Kezdőlap Címkék Tengeralattjáró

Címke: tengeralattjáró

Kínának kémkedett az orosz akadémikus

Tengeralattjárókkal kapcsolatos katonai titkokat adott el Kínának Oroszország egyik legmegbecsültebb tudósa. Házi őrizetbe helyezték a Tudományos Akadémia Arktika részlegének fejét.  A 78 esztendős akadémikust súlyos börtönbüntetés fenyegeti, ha a vádak beigazolódnak.

Valerij Mitko akadémikus ügyvédje elmondta, hogy a hatóságok már februárban letartóztatták a tudóst, most pedig októberig meghosszabbították az előzetest. „A tudós Kínában tanított majd tett körutat, és ott adott át katonai titkokat. Amint hazatért, a lakásában házkutatást tartottak és letartóztatták hazaárulás gyanújával” – mondta el az ügyvéd a TASZSZ hírügynökségnek.

Oroszország és Kína két jóbarát, de…

Az Interfax hírügynökség értesülései szerint az akadémikus 2017 óta dolgozott a kínaiaknak. Elsősorban a tengeralattjárók észlelésével kapcsolatos szonár érdekelte a kínaiakat, akik beszálltak az északi sark körüli versengésbe annak ellenére, hogy tőlük elég távol fekszik ez a terület. Stratégiai fontossága és gazdag tengeralatti ásvány kincsei miatt azonban nagyon is érdekli Pekinget az Arktika éppúgy mint az USA-t, Kanadát, Norvégiát és persze Oroszországot.

Ki az a Valerij Mitko?

Hivatalos életrajza szerint a flottánál szolgált 1963 és 1994 között. Sokáig teljesített szolgálatot tengeralattjárókon. Tudományos munkával csak azóta foglalkozik, hogy nyugdíjba vonult a flottától. A feladata az volt a Tudományos Akadémia Arktika részlegében, hogy megindokolja Oroszország „jogos érdekeit ” a térségben.

A katona-akadémikus Kínában is oktatott nevezetesen Dalien városában. Ez a kínai hadiflotta egyik legfontosabb kikötője, és itt van a flotta akadémiája. Ezen tanított Valerij Mitko, akit az orosz kémelhárítás gyanúja szerint beszervezhettek a kínaiak. A két nagyhatalom szorosan együttműködik ugyan, de nincs közöttük katonai szövetség. A Szovjetunió az ötvenes években épp erre hivatkozva tagadta meg a nukleáris technológia átadását Kínának. Ezzel kezdődött meg a szakadás a két kommunista nagyhatalom között, mely azután szakításhoz vezetett. Azóta helyreállt a barátság: amikor nemrég Oroszország a második világháború óta a legnagyobb hadgyakorlatot rendezte meg a Távol Keleten, akkor azon a kínaiak is részt vettek. De a barátságba nem fér bele a kémkedés – ezt kívánta megmutatni Moszkva azzal, hogy letartóztatta a Kínából hazatért akadémikust, akit húszéves börtönbüntetés fenyeget hazaárulás miatt Oroszországban.

Nukleáris fegyverekkel felszerelhető tengeralattjárót szemlélt meg Kim Dzsong un

Észak Korea  diktátora elégedetten nyilatkozott az új szuper tengeralattjáróról, amely a KCNA hírügynökség szerint hamarosan rendszerbe állhat Észak Koreában. A világtól elzárkózó nemzeti kommunista rendszernek nagy tengeralattjáró flottája van, de egyik sem képes arra, hogy nukleáris rakétákat vigyen az USA közelébe.

Ez tehát új fenyegetést jelenthet az Egyesült Államok számára. Kim Dzsong un tavaly júniusban megígérte Trump elnöknek Szingapúrban, hogy leszereli nukleáris fegyvereit és megsemmisíti ballisztikus rakétái, de eddig ebből sok valósult meg. „Itt lenne az ideje, hogy Észak Korea hozzálásson az ígéretei teljesítéséhez !” – hangsúlyozta Mike Pompeo amerikai külügyminiszter. Trump elnök viszont arról beszélt , hogy jó hangulatú levélváltás zajlott le Washington és Phenjan között.

Észak Korea a leszerelésért cserébe a szankciók feloldását akarja elérni. Ezt Trump elnök meg is ígérte , de azután megváltoztatta a véleményét és meghosszabbította a szankciókat. Arra hivatkozott, hogy csak azután oldják fel ezeket, hogyha már befejeződött a nukleáris leszerelés Észak Koreában, és azt külföldi megfigyelők is ellenőrizhették. Korábban Észak Korea többször is becsapta a külvilágot. Trump elnök nemrég átlépte a fegyverszüneti vonalat a két Korea határán. Ő az első olyan amerikai elnök, aki ezt megtette. Utána úgy nyilatkozott, hogy mindkét fél készül egy újabb csúcstalálkozóra. A szuper tengeralattjáró, mely képes nukleáris rakétákat szállítani az USA partjaihoz, nem épp finom figyelmeztetés Észak Korea oldaláról: ha nincs megegyezés, akkor folytatják a  fegyverkezést annak ellenére, hogy a lakosság jelentős része éhséggel küszködik a világtól elzárkózó nemzeti kommunista országban.

Elsüllyedt Csernobil?

Nukleáris meghajtású volt az az orosz tengeralattjáró, melyen hétfőn tűz ütött ki -14 tengerész halálát okozva – ismerte el Putyin elnök. „Megkérdeztem Sojgu hadügyminisztert erről és ő azt válaszolta: igen, a tengeralattjáró atom meghajtású volt, de a reaktort teljes mértékben izolálták!”

A tengeralattjáró valahol az Északi sark közelében süllyedhetett el. Jelenleg a kutatás a tenger fenekén folyik – közölte Szergej Sojgu orosz hadügyminiszter. Közben Kronstadtban, Szentpétervár közelében , a tengeralattjáró flotta főhadiszállásán gyász ünnepséget tartottak a 14 orosz tengerész emlékére.

Norvégiát nyugtalanítja az orosz tengeralattjáró elsüllyedése és tájékoztatást kért Oroszországtól. Amely régi rossz szokása szerint most is megkísérelte elhallgatni a nukleáris meghajtású tengeralattjáró katasztrófáját. Bár a tűz hétfőn ütött ki a tengeralattjárón, de csak kedden este jelentették be Moszkvában. Norvégiában és az USA-ban jelezték a katasztrófát , és ezért az oroszok nem hallgathattak tovább. 1986-ban a kijevi és a moszkvai vezetés heteken át titkolta az atomerőmű katasztrófáját Csernobilban. Csakis külföldi nyomásra ismerték el: katasztrófa történt az egyik legjelentősebb atomerőműben Kijev közelében és a sugárzás miatt sokezer embert ki kellett költöztetni a lakhelyéről. Az erőmű közvetlen környezete ma is zárt övezet Ukrajnában.

Nem elsüllyedt Csernobil -e az orosz tengeralattjáró? Moszkvában azt állítják , hogy nem! Az oroszok szavahihetősége nukleáris kérdésekben meglehetősen alacsony – különösen, hogy most egy olyan tengeralattjáróról van szó, melyet a NATO nem is tud szakszerűen azonosítani. Valószínűleg egy új tengeralattjáró típusról van szó, mely első útját tehette az Északi sark környékén, ahol a temetője lett 14 orosz tengerésznek, akik a nukleáris meghajtású tengeralattjárón szolgáltak.

Németországban is vizsgálják Netanjahu korrupciós ügyét

0

Miért épp a Thyssen-Krupp cégtől vásárolt 3 Delfin típusú tengeralattjárót és négy korvettet az izraeli flotta? Izraelben régóta vizsgálja ezt a kérdést a rendőrség, de most az ügyészség megkezdte a nyomozást Németországban is.

Soha rosszabbkor nem jöhetett ez a hír Benjamin Netanjahunak, akinek hamarosan szembe kell néznie a választókkal. Fő ellenfele, Benny Gantz tábornok, a fegyveres erők egykori vezérkari főnöke, amúgy is korrupcióval vádolja Netanjahu-t, aki Izrael történetének leghosszabb ideig hatalmon levő miniszterelnöke. A hetvenéves konzervatív kormányfő mindenképp folytatni szeretné. Négy korrupciós ügy is folyamatban van ellene. A hadihajók ügye rendkívül kényes ügy, hiszen mindkét fél számára szimbolikus, hogy az a Thyssen-Krupp szállítja a hadihajókat Izraelnek, melyet háborús bűnösnek nyilvánítottak a nácikkal való aktív együttműködés miatt. Ráadásul a német kormány a vásárlási ár egyharmadát fizeti, mert ily módon szeretne megfelelni a két állam közötti szerződésnek. Eszerint Németország jóvátétel fejében támogatja az izraeli hadsereg felszerelését. Mire költötték a német adófizetők pénzét ? Fennáll a gyanú, hogy Izraelben nem véletlenül döntöttek a Thyssen-Krupp mellett. Az 540 millió eurós üzlet sokakat lázba hozott. Benjamin Netanjahu személyes ügyvédje több ízben is telefonált a hadügyminisztériumba Izraelben, hogy rávegye őket: a németek ajánlatát fogadják el! Netanjahu egykori ügyvédje hivatalosan is gyanúsított Izraelben. David Shimron egyelőre fedezi főnökét, de kérdés, hogy meddig. A másik kulcsszereplő Michael Ganor. Ő volt a Thyssen-Krupp izraeli ügynöke. Ő intézte el a nagy üzletet. Amikor a rendőrség kihallgatta, akkor először bevallotta: pénzt osztogatott Izraelben, hogy ők kapják a megrendelést. Aztán a Haaretz szerint visszavonta vallomását. Kérdés, hogy miért? Trump szereti Netanjahut, de Európában kevesen bánkódnának a bukásán. Trump úgy időzítette a Golán fennsíkról szóló bejelentését, hogy ezzel a maximális támogatást nyújtsa Benjamin Netanjahunak. Brüsszelben, Berlinben vagy Párizsban jobban örülnének az ellenzék győzelmének. Netanjahu ugyanis többször is felszólította az európai zsidóságot az alijára. Izrael miniszterelnöke szerint a közel-keleti és afrikai muzulmánok bevándorlásával megnövekedett a zsidóság veszélyeztetettsége egész Európában. Franciaországban, ahol Európa legnagyobb zsidó és muzulmán közössége él egymás mellett, minden elnök azt hangsúlyozza: megvédjük zsidó polgártársainkat!

Ilyen körülmények között az izraeli választásnak nagy tétje van nemcsak otthon, de külföldön is. Ezért a német ügyészség vizsgálata különösen kellemetlen Benjamin Netanjahunak, aki kínos korrupciós vádakkal kényszerül szembenézni az áprilisi választások előtt Izraelben.

Már nem keresik az eltűnt argentin tengeralattjárót

0

Az argentin haditengerészet befejezi a két hete eltűnt tengeralattjáró legénységének kimentésére tett kísérleteket – jelentették be Buenos Airesben.

A San Juan nevű járműről utoljára november 15-én érkezett hír. Szakértők azt mondták, hogy egy hétre, legfeljebb tíz napra van készletük levegőből. A 44 fős személyzet túléléséhez fűzött reményeket nagyrészt szertefoszlatták azok a jelentések, melyek szerint víz alatti robbanást észleltek abban a térségben, ahonnan utoljára jelentkeztek be.

Több mint kétszer annyi nap telt el, mint amennyi alatt reményt lehetett fűzni a tengerészek megmentéséhez – mondta egy szóvivő. Közölte ugyanakkor, hogy folytatják a tengeralattjáró felkutatását célzó műveletet, amelyhez külföldi segítséget is igénybe vesznek.

A San Juan eltűnése előtt

a kapitány az egyik akkumulátorkamrában keletkezett elektromos problémáról számolt be,

és ezt követően kapott parancsot arra, hogy térjen vissza a fővárostól 400 kilométerre délre lévő Mar del Plata-i támaszpontjára. Korábbi közlések szerint a hadihajó november 13-án indult vissza az ország legdélebbi csücskéből, Ushuaia kikötőjéből.

A haderőnem szóvivője, Enrique Balbi hétfőn újságíróknak elárulta: a kapitány akkor arról számolt be, hogy víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon rövidzárlatot és tüzet okozott, de azt eloltották. Hogy később mi történt, azt még nem tudni.

A szóvivő közölte, hogy közel másfélmillió négyzetmérföld óceánfeneket kutattak át radarral, de nem találták nyomát a tengeralattjárónak. A sikertelen mentésben 28 hajó, kilenc repülőgép és 4 ezer ember vett részt 18 országból.

Feladták a reményt a tenger mélyén rekedt 44 tengerész hozzátartozói

0

Az argentin haditengerészet most már biztosra veszi, hogy robbanás történt egy hete abban térségben, ahol három órával utolsó bejelentkezését követően eltűnt a San Juan argentin tengeralattjáró.

Enrique Balbi szóvivő csütörtök este ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy „semmit sem lehet kizárni”, mivel nem tudni pontosan, hol van a tengeralattjáró. Hozzátette: tovább folyik az intenzív keresés több ország közreműködésével.

Az EFE spanyol hírügynökség ugyanakkor azt közölte, a tenger mélyén rekedt 44 tengerész hozzátartozói elvesztették a reményt.

A San Juan nevű, német gyártmányú tengeralattjáró – amelyet 1985-ben állítottak hadrendbe Argentínában, s amelyet néhány évvel ezelőtt újítottak fel – november 13-án indult el az ország egyik legdélibb pontjáról, Ushuaiából saját támaszpontja, a fővárostól 400 kilométerre délre fekvő Mar del Plata felé. Utoljára két nappal később a San Jorge öböl térségéből, az argentin partoktól 432 kilométerre jelentkezett be, onnantól kezdve azonban semmit nem lehet tudni róla.

Csütörtökön került nyilvánosságra, hogy szokatlan zajt, „hidroakusztikus anomáliát” rögzítettek három órával a tengeralattjáró utolsó bejelentkezését követően abból a térségből, ahol eltűnt. Később arról számolt be a haditengerészet, hogy olyan információkat kapott, amelyek szerint a rögzített anomália robbanás hangja lehetett. A szonárral rögzített feltűnő jelenséget egy egyesült államokbeli intézet rögzítette, de erről csak most értesítette az argentin hatóságokat.

A szóvivő korábban azt mondta: valószínűtlen, hogy a tengeralattjáró felrobbant volna, mert egy akkora detonáció nem maradhatott volna észrevétlen. Egy későbbi sajtótájékoztatóján azonban már arról számolt be, hogy több forrástól, mások mellett a bécsi székhelyű Átfogó Atomcsend Egyezmény Szervezetétől (CTBTO) is olyan információkat kapott a haditengerészet, miszerint az említett anomália valóban robbanás volt. Úgy fogalmazott, hogy

egy szokatlan, egyszeri, erőteljes, nem nukleáris robbanásnak megfelelő hangot rögzítettek

november 15-én, néhány órával azután, hogy nyoma veszett a tengeralattjárónak.

A mentés kritikus szakaszba ért a bajba került 44 tengerész számára, mert ha a San Juan hét nappal ezelőtt elmerült, akkor mostanra fogyhat el a fedélzetén lévő oxigénkészlet. Az argentin hatóságok ezért fokozták a kutatási műveleteket. A keresésben négyezer ember vesz részt az északról déli irányban mintegy ezer kilométer hosszú, nyugat felé pedig mintegy 500 kilométer széles, franciaországnyi területen. Tizennégy hajót és négy repülőgépet vezényeltek oda, a kutatásban Brazília, Chile, az Egyesült Államok, Franciaország és Nagy-Britannia is besegít. London csütörtökön egy repülőgépet irányított Argentínába, fedélzetén különleges, koncentrált oxigént, légtisztító eszközöket, vizet és élelmiszert tartalmazó konténerekkel, amelyeket le lehet juttatni a tengeralattjáró legénységének.

Hét napra elegendő oxigén van a hat napja eltűnt argentin tengeralattjárón

0

Ha a vízi jármű lesüllyedt az Atlanti-óceán fenekére, és nem tud a felszínre emelkedni, akkor csak hét napra elég az oxigén a 44 ember számára. Az argentin haditengerészet szóvivője szerint a hét nap a minimum, ez az idő a körülményektől függően valamivel több is lehet.

Időközben az amerikai haditengerészet egyik, a tengeralattjáró felkutatására vezényelt repülőgépének radarja hőfoltra bukkant az Atlanti-óceán déli részében, 70 méteres mélységben. A patagóniai Puerto Madryn kikötőtől 300 kilométerre keletre fekvő területre egy kis tengeralattjárót küldtek.

A San Juan tengeralattjáró a világ legdélebbi városából, Ushuaiából tartott Mar del Platába a múlt szerdán.

A partoktól 432 kilométerre elküldte üzenetét, azután eltűnt.

A parancsnok elektromos hibáról tett jelentést, ezért utasították, hogy a legrövidebb úton térjen vissza a támaszpontra, Mar del Platába.

Kéttucatnyi argentin, amerikai, brit, chilei és brazil hajó és repülőgép – összesen több mint 4000 fős legénységgel -, valamint robot-tengeralattjárók kezdték el keresni a 66 méter hosszú, német gyártmányú tengeralattjárót. A kutatást sokáig nagyon megnehezítették a rossz időjárási körülmények, a több méter magas hullámok. A kutató-mentők több olyan jelet észleltek, amelyről azt gondolták, hogy a tengeralattjáró adhatta le vagy kelthette, de mindegyikről kiderült, hogy tévesen gondolták műholdas kapcsolatfelvételi kísérletének, figyelemfelhívó zajnak, jelzőfénynek.

Keddre sokat javultak az időjárási körülmények, megnyugodott az óceán a térségben, gőzerővel folytatták a keresést, tudván, hogy két nap múlva újra rosszra fordul az időjárás, de a kutatásnak egyelőre semmilyen eredménye nincs.

Skandináv horror: megtalálták az újságírónő levágott fejét, két lábát és ruháit

0

Búvárok megtalálták a két hónappal ezelőtt titokzatos körülmények között meghalt Kim Wall svéd újságírónő levágott fejét, két lábát és ruháit – jelentette be szombaton a dán rendőrség. Korábban a víz partra sodorta a nő torzóját egy koppenhágai szigeten.

A közlemény szerint a dél-dániai öbölben pénteken találtak rá a búvárok két elsüllyesztett zsákra, az egyikben a nő feje és két lába, valamint egy kés volt, a másikban pedig Kim Vall ruháit találták meg néhány nehezebb fémtárggyal együtt. A hatósági fogorvosok megerősítették, hogy a fej valóban az újságírónőé volt.

A hatóságok augusztus 23-án azonosították a tisztázatlan körülmények között feldarabolt és tengerbe dobott Kim Wallt, akinek holttestéből akkor csak a partra sodort törzsére találtak rá. A torzón 15 késszúrás és fűrészelés nyomaira bukkantak az orvos szakértők.

A svéd újságírónőt augusztus 10-én látták utoljára egy tengeralattjárón

annak tulajdonosa, Peter Madsen társaságában. A nő állítólag interjút akart készíteni a férfival az általa házilag készített 40 tonnás és 18 méteres járművön. A tengeralattjáró később elsüllyedt, Madsen túlélte a „hajótörést”, de a hatóságok augusztus 11-én őrizetbe vették gyilkosság gyanújával.

A 46 éves autodidakta mérnök, tengeralattjárók és űreszközök tervezője a bírósági tárgyaláson tagadta, hogy megölte és feldarabolta a 30 éves riporternőt. Azt vallotta: a Dánia és Svédország közötti egyik tengerszorosban végrehajtott merülés után mindketten ki akartak menni a búvárhajó fedélzetére. Ő ment fel elsőként a toronyba és tartotta a csapóajtót a riporternek, ám amikor egy másik hajó keltette hullám meglökte a tengeralattjárót, megcsúszott, az ajtó pedig teljes erőből rácsapódott a nő fejére. Amikor újra kinyitotta az ajtót,

Kim Wall már a padlón feküdt egy hatalmas vértócsában.

A feltaláló azt állította, hogy a pánik okozta sokkhatás alatt dobta a tengerbe a holttestet, nehezékeket kötött a testre azért, hogy az a tengerfenékre süllyedjen amolyan „temetési szertartásként”.

Tagadta ugyanakkor, hogy megcsonkította volna a tetemet.

Az újságírónő halála után a feltaláló maga süllyesztette el tengeralattjárót, mert úgy gondolta, hogy a történtek után nem fogja többé használni a vízi járművet.

Az ügyészség nem ad hitelt Madsen verziójának, sőt a gondatlanságból elkövetett emberölés vádját gyilkosság vádjára súlyosbította kedden, és azt megtoldotta a hullagyalázás vádjával is. Az ügyészség sem tudja azonban, hogyan ölhették meg a nőt, sőt az indítékot illetően is sötétben tapogatózik. Megpróbálják kideríteni, hogy mentális zavarban szenved-e a férfi.

A szabadúszó újságíróként New Yorkban és Kínában dolgozó Kim Wall olyan lapoknak írt, mint a brit Guardian és az amerikai New York Times.

Megtalálták az eltűnt svéd újságírónő maradványait

0

A 30 éves Kim Wallt augusztus 10-én látták utoljára. A dán rendőrség közlése szerint megcsonkított holttestét a koppenhágai sziget partján találták meg.  A nap folyamán sajtótájékoztatón ismertetik az ügy részleteit.

A rendőrség azt már korábban megállapította, hogy a fejet, a kezeket és a lábakat szándékosan vágták le a törzsről. A torzót egy kerékpáros találta meg hétfőn a tengerparton.

A szabadúszó újságírónőt utoljára augusztus 10-én látták a színes egyéniségként ismert polihisztor, Peter Madsen 40 tonnás, 18 méteres tengeralattjáróján,

amellyel rejtélyes módon megszakadt a rádiókapcsolat aznap éjszakára a Dánia és Svédország közötti tengerszorosban, és amely másnap tisztázatlan körülmények között elsüllyedt egy Koppenhágához közeli öbölben.

A búvárhajó Wall megölésével gyanúsított tulajdonosa előbb azt állította, hogy a róla és találmányairól riportot készítő újságírónőt élve partra tette Koppenhágában még az ominózus estén, letartóztatása után azonban megváltoztatta vallomását, és azt mondta, Kim Wall meghalt egy balesetben a tengeralattjárón, holttestét pedig a tengerbe „temette”.

A hatóságok egyelőre gondatlanságból elkövetett emberöléssel gyanúsítják a társasági emberként, művészként, rakétatervezőként is ismert mérnököt.

A gyanú szerint UC3 Nautilus nevű tengeralattjáróját szándékosan süllyesztette el úgy, hogy ő maga még épp megmenekülhessen.

A búvárhajót később kiemelték és a kikötőbe vontatták, ahol átvizsgálták, de nem találtak benne senkit.

 

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!