Kezdőlap Címkék EU

Címke: EU

Miért kamu az EU-ból való kilépés?

A magyar ellenzék választási jelszava már biztosan az: Orbán vagy Európa. Ezt csak úgy lehet élesre tölteni, ha elhitetik: a miniszterelnök valójában ott akarja hagyni az EU-t. És ha esze ágában sincs?

Nemcsak közgazdasági állítás, hanem közhit (kivéve a meggyőzhetetlen kormánypártiakat), hogy az EU pénzek nélkül nem lenne magyar gazdasági növekedés, hogy a beruházásokról ne is beszéljünk. Az már meg tény is, hogy a közvélemény-kutatások sorra mutatják ki: a magyarok nagy többsége EU-párti. Ez elemi életösztön, főleg a több százezer nyugaton dolgozónál és családtagjaiknál. Elég csapás nekik a Brexit meg a következménye, az ottani idegenellenesség.

Emiatt, első látásra, teljesen érthetetlen, hogy az Orbán-kormány miért hangol, sokszor cinikus pofátlansággal, Brüsszel ellen.

Mert ez csak a látszat. És mert felismerte, hogy az EU tehetetlen a rosszul viselkedő tagokkal szemben.

És az a gyanúm, hogy nem is akar tenni semmit.

Nézzük csak, Brüsszel szempontjából, mi lenne a legrosszabb magyarországi forgatókönyv! Ez egyébként nem újdonság, hasonlóképpen viszonyul a Nyugat-Balkán országaihoz is, ahol eltűri a stabilkráciákat. Tehát az olyan rezsimeket (például Vučić Szerbiája), amelyek ugyan aligha juthatnának be az igazi demokráciák nyugati klubjába, de még mindig sokkal tűrhetőbbek mint a káosz, a zavargások, netán polgárháború. Stabilkratákkal lehet tárgyalni, még ha egy kicsit szemlesütve is.

Zavargó államokba meg segélyszervezeteket, netán rendfenntartókat kell küldeni. Strapás. Akkor már inkább csorbuljon a jogállamiság, a sajtószabadság.

Ebbe a kategóriába küzdötte le magát Magyarország. Divatosan az EU beárazta az Orbán-kormány tevékenységét. Persze indulhatnak eljárások Budapesttel szemben, lehet akár pénzbüntetés is. De politikai akarat az Orbán-kormány elleni nemzetközi fellépésre nincs.

És ezt a magyar kormány is tudja. Tehát feszítheti a húrt, még az eddiginél is jobban. Ez viszont kényelmes körülményeket biztosít.

Az EU komolyabbat nem fog lépni. Legfeljebb szétesik a soha össze nem tartozott Visegrádi Csoport. Na és?

Csak a menekült ellenesség volt igazán közös bennük.

Minden jobb annál a verziónál, hogy Orbán elveszíti a választásokat (jelen pillanatban ez komolytalan feltételezés) és kitörnek a zavargások. Jön a CÖF, a kopaszok, a TV-székház ostromlói.

Emiatt az Orbán vagy Európa jelszó csak az első hallásra tűnik ütősnek, valójában még azok sem hiszik el, akik mondják, hát még azok, akiknek szánták.

A kvótaper elvesztése pedig muníció az újabb Brüsszel ellenes kampányhoz. Közben zöld kerekasztalok mellett elosztják a következő hétéves ciklus uniós pénzeit.

„Hibát követ el a magyar kormány”

0

Magyarország a Balkánra sodródik, ha folytatja külön utas Európa-politikáját – ezt Csáky Pál szlovákiai EP-képviselő mondta a HírTV Newsroom című műsorában.

Csáky szerencsétlennek nevezte azt, hogy a szlovák és a magyar kormány az Európai Bírósághoz fordult a kvótaügy kapcsán.

A néppárti politikus szerint a szeptemberi parlamenti választások után Németország is vázolja új Európa-politikáját, és Magyarország eddigi szövetségesei,

a visegrádi négyek könnyen hátat fordíthatnak neki.

Csáky Pál úgy véli, hibát követ el a magyar kormány, ha illúziókat kerget a szlovák vagy a cseh kormányokkal szemben.

„Az az álom, amiről Budapesten gyakran beszélnek, hogy van egy visegrádi négyek, amely az életünket és vérünket egymásért elven működik, ez soha nem volt és soha nem lesz.

A szlovák kormány és a cseh kormány mindig a német elvárásoknak megfelelően fog viselkedni.

És ha az elkövetkezendő időszakban egy ilyen kérdés az élére áll, akkor biztos, hogy a visegrádi négyek néhány perc alatt nagyon komoly sérelmet szenvednek” – fogalmazott a politikus.

HírTv/FüHü

Uniós vizsgálat a felcsúti kisvasútnál

0

A helyszínen vizsgálja meg a felcsúti kisvasutat az Európai Parlament egyik bizottsága, hogy ellenőrizze, mire ment el a 600 milliós közösségi támogatás – írja a 24.hu. A testület hétfői ülésén heves vita támadt Deutsch Tamás és bizottság vezetője között.

Az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrzési Bizottsága (CONT) szeptember 18. és 20. között tényfeltáró küldöttséget küld Felcsútra, hogy megnézzék, mire költötték el az EU-tól kapott 600 millió forintot – írja a 24.hu. A téma a CONT hétfői ülésén került szóba (a 4-es metróval egyetemben).

A CONT elnöke, Inge Grässle felolvasott egy részt Lázár János nekik írott leveléből, amelyben a kancelláriaminiszter különösen felháborítónak tartja és kategorikusan elutasítja, hogy a több ezer társfinanszírozásból éppen a felcsúti kisvasutat vizsgálják, amelyet a magyar miniszterelnök szülőfalujában valósítottak meg. Nehezményezte még, hogy ellenzéki vezetésű települések beruházásait nem vizsgálja a CONT.

Grässle visszautasította a politikai indíttatást, ráadásul – mondta – nem is ismerik olyan behatóan a magyar belső viszonyokat, hogy ismernék a kisvasutat övező belpolitikai vitákat.

Olyan projekteket vizsgálnak, amelyekkel láthatóan probléma van

– mondta a CONT vezetője.

„Nem hagyjuk, hogy a magyar kormány döntse el, mit nézzünk meg”

– fogalmazott.

Az ülésen részt vevő Deutsch Tamás vitatta a tervezett vizsgálat elfogulatlanságát, azt Magyarország elleni támadásnak tartja. Például azért, mert korábban, a szocialista kormányok idején egyszer se látogatott ide a CONT. Deutsch szerint

„az a bűne ennek a szerencsétlen kis falunak”, hogy gyerekként ott élt a magyar miniszterelnök.

Deutsch szerette volna elérni, hogy az ellenőrzést a jövő tavaszi választások után ejtsék meg. Inge Grässle szerint a magyar választás több, mint fél év múlva lesz, a CONT fontos, de ennyire nem – mondta. A CONT 2004 és 2010 között azért nem járt Magyarországon, mert senki se javasolta nekik.

EU-biztos: legyen egységes terrorelhárító hírszerzés Európában

0

Több iszlamista terrorakciót is meg lehetett volna akadályozni, ha jobb lett volna az együttműködés az európai titkosszolgálatok között. Ezt hangsúlyozta Dimitrisz Avramopulosz uniós biztos, aki az Európai Parlament illetékes bizottsága előtt fejtette ki az elképzeléseit.

Utalt arra, hogy a legutóbbi időkben végrehajtott iszlamista merényletek Spanyolországban és Finnországban elkerülhetőek lettek volna, ha a helyi terrorelhárító szolgálatok időben megkaptak volna fontos információkat a dzsihádisták terveivel kapcsolatban.

Az EU belügyi biztosa szerint nem minden tagállam ért egyet azzal, hogy egységes terrrorelhárító rendszer kell, mert

minden ország ragaszkodik ahhoz, hogy a titkosszolgálatok maradjanak nemzeti hatáskörben.

A legjobb példa erre Nagy Britannia, mely jobban együttműködött ezen a téren az Egyesült Államokkal mint uniós partnereivel. De az Egyesült Királyság most távozóban van, a többi tagállam talán nyitottabb ebben az ügyben.

A közös európai határvédelem ügye lassan utat tör magának. Sok tagállam ellenkezését kell még leküzdeni, de a polgárok érdekében célszerű lenne az egységes terrorelhárító információs rendszer működése, mert sok terrortámadást lehetne vele elhárítani- hangsúlyozta az EU belügyi biztosa.

Kvótaper: az ítélet kötelező

0

Az Európai Bíróság most hozott ítélete kötelező Magyarországra és Szlovákiára nézve. Ellenszegülés esetén kötelezettségszegési eljárást következhet, pénzbírsággal. Ha a kormány ennek se tesz eleget, az EU jogi eszközei véget érnek.

Az Európai Bíróság teljes egészében elutasította a magyar és szlovák kormány keresetét a menekültkvóták ügyében. A közösségi normák szerint

az EB ítéletei kötelezőek a tagországokra.

Mint azt korábban megírtuk, Orbán Viktor miniszterelnök nyáron az ítélet elutasítását helyezte kilátásba.

Ebben az esetben az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indíthat, amelynek vége eurótízmilliókban mérhető pénzbírság lehet. Sőt, mint azt a Bruxinfo írta korábban,

féléves rendszerességű periodikus bírság is járhat az egyösszegű büntetés mellé, ami addig ismétlődik, amíg a kormány nem tesz eleget a bírósági ítéletnek.

Ha a tagállam ezzel is szembeszegül, az EU jogi eszközei véget érnek, az ügy átkerül a bizottság asztalára, és politikai sínen halad tovább. Erre egyébként még nem volt példa az unióban.

Jelenleg arra még nem látszik a válasz, hogy a gyakorlatban mi lesz az ítélet következménye, mert ez annak a határozatnak része, aminek határideje szeptember 26-án lejár. Az eddig érkezett menekültek közül kell az unión belül összesen 120 ezer menekültet átvenni, Magyarországnak 1294-et.

A két évvel ezelőtti határozat végrehajtása lényegében meghiúsult:

mindössze 7806 embert vettek át egyes tagországok, és alig 21500 menedékkérő ügye van folyamatban.

Újra vizsgálhatja az EU a lengyel jogállamiságot

0

Várhatóan arra fogja kérni az Európai Bizottság az uniós tagállamok kormányait tömörítő tanácsot, hogy szeptemberben ismét tűzze napirendre a lengyel jogállamiság kérdését.

Névtelenséget kérő uniós források az MTI szerint azt közölték: a testület tagjai valószínűleg abban fognak megállapodni szerdai ülésükön, hogy felkérik a tanácsot,

vitassák meg Lengyelország ügyét

a tagállamok európai ügyekkel foglalkozó minisztereinek szeptember 25-i találkozóján.

Azt mondták, az Európai Bizottság fokozni kívánja a nyomást Lengyelországra azzal, hogy kikéri a tagországok véleményét, szerintük miként kellene a továbbiakban eljárni, amiért a lengyel kormány semmibe veszi a jogállamiság elveit.

Néhány hónappal ezelőtt egyszer már a tanács elé terjesztették a lengyel kérdést, és Frans Timmermans, a bizottság első alelnöke akkor arról számolt be, hogy

az uniós tagállamok többsége támogatta a fellépést Lengyelországgal szemben.

Az Európai Bizottság már többször kilátásba helyezte Lengyelországgal szemben az uniós alapszerződés hetedik cikkelye szerinti eljárás megindítását. Ez olyan eljárást tesz lehetővé, amely – az európai alapértékek súlyos és módszeres megsértése esetén – végső esetben akár

az érintett tagállam szavazati jogának a felfüggesztésével is járhat.

Ehhez azonban a többi tagország egyhangú támogatására van szükség, ami erősen kétségs, többek között Magyarország ellenállása miatt.

Az utóbbi időben az unió részéről sok bírálat érte a varsói kormányt, elsősorban amiért

szorosabb ellenőrzés alá vonták a közmédiát és korlátozták az alkotmánybíróság hatáskörét.

A lengyel vezetés szerint a vonatkozó törvénymódosítások ugyanakkor tökéletesen megfelelnek a jogállamiság elveinek.

Lehet-e egységes informatikai rendszere az EU-nak?

0

Óriási a szakadék a fejlett Skandinávia és az elmaradott Délkelet-Európa között – állapítja meg a Politico európai kiadása. A végeredmény az, hogy az 500 milliós egységes piac fikció, mert az EU polgárainak csaknem fele alig vagy egyáltalán nem használja az internetet. Ugyanis drága – legalábbis a jövedelmekhez képest.

Míg a magyarok vagy bolgárok jövedelmük viszonylag jelentős részét költik arra, hogy egyáltalán legyen internetkapcsolatuk addig Skandináviában ezt természetesnek veszik, hiszen csaknem ingyen van. Nem azért, mert annyira olcsó, hanem mert a jövedelmekhez képest nem éri el annak 1%-át sem.

Finnországban 0,95%, Svédországban 0,97%. A listavezető Ausztria, ahol csak 0,66%. Ehhez képest Magyarországon 7,15. Nálunk rosszabbul csak Bulgária teljesít az uniós államok közül: 7,75%. Érdekes, hogy Románia ezen a téren sokkal jobban áll: 1,85%, Lengyelország 1,47%, Csehország 3,44%. Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy

Németországban és Nagy Britanniában az emberek 80%-a vásárolt már az interneten,

Olaszországban és Spanyolországban minden második, de Romániában csak minden nyolcadik.

Az EU átlaga így 55% míg az Egyesült Államoké 79%. És akkor még nem beszéltünk Kelet-Ázsiáról mindenekelőtt Japánról és Dél Koreáról, ahol a digitalizáció jóval előrébb tart mint Európában.

A Politico technikai szerkesztőségének vezetője megállapítja:

ilyen körülmények között az egységes uniós szabályozás még ronthat is a helyzeten, mert annyira különböző egymástól a különböző tagállamok életszínvonala.

Még rosszabb hír az elmaradottabb déli és keleti tagállamok számára: a különbség a fejlett észak és a többi régió között inkább nő, mint csökken. Skandinávia a globális gazdaság élvonalában van, nem utolsósorban amiatt, hogy az internetes hozzáférés tekintetében szinte mindenkit megelőz. A leszakadó Dél és Kelet viszont attól is szenved, hogy polgárai jóval kevésbé nyitottak az internet használatára, mint a skandinávok.

Összefügg ez az iskolarendszerrel is, hiszen az informatika kiemelt tantárgy Skandináviában míg a többi tagállamban futottak még kategóriában van.

A digitális analfabéták száma jóval nagyobb az EU déli és keleti tagállamaiban mint északon,

ahol szisztematikusan igyekeznek megteremteni az egész társadalom átállását az informatika korára. A helyzet persze nem reménytelen, hiszen Észtország épp a skandináv államokat utánozva jutott el a digitális személyi igazolványig, mely már a polgárok összes fontos adatát tartalmazza.

Az egységes informatikai rendszer tehát a Politico szerint a jövő zenéje, de ennek ellenére az 500 milliós piac olyan jelentős, hogy mindenki csakis a saját kárára hagyhatja azt figyelmen kívül.

Mit tehet az EU a lengyelekkel és a magyarokkal? (elemzés)

0

A végső megoldás azonban a magyarok és lengyelek százezreinek kezében van, akik tiltakoznak országaik Európától történő elfordulása ellen: érezniük kell a többi európai támogatását abban, hogy országaikban védik a demokráciát és a jogállamiságot, mert ez mindenki számára fontos.

Az európai értékek válsága közel jutott a forrponthoz, lassan politikai krízist okoz, hogy a varsói és a budapesti kormány szembeszegül az alapvető európai értékekkel. Az EU Bizottsága jogi lépéseket tett, és kilátásba helyezte, hogy Lengyelországot illetően tovább is megy. Az Európai Parlament ezt támogatja és Magyarország elleni további lépésekre készül. De a lengyel és a magyar vezetők csak akkor fogják érezni a nyomást, ha abban aktívan részt vállalnak a többi uniós tagállam vezetői is. Az unió szabályozásai figyelemre méltóan rugalmasnak bizonyultak a legutóbbi válságokkor, de most belülről támadják az EU alapjait, és a nemzeti politikai vezetőknek segíteniük kell az EU intézményeit abban, hogy többet tegyenek az unió alapvető értékeinek védelmére.

Amikor 2004-ben és 2007-ben új tagállamokat vettek fel, azok nem nagyon akarták feladni újonnan – vagyis 1989 után – megszerzett szuverenitásukat, és a 7. cikkely célpontjainak látták magukat. Így aztán az EU Alapvető Jogok Chartája, amely a Lisszaboni Szerződéssel lépett életbe, teli volt megkötésekkel a benne foglalt rendelkezések végrehajtását szolgáló jogi mechanizmusok terén.

A szuverenitási reflex felerősödött 2008 után,

amikor a válságok gyengítették az unió szerepét, amelyet a stabilitás és a prosperitás pilléreként töltött be, és megmutatkoztak a kölcsönös függőség árnyoldalai.

Az EU munkája a kölcsönös bizalmon nyugszik, és

a tagállamok annak érdekében, hogy megőrizzék a haladás lehetőségét, hajlamosak szemet hunyni az egyes kormányok problematikus magatartása felett,

azt remélve, hogy ezek a partnerek majd korrigálják önmagukat, és visszatérnek azokhoz a szabályokhoz, amelyek lehetővé teszik az EU működését. Az alapvető értékek megsértése miatti vádaskodások és az elszigeteléssel és szankciókkal való fenyegetés aláásná az együttműködés kultúráját, és a kormányok ezért csak egészen rendkívüli esetekben lesznek hajlandók vállalni a nyílt konfrontációt.

A 7. cikkelyt azért nevezik „nukleáris opciónak”, mert mindenki fél alkalmazni azt. Nagyobb az esély, hogy visszalő a potenciális támogatókra, mint amennyire megfegyelmezi a célba vett államokat.

Ha kellő támogatás híján nem sikerül bevetni, akkor a célba vett kormány ezt magatartása jóváhagyásaként értelmezi majd, ha sikerül, akkor olyan eszkalációt válthat ki, amely nacionalista érzelmeket szít az EU ellen, sőt, meg is erősítheti a tekintélyelvű rendszereket. Nem valószínű, hogy egy az EU értékeit folyamatosan sértő kormány alárendelje magát társai ellenőrzésének és visszatérjen az erény útjára, különösen, ha ettől az elit túlélése függ. És kárt is okozhat az uniónak azzal, ha külső hatalmakhoz, például Oroszországhoz vagy Törökországhoz fordul, vagy valamilyen módon akadályozza a procedúrát. Arra pedig nincs mechanizmus, hogy egy tagállamot akarata ellenére kitegyenek az unióból.

Mindezek miatt a kormányok előbb próbálják ignorálni a támadó magatartást. Aztán a Bizottságra, a Parlamentre és az Európai Tanácsra testálják a megfigyelést és a bírálatot. Ha ez nem hoz eredményt, megpróbálják kivárni a problematikus kormány végét, azt remélve, hogy az illető pártot majd leváltják a saját választói. Mindezek a stratégiák azonban kifutnak idén Lengyelország és Magyarország vonatkozásában. Az EU kormányai túl sokáig kellemetlen hazai illiberalizmusnak tekintették azt, amit a Fidesz és a PiS csinál Magyarországon, illetve Lengyelországban.

Mostanra a demokratikus gyakorlat feszegetése sok független állami intézmény tönkretételébe torkollt, és ez aláássa az uniós jog alkalmazását is.

A Bizottság és a Parlament most lépett, de a tagállamok kormányai túl sokáig tekintették magukat külső szemlélőnek. A cikk a továbbiakban ismertette a demokrácia magyarországi és lengyelországi aláásásának lépéseit, és hozzátette, hogy mindkét kormányzó párt saját frakciójának védelmét élvezte eddig az Európai Parlamentben, de az Európai Néppártban (EPP) már sokaknak elfogyott a türelme.

A magyar és a lengyel kormány pedig semmi jelét nem mutatja annak, hogy változtatna a kurzusán:

a PiS saját ideológiája miatt, a Fidesz pedig – egyebek mellett – a közelgő parlamenti választások miatt. Hozzáteszi: Orbán eddig engedett a nyomásnak, és rendszerint összhangba hozta intézkedéseit az EU-jogszabályok betűjével, ha szellemével nem is.

Ám a kockázat az egész unió számára fokozódik, mert az unió működése romlik, ha a jog uralma nem működik megfelelően minden egyes tagállamban. A bíróságokra gyakorolt politikai befolyás számos tekintetben káros, egyebek között megrendítheti a schengeni rendszert, amelyben a tagállamok megbíznak egymásban, egymás határőrizeti és vámszerveiben, hogy azok tisztességesen alkalmazzák a jogot.

Ugyanakkor Magyarországon és Lengyelországban nem csupán a jogállamiság megsértéséről van szó, hanem jogilag kötelező döntések végrehajtásának megtagadásáról is, például a menekültek ügyében.

Ez a járvány veszélyét hordozza: az EU elveszti kohézióját, ha tagállamai nem bízhatnak egymásban; abban, hogy mindenki végrehajtja a közösen hozott döntéseket. Mi több, gyengül az EU külső befolyása is. A Bizottság helyesen lépett, de most szüksége van arra, hogy támogatást kapjon a miniszterek tanácsától, amikor az szeptemberben visszatér a kérdésre.

A kormányoknak két szinten kellene erősíteni kétoldalú diplomáciájukat. Négyszemközt nem szabad kételyeket hagyni afelől, hogy támogatják a Bizottság lépéseit. Orbán számára még mindig fontos a néppárti tagság, és ezért az Európai Néppárt különös felelősséget visel a kérdésben. Nyilvánosan az európai vezetőknek félreérthetetlen nyilatkozatokat kell tenniük.

Nem szabad hagyniuk, hogy Varsóban Donald Trumpé legyen az utolsó szó. Merkel és Macron legutóbbi megnyilatkozásai biztatóak.

Az igazságügyi minisztereknek is szót kell emelniük, különösen, amikor Budapest és Varsó azt állítja, hogy gyakorlatuk megegyezik más tagállamok gyakorlatával. És a tagállamoknak nagykövetségeik útján is határozottabban fel kell tenniük a kérdéseiket. Amennyiben a Fidesz és a PiS nem hátrál meg, az EU Bizottságának és az Európai Parlamentnek el kell dönteni, hogy tovább megy-e a 7. cikkely alkalmazása felé. A többi tagállam kormányának magatartása döntő lesz.

Amennyiben a Bizottság előterjeszti a szükséges dokumentumokat, de nem kapja meg ahhoz a többséget a Tanácsban, az az egész EU arcvesztésével jár, és véget vet a 7. cikkely jövőbeli hatékonyságának.

Ha viszont a Bizottság csak azért nem lép tovább, mert tart attól, hogy nem kapja meg a szükséges többséget, akkor Orbán és Kaczyński mondhatja el, hogy győzelmet aratott. Ha viszont sikeresen elindítják a 7. cikkely alkalmazását, az erőteljes jelzés lesz még akkor is, ha Varsó és Budapest kölcsönös védelme lehetetlenné teszi a szükséges konszenzust. Minden uniós intézkedést nagyon alaposan át kell gondolni, nehogy azok a nacionalizmust táplálják. A lengyel és a magyar kormány állításaival szemben az uniós szereplőknek gondosan indokolni kell, hogy miért kell megvédeniük az uniós normákat.

A pénznek is van szerepe: jogilag és politikailag egyaránt nehéz lenne keresztül vinni azt, hogy a jogállamisághoz kössék az uniós támogatásokat, de erőteljes elrettentő hatása lenne e kártya kijátszásának is. Addig is azonban növelné az EU támogatottságát a polgárok körében, ha az eddiginél szigorúbban alkalmaznák a támogatásokkal való visszaélésekre vonatkozó, már létező szabályokat. Nem utolsó sorban az EU-nak aktívabban kell fellépnie a hamis állítások ellen. Az EU intézményei a liberális értékek védelmével az illiberalizmus és a nacionalizmus általános trendjével szemben lép fel. Nincs azonban más választása, mert súlyos veszély fenyegeti jogi és normatív kereteit, amelyek nélkülözhetetlenek a mély politikai és gazdasági integrációhoz.

Ha az unió hagyja, hogy két tagállam megússza az alapvető értékek megtagadását, fennáll a veszély, hogy ez járványként elterjed.

Az EU-nak nem feladata, hogy belekeveredjen a tagállamain belüli politikai harcokba, de intézményeinek meg kell védeni a közös normákat és az alapvető kötelezettségeket, amelyek lehetővé teszik a kölcsönös bizalmat, és ebben a jog uralma alapvető. A tagállamok vezetőinek tartós, célzott és koordinált kampányára van szükségük két szinten:

  1. Meg kell győzni a budapesti és varsói vezetőket, hogy változtassanak a kurzusokon. A két ország vezetőinek erős szavakat kell hallaniuk a többi fővárosból arról, hogy azok teljes mértékben támogatják a Bizottság lépéseit. És tudniuk kell, hogy nagy ára lesz annak, ha nem hátrálnak meg.
  2. Ugyanakkor az EU intézményeinek és a többi tagállam kormányainak nyilvánosan meg kell magyarázni, hogy miért olyan nagy jelentőségűek az értékek egy olyan politikához, amely az európai polgárok javát szolgálja. A végső megoldás azonban a magyarok és lengyelek százezreinek kezében van, akik tiltakoznak országaik Európától történő elfordulása ellen: érezniük kell a többi európai támogatását abban, hogy országaikban védik a demokráciát és a jogállamiságot, mert ez mindenki számára fontos.

(Carnegie Europe)

Törökország partvonalra kerülhet

Az ankarai kormány politikája lehetetlenné teszi, hogy Törökország csatlakozzon az Európai Unióhoz – közölte Margarítisz Szkínász, az Európai Bizottság (EB) vezető szóvivője. A csatlakozási tárgyalások megszakításáról az uniós tagállamok dönthetnek.

Szkínász az EB szokásos napi sajtóértekezletén a brüsszeli testületet vezető Jean-Claude Juncker előző heti szavait idézte, amelyek szerint Törökország hatalmas lépésekkel távolodik Európától. Juncker akkor kijelentette: szeretné, ha a törökök felismernék, hogy a csatlakozási tárgyalások kudarcáért teljes mértékben a Recep Tayyip Erdogan államfő vezette rezsimet terheli a felelősség – emlékeztet az MTI brüsszeli tudósítójának a jelentése.

A szóvivő ennek kapcsán rámutatott, hogy a csatlakozási tárgyalások megszakításáról az uniós tagállamok dönthetnek, nem az Európai Bizottság. Hozzátette: Juncker a kérdést érinteni fogja a jövő heti évértékelő beszédében is Strasbourgban.

A németek támogatnák

A német kancellárjelöltek vasárnapi televíziós vitáján Angela Merkel és kihívója, Martin Schulz is a török uniós csatlakozási tárgyalások megszakítása mellett foglalt állást. Kettejük közül azonban Merkel óvatosabb álláspontot képviselt, mondván, hogy bár sem ő, sem pártja soha nem akarta, hogy Törökország uniós tag legyen,

nem szabad „rácsapni az ajtót” Ankarára.

A tagállamok kormányait tömörítő tanács tavaly decemberben úgy döntött, hogy az EU a törökországi puccskísérletet követően bevezetett intézkedések miatt nem nyit újabb csatlakozási fejezeteket Ankarával.

Nyúlik, mint a rétestészta

Az 1999 óta tagjelöltnek számító Törökországgal 2005-ben kezdődtek meg a tényleges csatlakozási tárgyalások, de a 35 megvitatandó fejezet közül azóta is csak 16-ot sikerült megnyitni. Ezek közül mindössze egyet tudtak lezárni.

 

 

 

Tíz éve történt: Új bevándorlási szabályokon dolgozik az EU

0

2007. szeptember 3-án arról írt a Független Hírügynökség, hogy megkönnyítené a harmadik országból érkezők munkavállalását és letelepedését az Unióban. Benita Ferrero-Waldner külügyi biztos szerint így orvosolni lehetne a tagállamok munkaerő hiányát.

A biztos azt is mondta: a végső döntést a tagállamok hozhatnák meg: alkalmazzák-e vagy sem a könnyítéseket. Ferrero-Waldner szerint

a változtatásokkal csökkenne az illegális bevándorlók száma, egyúttal a munkaerőpiac nehézségein is segíteni lehetne.

Elsősorban a vízumkiadás terén szeretne könnyíteni a Bizottság – írta tíz éve a Független Hírügynökség.

Az Unió 2004-es bővítésekor egyedül a svédek, írek és britek nyitották meg munkaerőpiacukat az akkor belépő 10 új ország munkavállalóik, köztük a magyarok előtt. A Bizottság tíz évvel ezelőtti tapasztalatai szerint

mindhárom ország profitált a nyitásból.

Azóta a régi tagállamok egymás után nyitották meg munkaerőpiacukat az újak dolgozói előtt. De például Németország és Ausztria 2007-ben még életben tartotta a korlátozásokat.

A Bizottság a bővítéskor szerzett pozitív tapasztalatok alapján harmadik országok felé is nyitni akart. Jóllehet a munkanélküliség szinte minden uniós országban gondot okozott, ugyanakkor munkaerőhiány is jellemezte a közösséget: kevés volt a képzett ember, aki megfelelő szintű tudással rendelkezett az állások betöltéséhez. Ezen szeretett volna azzal segíteni a Bizottság, hogy az EU-n kívülről enged be szakembereket.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!