“Az Európai Uniónak ki kellene állni a szabadverseny mellett”- hangsúlyozta Ola Källenius, aki a londoni Financial Timesnak nyilatkozott. A Mercedes vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy a nyolcvanas években a kínaiak arra kérték az európai autógyárakat: ”fektessenek be nálunk!” Ugyanígy kellene most az Európai Uniónak is viselkednie – véli a Mercedes főnök.
A német – kínai együttműködés már jóval korábban elkezdődött: a Volkswagen sanghaji gyára az ötvenes évek óta működik, és épp most bajban van, mert Kínában hódít az elektromos autózás, melyet a kormányzat jelentős összegekkel támogat. A kínaiak arra törekedtek, hogy megszerezzék a külföldi autógyárak technológiáját, és azt az olcsó kínai munkaerővel párosítva meghódítsák a világpiacot.
Az USA 100%-os vámot vetett ki ezért a kínai elektromos autókra. Ezt a döntést még Biden elnök hozta meg. A Mercedes főnök szerint továbbra is együttműködésre kellene törekedni a kínaiakkal hiszen az övék a világ legnagyobb autós piaca. Ezenkívül az ellátási láncban nagy szerepük van: sok európai vállalat tőlük szerzi be az alkatrészeket, akkumulátorokat. Källenius nemcsak a Mercedes főnöke hanem az Európai Autógyárak Szövetségének elnöke is tehát sokak nevében beszél.
Közben a német autóipar a legnagyobb válságát éli át: a Volkswagen 50 ezer ember elbocsátását tervezi, a Schaeffler AG, a világ egyik legnagyobb autó alkatrész gyártója, 5000 dolgozóját bocsátja el.
Jön Trump, most mi lesz?
A régi – új amerikai elnök büntető vámokat helyezett kilátásba mind Kínával mind pedig Európával szemben. Emiatt Peking szövetséget javasol az Európai Uniónak az USA-val szemben, de közben keményen lobbizik azért Washingtonban, hogy a kínai érdekek ne sérüljenek annyira mint ahogy azt Donald Trump a választási kampány során jelezte. Ki lobbizik Kína mellett Trump környezetében? Elon Musk a világ leggazdagabb embere, akinek épp most köszönte meg Trump a választások megnyerését Pennsylvániában: ”Elon nagyon érti, hogy miképp működnek a választási számítógépek, így lett a billegő államban, Pennsylvániában fölényes győzelem.”
Musk a legtöbb Tesla autót Sanghajban gyártja, és Kína legnagyobb városában új gyárat is tervez, amely már teljes mértékben felhasználja a mesterséges intelligenciát az autók gyártásában és vezetésében. Kínában kevésbé szigorú a szabályozás mint az USA-ban: a vezető nélküli robot taxik már több városban is üzemelnek. Elon Musk közbenjárására Trump “jó beszélgetést folytatott Hszi Csin-ping kínai elnökkel”, és a washingtoni hírek szerint első külföldi útját épp Kínába tervezi az Egyesült Államok hétfőn beiktatott elnöke.
Az Európai Uniós vámok a Magyarországon épülő kínai autógyárakat is fenyegethetik?
A Tesla 600 ezer forinttal emelte a legolcsóbb autója árát az uniós büntető tarifák miatt. Aztán októberben újabb emelés következett, ma már a Tesla Model3 16,7 millió forintba kerül. Ugyanez a logika érvényesülhet a BYD esetében is, amely a jelenlegi állás szerint 17%-os büntetővámot kénytelen fizetni, de csak azok után az autók után, melyek egyenesen Kínából érkeznek.
Kína átfogó stratégiát hozott létre az elektromos autózás illetve az akkumulátor gyártás fejlesztésére, és ezzel akar betörni a világ autópiacára. A büntetővámot épp emiatt az állami támogatási program miatt találta ki az Európai Unió. Csakhogy Kínában a munkaerő még mindig lényegesen olcsóbb mint Európában, és ez olyan versenyelőnyt jelent a kínaiaknak, amellyel sem az USA-ban sem pedig az Európai Unióban nem tudnak mit kezdeni. A kínai autók viszonylag olcsók, de a prémium kategóriákban nincsenek nagyon jelen hiszen ilyen autókat tömegesen nem lehet eladni az 1,4 milliárdos kínai piacon. A Mercedes főnöke ezért nyilatkozhat nyugodtan az európai – kínai együttműködés mellett míg az európai autógyártók zöme egzisztenciális válsággal küszködik, és ennek a végét még nem látja senki sem.