem jó?

Amennyire tudom, a szocialistákkal zátonyra futottak a koordinációs tárgyalások, erről csak nemrég értesültem. Egyébként pedig az érdi jelölést kezdettől fogva szkeptikusan fogadtam, mert a városhoz semmilyen kötődésem nincs.

A helyszínt az Együtt vezetői találták ki nekem, de nem tartottam jónak, hogy számomra ismeretlen terepen induljak.

A pártból való kilépés azt is jelenti, hogy felhagy a politizálással?

Továbbra is feltett szándékom, hogy részt veszek az egészségügy átalakításában, de ha most nem távozom az Együtt soraiból, akkor erre biztosan nem lenne módom. Szövetségesek nélkül ugyanis a mai választási rendszerben nincs értelme politizálni, mert még csak labdába rúgni sem lehet, nemhogy győzni a pályán.

Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy az egyik párttársát, az Együtt színeiben parlamentbe jutó csepeli Szabó Szabolcsot támogatta volna az MSZP, ha a képviselő hajlandó átlépni a szocialistákhoz.  Ön hajlandó?

Nem, egyetlen pártba se lépnék be, szeretném megőrizni a szakmai függetlenségemet.

Vagyis a továbbiakban sem fog az MSZP színeiben indulni?

Még nem tudom.

Csak azért, mert az ön programját korábban Botka László már elfogadta. 

Botka László hónapokkal ezelőtt visszalépett, az a csapat szétszéledt, az a program nem tudom jelenleg mennyire elfogadott illetve támogatott az MSZP-ben

Mostanában nem is beszélt a szocialista vezérkarral, akár Molnár Gyula pártelnökkel, akár Karácsony Gergellyel?

Tárgyalni nem tárgyaltam, de hetekkel ezelőtt beszéltem mindkettőjükkel.

Holnaptól viszont független vagyok, s ha megkeres bármelyik demokratikus oldalhoz tartozó párt, akkor a programomat, a szakértelmemet és a munkámat szívesen felajánlom.

Ez egy kicsit úgy hangzik, mint egy apróhirdetés.

Erre azért nekem már régen nincs szükségem.

Kereste már meg bármelyik másik párt a demokratikus oldalról?

Nekem sok szakmai barátom van a különböző pártokban; amikor a programomat csináltam, beszéltem erről a DK, az MSZP, illetve a Párbeszéd szakpolitikusaival is. De az LMP politikusaival is kiváló a kapcsolatom.

Ez úgy hangzik, mintha egy szélesebb koalíciós miniszterrel beszélnék. De érdemben tényleg nem tárgyalt senkivel?

Senkivel nem tárgyaltam. Egyébként úgy tudok segíteni a demokratikus baloldalnak, ha a korlátozott média megjelenés miatt a választási kampányban körbejárom az országot, hogy elmondjam a választópolgároknak: olyan programot alkottunk, amely rövid idő alatt működőképes egészségügyet teremtene. Ha áprilisban megnyerjük a választást, akkor a javuló állapotokat már szeptemberben érezhetné az állampolgár.

A politika nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy valamelyik párt listáján tudná elképzelni a helyét?

Az Együtt listáján nem kaptam meg csak a 9. helyet, de közel sem ezért léptem ki. Megdöbbentett viszont az Együtt vezetőinek optimizmusa, hogy akár 5-6 százalékos eredményt is elérhet a párt. Ennek a realitását nem látom, erre nincs időm. Ezért is próbálok máshol hasznos lenni.

Az USA faképnél hagyja az UNESCO-t?

0

Az Egyesült Államok azt tervezi, hogy kilép az Egyesült Nemzetek Szervezetének kulturális és oktatási ügynökségéből, az UNESCO-ból. A döntés hátterében anyagi okok állhatnak, valamint közrejátszhat az Izrael és a nemzetközi szervezet közötti ellentét. 

Három különböző amerikai diplomáciai forrás arról számolt be a Reuters hírügynökségnek, hogy napokon belül kiléphet az Egyesült Államok UNESCO-ból.

„Még nem formális, de igaz”

– nyilatkozta a neve elhallgatását kérő diplomata. Az UNESCO egyelőre nem reagált a híresztelésekre.

Csütörtök reggel a Foreign Policy magazin cikke szerint az amerikai döntés bejelentésére azután kerül sor,hogy pénteken egy új igazgatót neveznek ki az 58 főt számláló UNESCO Végrehajtó Tanácsa élére. Öt jelölt között dől el a verseny, akik közül a katari Hamád al-Kavari diplomata és egykori kultuszminiszter legesélyesebb a győzelemre. Neki a hétfőn tartott első fordulóban sikerült 20 szavazatot begyűjtenie. Utána következik Audrey Azoulay egykori francia kulturális miniszter, akire 13-an adták le a voksukat.

Az amerikai külpolitikai lap úgy vélte, hogy a döntés hátterében anyagi okok állnak. Donald Trump amerikai elnök eddig is kemény szavakkal illette az ENSZ-et, annak intézményeit és politikáját. Például azt mondta: az Egyesült Államok csak egyike a 193 tagországnak, de

egyedül állja az ENSZ költségvetésének 22 százalékát és a békefenntartók költségeinek 30 százalékát, ami szerinte méltánytalan.

Washington évenként 80 millió dollárt fizet be az UNESCO-nak és ő az ötödik legnagyobb pénzügyi támogatója a szervezetnek.

A cikkben a másik lehetséges indokként az Izrael és az UNESCO közötti ellentéteket jelölték meg, mivel az Egyesült Államok szintén tiltakozni szokott a közel-keleti országot hátrányosan érintő döntések ellen. A kulturális szervezetben az elmúlt hetekben két Izrael-ellenes határozatról készültek szavazni: az egyik Jeruzsálem szent helyeire vonatkozott, a másik pedig a hatnapos háború során elfoglalt területek jogi státuszát határozta volna meg. Azonban ezt a szavazást nemzetközi nyomásra a Végrehajtó Tanács elhalasztotta. Ezzel párhuzamosan az izraeli diplomáciának a katari al-Kavari személyével kapcsolatban komoly kifogásai vannak.

„Rossz hírek ezek a szervezet és Izrael számára”

– jelentette ki a hétfői UNESCO szavazás első fordulójának hírére Carmel Shama-Hacohen, Izrael UNESCO nagykövete.

A Párizsban működő szervezet 1946 óta kezdte meg a működését. Azóta nem most először fordulna elő, hogy az Egyesült Államok felfüggesztené a pénzügyi támogatást az UNESCO-nak: 1984 és 2003 között bojkottot hirdetett meg az akkori, szerinte elfogadhatatlan működési mechanizmus és a „harmadik világ ideológiájának” térnyerése miatt. Legutoljára 2011-ben függesztette fel a befizetést, így tiltakozva a Palesztin Hatóság felvétele ellen.

Miért kamu az EU-ból való kilépés?

A magyar ellenzék választási jelszava már biztosan az: Orbán vagy Európa. Ezt csak úgy lehet élesre tölteni, ha elhitetik: a miniszterelnök valójában ott akarja hagyni az EU-t. És ha esze ágában sincs?

Nemcsak közgazdasági állítás, hanem közhit (kivéve a meggyőzhetetlen kormánypártiakat), hogy az EU pénzek nélkül nem lenne magyar gazdasági növekedés, hogy a beruházásokról ne is beszéljünk. Az már meg tény is, hogy a közvélemény-kutatások sorra mutatják ki: a magyarok nagy többsége EU-párti. Ez elemi életösztön, főleg a több százezer nyugaton dolgozónál és családtagjaiknál. Elég csapás nekik a Brexit meg a következménye, az ottani idegenellenesség.

Emiatt, első látásra, teljesen érthetetlen, hogy az Orbán-kormány miért hangol, sokszor cinikus pofátlansággal, Brüsszel ellen.

Mert ez csak a látszat. És mert felismerte, hogy az EU tehetetlen a rosszul viselkedő tagokkal szemben.

És az a gyanúm, hogy nem is akar tenni semmit.

Nézzük csak, Brüsszel szempontjából, mi lenne a legrosszabb magyarországi forgatókönyv! Ez egyébként nem újdonság, hasonlóképpen viszonyul a Nyugat-Balkán országaihoz is, ahol eltűri a stabilkráciákat. Tehát az olyan rezsimeket (például Vučić Szerbiája), amelyek ugyan aligha juthatnának be az igazi demokráciák nyugati klubjába, de még mindig sokkal tűrhetőbbek mint a káosz, a zavargások, netán polgárháború. Stabilkratákkal lehet tárgyalni, még ha egy kicsit szemlesütve is.

Zavargó államokba meg segélyszervezeteket, netán rendfenntartókat kell küldeni. Strapás. Akkor már inkább csorbuljon a jogállamiság, a sajtószabadság.

Ebbe a kategóriába küzdötte le magát Magyarország. Divatosan az EU beárazta az Orbán-kormány tevékenységét. Persze indulhatnak eljárások Budapesttel szemben, lehet akár pénzbüntetés is. De politikai akarat az Orbán-kormány elleni nemzetközi fellépésre nincs.

És ezt a magyar kormány is tudja. Tehát feszítheti a húrt, még az eddiginél is jobban. Ez viszont kényelmes körülményeket biztosít.

Az EU komolyabbat nem fog lépni. Legfeljebb szétesik a soha össze nem tartozott Visegrádi Csoport. Na és?

Csak a menekült ellenesség volt igazán közös bennük.

Minden jobb annál a verziónál, hogy Orbán elveszíti a választásokat (jelen pillanatban ez komolytalan feltételezés) és kitörnek a zavargások. Jön a CÖF, a kopaszok, a TV-székház ostromlói.

Emiatt az Orbán vagy Európa jelszó csak az első hallásra tűnik ütősnek, valójában még azok sem hiszik el, akik mondják, hát még azok, akiknek szánták.

A kvótaper elvesztése pedig muníció az újabb Brüsszel ellenes kampányhoz. Közben zöld kerekasztalok mellett elosztják a következő hétéves ciklus uniós pénzeit.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!