A Drogriporter blog online kutatása szerint a hazai középiskolákban komoly gondok vannak a drogmegelőzéssel: általában rendőrök tartanak foglalkozásokat, még mindig főleg idejét múlt módszerekkel, az elrettentésre összpontosítva, és hiányzik a bizalmi légkör. A Tilos Rádió Kedd Esti Drogműsorában az iskolai drogmegelőzésről beszélgettek a műsorkészítők Sárosi Péterrel, a Drogriporter oldal szerkesztőjével, a Jogriporter Alapítvány igazgatójával.
A Drogriporter oldal online kutatásában az iskolai drogprevenció aktuális helyzetét vizsgálták a magyarországi középiskolákban. Az online kérdőívben diákokat kérdeztek meg, nem pedig pedagógusokat és intézményeket. Az adatfelvétel 1,5-2 hónapig tartott és a kérdőívet körülbelül 1100 fiatal töltötte ki. Sárosi Péter szerint az eredmények nem szenzációsak, zömmel igazolták a várakozásaikat. Az iskolai drogproblémák át vannak hárítva az iskoláktól a rendőrségre, mint például az idei balatonfüredi diákdrog-történet is. Szerinte rossz hír, hogy nagyrészt rendőrök tartják az iskolákban – bűnmegelőzési referensként – a drogprevenciós előadásokat. Ez komoly probléma a diákok számára, mert véleményük szerint a rendőr legkevésbé hiteles preventőrnek.
A rendőrök jelenlétének köszönhetően sérül a bizalom, nincs bizalom feléjük, mert bármely felszínre kerülő drogügyet érintő esetben a rendőrségnek büntetőeljárást kell kezdenie.
A rendőröktől, bűnmegelőzési referensektől egyirányú információáramlás történik túlnyomórészt előadások formájában. A diákok hiányolják az interaktivitást. Szerintük kétfelé kellene áramolni az információknak, és ehhez bizalmi légkörre lenne szükség. A kérdőívre válaszolók magas aránya szerint a diákok nem tudják elmondani saját tapasztalataikat, véleményüket, mert a preventőr sokszor rendőr. Sokan a prevenciós előadások értelmét is megkérdőjelezték emiatt, véleményük szerint ennek így nem sok értelme van. A diákok szerint emellett alacsony színvonalúak az előadások. Elrettentő információk hangzanak el, ismertetik a drogokat, a veszélyeket, azt, hogy tilos kábítószert fogyasztani. Míg egyéb – szerintük fontosabb témákról – például az ártalomcsökkentésről vagy a társas kapcsolatok menedzseléséről nem esik szó a prevenciós előadásokon.
Azok a diákok, akik az iskolai drogprevenciós előadásokról pozitív visszajelzést adtak, az interaktív programot, a bizalmat, a nem elrettentő és hiteles információkat hangsúlyozták ki példaként. Fontosnak tartják, hogy őszintén ki tudják beszélni a saját tapasztalataikat.
Amíg a diákok nem tudnak arról beszélni, ami őket érdekli, nincs meg a bizalmi légkör.
A Tilos Rádió műsorkészítői szerint sem működik hatásosan a rendszer: rossz a szabályozása, amíg nem alakítják át az illetékes hatóságok.
Víz Ági