A biztosítóktól vár megértést az autós szakma

0
855

Általános szakemberhiány és bérrobbanás közepette az autós szakma partnerséget vár a biztosítóktól. A nettó javítói óradíjak és a költségek közt 50 százalék rés tátong, és még nem látni a végét – mondta a fuhu.hu-nak Gablini Gábor, a Gémosz elnöke. Egy biztosítási alkusz szerint 10-15 százalékkal drágulhat a kgfb a javítói fizetések emelkedése miatt.

Ilyen még nem volt – mondta a fuhu.hu-nak a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, az ismert autókereskedői csoport tulajdonosa, Gablini Gábor arra a jelenségre, hogy mára országos a szerelőhiány. Az elmúlt három évben

a szerviz-létszám 40 százaléka eltűnt.

Keletről nyugatra, onnan a határon kívülre tartanak a szakemberek.

A CLB biztosítási alkusz közölte néhány napja, hogy a kötelező felelősségbiztosításban (kgfb) idén 10-15 százalék tarifaemelkedés várható, amelyben immáron tényező lesz a jelentősen megemelkedett autószerelői fizetések okozta rezsinövekedés.

A biztosítóknak november 2-án kell közzétenniük 2018-as kgfb-díjaikat. S noha a 4,1 milliós gépjármű-állományon belül már csupán 31 százalék kgfb-jének szerződése tartozik a január elsejei évfordulós körbe, a meghirdetett árak kötik őket egész évben.

Ezt elismerve Gablini Gábor arról beszélt, hogy a javítóiparral viszont januárban kezdődnek a tárgyalások a szervízdíjak alakulásáról és ezek beszámításáról a tarifákba. Vagyis most még nem tudható, mekkora javítói drágulással számolnak a biztosítók. Ha nem lesznek mértéktartók, az a fekete-szervizek további térnyerését eredményezheti – derült ki Gablini szavaiból.

Az említett 10-15 százalékos drágulást a legális műhelyek biztosan nem tudják kigazdálkodni – szögezte le Gablini Gábor. Mint mondta, csak idén 25-30 százalékkal növekedtek a bérek. (Jövőre újabb 12 százalékos szakmunkás bérminimum-emelkedés következik.)

A szolgáltatóiparban ugyan hagyományosan sok az élőmunka, ezért magas ennek aránya az összes költségen belül, a legális autójavítóknál ez a ráta 60 százalék fölé növekedett, ami Gablini szerint brutális.

A jelenlegi átlagos rezsióradíj nettó 9-10 ezer forint,

a tényleges költségek 14-16 ezer forint körül alakulnak

– számolt a Gémosz elnöke. Mint mondja, egyre több ügyfél veszi tudomásul, hogy a tisztességes szakmunkát meg kell fizetni, de a jelenlegi bér- és költségrobbanásnak egyelőre nem látják a végét, akár három-négy évig eltarthat. Az autós szakma ezért bízik abban, hogy a biztosítók partnerek lesznek a tarifák alakításakor.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .