Kezdőlap Címkék GVH

Címke: GVH

A nap kérdése – Kié lesz valójában a Hír TV?

0

A Gazdasági Versenyhivatal tegnap jóváhagyta, hogy Nyerges Zsolt megvásárolhassa a Hír TV-t korábbi üzlettársától, Simicska Lajostól.

This poll is no longer accepting votes

Ön szerint Nyerges Zsolt megtartja az egy ideje ellenzékiként működő televíziót, vagy továbbadja Mészáros Lőrincnek?

Lemondott a Hír TV elnöke, mi lesz a többiekkel?

Miután Simicska Lajos bejelentette, hogy gyakorlatilag minden üzleti vállalkozását eladja korábbi üzlettársának, Nyerges Zsoltnak, azonnal megindultak a találgatások.

Elsősorban a médiabirodalom zászlóshajójaként emlegetett Hír TV sorsa érdekelte az embereket, és sokan tudni vélték, hogy Nyerges Zsolt nem a végállomás, vagyis, a 2015-ös G-nap óta az ellenzéki nézők által preferált televízió sorsa finoman fogalmazva is bizonytalan.

Fonyó Károly, a Hír TV ma lemondott elnöke

A Független Hírügynökség korábbi információi szerint úgy volt, hogy a Hír TV változatlan módon még egy hónapig folytathatja a munkát, ám ez a számítást most áthúzta a Gazdasági Verseny Hivatal, amely a szokásosnál jóval gyorsabban hozott határozatot és adott zöld utat annak, hogy Nyerges Zsolt megvásárolhassa a televíziót.

A GVH tegnap jelezte, hogy áldását adta az üzletre, mára a Hír TV elnöke, Fonyó Károly lemondott. Ezt követően várható, hogy a Simicska Lajos által kinevezett emberek sorba visszalépnek és hamarosan az Orbán Viktor által jóváhagyott káderek kerülnek a helyükre.

Mi lesz veled, TV2?

0

A Gazdasági Versenyhivatalhoz nem érkezett bejelentés a Népszava által megírt tranzakciókkal kapcsolatban – válaszolta a FüHü megkeresésére a Gazdasági Versenyhivatal. Elvi jellegű kérdésünkre pedig úgy reagált: „meghatározott összefonódással kapcsolatos konkrét kérdések vonatkozásában a GVH elméleti síkon nem foglal állást tekintettel arra, hogy nem tudni, egy esetleges piacvizsgálatnak – amelyhez jelenleg sem adatokkal, sem információkkal nem rendelkezünk – milyen eredményei lehetnek”.

A Népszava több helyről – a kormányfő tágabb környezetéből és iparági forrásból – is úgy értesült, hogy rövid időn belül jelentős átrendeződések lehetnek a Fideszhez tartozó médiabirodalomban. Ez akár már nyáron megtörténhet. Több pletyka, értesülés is kering, ezek időnként egymásnak is ellentmondanak, biztosnak egyelőre az látszik, hogy Orbán Viktor változásokat akar és erre szűk határidőt szabott – írja a lap.

Az egyik ilyen, hogy a Fidesz-médiát is eléri a már a kormányoldalon is felpörgetett hatalmi, gazdasági koncentráció. Bár az értesülést Gulyás Gergely csütörtökön „képzelgésnek” minősítette, a Népszava banki forrásból úgy értesült, valóban létezik ilyen elképzelés, igaz, egyelőre csak a tervezés szintjén.

Az egyik lehetséges forgatókönyv arról szól, hogy

Mészáros Lőrinchez kerülhet a jelenleg Andy Vajna érdekeltségébe tartozó TV2 és a két megyei napilap, a Kisalföld és a Délmagyarország.

Orbán ugyanis elégedetlen a TV2 működésével, mivel egyelőre megszorítani sem sikerült az RTL Klubot, ráadásul a milliárdos állami hirdetésekkel kitömött csatorna állítólag drágán működik. Andy Vajnával a lap egy iparági forrása szerint azért is „elégedetlenek”, mert az érdekeltségébe tartozó Bors „nem állt bele eléggé a kampányba”.

Egy másik elképzelés szerint egy-egy cégbe szerveznék át az összes kormányközeli nyomtatott lapot, a rádiócsatornákat és a televíziókat is, hogy „átláthatóbb legyen a rendszer működése”.

A Független Hírügynökség egyébként a következő kérdéseket tette fel a GVH-nak:

  • Ha – amint a Népszavában ma megjelent – Mészáros Lőrinc valóban megvásárolja a még nem a Mediaworks tulajdonában lévő két megyei napilapot, a Kisalföldet és a Délmagyarországot, akkor az egész megyei lap piac egyetlen kézbe kerül. Megteheti-e ezt a jogszabályok szerint, hiszen ezzel egy teljes piacot egyazon cég uralna. A GVH ezt engedélyezheti?
  • A szabályok szerint lehet-e egyetlen kézben több országos televízió? Mert ha Mészáros Lőrinc megveszi a TV2-őt, akkor ez a helyzet állna elő.
  • Érkezett-e ilyen beadvány a GVH-hoz (a kettő közül bármelyik ügyben)? Ha nem, akkor elméleti síkon kérdezzük a fentieket.

Csonkolással egyesülhet a Digi és az Invitel

0

Hálózatok értékesítése és bérelt hálózatokból kilépés árán veheti meg a Digi az Invitelt. A versenyhivatal ellenőrző biztossal fogja felügyelni a folyamatot.

Összesen 41 települést érintő beavatkozással és ellenőrző biztos kijelölésével kapott zöld utat a Digi és az Invitel távközlési cégek fúziója – tudatta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A Digi tavaly augusztus végén jelentette be a GVH-nak, hogy meg kívánja vásárolni az Invitelt. A GVH azért indított versenyfelügyeleti eljárást, mert felvetődött, hogy a tranzakció káros versenyhatásokkal járhat egyes helyeken. Mindkét érintett vállalkozás a hazai vezetékes távközlési piac jelentős, országos szereplője, több százezer előfizetőnek nyújtanak vezetékes telefon-, internet-, tévés műsorterjesztési és egyéb szolgáltatásokat.

A két cég saját vezetékes távközlési hálózatai 34 településen vannak jelen együttesen, ezek közül a GVH vizsgálata 16 esetében állapította meg, hogy

a tranzakció a verseny jelentős mértékű csökkenését eredményezné.

A Digi vállalta, hogy értékesíti az összefonódás révén megszerzett Invitel-hálózatokat e 16 településen a fúzió lezárását követő fél éven belül. A kötelezettségek felügyeletére a GVH ellenőrző biztost jelölt ki.

A GVH emellett megvizsgálta azt is, hogy 25 településen az Invitel saját hálózatán nyújtott vezetékes távközlési szolgáltatásaival van jelen, és a Digivel egyazon vállalkozáscsoportba tartozó i-TV Digitális Távközlési Zrt. más piaci szereplőtől bérelt hálózaton nyújt televízió-szolgáltatást. Vagyis az összefonódás után csökkenne az egymástól független vállalkozásként szolgáltatók száma. A Digi vállalta e településeken a kilépést a vezetékes távközlési hálózatokra vonatkozó bérleti szerződésekből.

A Digi egyébként – a távközlési piaci szóbeszéd szerint – rövidesen elindítja saját mobiltelefon-szolgáltatását azokon a frekvenciákon, amelyeket csaknem két éve a médiahatóság árverésén szerzett meg. Ez pedig még nem is lehetett benne a GVH vizsgálatában.

Rubint Réka jelölni fogja reklámposztjait

0

A versenyhivatal megegyezett Rubint Réka vállalkozásaival, hogy azok ezentúl megjelölik azon Facebook- és Instagram-posztjaikat, amelyekért valamilyen anyagi ellenszolgáltatást kapnak. A GVH az úgynevezett véleményvezérek bújtatott reklámjait szeretné visszaszorítani. A megegyezésért cserébe nem büntetett.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta a Rubint Réka érdekeltségébe tartozó két cég vállalását, hogy megváltoztatják „kommunikációs gyakorlatukat” – tudatta a GVH. A megállapodásra tekintettel nem szabott ki büntetést.

A GVH azt vizsgálta, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Rubint Réka Facebook- és Instagram-oldalain 2015. február 1-jétől megjelenő, a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések. A kozmetikumok magyarországi forgalmazója ugyanis ellenszolgáltatást nyújtott, ami azonban a posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztók számára.

Magyarra lefordítva ez azt jelenti, hogy a celeb (hasonlóan más hírességekhez)

bújtatott reklámokat tett közzé évek óta tömegével,

elhallgatva, hogy ezekért valamilyen előnye származott, így véve rá az őt „követő” olvasóit a termékek megvásárlására.

A GVH a jelenséget általánosan is megvizsgálva megállapította, hogy a piaci szereplők, hirdetők körében egyre népszerűbbek e véleményvezérek, influencerek közreműködésével folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azok megrendelése, támogatása. De

nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak

az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő.

A GVH úgy ítélte meg, hogy számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható, de ezen eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással – legalábbis rövid távon. Ezért nem szabott ki büntetést.

A GVH szerint tehát akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély (legyen az közszereplő, véleményvezér, kiskorú youtuber, blogger, vlogger) közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett (azaz ellentételezett) tartalom, ha abban egyszerűen, egyértelműen, közérthetően, továbbá jól észlelhetően, hangsúlyosan, a fogyasztók számára szembetűnően és szükségszerűen érzékelhetően jelenik meg, hogy az nem független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás, egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte.

A GVH a közelmúltban közzétette a véleményvezérektől elvárt magatartást.

Százmillióba került a „gyors csillapítás”

0

Bár ezt állította a Sandoz, a valóságban nem „gyors” az ACC hatása a köhögésre – ezt állapította a versenyhivatal. Ez 105 milliós bírságot vont maga után.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 105 millió forint bírságot szabott ki a Sandoz Hungária Kereskedelmi Kft.-re, mert az jogsértően reklámozta ACC elnevezésű, recept nélkül kapható gyógyszereit – tudatta a GVH.

A Sandoz az ACC-t akként reklámozta, hogy az „Gyors megoldás a hurutos köhögésre”, „Gyorsan megtisztítja a légutakat” és „Az ACC gyorsan hat”. A gyógyszerészeti hatóság azonban a GVH kérésére úgy nyilatkozott, hogy a gyorsaság

kizárólag a felszívódásra vonatkozik,

nem pedig a teljes hatásmechanizmusra. Ezzel a cég túlterjeszkedett az úgynevezett alkalmazási előírásban foglaltakon.

A 105 milliós bírság kiszabásakor a GVH a reklámok költségét vette alapul, és figyelembe vette, hogy a sokféle eszközön végzett hirdetések sok embert értek el hosszú kampány keretében. A Sandoz az eljárás elkezdésekor abbahagyta a kifogásolt hirdetéseket.

Nem mindig enged bebetonozni a GVH

Hat üzem eladását írta elő a versenyhivatal a beton-cementpiac két órásának fúziója feltételeként. Nem mindig ilyen szigorú, amikor káros monopólium veszélye áll fenn.

Felételekkel engedélyezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy összeolvadjon a Duna-Dráva Cement Kft. (DDC) és a Readymix Hungária Kft. A fúzióval 40-40 ágazati egység (gyártóüzem, bánya) került volna egy irányítás alá.

A GVH megállapította, hogy Kaposvár, Kecskemét, Nagykanizsa, Siófok, Székesfehérvár és Pécs körzeteinek transzportbeton-piacain van mindkét cég jelen. Úgy ítélte meg, hogy ezeken a területeken a bejelentett összefonódásnak „korrekciós intézkedések nélkül

a verseny jelentős mértékű csökkenését eredményező,

az árak emelkedésével járó hatásai lennének”. (Vagyis visszaélhetnének az erőfölénnyel.).

Ezért a GVH hat transzportbeton üzem eladását írta elő a DDC-nek. Jelenleg a DDC csoportnak két cementgyára, 29 transzportbeton üzeme, valamint nyolc saját tulajdonú és egy bérelt, aggregátum kitermelésére szolgáló bányája van Magyarországon. A Readymix 33 transzportbeton üzemmel, négy aggregátum-kitermelő bányával, valamint három burkolókőgyárral rendelkezik Magyarországon.

A káros erőfölény, a versenyt korlátozó monopólium nem mindig ennyire veszélyes a GVH szerint. Nem talált semmilyen kifogást abban, hogy az elmúlt két évben egy érdekeltségbe (a kormánypárti Mediaworks kezébe) került a megyei napilapok többsége. Márpedig ezek szinte egyedüli források a nyomtatottlap-piaci területen.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK