“A jelenlegi formájában megszűnhet a német autógyártás 2030-ig!” – jelentette ki az európai ipar zászlóshajójának jövőjéről a Kieli Gazdaságkutató Intézet igazgatója.
A legrosszabbul a Volkswagen csoport áll, amely már kilenc hónap múlva beadhatja a kulcsot, mert reformképtelen a tartományi önkormányzat és az IG Metal szakszervezet ellenállása miatt. Magyarországon a győri Audi tartozik a Volkswagen csoporthoz, és a jövője a levegőben függ noha a győri illetőségű Szijjártó Péter közölte: “soha ennyien nem dolgoztak még az Audi gyárban Győrben, ahol messze a német cég a legfontosabb munkaadó.”
Egymilliárd eurós veszteséggel zárta a legutóbbi negyedévet a Volkswagen, amelyben részvényes Alsó Szászország vagyis az a tartomány, ahol a világhírű cég székhelye van. A Volkswagent még a náci időkben alapították meg, és felfutása 1945 után joggal nevezhető gazdasági csodának. A Volkswagen már nagyon korán felfedezte az olcsó munkabérrel működő kínai piacot: Sanghajban az ötvenes évek vége óta működik gyára, amely sokáig tarolt mindkét ország piacán sőt a világpiacon is. A német autóipar – egész Európához hasonlóan – későn vette észre a digitális forradalmat, ezért elveszítette a globális versenyt. A kínaiak, akik időben reagáltak megnyerték a versenyt: a Debrecenben készülő BMW-kbe kínai akkumulátorok kerülnek.
A leépítés a német autógyárakban elkerülhetetlen, de ehhez sem Alsó Szászország sem pedig az IG Metal szakszervezet nem járul hozzá. Így aztán az összes tervezett elbocsátásra Németország határain kívül kerül sor, a többi között Magyarországon is.
Szijjártó kincstári optimizmusa sem leplezheti a kínos valóságot
“Az idei év végére az Audi megdönti Győrben a foglalkoztatási rekordot, folytatódik a három évtizedes siker sorozat. Tavasszal megindul az elektromos motorok gyártása, és az Audi egy másfél milliárd forintos átképzési programot indít, hogy a dolgozói felkészülten lépjenek át az új autóipari korszakba. A magyar kormány támogatja ezt az átképzési programot” – írta Facebook oldalán a magyar külgazdasági és külügyminiszter.
A realitás: a motorgyári dolgozókat tömegesen helyezik át az összeszerelő műhelyekbe, ahol alacsonyabb a fizetés.
Aki nem fogadja el az áthelyezést, azt kirakják az Audiból Győrben. Az új Audiba ugyanis Kínából jönnek az elektromos motorok.
Gazdasági szempontból a Volkswagennek érdeke lenne az alacsony munkabérű magyar munkahelyek megtartása, és a drága munkahelyek megszüntetése, de ezt felülírják a politikai szempontok, melyek a hazai munkaerő védelmét teszik szükségessé.
Orbán, Fico és Babis egy cipőben
Magyarországhoz hasonlóan Csehországban és Szlovákiában is kiemelkedő fontosságú az autóipar, melynek válsága katasztrofális következményekkel járhat. Wolfsburgban, a Volkswagen központjában minden a legendás autógyárról szól éppúgy, mint a Skoda központjában Plzenben vagy az Audi esetében Győrben.
A német autóipar válsága tömeges elbocsátásokhoz vezethet Magyarországon kívül Szlovákiában és Csehországban is. Mindehhez hozzájárulnak Trump vámjai is, amelyek az európai autóipart sújtják.
A kínai függés
A Handelsblatt című gazdasági lap arra hívta fel a figyelmet, hogy a német autóipar teljes mértékben függ Kína ritka földfém mágneseitől és chip exportjától, és ezt a függést Németország nem is tudja csökkenteni, hiszen a kínaiaknak nagy előnye van a költséghatékonyságban.
Németország legfőbb gazdasági partnere Kína, de politikai és katonai szempontból az USA- tól függ. Ezért létfontosságú Berlin számára, hogy milyen viszonyt ápol Washington és Peking. A hatalmas kínai piac mágnesként vonzza a német exportőröket. Csakhogy az elektromos autók előretörésével a német részesedés csökkent, viszont Európában megjelentek a kínai elektromos járművek, amelyek lényegesen olcsóbbak a németeknél.
A válsághelyzet a német autóiparban egyértelmű, de a Kieli Gazdaságkutató intézet igazgatója ebben előnyt is lát:
”Csak akkor vagyunk képesek cselekedni amikor a válság már nem tagadható!”
– mondta Moritz Schularick.




















