Kezdőlap Címkék Nemes Gábor

Címke: Nemes Gábor

BKV: csak képesített sofőrök vezethetnek

0

A megfelelő tanfolyami oktatáson kell átmenniük azoknak, akik autóbuszt vezetnek – reagált a BKV a reggel megjelent hírre, amely szerint akár irodisták, szerelők ülhetnek vezetői székbe. Arra nem tér ki a közlemény, hogy a mellékállásban sofőrködők hogyan tartják karban tudásukat.

A buszokat nem irodisták vagy szerelők vezetik, hanem olyan munkatársak – akár főállásban, akár úgynevezett besegítői munkakörben – akiknek megvan minden szükséges képesítésük – közölte a BKV. A Népszava írta azt, hogy akkora a sofőrhiány a BKV-nál, hogy a cég szerelőket, mérnököket, irodai dolgozókat is bevet, hogy elég járművezető legyen szolgálatban. A lap szerint azt, akinek van megfelelő jogosítványa és egészségügyileg is alkalmas, megpróbálják rábeszélni, hogy úgynevezett besegítő szerződéssel, megemelt óraszámban vezessen a főállása mellett.

A BKV viszont azzal érvel, hogy a megfelelő képesítést és az ehhez szükséges oktatást mindenkinek teljesítenie kell.

Például PÁV II-t, elméleti és vezetési oktatást, majd tanulóvezetői időszakot.

Ezután válhatnak önálló buszvezetővé.

Arra nem tér ki az állásfoglalás, hogyan lehetnek egyenértékű sofőrök az egyébként más munkakörben dolgozók azokkal, akik főfoglalkozásuk alapján azok. “Ez szakma, amelyhez gyakorlat szükséges” – mondta a FüHü-nek Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szövetség elnöke reggel a “pótsofőrös” jelenségről.

A kellő gyakorlat hiánya közlekedésbiztonsági kérdéseket is felvet

– tette hozzá az érdekvédő.

A közlekedési társaság válaszolt azokra a kritikákra, amelyek szakszervezetek részéről érték a toborzó kiadványokban feltüntetett bruttó 400 ezres bér ígérete miatt. A BKV szerint a bemutatott bérek alapja a jelenlegi buszvezetők havi pótlékokkal számított átlagkeresete, ezért nem érhet senkit hátrányos megkülönböztetés.

Egy járművezető havi jövedelme legalább nettó 200 ezer forint (azaz bruttó körülbelül 300 ezer forint). A BKV sofőrei azonban túlórákkal és egyéb pótlékokkal ennél magasabb jövedelmet is elérhetnek, az elmúlt hónapok jövedelemátlaga ezekben a munkakörökben bruttó 400 ezer forint volt, és ez az összeg jelenik meg a hirdetésekben is. Ezt az érvelést már korábban cáfolták a szakszervezetek. Szerintük a rendkívül sok túlórával együtt sem magasabb 350 ezernél a jelenlegi vezetők havi bruttó fizetése.

A BKV azt is közölte, hogy a munka törvénykönyve és a kollektív szerződés betartásával foglalkoztatják a munkavállalókat, így a járművezetőket is. A túlórák mértéke ezért kizárólag az ezek által meghatározottakon belül lehet, a sofőrök az őket megillető többletbért mindig megkapják a havi bérükkel együtt.

Íróasztaltól vezetőülésbe: „biztonsági kérdéseket vet fel”

0

A BKV szinte bármilyen beosztásából keresnek „besegítő” sofőröket, akik mellékállásban pótolnák a krónikusan kevés buszvezetőt – írta a Népszava. Nemes Gábor szakszervezeti elnök a FüHü-nek azt mondta, hogy tömeges „besegítői” sofőrködés már biztonsági kérdéseket is felvet. Az érdekvédők ma adták át petíciójukat a BKV-nak.

Egyre súlyosabb a sofőrhiány a fővárosban (is), a BKV különféle beosztásban dolgozó alkalmazottait biztatja arra, hogy akinek van ehhez szükséges jogosítványa, vállaljon sofőrködést úgynevezett besegítői foglalkoztatás keretében – írta kedden a Népszava. Bárkit: irodistát, szerelőt, mérnököt.

A BKV szerint a besegítő járművezetők teljes értékű sofőrök,

az összes olyan képesítéssel rendelkeznek, mint a főállásúak.

A BKV-nál a 2100-as létszám felett körülbelül 300 vezető hiányzik, amelyet igen magas kezdőfizetéssel kíván csökkenteni. Erről és az ebből fakadó belső feszültségről korábban itt írtunk. Egy hete azonban súlyosabb a helyzet, amióta a 3-as metró vonalán is pótlóbuszok járnak. A közlekedési cég ezzel alighanem kimerítette belső tartalékait.

Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke a FüHü-nek elmondta, hogy a hír igaz. Korábban is előfordult egy-egy alkalommal ilyen „pótsofőrködés”, de tömegesen nem.

Ez szakma, amelyhez gyakorlat szükséges

– mondta Nemes.

Egyetért azzal, nem életszerű, hogy egy szerelő passzióból szerezze meg a buszvezetői jogsit, és még kellő gyakorlata is legyen. Valószínűbb, hogy korábban sofőr került át – például egészségi okból – más munkakörbe. Ez így már közlekedésbiztonsági kérdéseket is felvet – fogalmaz az EKSZ vezetője, aki nem tud pontosabb számot mondani, mekkora lehet ez a belső másodállásos foglalkoztatás.

A BKV azt közölte, hogy a sofőrpótlásra igénybe vett túlóráztatás esetén is betartják a munkajogi előírásokat, a többlet bért is kifizetik. Nemes Gábor szerint a „besegítő” mellékállás esetén nehezen képzelhető el a túlzott túlmunka elkerülése, vagy pedig a pótsofőr a főmunkáját nem végzi el.

A szakszervezet egyébként éppen ma adta át a már 400-nál több aláírást tartalmazó petícióját a BKV vezetésének, amelyben béremelést és a munkakörülmények javítását követelik – mondta Nemes Gábor. A bértárgyalások egyébként elvileg tartanak, valójában szeptember óta semmi se történt.

Tartalékai határán a BKV a metrópótlással

0

Buszból van elegendő, de csak csuklósok átcsoportosításával tudják megoldani a 3-as metró pótlását. Az igazi gond a több száz sofőr hiánya, csak a szabadnapok csökkentésével lehet embert találni a napi 180 vezető helyére. Egy szakember szerint a BKV túl is biztosította magát az utasok komfortérzetében.

Valószínűleg a zsúfoltság növekedése miatti kényelemérzet-romlás miatt gondolják úgy sokan Budapest egyes pontjain, hogy jelentős járatritkítások tapasztalhatók a metrópótlás következtében – mondta el a FüHü-nek Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a különféle hírekről. Szerinte járatritkításról nincs szó, nem is lehetne, mert a BKK és a BKV közti szerződés rögzíti az ellátandó szolgáltatás tartalmát és mértékét. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke se tud arról, hogy buszokat vontak volna el egyes vonalakról.

Az EKSZ-vezető elmondta, hogy a vásárolt és felújított buszokkal megoldható a metró kiváltása,

sofőrből viszont változatlanul komoly hiány mutatkozik,

őket csak szabadnapok csökkentésével tudják pótolni. Tartalék most már végképp nem marad a rendszerben – mondta.

Ugyanezt gondolja a VEKE elnöke is. Mint fogalmazott, darabra összeszedhető a napi 59 busz a 3-as metró mentén, de ennek az az ára, hogy több helyütt

csuklósokat kell szólóbuszokra cserélni,

amit az utasok járműszám-csökkenésként érzékelhetnek. Az 59-ből 54 új – mondta hétfőn Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, a többi tehát felújított, illetve máshonnan átirányított busz.

Naponta átlagosan 1300 busz van forgalomban csúcsidőben, a BKV járműveinek körülbelül fele-fele csuklós és szóló, a metrópótláshoz igénybe vett 59-hez mintegy 180 vezetőre van szükség (a 2100 vezetőből) egy teljes napon – mondta Dörner. A BKV „normál” üzemmenetben is csupán négy-öt központi tartalékbuszt tart fenn, ezekkel oldják meg a mindennapos villamos- és metró-járatkieséseket elsősorban balesetek idején. Ha ez se elég, akkor az olyan sok buszos vonalakhoz nyúlnak, mint amilyen a 7-es – tette hozzá, érzékeltetve, hogy nagyobb számú pótigény komoly gondokat okozhat a következő egy évben.

A VEKE vezetője is a sofőrhiányban látja a legsúlyosabb problémát, mert busz beszerzése „csak” pénz kérdése, vezetőből viszont immáron Európa-szerte kevés van, és

a béremelési spirál következtében egymástól szipkázzák el

az embereket a közlekedési cégek – itthon és külföldön egyaránt. (A BKV-nál tapasztalható mintegy 300-as sofőrhiány pótlása miatti belső kereseti feszültségről itt írtunk.) Egy „nulla kilométeres” vezető buszra képzése minimum egy év. A metrópótlásban a legrutinosabb sofőröket kell bevetni, tehát a kisebb forgalmú külső járatokon nem csak szólóbuszok, hanem kezdő vezetők feltűnésére is számítani lehet.

Dorner Lajos szerint a BKV láthatóan mindent feltett arra, hogy az első napon-napokban semmiféle fennakadás se legyen a metró vonalán, emiatt szinte a teljes buszpark vadonatúj darabokból áll össze, noha ezek a gyártmányok nem ideálisak ekkora folyamatos terheléshez. Erre a célra legalkalmasabb az Ikarus 435-ös típusa, aminek legnagyobb hátránya, hogy nem alacsony padlós, de jól viseli a megpróbáltatást, derül ki a VEKE-elnök szavaiból. A BKV túlbiztosította magát az utasok komfortérzetében, szerinte idővel érdemes lenne a BKV 10-12 felújított 435-ösét „bekeverni” a metrópótló-forgalomba.

Kétezer buszsofőr bérét kellene megemelni

0

A BKV-nál dolgozó 2100 buszvezető többségének bérét kellene felemelni, ha a társaság 400 ezer forintot ad a most szórólapon toborzott új sofőröknek – mondta el a fuhu.hu-nak Nemes Gábor szakszervezeti elnök. Óriási a feszültség a BKV-ban, sokan felmondanának.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke szerint lényegében minden jelenlegi buszvezető, de legalábbis többségük bérét meg kellene emelni, ha

a BKV tényleg bruttó 400 ezer forintot fizet minden újonnan belépő vezetőnek.

Nemes Gábor szerint sehogy se jönnek ki a BKV által említett számok. A közlekedési társaság szerint minden kezdő járművezető legalább havi nettó 200 ezer forintot kereshet, de a járművezetők ennél lényegesen magasabb jövedelmet is elérhetnek, így az elmúlt időszak átlaga bruttó 400 ezer forint volt. Nemes Gábor nem tudja, kik és hányan lehetnek azok, akik a maiak közül ennyit kereshetnek.

A szakszervezeti vezető szerint jelenleg az átlag a túlórákkal együtt is inkább alatta marad a 350 ezer forintnak, anélkül 310-320 ezer. Az újaknak ígért 400 ezer is nyilván a túlmunka árával együtt értendő – mondta Nemes Gábor. A bruttó 400 ezerből egyébként se lesz nettó 200 ezer – fűzte hozzá.

Jelenleg 2100 buszvezetője van a BKV-nak, tehát legalábbis a túlnyomó többségének meg kellene emelni a fizetését a most toborzottaknak kínált összegre, mert akik most lépnek be, a sor végére kerülnek – közölte az EKSZ-vezető.

Amint az ismert, sok budapesti autóbusz-vezető a felmondását fontolgatja, miután

a BKV szórólapokon havi bruttó 400 ezer forintot ígér a most jelentkezőknek.

Szükség van új sofőrökre, mert a BKV létszámhiánnyal küzd, Nemes Gábor elmondása szerint 300 vezetőt kellene felvenni. A 3-as metró napokban kezdődő felújítása miatt a korábbinál is több buszjáratra lesz szükség. Ha sokan felmondanának, az katasztrófával érne fel, mert a mostani feladatokat is csak nehezen tudják ellátni.

A Demokratikus Koalíció csütörtöki közleménye szerint rendkívül veszélyes a helyzet, a 3-as metró felújítása miatt olykor az egész szakaszon pótló buszoknak kellene szállítani az utasokat, de előfordulhat, hogy nem lesz elég sofőr. Ez káoszhoz vezet, naponta több százezer budapesti járhat úgy, hogy nem jut el időben úti céljára, például a munkahelyére.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK