Kezdőlap Címkék Putyin

Címke: putyin

Beindult az orosz atomerőmű – szomszédban jód tablettákat osztogatnak

Belarusz első atomerőműve immár áramot szolgáltat – közölték Minszkben. A szomszédos Litvániában 500 ezer embernek jód tablettát osztanak szét a határ övezetben.

Új Csernobiltól tartanak a Baltikumban, mert az atomerőmű mindössze 20 kilométerre működik Litvánia határától. Ahol még nagyon sokan emlékeznek arra, hogy 1986-ban a csaknem végzetes nukleáris baleset Csernobilban nemcsak Ukrajnában okozott óriási károkat hanem a szomszédos Belarusz egyharmadát is súlyosan érintette. A balti államok többször is tiltakoztak az orosz atomerőmű ellen mondván, hogy működése egyáltalán nem biztonságos.

Belarusz energia szükségletének egyharmada

Ha majd teljes kapacitással működik az atomerőmű, akkor jelentős mértékben megnövekszik az ország energia függetlensége – erre hivatkozik Lukasenka elnök kormányzata, amely korábban megrendelte az erőművet az oroszoktól. Ellenzéki körökben úgy tudják, hogy az ötlet nem is Lukasenka fejében fogant meg hanem Putyinéban. Az orosz elnök azért tett visszautasíthatatlan ajánlatot a tőle ezer szállal függő Belaruszia államfőjének, hogy ezzel végképp magához kösse az egykori szovjet tagállamot. Az atomerőművet az orosz Roszatom építette csekély 11 milliárd dollárért. Belarusznak természetesen nem volt ennyi pénze. A hitelt az oroszok nyújtották – “igen előnyös feltételek mellett.” Nyilván azért is képeznek államtitkot, mert a feltételek különösen előnyösek Európa egyik legszegényebb állama, Belarusz számára.

A Rosatom természetesen azt állítja, hogy nevetségesek az uniós tagállamok félelmei az atomerőművel kapcsolatban.

Geopolitikai kihívás

Ezt írta Twitteren Linkevicius litván külügyminiszter, aki szerint cinikus akcióról van szó, mert anélkül indították be az atomerőművet Belaruszban, hogy a biztonsággal kapcsolatos valamennyi kifogást tisztázták volna. A litván külügyminiszter rögtön azt is közölte, hogy leállítják az energia importot Belaruszból. Lettország fővárosában, Rigában ugyanezt közölték.

Litvániában szervezkedik a belarusz ellenzék

Az atom vitára elmérgesedett légkörben kerül sor, mert Lukasenka elnök menekülésre késztette ellenfeleit, akik a választások tisztaságát kifogásolták és számtalan tüntetést szerveztek emiatt Minszkben és más városokban. A belarusz ellenzék vezére, Szvetlana Cihanovszkaja Vilniusban él, és követeli Lukasenka távozását. A belarusz választásokat sem az USA sem pedig az EU nem ismeri el, Putyin viszont folyamatosan támogatásáról biztosítja Lukasenka elnököt, akit nem is oly rég a magyar miniszterelnök is meglátogatott.

Tilos a külföldi bankszámla az orosz vezetőknek

Putyin húsz éve uralkodik orosz földön, de Moszkvában csak most hoztak törvényt arról, hogy a Védelmi Tanács tagjainak nem lehet bankszámlája külföldön. Ezenkívül a titkosszolgálatok vezetőit és magasrangú tisztjeit attól is eltiltják, hogy lakásokat tartsanak fenn idegen országban.

A Védelmi Tanács Oroszország legfontosabb döntéshozó testülete, az elnöke nem más mint Vlagyimir Putyin. Mi van az ő vagyonával?

200 milliárd dollár

A Washington Post évekkel ezelőtt arról írt, hogy az orosz elnök a világ leggazdagabb embere, mert a vagyona meghaladja a 200 milliárd dollárt. Ezt a szintet csak nemrég érte el a világ leggazdagabb embere, Jeff Bezos, az Amazon alapító elnöke. Az amerikai lap szerint Putyin pénze különböző adóparadicsomokban van elrejtve – családtagjainak nevén. Moszkvában siettek cáfolni, de az köztudott, hogy aki a sajtóban Putyin családi ügyeit firtatja az megnézheti magát! Putyin minden családi ügye államtitok éppúgy mint a vagyona is.

Az amerikai sajtó titkosszolgálati forrásokra hivatkozva megkockáztatja azt az állítást is, hogy Putyin vagyona nem igazán magán vagyon hanem az orosz titkosszolgálati elit közös házi pénztára.

Azt a kérdést sem az amerikai sem az orosz sajtó nem teszi fel, hogy a Szovjetunió bukása után csaknem 30 évvel miért a Védelmi Tanács Oroszország legfontosabb intézménye vagyis a katonák és a titkosszolgálat miért játszanak még mindig meghatározó szerepet az ország életében?!…

NotPetya – orosz hírszerző hackerek ellen emeltek vádat Amerikában

Az orosz hírszerzés hat tisztje rendszeresen nemzetközi hacker akciókat szervezett és hajtott végre 2015 és 2019 között – állitja az USA igazságügyi miniszterének nemzetbiztonsági helyettese.

John Demers ellenőrzi a kémelhárítást az Egyesült Államokban. Az amerikai sajtó már régóta ír arról, hogy az oroszok – és hozzájuk hasonlóan a kínaiak is – különleges hacker alakulatokat tartanak fenn a hírszerzés kötelékében.

Kezdetben ez az orosz hacker csapat Ukrajnában szervezett akciókat a hibrid háború keretében. Megbénították ideiglenesen Ukrajna elektromos rendszerét és leállt a fűtés is abban az országban, ahol a keleti tartományok nyíltan elutasítják Kijev irányítását és Putyinnal működnek együtt.

NotPetya néven világméretű hacker akció folyt, amely számos országban okozott komoly problémát. Elsősorban az infrastruktúrát támadták: Indiában Mumbai volt a célpont, az ország gazdasági központja. Hollandiában Amszterdam kikötőjét vették célba, amely a legforgalmasabb egész Európában.

Franciaországban Emmanuel Macron került a célkeresztbe, mert Putyin ellenfelét, a szélsőjobboldali Marine Le Pent támogatta az elnökválasztáson.

USA elnökválasztás

A nemzetbiztonsági ügyekkel foglalkozó államtitkár-helyettes elmondta, hogy Pennsylvania államban az egészségügyi rendszert támadták és több gyógyszergyár informatikai rendszerét is leállították.

2016-ban az elnökválasztás idején aktívan beavatkoztak a kampányba – elősegítve ezzel Trump győzelmét. Hillary Clinton, a vesztes, jelentős részben ennek tulajdonította vereségét.

Az amerikai sajtóban rendszeresen írnak arról, hogy Putyin ezúttal is Trumpot támogatja. A Joe Biden elleni támadások jelentős része az orosz hírszerzés információin alapul. Különösen azok, melyek az ifjabb Biden ukrajnai ténykedésével kapcsolatosak.

Putyin megpróbálja destabilizálni a nyugati nagyhatalmakat, és ehhez nyújtanak nagy segítséget a hírszerzés hackerei, akik megmutatják a vetélytársak rendszereinek sebezhetőségét szerte a világon.

Miért fejezte le a tanárt?

Az üzenet Macron elnöknek célba ért, de kérdéses  a levágott fejjel ki üzent. Abdullah A. csak postás lehetett a csecsen Kadirov közbenjárásával Putyin üzent?

“A könyörületes Allah nevében kivégeztem egyet a pokol kutyái közül, hogy így üzenjek a hitetlenek vezérének, Macron elnöknek!”

A 18 éves Abdullah A. írta ezt a levágott fej alá Twitteren. A csecsen fiú 12 éve élt Párizs mellett, a francia tanár nem tanította őt. Mi volt a “bűne”? “Merészelte lealacsonyítani Mohamed prófétát!” – írta a csecsen gyilkos. Vagyis utalt az osztályban arra a merénylet sorozatra, amelyre azt követően került sor, hogy a Charlie Hebdo karikatúrákat közölt Mohamed prófétáról. Az iszlamista merénylet sorozatban több mint százan meghaltak és sokan megsebesültek. Franciaországban most folyik a Charlie Hebdo terroristák pere. Már akkor felmerült: egyszerre nyolc helyszínen fegyveres támadást végrehajtani Párizsban olyan komoly hátteret sejtet, mely nem lehet meg titkosszolgálatok támogatása nélkül. A törökök és az oroszok titkosszolgálata került szóba a sajtóban.

Franciaországban jelentős csecsen kolónia él. A francia terrorelhárítás a 18 éves fiún kívül még még kilenc csecsent letartóztatott az ugyanebben az ügyben.

Lehet, hogy Putyin így üzent?

Kadirov, az orosz elnök kedvenc csecsene, aki vaskézzel kormányozza szülőföldjének lázadásra mindig kész népét, kétértelmű üzenetet fogalmazott meg a merénylettel kapcsolatban.

Kadirov hosszas üzenetében leszögezi : “Mohamed próféta karikatúráinak bemutatása az osztályban provokáció a muzulmánok ellen. Franciaország demokráciának nevezi magát, de viselkedése elfogadhatatlan a muzulmánok számára! A fiatal csecsen azért cselekedett így, mert azt vette észre, hogy a francia állam nem hallgatja meg a muzulmánokat!”

Az üzenet végén Kadirov elítéli ugyan a tanár lefejezését, de hangsúlyozza, hogy mindezért Franciaország a felelős.

Putyin régóta támogatja a szélsőjobboldalt Franciaországban: a legutóbbi elnökválasztás idején a Kremlben fogadta Marine Le Pen asszonyt, Macron ellenfelét. A francia elnök most nincsen könnyű helyzetben, mert a Covid-19 járvány súlyos gazdasági válsággal is jár. Ebben a helyzetben egy ilyen látványos iszlamista merénylet nyilvánvalóan a szélsőjobboldalnak kedvez. Az orosz titkosszolgálat alaposan beépült az emigrációba Franciaországban.

A terrorelhárítás figyelmét viszont elkerülték az orosz emigránsok, mert nem gondolták, hogy közöttük iszlamista fanatikusok lehetnek jelentős számban.

Valószínűleg sohasem fog kiderülni, hogy a 18 éves csecsen fiú miért is vállalkozott szörnyű tettére hiszen nyugodtan élhetett volna Franciaországban, mely őt befogadta. A rendőrök lelőtték, így vallomást nem tehet.

Hasonló fanatikusokat korábban is felhasznált az orosz titkosszolgálat: gondoljunk csak II. János Pál török merénylőjére. Ali Agcsa, a szélsőjobboldali szürke farkasok mester gyilkosa volt, akit a török titkosszolgálat manipulált, és aki végül is a Kreml utasítását hajtotta végre – szerencsére sikertelenül …

Magyarországon is találkozgatott tartótisztjével az oroszoknak kémkedő osztrák ezredes

Redl ezredes új kiadásban: Martin Möller ezredes évtizedekig szolgáltatott információkat az oroszoknak, és csak 2018-ban bukott le. A 71 éves főtisztet rövid szabadságvesztésre ítélték, ahonnan már ki is szabadult.

Miről informálhatta először a Szovjetuniót majd Oroszországot? Szlovákiában N Dennik című portál nézett utána az ügynek, mert Möller ezredes nemcsak Magyarországon, de szlovák földön is találkozgatott tartótisztjével, Igor Zajcevvel.

Az osztrák ezredest a NATO államok afganisztáni műveleteiről kérdezték kezdetben orosz felettesei. Ausztria ugyan nem tagja a NATO-nak, de benne van az úgynevezett Berni klubban, amely semleges országokat is informál a NATO ügyeiről. Möller ezredes lebukása után Ausztriát ki akarták paterolni ebből a jeles hírszerző klubból, de Kurz kancellár elintézte, hogy ez mégsem történjen meg. Ausztria ugyanis remek kapcsolatokat ápol Moszkvával: Putyin elnök még táncra is perdült egy korábbi osztrák külügyminiszter lagziján.

Magyarországot és Szlovákiát hátországként használja az orosz hírszerzés

Ez is kiderül a szlovák portál írásából, amely arra mutat rá, hogy Igor Zajcev egész hálózatot felügyelt a GRU, az orosz katonai hírszerzés nevében. Az imént említett Berni klub Magyarország esetében is több ízben kifogásolta, hogy az orosz hírszerzés “szabadon tevékenykedik” magyar földön. Nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy a magyar elhárítás ne tudna az orosz hírszerzők ténykedéséről hanem arról, hogy felsőbb parancsra elnézi azokat. Részben azért, mert Németország is szívesen használja fel Ausztriát és Magyarországot orosz kapcsolatai javítására, mert az amerikaiak Berlinben nagyon is éberen figyelik a két nagyhatalom viszonyát.

Ebből a szempontból figyelemreméltó, hogy Navalnij ügyében az Európai Unió egységesen szavazott meg szankciókat, melyek elsősorban Putyin legközelebbi embereit érintik.

Különösen érdekes, hogy uniós fekete listára került Putyin “szakácsa”. Prigozsin cége élelmezi az elnököt, aki retteg a mérgezéstől. Ezért hívják őt Moszkvában Putyin szakácsának. Valójában azonban magas rangú titkosszolgálati tiszt, aki Wagner hadsereg néven komoly harci erőt képviselő alakulatot működtet. A Wagner hadseregben az orosz hadsereg veteránjai harcolnak – pénzért. Putyin olyan akcióiban vesznek részt, melyeket Moszkva hivatalosan nem akar felvállalni. Régebben jelenlétük a Közel Keletre koncentrálódott, és ellenfelük az iszlamista terrorizmus volt /Szíria, Líbia stb./ A legutóbbi időben azonban megjelentek Belaruszban is, ahol a tüntetők hetek óta követelik Putyin “barátjának”, Lukasenkanak a távozását. Az Európai Unió azért helyezte fekete listára Putyin szakácsát, hogy Moszkva tudomására hozza: ami a Közel Keleten elmegy, azt Európában nem lehet alkalmazni!

Mi van Putyin ikreivel?

Minden oroszok elnökének születésnapján ezen mereng az orosz sajtó merészebb része. A 68 éves Putyin birodalmában az elnök magánélete tabu. Amikor a Moszkovszkij Korreszpondent megírta, hogy Putyin Kabajevaval él együtt, akkor a lap napok alatt megszűnt – “pénzügyi nehézségek miatt”.

Alina Kabajeva, aki olimpiai aranyérmes tornásznő hosszú ideje együtt él Putyinnal, de az elmúlt másfél évben szó szerint eltűnt! Az ok: ikreket szült minden oroszok elnökének még áprilisban. Róluk természetesen nem lehet tudni semmit sem. A mama korábban Putyin pártjának parlamenti képviselője volt, de ez is megszűnt. Az orosz lapok ezért Kabajeva barátnőit kérdezgetik, de ők is csak annyit tudnak Oroszország koronázatlan cárnéjáról, hogy olykor gondol rájuk. Erre abból következtetnek, hogy szeretteik sírján olykor friss virágcsokrot találnak ezzel a felirattal: Alina. Márpedig nincs több ilyen nevű barátnőnk – mondja az a két tornásznő, akik az olimpiák idején a legjobb barátnői voltak Alina Kabajevanak, aki a hírek szerint egy ikerpárral ajándékozta meg Putyint.

Meghalt a tüntető, aki “a börtönben leesett az ágyról”

Belaruszban Lukasenka kormányzata folytatja a kíméletlen elnyomást: a rendőröknek kiadták a parancsot, hogy csapjanak oda! A tüntetések során is brutálisak, de az igazi verés a börtönben következik.

Meghalt egy tüntető Minszkben, akiről hivatalosan azt állítja a hatóság, hogy a börtönben leesett az ágyáról.

Gyenyisz Kuznyecov átlagember volt, politikailag nem különösebben aktív. De részt vett egy tüntetésen, ahol tiltakoztak Lukasenka elnökké választása ellen. Elkapták. Rendőri minősítés: huliganizmus! Mint a szovjet időkben …

Bevitték a hírhedtté vált minszki börtönbe, ahonnan azután be kellett szállítani a központi kórház intenzív osztályára. A rokonoknak az orvosok elmondták, hogy minden bizonnyal brutális verés áldozata lett. Koponyája több helyen is betört, testét véraláfutások borították. Eltört a jobb csípőcsontja is. Amikor beszállították a kórházba még az eszméleténél volt, és elmondta az orvosoknak: a rendőrök verték meg a börtönben! Azután elveszítette az eszméletét, és négy napra rá meghalt.

Az ellenzék külföldi segítségben bízik

Szép szavakban nincs is hiány: a nyugati nagyhatalmak nem ismerik el Lukasenka elnökségét. Macron francia elnök amikor a Baltikumban járt, találkozott a belarusz ellenzék néhány vezetőjével. Utána felhívta Putyin elnököt, akitől azt kérte: közvetítsen az ellenzék és Lukasenko között. Minden oroszok elnöke erre nem volt hajlandó: ő a maga részéről maximálisan támogatja Belarusz elnökét. A belarusz rendőrség tisztikarának jó részét az oroszok képezték ki. Putyin tanácsadói ma is nagy szerepet töltenek be a belügyben Minszkben.

Putyin pozíciója is egyre bizonytalanabb

A gazdaság mélyrepülése és a Covid-19 vírus válság megrendítette a bizalmat minden oroszok elnökében is, aki ennek következtében egyre jobban támaszkodik a fegyveres erőkre – mindenekelőtt a titkosszolgálatra. Mindent el is követnek az ellenzék megfélemlítésére – éppúgy mint Belaruszban. Navalnijt, az ellenzék egyik vezetőjét Novicsok idegméreggel próbálták meg eltenni láb alól. Csak Merkel kancellár közbeavatkozásának köszönheti az életét. Nyizsnyij Novgorodban az ellenzéki sajtó ellen indítottak offenzívát. Brutális házkutatás során életveszélyesen megfenyegették egy ellenzéki portál főszerkesztőnőjét, aki ezt követően a helyi rendőrség székháza előtt felgyújtotta magát! A halálomért Oroszország a felelős – írta  búcsúlevelében az ellenzéki újságírónő, aki éppúgy Putyint vádolta mint Oroszországban Navalnij a rendőrség brutális fellépéséért.

Felgyújtotta magát az ellenzéki portál főszerkesztőnője Oroszországban

A rendőrség azzal gyanúsítja a Koza Press ellenzéki portál főszerkesztőnőjét, hogy együttműködött a Nyílt Oroszország szervezettel, amelyet Mihail Hodorkovszkij és Soros György is támogat. Irina Szlavina lakásában ezt megelőzően hajnalban a rendőrség házkutatást tartott. Minden számítógépet elvittek, még a lányáét is.

Ezt követően Irina Szlavina a rendőrség székháza elé ment Nyizsnyij Novgorod városában, melyet a szovjet időkben Gorkijnak hívtak, ahol felgyújtotta magát.

Öngyilkosságba hajszolták

Ez volt az első reakciója Alekszej Navalnij ellenzéki politikusnak, aki jelenleg Németországban lábadozik miután hazájában Novicsok idegméreggel megpróbálták eltenni láb alól.

“Halálomért  Oroszország a felelős!” – írta Facebook-on Irina Szlavina. Aki éppúgy mint Navalnij Putyint vádolta a brutális ellenzékkel szembeni kampányért.

Éppúgy mint a szovjet időkben

Az orosz törvényhozás nemrég nemzetbiztonsági problémának nyilvánította a nemkormányzati szervezetek oroszországi működését. Ide tartozik természetesen a Nyílt Oroszország is, amely az orosz titkosszolgálat szerint támogatta az ellenzéki portált Nyizsnyij Novgorodban. Ez a város az orosz hadiipar egyik központja, a szovjet időkben zárt városnak minősült. Ide száműzték Szaharov akadémikust, hogy elzárják a külföldi sajtótól. Ebben a városban kizárólag az ellenzéki portál jelentett alternatívát a hivatalos médiával szemben.

A főszerkesztő asszony lakásának brutális feldúlásában nemcsak a helyi rendőrség hanem a Moszkvából érkezett különleges kommandó is részt vett. A rendőrök sértegették és fenyegették a főszerkesztő asszony családját mondván, hogy hazaárulók! Ilyen vádak alapján hosszú időre börtönbe lehet kerülni Oroszországban, ahol az ellenzékkel szemben éppúgy lép fel a hatalom mint a szovjet időkben a másképp gondolkodókkal szemben, akiket CIA ügynöknek neveztek Moszkvában.

Putyin méregkeverője vizsgálja Navalnij ügyét

Oroszországban Navalnij mérgezésének ügyét vizsgáló bizottság oszlopos tagjaként tűnik fel Andrej Lugovoj, aki igazán érthet a mérgezéses esetekhez, hiszen a brit titkosszolgálat szerint Londonban az ezredes személyesen  mérgezte meg Litvinyenko KGB ezredest.  Orosz mintára borítékolhatjuk a  bizottság végső következtetését: “A vizsgálat lezárult, felejtse el.”

Az 54 éves Andrej Lugovoj az egyik legfontosabb tagja annak a vizsgáló bizottságnak, mely Navalnij mérgezési ügyét vizsgálja ki Moszkvában. A hír különösen Nagy Britanniában váltott ki nagy megütközést, mert a brit kémelhárítás szerint ő mérgezte meg korábban  poloniummal Putyin ellenfelét, Alekszandr Litvinyenko egykori KGB ezredest Londonban. 2006-ban Andrej Lugovoj, aki korábban maga is a KGB- ben szolgált mint maga Vlagyimir Putyin, radioaktív poloniumot csepegtetett Alekszandr Litvinyenko teájába. Putyin ellenfele ezt követően szörnyű kínok között elhunyt. A britek kérték Andrej Lugovoj kiadatását Oroszországtól, de Putyin ezt megtagadta.

Ezt követően Lugovoj karriert csinált, és most bekerült abba a bizottságba, amely kivizsgálja Navalnij mérgezési esetét.

Navalnijt Merkel is meglátogatta a kórházban

Az orosz ellenzékit Szibériában Novicsok idegméreggel próbálták meg eltenni láb alól. A kómába esett Navalnijt a németek mentették meg: Merkel kancellár rábeszélte Putyint, hogy kiadja őt egy német kórháznak. A szakértők ott állapították meg a Novicsok mérgezést. A németek vizsgálati eredményét több más nyugati laboratórium is megerősítette, de az oroszok cáfolnak.

“Ha tényleg Novicsok lett volna, akkor Navalnij már nem élne!” – mondják cinikusan Moszkvában. Korábban személyesen Putyin rendelte el, hogy Novicsok idegméreggel gyilkolják meg az orosz titkosszolgálat híres árulóját, aki Nagy Britanniában élt. A gyilkossági kísérlet meg is történt, de a veterán titkosszolgálati ezredes túlélte a támadást. Igaz, hogy azóta is a brit rendőrség védőőrizetében áll, mert Putyin parancsa likvidálásra továbbra is érvényben van.

Ami Navalnijt illeti: ő meggyógyult bár lehet, hogy nem teljesen, mert kijelentette: vissza akar térni hazájába!

Időközben a kórházban meglátogatta őt Angela Merkel kancellár, aki jól beszél oroszul, mert egyetemi tanulmányait annak idején Szentpéterváron végezte, melyet a szovjet időkben Leningrádnak hívtak

Orbán fel akarja számolni az ellenzéki sajtót

A New York-i Bloomberg tudósítójának Varga Zoltán nyilatkozott, aki egy kis média birodalom tulajdonosa. Nemrég vásárlási ajánlatot kapott, amely véleménye szerint kormányközeli vállalkozóktól érkezett. Ezt visszautasította, de azóta azt tapasztalja, hogy a titkosszolgálat rajta tartja a szemét.

Varga Zoltán birtokában van a 24.hu portál, amelynek népszerűsége jelentősen megnőtt azt követően, hogy kormányközeli hatalomátvétel történt az Indexnél.

A nyár folyamán két kéretlen ajánlatot kapott – egyet magyar, másikat külföldi befektető – cége megvásárlására. Varga úgy vélte, hogy a két férfi Orbán Viktor miniszterelnök közvetítője, bár nem akarta azonosítani őket.

Varga szorongása a koronavírus-járvány idején kopott idegeket tükrözheti, amely rekord recesszióba taszította a magyar gazdaságot. Varga aggodalma, hogy a megfélemlítés célpontja, sokat elmond az országról egy olyan vezető alatt, aki a bíróságok, a jegybank, az oktatás és a média felett befolyását kibővítheti, a kommunista korszak óta nem látott támadással. Elmondta, hogy mostanság két férfit is látott párszor a háza előtt sötétített ablakú autóban ülni.

A Varga által 2014 óta vezetett Centrál Média Group 25 nyomtatott magazint és 19 online kiadványt üzemeltet, összesen 650 embert foglalkoztatva. A társaság szerint elérik Magyarország 10 milliós lakosságának felét.

Állítja, hogy ez fontos emberré teszi őt egy olyan országban, amelyet az Európai Unió a jogállamiság és a demokrácia aláásása miatt vizsgál.

A Bloomberg 2017-es interjújában Varga némi bravúrral beszélt titkáról, mely szerint Orbán indulásakor boldogulni tudott mint mondta akkor „afféle naiv” lélek volt. Miután találkozóra hívta, egyszer személyesen találkozott Orbánnal, és Orbánt félelmetes politikusnak nevezte, aki mélyen megérti és tiszteli a hatalmat.

Abban az évben a versenyhatóság blokkolta azt az egyezményt, amelynek eredményeként a független sajtó megerősödött volna a Bertelsmann SE RTL-jében – a legnézettebb kereskedelmi tévécsatornában -, és részesedést vásárolt volna a Varga online média üzletágában.

“Határozottan alábecsültem, hogy a kormány hogyan fog nyomulni a média túlsúly megszerzéséért” – mondta Varga. Azt mondta, mostanra egyértelmű, hogy “mindenképpen szeretnének egyfajta orosz stílusú, ellenőrzött médiatájt.”

Ez a nyár különösen nehéz volt a független média számára Magyarországon.

Az Index, az ország legolvasottabb, 1999-ben létrehozott hírportálja ellen a kormányzat júliusban lépett fel, előbb főszerkesztőjét kirúgták, mert azt állította, hogy a portál függetlensége veszélyben van. Ezt egy szervezeti átalakítás követett, miután a kormánypárti vezetők befolyást szereztek a portálon. Az Index teljes szerkesztősége tiltakozásul kilépett.

Szeptember 11-én az állami médiaszabályozó – teljes egészében Orbán fideszes pártjának kinevezettjei vezetésével – a múltbeli szabálytalanságokra hivatkozva nem akarja meghosszabbítani Magyarország egyetlen ellenzéki rádiójának, a Klubrádió frekvencia engedélyét. A Klubrádió elleni a döntés a média pluralizmusa elleni támadás volt.

“A média kormányzati ellenőrzésének mértéke Magyarországot egyedülállóvá teszi Európában” – mondta Polyák Gábor, a dél-magyarországi Pécsi Tudományegyetem kommunikációs és médiatudományi osztályának vezetője.

Magyarország a World Press Freedom Index 89. helyére esett az idén a 2010. évi 23. helyről, amikor Orbán egy nacionalista menetrenddel tért vissza a hatalomra, ami arra késztette Donald Trump amerikai elnököt, hogy Orbánt  „ikertestvérének” nevezze.

A kormány „szisztematikusan felszámolta a média függetlenségét, szabadságát és pluralizmusát, eltorzította a médiapiacot és megosztotta az ország újságírói közösségét” – áll a legfrissebb civil egyesületek jelentése szerint, köztük a Riporterek Határok Nélkül és az Újságírók Védelmével foglalkozó Bizottság részéről. Decemberben jelent meg egy magyarországi misszió után.

Orbán politikája az Európát uraló „liberális” erők visszaszorítására irányul. Az EU, amely évente dollármilliárdokat terjeszt Magyarországra, hogy segítse a gazdagabb nyugati tagok felzárkóztatásában, azzal fenyegetett, hogy csökkenti a finanszírozást, de semmi sem vált be.

Varga szerint az EU nem tett eleget Orbán politikájának megállítása érdekében, és azzal bátorította, hogy nem lépett fel határozottan.

Orbán hatalmi központosításának kulcsa Európa legnagyobb propagandagépezetének felépítése volt, amelyet 2018-ban pecsételtek meg, amikor közel 500 sajtóorgánumot – nyomtatott, digitális, televíziós és rádiót – egyesítettek egy alapítvány alá azzal a céllal, hogy elterjesszék Orbán politikai márkáját.

Bár Varga istállójában megtalálhatók a női életmódnak, lakberendezésnek és a National Geographic magyar nyelvű változatának szentelt kiadványok, a 24.hu-t is tartalmazza. Az Index bekebelezése után ez a legolvasottabb politikai híroldal, amely naponta csaknem egymillió olvasót vonz.

Világos, hogy Varga most tövisként áll a vezetés oldalán. A kormánypárti üzletek az elmúlt hetekben olyan cikkeket kezdtek megjelentetni, amelyek Vargát egy „tipikus vörös báróhoz” hasonlították. Ezt a kifejezést Orbán korábban az ellenzéki pártokhoz kötődő üzletemberek, például a szocialisták kifejezésére használta.

A 24.hu újságírói nem voltak nyugtalanok, és folytatták a kormánykritikus tudósításokat, ideértve az uralkodó elit körében folyó részrehajlást és a korrupció feltárását.

Orbán számára ez azért különösen veszélyes, mert a koronavírus-járvány újbóli fellendülésével és a recesszióval küzd, és ennek közvetlen kihatása lehet a 2022-ben, amikor negyedik egymást követő ciklust kívánja megnyerni. Az ellenzéki pártok megfogadták, hogy közös jelölteket állítanak be, miután a tavalyi helyi választásokon kötött szövetség Orbánnak több addig vezetett város elvesztését okozta.

Varga szerint most elvi kérdés, hogy kitartson-e az üzlet mellett. Nem fogakarja eladni.

“Erkölcsi kötelességem, hogy ezt ne tegyem”

– mondta Varga. Sikeres üzletember vagyok, és megengedhetem magamnak.

A kormányszóvivői iroda nem volt hajlandó válaszolni Varga állításaira. “A kormány nem foglalkozik a médiapiaccal kapcsolatos kérdésekkel” – mondta e-mailben. Havasi Bertalan, Orbán szóvivője nem válaszolt az e-mailre, amelyben választ kért.
A Bloomberg sem tudot hitelt érdemlő választ kapni arra, hogy a kormány megkörnyékezte e Varga cégét.

Putyin a példakép

Orbán Viktor olyan médiát akar mint az orosz elnök – hangsúlyozza Varga Zoltán. Oroszországban a független sajtó gyakorlatilag megszűnt: egyetlen központból irányítják a médiát éppúgy mint a szovjet időkben. A renitens újságírókat kirúgják vagy néha még meg is gyilkolják. Putyin bírálata elképzelhetetlen, a rendszer iránti lojalitás a fennmaradás alapfeltétele. A titkosszolgálat emberei mindenütt ott vannak a médiában – éppúgy mint a szovjet időkben.

2022 közel van

A magyar miniszterelnök brutális nyomulását a média teljes átvételére az motiválhatja, hogy a Covid-19 vírus járványt követő gazdasági válság akár a 2022-es választásokig is elhúzódhat. Akkor pedig Orbán Viktornak aligha lesz módja, hogy megvásárolja a szavazópolgárok millióinak jóindulatát mint korábban. Ebben a légkörben a korrupciós ügyek bírálata sokkal nagyobb negatív visszhangot váltana ki hiszen a szavazópolgárok döntő többségének megélhetési problémái vannak. A kormányzati karmester által vezérelt média erről terelheti el a figyelmet, mert különben fennáll a veszély a miniszterelnök számára, hogy az elégedetlen szavazók az ellenzékre voksolnak annak ellenére, hogy életképes alternatívát ott sem látnak.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK