Kezdőlap Címkék Elbocsátás

Címke: elbocsátás

Munkaerőhiány az USA-ban

Egyesült Államokban, ahol eddig – az európai gyakorlattól eltérően – villámgyorsan el lehetett bocsátani valakit. Jogilag, ez ma is lehetséges, de gazdaságilag nem, mert nem találnak új munkaerőt – írja a CNN portál.

Több mint 4 millióan léptek ki a munkahelyükről az Egyesült Államokban a harmadik negyedévben. Ilyesmit soha korábban nem tapasztaltak az amerikai gazdaságban. Hova vezetett ez? Oda, hogy a főnökök szinte leálltak az elbocsátásokkal!

„A munkaadók ragaszkodnak a munkavállalókhoz” – mondja a Ziprecruiter vezető közgazdásza. Julia Pollack elmondta, hogy 30%-al csökkent az elbocsátások száma a pandémia előtti időkhöz képest. 52 éve nem kerestek ilyen kevesen munkát az Egyesült Államokban. Ennek persze az is az oka, hogy Biden elnök bőkezű támogatási csomagja megélhetést biztosít sokaknak, akik inkább abból élnek mintsem hogy munkát vállaljanak. A matek szimpla: sokkal több az üres munkahely mint a jelentkező munkavállaló. A munkaügyi minisztérium adatai szerint az arány 0,67%. Az ezredforduló óta készít ilyen statisztikai kimutatást a munkaügyi minisztérium Washingtonban, és a munkaadók szempontjából ilyen rossz arány még sohasem volt eddig.

„Ha ugyanis hagynak valakit elmenni, akkor senki sem fogja elvégezni a távozó ember munkáját. Ez pedig befolyásolja a termelést és az eladást ” – magyarázza a helyzetet  Andy Challenger alelnök. Ma már csak úgy lehet új embert találni a munkaerőpiacon, ha magasabb fizetést kínálunk neki.”

„A cégek manapság utálják az elbocsátásokat. Úgy ragaszkodnak a munkaerőhöz mintha ettől függne az életük”- hangsúlyozza egy fejvadász cég alelnöke, aki a CNN-nek nyilatkozott.

2,4 millióan hiányoznak a munkaerő piacról

A munkavállalóknak kevesebb mint 1%-a veszítette el az állását május óta az Egyesült Államokban.

Mihez kezdenek a munkaadók ilyen nehéz helyzetben? Ahelyett, hogy kirúgnák az embereket inkább megpróbálják átképezni őket. „Teljesítmény javító tanfolyamokat indítanak a cégek” – mutatja az új trendet Julia Pollack, aki szerint így próbálják házon belül megoldani a problémát.

„Régebben egyszerűen kirúgták azt a munkavállalót, akinek a teljesítményével nem voltak megelégedve. Most a főnökség érdekeltté vált abban, hogy megpróbálja megmenteni ezeket a munkavállalókat, mert a piacon nem kap másokat.” A közgazdász szerint ez a változás előnyös lesz az USA gazdaságának, a munkaadóknak és a munkavállalóknak egyaránt.

„Ha többet fektetünk be a munkavállalók képzésébe, az jó dolog. Ebből profitálnak mind a dolgozók mind a cégek. Mindenki kap egy második esélyt. Így tudnak azután fejlődni és növekedni”- mondja Julia Pollack, aki arra is rámutatott, hogy kényszerhelyzet állt elő, mert 2,4 millió munkavállalóval kevesebb van a munkaerőpiacon az Egyesült Államokban mint a pandémia előtt.

Új magyar berufsverbot

Azt lehet olvasni, hallani, hogy a Főpolgármesteri Hivatal egy fiatal, próbaidejét töltő munkatársának felmondtak, mert a kormánypárti sajtó rátalált egy korábbi Facebook-bejegyzésére, amelyben kifogásolta, hogy a csecsemőket megkeresztelik, és ezzel a szülők döntenek arról, hogy milyen egyházhoz tartozik majd, miáltal elvonják saját döntési lehetőségüket.

Mi tagadás, meglepő gondolat, de van benne logika. Állítólag azt is gondolja, hogy a második világháborúban az orosz fronton elesett magyar katonák nem voltak hősök – nos, ebben vitathatatlanul igaza van, a magyar nyelv

a hős szót olyanokra alkalmazza, akik nemes ügyért hoznak áldozatot, márpedig a Szovjetunió megtámadása a náci Németország szövetségeseként nem volt nemes ügy.

Az elesett katonák áldozatok, de nem hősök – ezt, azt hiszem, sokan gondoljuk így, még ha a mostani Magyar Nemzetben ezt másképpen gondolják is. További „bűne” az illetőnek, hogy megosztott egy Varga Judit igazságügyminisztert támadó mémet – nem írta, csak megosztotta. Mindez elég volt ahhoz, hogy a kormányoldali sajtó megtámadja mint „Karácsony emberét”, és erre elbocsássák.

A Berufsverbot német szó, foglalkoztatási tilalmat jelentett az egykori Nyugat-Németországban, és azt jelentette, hogy az ott betiltott kommunista párt tagjait nem lehetett a közszolgálatban alkalmazni. (A közszolgálatba például az iskolákat is beleértették, tehát pedagógusként sem dolgozhattak.) A mi esetünkben arról van szó, hogy valakit, aki – ha jól értem – alkalmazását megelőzően a Facebookon kifejtett egy elvileg meggondolandó, bár az elterjedt vélekedéstől eltérő véleményt, és más dologban is olyan véleményt képvisel, amely a kormánypárti sajtónak nem tetszik, ne lehessen egy közszolgálati munkahelyen alkalmazni.

Másképpen fogalmazva, ha valaki egy közintézményben közszolgálati munkakört tölt be, akkor a munkájával nem összefüggő kérdésben nem fejthet ki magánvéleményt, le kell mondania a szólás szabadságáról.

Ne legyen félreértés: aki politikai tisztséget tölt be, az nem teszi helyesen, ha a politikai tisztségével összefüggő ügyben politikai különvéleményt hangoztat. Egy nem politikai tisztséget betöltő személy azonban a munkájával nem összefüggő kérdésben azt mond, amit jónak lát. Ha emiatt felmondanak neki, az alkotmányos jog – a szabad véleménynyilvánításoz fűződő jog – súlyos megsértése. Elszomorít, hogy az Orbán-rendszerrel ellenzékként szemben álló pártok által vezetett fővárosi intézményben ilyesmi előfordulhat.

Airbus és a Covid-19

A 74 milliárd eurós repülőgépgyártó és űrhajózási ágazat, melynek zászlóshajója az Airbus, kritikus helyzetbe került a pandémia miatt. Az óriás minden bizonnyal megmenekül, de az 1200 beszállító közül sokan csődbe mehetnek.

„Minden hónapunk veszteséges” – mondta a Bloombergnek a Celso nevű családi vállalkozás főnökasszonya. Az 55 éves Agnes Timbre-Sauniere a helyi kereskedelmi kamara főnökasszonya is, ezért nemcsak a saját kis cége nevében beszél: „a főnökök hangulata a mélyponton, a dolgozók pedig a jövőjük miatt aggódnak.”

Az Airbus, melynek a központja a dél-franciaországi Toulouse-ban van nemcsak a beszállítóknak jelentette a megélhetést hanem a környékbeli éttermeknek, fodrászoknak, pékségeknek stb.

Mi lesz, ha elfogy az állami támogatás?

A szakértők ötéves elhúzódó válságra számítanak, mert a légitársaságok maguk is az életükért küzdenek, és eszük ágában sincsen új repülőgépet rendelni.

A vírus válság a fellendülés kellős közepén találta telibe a repülőgép ipart, amely tavaly még azzal küzdött, hogy nem talál elég szakképzett embert a környéken. Aztán az elzárások miatt földre kényszerültek a repülőgépek, és az Airbus nagyszabású leépítést jelentett be:

15 ezer embert rúgnak ki

40%-al csökkenti termelését az Airbus miután a kereslet befuccsolt. Ez nemcsak a franciaországi munkahelyeket jelenti: Németországban 5100 embert küldenek el. Ez az ottani személyzet egyharmada! Franciaországban a tervezett elbocsátás 5000 embert érint.

Nagy Britanniában ugyanez a helyzet: a Rolls-Royce, Collins and Gardner Aerospace megrendelései eltűntek, és ennek következtében a beszállítók törölhették az előzetes rendelések felét!

„Kétségbeejtő a helyzet. Azzal számolunk, hogy jövő tavaszig el kell küldenünk az emberek 30%-át” – nyilatkozta a Bloombergnek Andrew Mair, a a Midlands Aerospace Alliance főnöke. „Lesz olyan cég, amelyiknek el kell bocsátania a munkavállalók felét!”

Egy kis családi vállalkozás Birmingham mellett már el is küldött 50 munkatársából 23-at. A kilábalás a válságból hosszú lesz és nehéz: „arra számítok, hogy 2025-ben érhetjük el a válság előtti szintet” – mondta Steve Boyd ügyvezető igazgató.

Németországban Bréma áll a munkanélküliség szempontjából a legrosszabbul – nem kis részben a repülőgépipar miatt.

Az IG Metall szakszervezet helyi vezetője szerint „sok kis beszállító cég nem bírja majd ki a válságot és beadja a kulcsot.”

A legrosszabb a helyzet magában Toulouse-ban – írja a Bloomberg.

„Az egész régió az Airbus-tól függ” – hangsúlyozza Mickael Nogal parlamenti képviselő. 159 ezer ember dolgozik ebben az ágazatban Toulouse környékén, ahol egyelőre senki sem találja a megoldást. Jelenleg 40 ezer munkavállaló állása csakis azért van biztonságban, mert az állam támogatja a cégeket a bérek kifizetésében. Még így is 20 ezer elbocsátásra számítanak.

A kétségbeejtő helyzet annak ellenére alakul így, hogy a francia kormány 15 milliárd eurós rendkívüli támogatást ad az ágazatnak. Macron elnök stratégiai ágazatnak nyilvánította a repülőgépipart de hát az állam sem önthet euró milliárdokat számolatlanul a repülőgépiparba hiszen Bruno LeMaire pénzügyminiszter így is rekord költségvetési deficittel számol jövőre.

A környék éttermei is megérzik a válságot Toulouse-ban. A Bloomberg tudósítója egy repülőtéri étteremben érdeklődött a főnökasszonynál, aki elkeseredetten nyilatkozott: „a helyzet most is rossz, de tartok tőle, hogy a jövőben még ennél is rosszabb lesz!”

19 ezer embert kirúg az American Airlines hacsak…

Ma a legkeményebb üzenetet kell megosztanunk a dolgozóinkkal – írta a cég két főnöke abban a belső levélben, melyet a Business Insider tudósítója is elolvashatott. 1600 pilóta, 8100 légi kísérő állásáról van szó. A többieket az American Airlines más osztályairól bocsátják el október elsején hacsak a washingtoni kongresszus nem szavaz meg újabb pénzeket a munkahelyek megvédése érdekében a légiforgalomban.

Az American Airlines 5,8 milliárdot kapott

A Covid-19 különösen sújtja a légiforgalmat az Egyesült Államokban és szinte mindenütt a világon. A washingtoni kongresszus és Trump ezért dollár milliárdokkal támogatta az ágazatot nehogy csődbe menjen több tízezer embert az utcára téve. Az első csomagból az American Airlines 5,8 milliárd dollárt kapott arra, hogy bért tudjon fizetni akkor is a dolgozóinak, ha azok nem dolgoztak a vírusválság miatt. Csakhogy hiába lett vége az elzárásnak a légiforgalom dinamikája nem növekedett igazán – messze elmaradt a nyári csúcs szezon hiszen nagyon sok országba nem engedik be az amerikai turistákat, mert az USA-ban volt a legtöbb áldozata a Covid-19 vírusnak, és a fertőzés egyáltalán nincsen elmúlóban.

40 ezres létszám csökkentés

Az American Airlines két vezére szerint ilyen sok embert kell elbocsátani a cégtől: „amikor a washingtoni kongresszus megszavazta a támogatást a légiforgalomnak, akkor abból indult ki, hogy szeptember végére helyreáll a légiforgalom. Nyilvánvaló , hogy nem ez a helyzet!”

12500 ember már kérte a korai nyugdíjazását, 11 ezren pedig nem fizetett szabadságra mennek október elsejével.

Fele akkora forgalomra számítanak mint tavaly

Erre is csak a negyedik negyedévben. Az American Airlines vezetői ehhez hozzáteszik, hogy a nemzetközi forgalom várhatóan csak az egynegyede lesz a tavalyinak! Ezért azokat a dolgozókat, akik a nemzetközi légiforgalomban töltötték munkaidejük nagy részét, még súlyosabban érinti a tervezett elbocsátás.

A légitársaságok keményen lobbiznak

Az elbocsátó szép üzenetben az American Airlines vezetői megírják, hogy más légitársaságokkal és a szakszervezetekkel együtt próbálják folyamatosan meggyőzni a washingtoni honatyákat és honanyákat egy újabb támogatási csomagról, de eddig eredménytelenül.

Közben a Delta Airlines is bejelentette, hogy meg kell válnia 1900 pilótájától.

Miért nem jut dűlőre a kongresszus? Egyrészt azért, mert választási év van és ezért mindenfajta konszenzus megteremtése jóval nehezebb, másrészt pedig a légiforgalmi támogatási terv egy nagyobb csomag része, amelyről azért nem sikerül megállapodni, mert a Covid-19 vírusválság sokkal súlyosabb mint ahogy azt korábban gondolták Washingtonban.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!