Hivatalosan is a Despacito a nyár slágere

0
114

Egész nyáron vezette a Billboard Hot 100 slágerlistáját Luis Fonsi és Daddy Yankee dala, és majdnem a történelmi rekordot is sikerült beállítania. Ehhez kellett egy igazi szupersztár, Justin Bieber közreműködése, de a világ számos táján nélküle is hihetetlenül népszerű lett a dal. A Despacito sikere hosszú távon is a latin zenék felfutását eredményezheti.

Az amerikai slágerlistát a Despacito Justin Bieber közreműködésével készült remix változata uralta egész nyáron. Fontos megjegyezni, hogy az évszak ebben az esetben 14 hetet, azaz az amerikai nyári vakáció idejét jelenti.

A Despacito pedig ebben az időszakban végig vezette a legfontosabb slágerlistát, a több mint fél évszázados múltra visszatekintő Billboard Hot 100-ot. Ez önmagában is elég nagy teljesítmény, de korántsem példa nélküli: a 2010-es években négy sláger is teljesen uralni tudta a nyarat.

A Macarena 1996-os sikere óta viszont döntően spanyol nyelvű szám nem tudott a nyár slágere lenni. Sőt, a Despacitón és a Macarenán kívül csak egy olyan nagy nyári sláger volt a Billboard Hot 100 történetében, amely nem angol nyelvű volt: az olasz Domenico Modugno Nel Blu Dipinto Di Blu (Volaré) című dala, amely 1958-ban lett a nyár slágere. Abban az évben, amikor elindult a Billboard Hot 100 elnevezésű slágerlistája.

A Despacito összesen 33 hete szerepel a százas listán, és május 27-én vezette először azt. Egészen mostanáig: Luis Fonsiék dalát 16 hét után sikerült megelőznie valakinek, nevezetesen az új számmal jelentkező Taylor Switnek. A Billboard legfrissebb toplistáján Swift Look What You Made Me Do című száma vette át a vezetést, a Despacito pedig visszacsúszott a második helyre.

Ez azt jelenti, hogy összesen 16 hétig volt a Hot 100 első helyén, ami eddig csak egyetlen Mariah Carey és a Boyz II Men közös dalának, a One Sweet Day-nek sikerült a 90-es évek közepén. Ha a Despacito még egy hétig vezette volna a listát, akkor a leghosszabb ideig a slágerlistát vezető dal lehetett volna.

Kérdés, hogy a Despacito vissza tudja-e még szerezni az első helyet a hihetetlenül erős indulást produkáló Taylor Swift-dal előtt. Sok szakember szerint erre van lehetőség, mivel a Look What You Made Me Do megjelenését komoly kampány előzte meg, és a felfokozott várakozásnak is köszönhető, hogy a megjelenése utáni második héten már vezeti a listát. Ez a lendület viszont nem biztos, hogy sokáig kitart, és akkor a rendkívül népszerű Despacito újra az első helyre kerülhet. Persze az is előfordulhat, hogy egy nevető harmadik lesz a következő hetekben a befutó.

Mindenesetre a Despacito egyelőre nemcsak a nyár, hanem az év slágere is ezzel a teljesítménnyel. Arra, hogy az eddig főként Latin-Amerikában ismert Luis Fonsinak hogy sikerült mindezt elérnie egy nem angol nyelvű dallal, folyamatosan születnek a magyarázatok. Az biztos, hogy nagy szerepe van ebben a Justin Bieber közreműködésével készült, áprilisban megjelent remix verziónak. Ez, mint láttuk, az USA-ban népszerűbb is lett, mint az eredeti, januárban kiadott verzió.

Az abszolút szupersztár kanadai előadó egyrészt segített még több emberrel megismertetni a dalt, másrészt pedig az angol részek miatt az észak-amerikaiak is kapcsolódni a Despacitóhoz. Mindezt úgy, hogy a dal teljesen megőrizte latinos, reggaetónos karakterét, ami Luis Fonsi szerint annyira vonzóvá teszi. Érdemes megjegyezni, hogy minden idők legnézettebb YouTube-videójának rekordját viszont az eredeti, teljesen spanyol változat állította be augusztus elején úgy, hogy több mint 40 országban lett a legnépszerűbb videó (jelenleg 3,6 milliárd letöltésnél jár, míg a Bieber-féle „csak” 521 milliónál).

Vannak, akik szerint a siker magyarázata az, hogy a Despacito nagyon máshogy szól, mint a mostanában a slágerlistákat leuraló EDM-himnuszok vagy az utóbbi években használatos, urban contemporary kifejezéssel illethető számok (ezek alapvetően az R&B-t és a hiphopot ötvözik az elektronikus zenével). Míg ezekben az elektronikus alapé a főszerep, és az énekhang sokszor csak sample-ként kerül a dalba, a Despacito esetében alapvető az emberi hang, és az azt megtámogató dallammenet.

Amely egyébként – mint oly sok más nagy sláger esetében – megdöbbentően egyszerű. Négy akkord ismeretével már el lehet gitározni a Despacitót, és ugyanez az akkordmenet rengeteg más popslágernek is az alapját képezi. Luis Fonsi dala tehát egyszerre ismerős és mégis új, amit a siker receptjének tartanak a szórakoztatóiparban (is).

A latinos ritmusok pedig időről időre nagyon népszerűek tudnak lenni, és ebben ezek szerint az idegennyelvűség sem hátrány. Sőt, olyan elmélet is létezik, amely szerint a szöveg nem értése kifejezetten segíti azt, hogy megragadjon bennünk a dal. Így ugyanis tényleg csak a dallam mászik a fülünkbe, míg a szövegből csak pár szót tudunk utánozni, és bármilyen jelentést tulajdoníthatunk neki gondolatban.

Az utóbbi hónapokban úgy tűnik, hogy a Despacito mellett is egyre több a latin vagy latinos beütésű zene a globális toplistákon. A Billboard százas listáján sokáig DJ Khaled és Rihanna’s Wild Thoughts című száma állt a második helyen, amely Carlos Santana 1999-es Maria, Maria című slágerének dallamát is felhasználja. De számos spanyol nyelvű szám is népszerű tudott lenni a nyáron, ezért sokan már a latin zene globális felfutásáról beszélnek. Luis Fonsi szerint ez egy hosszú folyamat eredménye, és nem a Despacitónak köszönhető, még ha a sláger segített is kinyitni az ajtót a dél-amerikai előadók előtt.

Remélem ez az ajtó sokáig nyitva marad. Azt hiszem, hogy ez többről szól, mint az idei nyár. Azt gondolom, hogy itt volt az ideje, hogy a latin zene megkapja ezt a figyelmet, és örülök, hogy különböző nyelveken dolgozunk együtt – idézte a Billboard Fonsit, aki szerint a különböző kultúrák és műfajok találkozása kifejezetten jót tesz a könnyűzenének.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here