Kezdőlap Címkék 737 MAX

Címke: 737 MAX

Nem bukhat meg a Boeing, mert monopol helyzete van az USA-ban

Egyre mélyebbre süllyed a Boeing, amely évek óta nem hoz profitot: a repülés biztonságát ellenőrző hivatal vizsgálja annak a Boeing munkatársnak a panaszát, aki azt állítja: sok kritikus problémát észlelt a 787-es Dreamliner gép gyártási folyamatában, de a főnökség nem hallgatta meg viszont áthelyezte őt a 777-es gépek gyártási részlegébe.

A Boeing évek óta veszteséges, és az Alaska Airlines januári balesete egyáltalán nem arra mutat, hogy idén ebben fordulat következhetne be – írja a CNN gazdasági rovata, amely rámutat: a cég gyártási folyamatot bíráló munkatársát a jövő héten meghallgatja a szenátus illetékes albizottsága annak ellenére, hogy a repülőgép gyártó óriás teljes erővel tiltakozik a bejelentő állításai ellen.

Mi történt az Alaska Airlines gépével? A Boeing 737 Max ajtajának egyik panelje kiszakadt nem sokkal azután, hogy a repülőgép felszállt Portlandből – Oregon állam január hatodikán. A gép fedélzetén 174 utassal és 6 fős személyzettel gyorsan kényszerleszállást hajtott végre. Szerencsére senki sem sérült meg. David Calhoun, a Boeing elnök vezérigazgatója elismerte, hogy hibát követtek el a gyártási folyamat során.

A szakértők szerint tartós mélyrepülésről van szó, melynek alapvető oka az, hogy rosszul sikerült a nagy egyesülés a másik amerikai repülőgépgyártó óriással, a Mc Donnell Douglas-szal 1997-ben.

Két fatális baleset történt 2018-ban és 2019-ben, mindkétszer a 737 Max volt a felelős. A két katasztrófa után két évre a földre parancsolta őket a repülés biztonsági hivatal, de utána újra repülhettek, mert a Boeing azt állította: minden hibát kijavítottak.

Csakhogy 2023 legutolsó hetében egy légitársaság potenciális problémákat fedezett fel a 737 Max egyik kulcsfontosságú részében. Erre jött az Alaska Airlines kényszerleszállása január hatodikán. A 737-es gépeket átvizsgálták mindenütt, és nagy részüket a földre kényszerítették az Egyesült Államokban. A repülés biztonsági hivatal folyamatosan vizsgálja a Boeing gyártási folyamatát. A vizsgálat vezetője, Mike Whitaker több problémát is jelzett, és a Boeing sietett közölni: figyelembe veszik a bírálatot, és átszervezik a gyártást. A monopol helyzet elkényelmesíthette a céget, amelynek a hazai piacon nem maradt vetélytársa, és a világpiacon is csak egy, az Airbus. Az európai óriás fölfelé tart, az amerikai lefelé.

30%-os értékcsökkenés a tőzsdén

50 milliárd dollárral esett idén a Boeing értéke, mert részvényeinek értéke szinte folyamatosan csökken a tőzsdén. Közben a sajtó sietett megírni, hogy a Boeing főnökök nagyon is jól kerestek miközben a cég folytatta mélyrepülését. A bírálatok nyomán megindult a főnökök menekülése a süllyedő hajóról: egyre-másra jelentették be a távozásukat annak ellenére, hogy a többségük régóta a Boeingnél dolgozott. Végül Calhoun elnök vezérigazgató sem bírta tovább: bejelentette, hogy az év végén ő is elhagyja a Boeingot. Tavaly 32,8 millió dollárt keresett, és távozása alkalmából csinos 45 millió dolláros csomagra számíthat – számolt be a CNN gazdasági rovata.

A MAX helyett a vezér repül

Távozik a Boeing vezérigazgatója. A 737 MAX tragédiák utáni leállása és a bevételek zuhanása miatt súlyos helyzetbe került amerikai cég azonnali vezetőváltás mellett döntött, miután egy hete a MAX-ok gyártását is leállították.

Azonnali hatállyal távozik a Boeing vezérigazgatói pozíciójáról Dennis Muilenburg – jelentették hírügynökségek (nem egyértelmű, hogy lemondással vagy kitették a szűrét). A január 13-i váltásig – amikor David L. Calhoun eddigi elnök veszi át a vezérigazgatói tisztet is, Greg Smith pénzügyi helyettes vezeti a céget.

A Boeing-vezért a 737 MAX totális kudarca temette maga alá.

A vadonatúj gép két példánya lezuhant: tavaly októberben a Lion Air indonéz légitársaság, majd idén márciusban az Ethiopian Airlines gépe.

A két tragédiában 346-an vesztették életüket.

A vizsgálatok kiderítették, hogy az új típus hibás átesésvédelmi rendszere (MCAS) volt a balesetek oka. Ennek következtében bizonyos helyzetekben a gépek irányíthatatlanná váltak. Az új rendszert a pilóták se ismerték, a cég elhallgatta, hogy nem a régi továbbfejlesztett változatát építették a gépekbe, hanem teljesen új szoftvert.

Márciusban a MAX-ok repülését megtiltották. Ennek következtében légitársaságok sora mondta vissza a megrendeléseket.

Forrás: statista.com

A statista.com ábrájából kiderül, hogy lényegében nullára csökkent a típus megrendelése. Ennek ellenére a Boeing havi 42 darab előállítását fenntartotta. Egészen egy héttel ezelőttig, amikor bejelentette a gyártás felfüggesztését. Azután, hogy a szövetségi légiközlekedési hatóság – amely korábban átengedte az MCAS-t – nem engedélyezte a MAX visszatérését a légiközlekedésbe. A döntés 12 ezer ember munkájára van hatással.

Forrás: statista.com

A statista.com diagramja azt mutatja, hogy meredeken zuhant a cég árbevétele. A harmadik negyedévben 51 százalékkal kerestek kevesebbet az egy évvel ezelőttinél. A megelőző időben csaknem négymilliárd dollárt bukott a világ (eddig) vezető repülőgép-gyártója.

Dennis Muilenburg vezérigazgató

a két baleset után is azt állította, hogy ezek a repülőgépek biztonságosak.

Később viszont már úgy nyilatkozott, hogy a Boeing „követett el hibákat”. Többször is bocsánatot kért az áldozatok hozzátartozóitól, akkor azonban már mind a hozzátartozók, mind a törvényhozók közül sokan a lemondását követelték.

A balesetek miatt Muilenburgnak a Kongresszus közlekedési bizottsága előtt is tanúskodnia kellett október végén. Ennek során több képviselő is azt firtatta, hogy a történtek fényében miért nem mondott még le, ezekre a felvetésekre azt válaszolta, nem úgy nevelték, hogy megfutamodjon.

Korábban ez a típus volt a Boeing legjövedelmezőbb terméke, s elemzők szerint a gyártás felfüggesztése nem csupán a gyárat, hanem az egész amerikai gazdaságot érzékenyen érinti. A vállalat becslése szerint a válság mintegy 10 milliárd dollárba kerül, szakértők azonban legalább a duplájára teszik a veszteséget. Két vezető hitelminősítő, az S&P és a Moody’s a napokban egyaránt egy kategóriával rontotta az amerikai repülőgépgyártó hosszú- és rövidtávú adósbesorolását.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!