Kezdőlap Címkék Autógyárak

Címke: autógyárak

Mercedes főnök: nem válhatunk el Kínától, mert az a legfontosabb piacunk

Ola Källenius elnök vezérigazgató állást foglalt a nyílt piaci verseny mellett, és hangsúlyozta, hogy milyen fontos a globális szállítási láncok fennmaradása. Az USA a Nyugat és Kína gazdasági szétválasztását szorgalmazza, de a német autóipar  ezt elutasítja.

“A nyílt piaci versengés a gazdaság motorja, és ez az, ami értéket teremt – hangsúlyozta a Mercedes főnöke, aki a Bloomberg televíziónak nyilatkozott New Yorkban. Ursula von der Leyen, a brüsszeli bizottság elnöke az unió helyzetéről szóló beszédében vizsgálatot jelentett be az Európába irányuló kínai elektromos autók és akkumulátorok dömpingjével kapcsolatban.

Aggasztja ez a Mercedes főnökét?

“Nem, alapjában véve nem aggaszt, mert az elmúlt tíz évben jó eredményeket értünk el Kínában, és folytatni kívánjuk a beruházásainkat. Ne feledkezzünk meg arról, hogy mi tette ezt lehetővé Kínában: az ország megnyitotta piacát a világ előtt. Amíg ez a nyitás fennmarad, amíg meglesznek ennek a jogi keretei, addig nem aggodalmaskodunk.”

Mi lesz akkor, ha a kínaiak visszavágnak az Európai Uniónak?

“Mi a nyílt piacban hiszünk: az Egyesült Államokban már több mint 120 éve jelen vagyunk. A nyílt piaci versengés teremt értéket.”

Annalena Baerbock német külügyminiszter a Bloomberg televízióban nemrég úgy nyilatkozott, hogy Németország egy kicsit túlságosan is függővé vált a kínai piactól, és fontolóra kellene venni ennek a függésnek a mérséklését.

“A pandémia idején megtanultuk, hogy a globális szállítási láncok sérülékenyek, ezért a diverzifikáció előnyös lehet. Az akkumulátorok terén már úgy alakítottuk ki a Mercedes rendszerét, hogy regionális tervezést folytatunk nem globálisat. Az viszont teljes mértékben illuzórikus, hogy ezeket a régiókat úgy tekintsük, hogy nincsen semmifajta összeköttetés közöttük. A globális autós piac nem így épül fel. A rendszer sokkal szofisztikáltabb ennél hiszen mind az öt kontinensen adunk el Mercedes járműveket. Épp ezért nagyon fontos az, hogy a világpiacot nyitva tartsuk” – hangsúlyozta a Mercedes főnöke.

Sztrájkolnak az autóipar szakszervezetének tagjai három nagy autógyárban az USA-ban, az önök gyárában nincs UAW szakszervezet, de érinti-e a munkabeszüntetés a Mercedest az Egyesült Államokban?

“Nem érint minket, de fontos figyelmeztetés  a számunkra a szakszervezet követelése a béremelésre, mert azt mutatja, hogy állandóan fokozni kell a termelékenységet, hogy versenyben maradjunk.”

A UAW 40%-os órabér emelést akar míg a Ford, a General Motors és a Stellantis csak  20%-ot akar adni mondván a versenyképesség ennél többet nem visel el.

Az autóipar áttér az elektromos járművekre, tudják garantálni azt, hogy a munkások megtarthatják a munkahelyüket az új rendszerben is?

“A Mercedes beruházásainak oroszlánrészét az elektromos jármű gyártás teszi ki, de ez hosszútávú program: több mint tíz évre tervezzük az átállást. Ezalatt az idő alatt változik a demográfiai helyzet is, mert kevesebb új munkavállaló jelentkezik a piacon Németországban.”

A Mercedes és általában a német autógyárak piaci részesedést veszítettek Elon Musk Teslajával szemben, most a Mercedes a luxus kategóriában akarja meghódítani az elektromos autók piacát?

“A mi új luxus kategóriás elektromos járműveink nagyon komplex új konstrukciók. Egyáltalán nem arról van szó, hogy a hagyományos eddigi járműveket akkumulátorral működtetjük, teljesen új konstrukciókról van szó! Máris sok vevő keresi a Mercedes luxus elektromos autóit, úgyhogy azt hiszem, hogy bejött ez a piaci stratégia.”

Az inflációt megérzi mindenki, a luxus kategóriában is mutatkozik emiatt csökkenés?

“Az első félév eladási mutatóit jók, nem panaszkodhatunk. Kétségtelen tény, hogy a magas kamatlábak Észak Amerikában és Európában megváltoztatják a finanszírozási lehetőségeket. Mások a hitel feltételek mint korábban. Figyeljük a makrogazdaság tendenciáit, és úgy gondoljuk, hogy idén nem adunk el több Mercedest mint tavaly” – mondta az elnök vezérigazgató a Bloomberg televíziónak.

EU – Kína egyeztetés a kereskedelemről

A brüsszeli Politico arra hívja fel a figyelmet, hogy jövő hétfőn tárgyalnak Brüsszel és Peking képviselői azt követően, hogy Ursula von der Leyen jelezte: vizsgálat indul a kínai elektromos autók és akkumulátorok európai dömpingje miatt. Pekingben a kereskedelmi minisztérium határozott hangnemben reagált mondván megvédjük a kínai vállalkozások érdekeit. A német autógyárak retorziótól tartanak: a Volkswagen már több autót ad el Kínában mint otthon. Kína mind Németországnak mind az Európai Uniónak a legfontosabb gazdasági partnere. A pekingi Global Times nemrégiben arra hívta fel a nyugati autógyárak figyelmét, hogy kínai akkumulátorok nélkül aligha lesznek képesek eredményesen áttérni az elektromos autók gyártására a világpiacon.

Orbán és a Merkel korszak vége

Németország kancellárja sok mindent elnéz olyan autokrata vezetőknek mint például Orbán Viktor – írja a londoni Financial Times abból az alkalomból, hogy pénteken Nagy Britanniába látogat a magyar miniszterelnök.

A brit pénzügyi lap szerint Angelq Merkel mindenekelőtt a német autóipar miatt cselekedett így.

Magyarország ily módon összeszerelő üzemmé vált a nagy német autógyárak számára, amelyek jelentős állami támogatást kaptak Orbán Viktortól.

Ezenkívül kihasználták azt, hogy Magyarországon a munkabérek lényegesen alacsonyabbak, és a környezetvédelmi előírásokat sem veszik olyan komolyan mint Németországban.

Merkel távozóban

Németországban szeptemberben választásokat tartanak, és ennek eredményeképp kiderülhet, hogy kiveszi át a stafétabotot Merkel kancellártól.

Esély van a folyamatosságra is: Merkel politikáját Armin Laschet vinné tovább. Orbán Viktor is megkönnyebbülhetne hiszen a folyamatosság azt jelentené, hogy az EU legfontosabb állama a jövőben is szépen csendben támogatná a nemzeti együttműködés rendszerét, melyet mind többen bírálnak Brüsszelben és Washingtonban.

Legutóbb amikor Ursula von der Leyen asszony Orbán Viktorral tárgyalt az uniós pénzekről, akkor a brüsszeli bizottság kőkemény javaslatot nyomott az elnökének kezébe. Eszerint az Európai Unió mindenképp azt szeretné, ha Magyarország is csatlakozna az európai ügyészséghez vagyis a pénzek elköltése Magyarországon is ellenőrizhető lenne.

Merkel kancellár tanácsára Ursula von der Leyen asszony nem olvasta fel az eredeti javaslatot hanem azt mérsékelt formában adta elő.

Például elvetette az egyetem privatizálási programot, amelynek uniós támogatását azután Orbán Viktor fel is adta.

Mi tesz Orbán, ha zöld kancellár lesz Berlinben?

Ez Orbán Viktor rémálma hiszen Washingtonban elveszítette Trumpot, Németországban pedig Merkel után Anneliese Baerbock következne, aki a zöldek kancellár jelöltje. Az Európai parlamentben a zöldek Orbán Viktor rendszerének legelszántabb bírálói közé tartoztak, ezért Berlinben már korántsem számíthatna olyan támogatásra mint Merkel kancellár idején. Ezenkívül a zöldek Németországban komolyan gondolják a környezetszennyezés elleni harcot, ez pedig nem sok jót ígér a hagyományos autóiparnak. Míg a nagy német autógyárak lelkes támogatói Merkel kancellárnak és Orbán Viktor miniszterelnöknek addíg ez a zöldek kancellár jelöltje esetében enyhén szólva kérdéses.

Biden emberei Washingtonban nem is nagyon titkolják, hogy szálka a szemükben a magyar miniszterelnök.

Ha Berlin is csatlakozik a bírálók kórusához, akkor Orbán Viktor a sarokba szorulhat.

A magyar miniszterelnök ezért is építgeti szorgosan a visegrádi szövetséget, és reménykedik abban, hogy Olaszország következő miniszterelnökét Matteo Salvininek hívják majd.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!