A sofőr nélküli taxi szolgáltatás Vuhan városában, ahol több mint ezer ilyen autó közlekedik – az Apollo Go vállalkozás a legnagyobb ilyen cég a világon – nyereségessé vált – közölte a Baidu anyacég vezérigazgatója, aki elmondta:
Mind Kínában mind az Egyesült Államokban a robotaxi elért a fordulópontra méghozzá úgy, hogy a kínaiak megelőzték amerikai vetélytársaikat, a Waymot és a Teslát.
“Már eléggé sok ember élvezhette a vezető nélküli taxi előnyeit, és mindennek a társadalmi visszhangja is jó volt, ezért fordulóponthoz érkeztünk mind Kínában mind az Egyesült Államokban“ – jelentette ki Robin Li, a kínai informatikai óriás, a Baidu elnökvezérigazgatója. Aki hozzátette: ”Ha már egy olyan városban profitot hoz a robotaxi mint Vuhan, akkor ez hatást gyakorol a döntéshozókra, hogy szabályozzák országosan a vezető nélküli taxik forgalmát.”
A kínai XPeng a jövő év elején elindítja robotaxi szolgáltatását Kantonban. A Jangce mellett fekvő Vuhan népessége 8,5 millió, a dél-kínai Kantoné az elővárosokkal együtt 32 millió. A robotaxi lehetőségeiről optimistán nyilatkozott a Nvidia főnöke is, ez a cég gyártja a legtöbb chipet a sofőr nélküli autókhoz.
30 milliárd dolláros piac 2030-ban
Globálisan ilyen nagyra növekedhet a robotaxi üzleti forgalma – becsülte meg a Goldman Sachs. Az amerikai pénzintézet rámutatott arra, hogy a kínaiak már külföldön is terjeszkednek, elsősorban a Közel Keleten, ahol az Ubert használják fel partnerként. A kínaiak előnye az olcsó ár: nem véletlenül kísérleteznek Vuhanban, ahol 30%-kal alacsonyabbak a taxi árak, mint Pekingben és Sanghajban, és messze elmaradnak New Yorktól vagy Londontól. Előnyük az is a kínai cégeknek, hogy egyre inkább elektromos járműveket használnak, a Baidu például saját gyártású robotaxikat üzemeltet, és ez 50%- kal olcsóbbá teszi a szolgáltatás működtetését. Kínának az is versenyelőnyt biztosít, hogy a városok óriásiak vagyis a potenciális vásárló közönség rendkívül nagy:
”A méret számít. Ha csak 100-200 robotaxid van, akkor sohasem csinálsz profitot “
– mondja a vuhani Apollo Go taxitársaság főnöke, aki több mint ezer járművet üzemeltet.
“Ha kevés robotaxid van, akkor a városnak csak egy kis részét tudod lefedni, és ez korlátozza a profitot.”
Az Egyesült Államokban a Google anyacége, a Waymo a legnagyobb robotaxi vállalkozás, mely több mint 2500 autót üzemeltet, de sok városban, és ez elaprózza a szolgáltatást Kaliforniától Floridán át Texasig. A Waymo is globálisan nyomul: van már közös robotaxi vállalkozása Tokióban és Londonban is.
A Tesla is beszállt a robotaxi bizniszbe: júniusban megindította a szolgáltatást Texasban, és megszerezte az engedélyt Arizona államban is. A Tesla legnagyobb gyára Sanghajban működik, ezért Kína legnépesebb városában is megindították a robotaxi szolgáltatást.
Az Amazon cége, a Zoox is pályára lépett, de még nem közölt üzleti adatokat – ahogy a másik két amerikai cég sem.
A kínai cégek nem zárják ki a színrelépést az Egyesült Államokban, de tekintettel a kínai – amerikai kereskedelmi háborúra, amelyben csak fegyverszünetet kötött Donald Trump és Hszi Csin-ping Dél Koreában, inkább másutt próbálkoznak: már működnek kínai robotaxik az Egyesült Arab Emírségekben és a jövő év elején megindul a szolgáltatás Svájcban is.
A kínai Pony.ai is jövőre indítja robotaxi vállalkozását Dubajban. “Azok a cégek, amelyeknek a flottája elég nagy mint a Waymo, a Baidu vagy a Pony.ai előnyben vannak, mert könnyebben csinálnak profitot” – hangsúlyozza a HSBC bank autózási szakértője. Ding Jücsien sietett hozzáfűzni:
“A robotaxi jövője ezzel együtt meglehetősen bizonytalan, mert egyelőre senkinek sincsen tömeges tapasztalata ebben az iparágban, mely még mindig kísérleti stádiumban van.”




















