A kormány vizsgálja a Rayanairt

0
811

Eljárást indított a Ryanair ellen Budapest Főváros Kormányhivatala. Fogyasztóvédők szerint kétséges, hogy a légitársaság fizetni fog az itthon hagyott poggyászok miatt. Az elméleti plafon most mintegy 390 ezer forint.

A kormányhivatal közleményben tudatta, hogy a légitársaságnak sorozatos, a poggyászkezeléssel kapcsolatos incidensei miatt György István budapesti kormánymegbízott azonnali, átfogó vizsgálatot kezdeményezett. A vizsgálatba bevonták a hivatal fogyasztóvédelmi főosztályát. Bővebb tájékoztatást a vizsgálat lezárulta után adnak.

A napokban rövid időn belül másodszor fordult elő, hogy a Ryanair a csomagok nélkül vitte el utasait egy népszerű spanyolországi nyaralóhelyre. Emiatt sokan elálltak az úttól, amikor a cég közölte, hogy a poggyászt csak később, esetleg napok múltával viszik utánuk. Akik odaértek, jellemzően semmit se tudtak magukkal vinni a kézicsomagban.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Szövetsége (FEOSZ) szerint a cég tisztességtelen az utasokkal szemben, és

kártérítést kell fizetnie ebben az esetben is.

Nemzetközi egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg ezekben esetekben is. Az egyezmény előírja, hogy a poggyászszállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár vagy késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként ezer SDR-re korlátozódik. (Az SDR magyarra fordítva különleges lehívási jogok, nem valódi pénz, a Nemzetközi Valutaalap által használt elszámolási egység. Úgynevezett valutakosár, amelyben eltérő arányban megtalálható az amerikai, a brit, a japán és a kínai nemzeti valuta, valamint az euró. A Feosz által közölt árfolyam: egy SDR 390 forint. A legfrissebb, két napja megállapított hivatalos árfolyamon 1 SDR: 1,2 euró).

A FEOSZ közlése szerint kivétel a kártérítés alól, ha az utas, amikor az ellenőrzött poggyászt a fuvarozónak átadta, úgynevezett külön kiszolgáltatási érdekbevallást tett, és az ezért felszámított esetleges pótdíjat megfizette. Ebben az esetben a fuvarozó a bevallott összeg erejéig felel, hacsak nem bizonyítja, hogy ez az összeg a feladónak a kiszolgáltatáshoz fűződő tényleges érdekét meghaladja.

Jelenleg tehát

a kártérítési összeg maximuma körülbelül 390 ezer forint.

A légi fuvarozók azonban ennek csak töredékét szokták megfizetni – írja az egyesület. Ugyanis az utasoknak kell bizonyítani, hogy pontosan mekkora kár érte őket. Ezt pedig sokszor nehéz összegszerűsíteni és bizonyítani.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy ha a csomag késése miatt bármit vásárolnunk kell, arról kérjünk számlát, hogy utóbb azt be tudjuk nyújtani. És sajnos fel kell készülni arra, hogy ne csak a feladott poggyászunkban legyenek alapvető fontosságú holmik, hanem adott esetben a kézipoggyászban is.

Ugyanakkor ismerve a Ryanair eddigi hozzáállását, sajnos elég kicsi az esély arra, hogy az utasok valóban kapnak kártérítést a FEOSZ szerint. Ugyanis

nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálat, nincs itteni fióktelep, vagy legalább egy kézbesítési cím,

ahova fordulhatnának a magyar utasok.

Rengeteg különféle mondvacsinált indokkal utasítja el a panaszokat a Ryanair, de a jogszabály meghatározza azt is, hogy mikor mentesül a fuvarozó. A fuvarozó viseli a felelősséget azért a kárért, amelyet az utasok, a poggyász vagy az áru légi fuvarozása során előállt késedelem okozott.

Kizárólag akkor nem terheli felelősség a késedelem miatt bekövetkezett kárért, ha bizonyítja, hogy ő maga, alkalmazottai és megbízottai minden ésszerűen szükségessé váló lépést megtettek, vagy hogy lehetetlen volt ezen intézkedéseket megtenni.

A FEOSZ évek óta szorgalmazza, hogy a kormány készítse el új fogyasztóvédelmi politikáját. Ebben az esetben a jogalkotó számára meg lehetne határozni, hogy pontosan mely területek fogyasztóvédelmi szabályozását kell felülvizsgálni. Például a fogyasztóvédelmi törvényben a közszolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozások esetében szigorú szabályok vannak az ügyfélszolgálatok működtetésével kapcsolatosan, legyen szó személyes panaszkezelésről, vagy az öt percen belüli kötelező élőhangos telefonos elérhetőségről.

Hasonló előírások vonatkozhatnának a légi társaságokra is.

A Ryanairrel az elmúlt hetekben két alkalommal történt meg, hogy a kanári-szigeteki járatról lemaradtak a poggyászok. Mindkétszer a túlsúly volt a probléma. Ennek valószínűsíthető oka, hogy a légitársaság repülőgépei számára a mintegy 3700 kilométer hosszú út a hatótávolság határának közelében van, ezért a maximális üzemanyag-mennyiség esetén – főleg ha tele van utasokkal a gép – a csomagoknak már nem marad a megengedett legnagyobb felszálló tömegen belül.

A fapados légitársaságok által alkalmazott feszített repülési mód miatt gyakoriak a pontatlanságok. A Ryanair tavaly szeptemberben annyi késést és járattörlést produkált, hogy 20 millió euró kártérítéssel nézett szembe.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .