A mai Magyarországon már az is nagy dolog, ha képesek vagyunk megőrizni a józan eszünket – mondja a Független Hírügynökségnek adott interjúban Szüts Miklós festőművész. Szerinte a legnagyobb bajok okozója az, hogy hazánkban elmaradt az igazi polgárosodás, emiatt hiányoznak az emberekből evidens polgári értékek, a tolerancia és a szolidaritás. Azt is hozzáteszi, hogy azt a demokrácia-fogalmat, amelyről a rendszerváltáskor ábrándoztunk, szép lassan elfelejthetjük. Mint ahogy azt a kulturális tőkét is, amelyről azt hittük végigkísér majd bennünket. Szüts azt sem érti, mi az, ami embereket a diktatúra felé robogó rendszer szavazóivá tesz. A művész az interjúban beszél Esterházy Péterrel való kapcsolatáról is, akivel közös könyvet is adtak ki, és akit angyalnak nevez annak kegyetlenségével és távolságtartásával.
Ezt a képet mikor festetted?
Tegnap.
Minden nap dolgozol?
Lényegében igen. Úgy járok be ide a műtermembe, mint egy normális munkahelyre.
És van már címe ennek a képnek?
Nem, még nincs. Ja, de van, hiszen már feltettem a weboldalamra. Nézem: Eső Velencében – ez a címe. Tudod, én úgy vagyok a képeimmel, hogy miután elkészült, lefotózom, belepróbálom egy keretbe, és megmutatom, vagy a fotót elküldöm a feleségemnek. Ő ugye szakmabeliként – Vojnich Erzsébet festőművész (L.P.) – mond róla véleményt, vagy azt, hogy még egy kicsit (nagyot?) babráljak vele, vagy azt, hogy szerinte ez rendben van. Akkor aláírom, és kész. Egyébként, ha időnként írok valamit, azt is elsőként neki küldöm el, miközben pontosan tudom, hogy melyik mondatokba fog beleakadni. Ő egy szentimrevárosi úrilány, tehát vannak olyan mondatok, amelyek az ő finom ízlésének soknak bizonyulnak, és akkor én mérlegelek, hogy az ő véleménye ellenére benne hagyjam az adott mondatot, vagy nem. Egy-egyre állunk! Ő nagyon jó kontrollnak számít, mindenféle szempontból. Annyira emlékszem, hogy amikor engem felkértek arra az elhíresült, Operaház előtti tüntetésen a szónoklásra, látod voltak olyan idők, amikor az ilyen magamfajtát az ilyesmire rádumálhattak, szóval akkor a feleségemen kívül egy embert kérdeztem meg, hogy elvállaljam-e, ez Esterházy Péter volt. Mit gondolsz mit tanácsolt?
Hogy ne vállald…
Persze. De aztán mégis elvállaltam. Utólag megkérdeztem őt, hogy miért ezt a tanácsot adtad? Azt válaszolta, hogy féltett.
Mitől?
Attól, hogy bármilyen, kiszámíthatatlan következménye lehet egy ilyen szereplésnek.
És lett?
Nem. Gyakorlatilag semmi.
Ma is elvállalnád?
Most nem tudok olyan helyzetet elképzelni. Az egy tiszta történet volt. Orbánék épp az Operaházban ünnepelték magukat, az új „alaptörvényt”, a demokrácia lebontásának egy fontos állomását. Mélységesen felháborodott és dühös voltam. Most ki kérne fel engem? Nem is olyan régen egy tüntetésen összeakadtam Karácsony Gergővel, és szóba került ez az operaházi beszéd, elmeséltem neki, hogy akkor, ott a színpadon micsoda gondolatok kavarogtak a fejemben. Többek között az is, hogy azt mondjam, menjünk be, és zavarjuk ki őket… Természetesen nem mondtam, nem mertem. Ennek ugyanis rettenetes a felelőssége, de a mára kivetítve: most vajon hol tartanánk?
Volt olyan gondolatod, hogy félreteszed a megírt beszédet, és ott rögtönzöl?
Kósza gondolat volt, és el is hessegettem. Rémisztő felelősség ám nyolcvanezer vagy akárhány emberhez beszélni…
Csak azért kérdezem, mert mielőtt elkezdtük volna az interjút, azt mondtad, hogy amikor nekiállsz festeni, még fogalmad sincs, hogy mi kerül majd a vászonra.
Például?
Tegnap beszélgettem az egyébként már felnőtt gyerekeimmel, ebéd után voltunk, és az került szóba, hogy a rendszerváltás után egymillió hatszázezer ember került (örökre) az utcára, a nehézipar és a könnyűipar tönkremenetele miatt. Én soha nem voltam semmilyen pártnak a tagja, nem voltam döntéshozó, bár SZDSZ-es barátaim voltak szép számmal, de nem emlékszem, hogy erről a szörnyű drámáról bármit is gondoltam volna. Márpedig ez a felelősség finom kérdése. Hogy a szabadságnak és a liberalizmusnak a rózsaszín felhője, az ilyen „apróságokra” nem nagyon figyelmezett. A liberális értelmiségi diskurzusban nem volt benne az, hogy itt hirtelen majd’ kétmillió embert az éhhalál szélére sodortak. Visszagondolva az lehetett a fejünkben, hogy itt volt egy teljesen irracionális, piacidegen rendszer, ezek az iparágak durván deficitesek voltak: az irracionalitást azonnal meg kell szüntetni, legyünk józanok és piacképesek… Egy percre sem gondolt bele senki, hogy ennek milyen jóvátehetetlen, tragikus következményei lesznek. „Majd a józan piac megoldja a problémákat”. Ez bizony olyan bűn, amelyről az akkori értelmiségi is tehet.
De benned mikor fogalmazódott meg ennek az embertömegnek a sorsa feletti aggodalom?
Hogy szembeálltok egymással?
Persze, az én fülemnek automatikusan. Mert az én szüleim nem azt mondták, hogy kommunisták, azt mondták: „ezek”. Vagyis ilyen direkt módon soha nem kommunistáztak. Csak, hogy értsd miről is beszélek: azok, akik így beszélnek, azok például a az MSZP tagjairól úgy vélekednek, hogy ők kb. a Kun Béla dédunokái. Sőt, kicsit továbbmenve, de azt hiszem nem túlozva: ebben már egy kis zsidózás is benne lehet. Ez egy nagyon furcsa világ, és tőlem nagyon távol áll, még ha ugyanonnan jövünk is, mármint a keresztény úri középosztályból. Vannak ismerőseim, akik pontosan látják a Fidesz összes aljasságát, akár meg is fogalmazzák azokat, és mégis: biztosan a Fideszre szavaznak. Miért? Mert velük az nem eshet meg, nem fordulhat elő, hogy ők a Kun Béla dédunokáira szavazzanak? (Nota bene ez a fiatalember biztosan nem Fidesz szavazó.)
Ebből ugye az is következik, hogy látják, tudják, hogy a Fidesz, amúgy nem egy jó választás, de az is következik, hogy egyszer véget kell érnie ennek a kunbélaságnak, egyszer ki kell ebből jönnie a baloldalnak. Nem?
És hogy jöttél ki ebből? Ha jó így egyáltalán a kérdés.
Egyházi iskolába jártam, a ferencesekhez. Ott az ilyesmi nem fordulhatott elő. Hogy mára mi lett ebből a hajdan nagyon puritán rendből, azt már a politika hozta… Amit én, mint legfontosabb morális tanítást a szüleimtől kaptam az egy egyszerű német mondás: „Bei uns macht man sowas nicht” ami lefordítva leginkább így hangzik: a magunkfajta ilyesmit nem csinál. Tehát hogy egyfajta polgári ethoszból nem engedhetünk.
De mi az, amit a magunkfajta csinál?
Az első számú feladatunk, ami ma Magyarországon már nem kis dolog, megőrizni a józan eszünket. Másrészt pedig én meg vagyok arról győződve, hogy a bajok nem most, hanem valamikor a tizenkilencedik században kezdődtek. Hogy nem jött létre az igazi polgárság. Ha lett volna Magyarországon igazi polgári tradíció, akkor talán nem nézték volna tétlenül, szemlesütve hatszázezer honfitársuk haláltáborokba hurcolását. Vagy ha lett volna Magyarországon igazi polgári tradíció, akkor azt a másfél-kétmillió embert, amelyről beszéltünk, nem küldték volna a rendszerváltás után egyszerűen az utcára. Rettenetes bűnök terhelik a történelmünket, és ennek egyik legfőbb oka a polgárosodás elmaradása, vagy nagyon csökevényes megvalósulása. Ami polgárosodás történt itt, a múlt század elején, azt javarészt a zsidók csinálták. Gondolj csak – mondjuk – arra a híres kiállításra, ami egy virágzó, békés zsidó közösség sorsáról, konkrétan elpusztításáról szólt Pápán… (Gyekiczki András és Rajk László felejthetetlen munkája.) Megismétlem: ami baj van ma Magyarországon, azok nem 2010-ben kezdődtek, hanem legalább 120 éve.
De mik ezek a bajok?
Az intolerancia, a szolidaritás, az evidens polgári értékek hiánya. Érdekes lenne egy nagy felmérést csinálni, hogy mit gondolnak az emberek a szabadság fogalmáról Magyarországon.
Miért feszítenek ezek téged, ha nem ezt hoztad otthonról?
Mert megvan mindenben a magunk felelőssége. (Még az Auschwitzba menő vonatokéban is, pedig akkor még meg sem születtem.) Nem lehet nem látni a hazugságokat, a pitiánerségeket, az arcátlanságokat.
Felvázoltad a mostani helyzet történelmi hátterét, mit látsz előre?
Orbán Viktorral szemben én nem gondolom, hogy neki minden oldalról tenger mossa a lábacskáját, hanem azt, hogy mi Európa közepén vagyunk, vagyis a kérdést, amit feltettél úgy kell megfogalmazni: mit gondolunk Európa jövőjéről. Mert a kettő szervesen összefügg. Egyelőre egyikőnk sem tudja, hogy a polgári, demokratikus tradíció, amely összetartotta és mozgatta Európát megmarad-e, illetve mennyi marad meg belőle. Vannak rémisztő, és vannak vigasztaló jelek. Egy biztos: azt a fajta demokrácia-fogalmat, amelyről ábrándoztunk ’90-ben, azt szép lassan elfelejthetjük. Ennek valószínűleg vége van.
De mi van, mi lesz helyette? Konrád György azt mondta: ő még nem élt demokráciában. Te meg azt mondod, hogy vége a demokráciának.
Európában! Egyébként teljesen egyetértek Konrád Gyurival, legfeljebb, ha egy év volt az életünkben, amikor azt hihettük, érezhettük, hogy eljött a normalitás ideje. Hogy végre nem félhazug ideológiák töltik be az életünket. Akkoriban azt hittem, hogy van egyfajta kulturális tőkénk, ahogy azt Szilágyi Ákos írta egy esszéjében, ami majd végigkísér bennünket. De nagyjából az is elveszett.
Ha már kultúra… Te mit festesz?
Épeszű ember a saját képeiről sose beszél. Egyébként nem tudom.
Csak tudod, hogy milyen gondolataid vannak.
Nincsenek gondolataim. Festői gondolataim nincsenek. Ez szakma. Ha megkérdezted volna Esterházy Pétert, hogy mit ír, (amikor nem publicisztikát ír) azt válaszolta volna, hogy nem tudom. Megy kezem, csinálom a mondatokat. Természetesen fel tudom mondani, amit az elmúlt ötven évben rólam, vagy a képeimről írtak.
De elemzik, értékelik, magyarázzák a festményeidet. Te meg ilyenkor rácsodálkozol, hogy jé, ezt festettem volna?
Figyelj, ennél a dolog sokkal egyszerűbb, az ember annyira szereti, ha dicsérik. Örülsz, ha az emberek szeretik a képeidet. Pár napja volt itt néhány barátom, megmutattam nekik az utolsó fél évben festett képeimet. Hát amennyi – számomra – zöldséget összehordtak… De én csak hallgattam. Merthogy ez az ő történetük volt. Azt tudom, mondjuk, hogy szívesen festenék savanyú cukorszínű képeket, de nem tudok. Nem jár arra a kezem.
Mert sötétek a gondolataid?
Értsd meg: nincsenek gondolataim.
Nem hiszem el. Biztos vagyok benne, hogy vannak gondolataid.
A világ felől folyamatosan gondolkodom valamin. De, amikor én húzom az ecsetet, annak akkor ahhoz semmi köze nincs…
Tehát nincs benne Orbán Viktor.
Mi kötött össze benneteket Esterházyval?
Iszonyú jókat tudtunk együtt röhögni. Azt hiszem kölcsönösen szerettük egymás eszét. Nekünk mindig volt valami megbeszélni valónk. Ő is olyanfajta ember volt, aki mindig arról beszélt, ami éppen foglalkoztatta. Aztán ezt „szépen kiendlizve” olvashattuk egy hét múlva – mondjuk – az Ésben.
És te mit próbáltál ki rajta?
Péter (Morcsányi Géza szép szavával) olyan volt, mint egy angyal, annak minden kegyetlenségével és távolságtartásával is. Röviden és egyszerűen: iszonyú sokat lehetett tőle tanulni. Ő minden mondaton elgondolkodott, mielőtt kimondta, amitől a mondatnak halálos súlya lett. Soha nem kaptam rajta olyanon, hogy indulatból mondott volna valami olyasmit, amit egy óra múlva megbánt. Pedig ilyesmi velünk, emberekkel bármelyik pillanatban előfordul. Vele soha.
Pedig ott volt benne mindig az indulat, csak elrejtette őket a szavakban, mondatokban…
Ezért mondom rá, hogy egy angyal, mert az angyaloknak nincsenek igazi indulatai. Fölötte van. Fölé lát. Például igyekeztünk, (most már csak én igyekszem) megérteni, rájönni, hogy becsületes, tisztességes, intelligens, világos gondolkodású embereket mi visz rá arra, mi az a történelmi kényszerpálya, ami őket mindmáig egy durva, diktatúra felé robogó rendszer hűséges szavazói közt tartja? Hol van-volt náluk, ezeknél az embereknél, az a pici váltó, ahol másfelé gurult a vonat, és miért nem képesek kiszállni? Tudniuk kell, hogy közeleg a szakadék.
Hát igen finoman fogalmazott az illető az elmaradt magyar polgárosodásról. Szavaiból úgy tűnik mintha magától maradt volna el és nem erőszakkal megakasztották volna a világégés után újraindult folyamatot valakik. A polgár szót még kimondani sem lehetett ez idő alatt nemhogy gyakorolni a tartalmát.
Szembenállás okai, hogyan jutottunk oda, hogy úgy általában kommunistazunk és miért gondolnak sokan antiszemitizmust emögött. Ungváry Krisztiannal ertek egyet, amikor abban reménykedik, hogy az MSZP nem jut be a parlamentbe mégpedig azért, mert amíg az utódpárt létezik, addig lehet általánosan kommunistazni, hiszen utódpártkent határozzák meg sajt magukat is. Ha ez nem történik meg akkor még sokáig kell hallgatni! Az, hogy nincs megnevezve a patás ördög semmin sem változtat sőt ront a helyzeten, mert olyan frusztrációt generál a felelősök meg nem nevezese, ami robbanáshoz vezethet. Épp elég volt a forradalmat kihagyni ! 😉 Törvény általi elítélésben már reménykedni sem lehet. Biszku Bélát nem lehetett elítélni! Biszku Bélának voltak védői ! Magyar Gabor, Magyar Gyorgy fia, aki miniszterelnök aspiránskent lépett fel baloldalon és fia nemrég foglalt helyet a brüsszeli padsorokban. Én el tudtam volna képzelni kirendelt védőt is! Örültem volna, ha senki sem vállalja önként, emiatt mélységes megvetés dúl bennem. Miután nem szoktuk a fasiszmust sem másként, mint kollektíven elítélni nem is értem mi a baj a kommunizmus, kommunisták kollektív elitelesevel. Nem nyugaton vagyunk, ahol csak elmélkedtek, ábrándoztak arról milyen jo is az! A baloldal felelőssége, hogy elvárja a jobboldali érzelmű emberektől, hogy amíg a fasizmust, fasisztákat kollektíven ítélje el ,addig a kommunizmussal szemben saját magára nézvést nincs ilyen elvárása. Ezt nevezik kettős mércének. De lássuk miért ragaszkodunk Annyira a kommunista és kommunizmus általános elítélésehez akkor is, ha erősen baloldali érzelműek vagyunk, mint pl. én magamat tartom. Valóban történelmi okai vannak és sorolni muszály belőle párat a teljesség igénye nélkül. A baloldali értelmiség olyan etoszokat állít magának példaképül mint Károlyi Mihály, akinek óriási felelőssége van abban, hogy hogyan is alakult a nagy háború után Magyarország sorsa. Számunkra legalább olyan negatív figura, mintha Horthyt állítanánk példának, hogyan védte meg a zsidókat a rettenetes zsidótörvények kel, pedig elképzelhető, ha nincsenek, még korábban száll meg minket a Hitleri Németország- az eredmény mind ki számára ismert lenne. De nem tesszük, nincs Horthynak szobra köztéren, nem kéri a jobboldali közösség a rehabilitációját! Ne vegyük itt figyelembe a magán területen létrehozott szobrokat, mert ki tudja hol mennyi Károlyi vagy Lenin szobor van tisztelve magán lakásokban. A sort lehet folytatni Lukács Gyorgy filozófussal, akinek eszmeisége számunkra a fasiszta eszmékkel hasonlatos, arról nem is beszélve, hogyha minden igaz, maga is ölt embert saját kezével. Ennek az iskoláját nekünk tűrni kell miközben lehet, hogy a fasizmizmusnak is voltak jo gondolatai ? Utóbbiról természetesen az a véleményem, hogy nem,nem volt semmi pozitív dolog benne csak az összehasonlítások végett említem. Szabó Ervin még ma is könyvtár nevét hordozza. Párhuzamba hozom mondjuk Homann Bálinttal, ennyi erővel róla is el lehetne nevezni és akkor a másik térfélen dühöngene sok ember. De nem, nem kell Homann könyvtár, nem szeretném! Viszont vegyék el Szabó Ervin nevét. A fasizmus idején már egész Európában alig éltek zsidók , mert a franciák, hollandok és más népek -nemzet szót már ki sem merem mondani-is ugyanolyan odaadással vagy szemlesutve vagonirozták be honfitársaikat, mint a szlovákok vagy az olaszok. Ebből senki sem maradt ki a kontinensen nyilvanvaló okok miatt. Azonban Magyarországra sok zsido is érkezett Lengyelországból, akiket szívesen fogadtak. Semmi, de semmi mentség nincs arra ami történt a vészkorszak alatt. Én magam is ugyanúgy szégyellem magam az ősök miatt, ahogy sokan, és ahogy Ön is írja. De nem vagyunk bűnösebbek csupán azért, mert itt élt az európai zsidóság jelentős része és százezerszám haltak meg honfitársaink gázkamrában. Bűnösök vagyunk, épp elég ezzel élni, de tovább adjuk a gyerekeinknek, hogy tanuljanak belőle! Éppen Annyira vagyunk nép bűnös , mint azok a nyugati népek, akik szintén nem védték meg zsidó polgáraikat. Sokan azonban azt sulykolják, mi bűnosebbek vagyunk másoknál. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy végül is a budapesti gettóból sokan megmenekültek ellentétben más gettókkal ,ahol a teljes népességet kiirtották. Ez nincs ki beszélve, mert félünk attól, hogy általánosságban ránk verik a fasiszta bélyeget, pedig igenis kellene beszélni róla! Márcsak azért is, mert a folytatáshoz az is hozza tartozik, hogy a zsidóság jelentős részben elte túl a holokausztot, emiatt fontos szerepet töltött be az újjáépítésben és a későbbi rendszer működtetésében létszámánál fogva is. És itt egy óriási különbség a magyar és a többi kommunista diktatúra működése között! Miután sem Csehszlovákiában sem Romániában sem Lengyelországban sem Bulgáriában nem maradt számot tevő zsido lakosság a kommunista rendszer nemzeti populáris elemeket öltött magára. Csak Magyarországon gondolták komolyan az internacionalizmust! Ezt kötik okkal vagy ok nélkül sokan össze azzal, hogy Magyarországon miért is volt rosszabb a rendszer az itt élők számára, mert sokan kártékonyabbnak tartják, többek között magam is a nemzeti kommunizmussal ellentétben. Ez az az eltérés, ami miatt sokan a zsidóságot okolják, okkal vagy ok nélkül, merthogy, nekik volt érdekük az internacionalizmus képviselete, a nemzettarsak többsége általi fenyegetettségük, korábbi sérelmeik okán. Beszélni kellene, de nem merünk a zsidóság szerepéről Magyarország fejlődésben,különös tekintettel a két világháborút követő időszakban. (És itt meg kell említeni, azért jo, hogy Köves Slomo Orban melle áll , mert ebből mindenki számára kiderül, hogy a zsidóság is ugyanúgy többféleképpen gondolkozik , mint a többségi nemzettarsak. Épp emiatt nem éledhet újjá az, amitől annyira félnek sokan ! )Az emberek tudtak arról, hogy a lengyel a szlovák vagy a román kommunisták nem internacionalisták. Vidéken falun mindenképp, arról tudok nyilatkozni. Én úgy nőttem fel, hogy Magyarország miniszterelnöke Nagy Imre, ott erről beszéltek ! A későbbiekben hallottunk olyan pletykát, hogy az oroszok felajánlották az akkor meg szinte csak magyar lakta Kárpátalját, amikor az oroszok lakta Krim félszigetet Ukrajnának ajándékozta Hruscsov. Ezt akkor sokan blődségnek tartották. A történeti kutatások azonban kiderítették és ma már nyilvánvaló , hogy Kádár és “a kommunisták” bűne nem csak a forradalom leverése, sok egyéb mellett, hanem a szovjet hadsereg itt tartása és Hruscsov ajánlatának visszautasítása. Azt már Németh Miklóstól lehet tudni, hogy még 1988-89 ben is szerveztek államcsínyt és a forradalmi halottak temetésén likvidálni szerettek volna pár embert. Így fordult a magyar valóság a rendszerváltásbanes jutottunk el napjainkig. Elmondom mi az, ami a méregfogat kihúzná ! A baloldali értelmiségnek fent említett személyek és a kommunizmus, mint eszme elítélését kellene meglepni. Csak annyit, amit a jobboldali közösségtől elvár a fasiszmus, fasiszták tekintetében. Mondanám tovább, hogy megértse a mai világban alkotott véleményünket, hogy , miért is úgy alakul ahogy, de az itt leírtakból egyenesen következik. Amennyiben szeretné megérteni később megírom azt is. Alaíras helyett: egy félművelt paraszti sorból való gyerek. Ps:Levelem megírásában az a jószándék vezérelt, hogy az ellenoldal véleményét megértse, mert a “ Tudnunk kell, hogy közel a szakadék “ című írása nagyon tetszett, remelem segítettem és nem azt kapom, hogy mocskos fasiszta. Ez azért sem esne jól, mert drága nagymamám abban a pincében bújtatott egy zsido családot, amiből egy rokon csendőr húzta ki őket később, akit aztán ugyanoda kellett bujtatni a kommunisták elől. A rokon túlélte megnyomorodva, sajnos nem úgy a zsido család, de nagymamám soha nem szólt többet hozza és minket unokáit sem engedett a közelébe.