A Budapestre utazott dél-koreai külügyminiszter elment a hajóbaleset helyszínére, a Margit hídhoz. Megtekintette a Hableány mentési munkálatait. Szakértő ellentmond a rendőrségnek.
A Hableány szerda esti szörnyű balesetének hírére Budapestre utazó dél-koreai külügyminiszter péntek reggel elment a baleset helyének közelébe. Kang Kjung Vha és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megtekintette a hajóbalesetben elsüllyedt turistahajó mentési munkálatait.
A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó szerda este ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek.
A rendőrség első megállapítása szerint a Hableánynak esélye se volt, hét másodperc alatt elsüllyedt. A Viking kapitányát tegnap este gyanúsítottként hallgatták ki, a rendőrség kezdeményezi letartóztatását.
Továbbra is azt vizsgálják, most már hajózási igazságügyi szakértők bevonásával, miért került a Hableány a hatalmas szállodahajó elé. Az ügy egyre bonyolódik. A rendelkezésre álló videó alapján
a rendőrség azt közölte, hogy a Hableány kanyarodott balra a Vikng elé,
ez okozta a tragédiát.
Most azonban Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az állami tévében azt mondta, hogy a közölt videófelvételek „világossá tették”,
a sétahajó nem fordult be a Viking szállodahajó elé,
hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este. Vagyis a Hableány nem saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította.
Bencsik Attila szerint a nagyobb hajó
valószínűleg magához szippantotta a kisebbet,
amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz. A szakértő által említett beszippantás hasonlít arra a teóriára, amit elsőként írtunk meg. Eszerint egy ismert fizikai, áramlástani jelenség, a Bernoulli-törvény adhat magyarázatot a balesetre.
Ez persze változatlanul nyitva hagyja azt a kérdést, hogy miért nem vették észre egymást a hajók, s egyáltalán, miért kerültek ilyen közel egymáshoz. Az ilyen helyzetekre a szakértő szerint is fel lehetett volna készülni. Egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és megvárni, míg a Hableány elhalad a híd alatt – mondta Bencsik.
A szakértő szerint a hajókon lévő helymeghatározó
műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.
A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult. Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót – értelmezte a történteket Bencsik Attila.
A rendőrség jelenleg a Viking Signy kapitányát kezeli gyanúsítottként. Igaz, sajnos, a Hableányé aligha járhat így, mert társával együtt a 21 eltűnt között van, túlélésüknek szinte semmi reménye nincs.