Sean Connerry a James Bond megformálásával egy önmagán is túlmutató ikont hozott létre. Augusztusban ünnepelte a 90-ik születésnapját és október 30-án álmában érte a halál.
Tejkihordó, modell és koporsófényezőként kezdte Skóciában, és 34 évesen James Bondként lett világhírű Hollywoodban.
Az alacsony költségvetésű Dr. No című angol film indította el a James Bond, a 007-es ügynök sorozattal felfelé ívelő pályáján. Az első Bond sikert még további hat 007 ügynök szerep követte. Connery hét Bond-filmben alakította a 007-es ügynököt, először 1962-ben, de már 1954-ben feltűnt a filmvásznon. Karrierje kezdetén kis szerepeket játszott különböző tévé- és mozifilmekben. Kezdetben férfias külsejére alapoztak a rendezők, akik később azután felfedezték színészi erényeit is. Ő játszotta Indina Jones apját, de megjelent A rózsa nevében, amiért BAFTA-díjjal jutalmazták, az Oscar díjat pedig 1988-ban érdemelte ki az Aki legyőzte Al Caponet című filmért. Itt már nem ő alakította a főszerepet hanem egy olyan nyugdíjazás előtt álló zsarut játszik el, aki élete árán is lebuktatja a legendás maffiózót, Al Caponet.
Sean Connery a skót függetlenség híve volt
A szókimondó színészt nemigen kedvelték a londoni kormányhivatalokban, mert elszántan támogatta a skótok függetlenségének ügyét. Végül a népszavazáson csak alig maradtak alul a függetlenség hívei. A Skót Nemzeti Párt viszont évek óta vezető szerepet játszik Skóciában.
Mindennek ellenére 2000-ben Erzsébet királynő lovaggá ütötte Sean Conneryt, aki Őfelsége 007-es ügynökeként vált világhírűvé a filmvásznon.
Az Oscar díjas koporsófényező, akit oo7-es címe mellé lovággá is ütött a királyné. És a végén még színészi képességeit is felfedezték. Isten éltessen Sean Conerry!
Koporsófényezőként kezdte Skóciában, James Bondként lett világhírű Hollywoodban. Dr. No volt az első 007-es filmje, még öt követte. Az egyikben igen veszélyes helyzetbe került a forgatás során: megtámadta egy cápa! A Tűzgolyó című filmben végül csakis a szerencséjének köszönhette, hogy elkerülte a komoly sérülést. Kezdetben férfias külsejére alapoztak a rendezők , akik később azután felfedezték színészi erényeit is. Így kapott Oscar díjat 1987-ben az Aki legyőzte Al Caponet című filmért. Ahol már nem ő alakította a főszerepet hanem egy olyan nyugdíjazás előtt álló zsarut játszik el, aki élete árán is lebuktatja a legendás maffiózót, Al Caponet.
Sean Connery a skót függetlenség híve
A szókimondó színészt nemigen kedvelték a londoni kormány hivatalokban, mert elszántan támogatta a skótok függetlenségének ügyét. Végül a népszavazáson csak alig maradtak alul a függetlenség hívei. A Skót Nemzeti Párt viszont évek óta vezető szerepet játszik Skóciában.
Mindennek ellenére 2000-ben Erzsébet királynő lovaggá ütötte Sean Conneryt, aki Őfelsége 007-es ügynökeként vált világhírűvé a filmvásznon.
Olivia de Havilland 50 év alatt mintegy 50 filmben szerepelt, melyek közül a leghíresebb az Elfújta a szél volt. Az 1939-ben forgatott filmért őt is Oscar díjra jelölték.
A szinésznő 1916-ban, Tokióban született. Húga, Joan Fontaine ugyancsak Oscar-díjas színésznő. Olivia de Havillandot öt alkalommal jelölték az Oscarra, 1947-ben a Kisiklott élet (To Each His Own) című filmért, majd 1950-ben a The Heiress című filmért el is nyerte a rangos díjat.
Legikonikusabb szerepe az Elfújta a szél című filmben játszotta. Alakításáért (Melanie Hamiltont alakította) 1940-ben Oscar-díjra jelölték a legjobb női mellékszereplő kategóriájában.
Utolsó szerepét 72 évesen, a The Woman He Loved (1988) című filmben játszotta.
A 104 éves Olivia de Haviland volt a legöregebb Oscar díjas. Utolsó éveit Franciaországban töltötte. Gyűlölet-szeretet kapcsolat fűzte testvéréhez, a szintén Oscar díjas Joan Fontaine-hez.
Vele Hollywood aranykorának utolsó tanúja távozott. Ő maga sokszor volt haragban Hollywood vezetőivel, ezért 1960-ban Franciaországba költözött.
Favágóként kezdte a négyszeres Oscar díjas western hős és filmrendező. „Én még mindig tanulom a filmkészítést” – nyilatkozta a hollywoodi veterán, aki a digitális technológiát is megtanulta – nem épp fiatal korában.
Dirty Harry
Piszkos Harry, aki gyakran a törvény határain túllépve védelmezi a gyengéket és kiszolgáltatottakat – sokszor a főnökeivel szemben is. Ez hozta meg Clint Eastwoodnak az általános népszerűséget, amelyre azután rendezői karrierjét is alapozhatta.
A szív hídjai 1995
Meryl Streep alakításához felnőtt Clint Eastwood is, aki két világ találkozását mutatta be híres filmjében. Ő maga a világjáró fotóriporter szerepét alakította, akit lapja Iowa államba küld el – az USA tipikus mezőgazdasági vidékére, ahol még a hagyományos farmer élet van szokásban. A New York-i fotóriporter beleszeret az egyik farmer feleségébe. Ez a három – négynapos szerelem mindkettőjük életének legnagyszerűbb korszaka, amelyet nem követ folytatás.
Az egymillió dolláros bébi
A 2005-ös film minden tekintetben sikert hozott Clint Eastwoodnak, aki a mogorva , de aranyszívű boksz edzőt alakítja. Aki felneveli az USA egyik legjobb női bokszolóját. Majd amikor tanítványát kiütik a ringben, és nyaktól lefelé megbénul, akkor ő az, aki a nő kérésére kihúzza a zsinórt.
A macsó Clint Eastwood idős korára növekvő érzékenységet mutat a nők és a kisebbségek iránt. A Gran Torino című filmben a fajgyűlölettel szemben védtelen laoszi bevándorlók védelmében áldozza életét a tipikus amerikai magányos hős, akit a 90 éves Clint Eastwood tökéletes meggyőzéssel játszott el a filmvásznon.
Az, hogy a Queen lépett fel az Oscar-gálán nem véletlen: a Freddie Mercury életét feldolgozó Bohemian Rhapsody (Bohém Rapszódia) című film is a jelöltek között volt, sőt be is söpört négy Oscart.
Az eredeti Queen együttesből Brian May gitáros és Rogert Taylor dobos volt jelen (Freddie Mrecury 1991-ben elhunyt, John Deacon basszusgitáros pedig már régóta nem tagja a zenekarnak). A frontember Adam Lambert, aki az American Idolban futott be.
A Zöld könyv című dráma kapta a legjobb filmnek járó díjat a helyi idő szerint vasárnap este a hollywoodi Dolby Színházban megrendezett 91. Oscar-gálán. Vagyis a várakozásokkal ellentétben nem a Roma vagy a Fekete párduc.
A Zöld könyv a hatvanas években, a szegregáció idején játszódik, amikor a fekete zongoraművész Don Shirley (Mahershala Ali) koncertturnéra indul olasz sofőrjével (Viggo Mortensen) az amerikai délen. A filmben nyújtott alakításáért Mahershala Ali a legjobb férfi mellékszereplő Oscarját vehette át, és a legjobb eredeti forgatókönyv díját is megkapta a produkció.
A másik nagy nyertes a Roma
A házigazda nélkül megrendezett ceremónia másik nagy nyertese Alfonso Cuarón Roma című fekete-fehér mexikói alkotása volt, a filmet forgalmazó Netflixnek azonban nem sikerült megszereznie az első játékfilmes Oscar-díjat. A filmmel Cuarón a hetvenes évek elején Mexikóváros Roma negyedében eltöltött gyermekkorát idézte fel.
A Roma megkapta a legjobb idegen nyelvű film díját. Alfonso Cuarón kapta a legjobb rendezésért járó díjat, korábban pedig a legjobb operatőr Oscar-szobrát is megkapta.
A Roma a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában a Kafarnaum című libanoni drámával, a lengyel Pawel Pawlikowski Hidegháború című alkotásával, a német Florian Henckel von Donnersmarck Mű szerző nélkül című drámájával és a japán Koreeda Hirokazu Bolti tolvajok című alkotásával versengett az Oscar-szoborért.
Olivia Colman brit színésznő, A kedvenc című film főszereplője kapta a legjobb női alakításért járó díjat.
Rami Malek, a Bohém rapszódia című film főszereplője kapta a legjobb férfi alakításért járó díjat.
Spike Lee filmje, a Csuklyások: BlacKkKlansman kapta a legjobb adaptált forgatókönyv Oscar-díját, az eredeti forgatókönyvek közül pedig a Zöld könyv győzött.
A legjobb rövid animáció Oscarját a Bao című produkció kapta. A rövid dokumentumfilmek mezőnyében az indiai nőkről szóló Period. End of Sentence alkotói nyertek. A legjobb vizuális effektusokért Az első ember című filmet díjazták az amerikai filmakadémia 91. díjátadó ceremóniáján.
A legjobb dokumentumfilm díját a magyar származású Elizabeth Chai Vasarhelyi és Jimmy Chin rendezte Free Solo kapta, amely Alex Honnold sziklamászóról szól.
A Fekete Párduc című képregényfilm is több Oscar-szobrot gyűjtött össze:
a filmzenét komponáló Ludwig Göransson elismerésén kívül a jelmez és a legjobb díszlet Oscarját is elnyerte. Afroamerikai művészként a jelmeztervező Ruth E. Carter és a díszlettervező Hannah Beachler is elsőként lett Oscar-díjas a maga kategóriájában.
A legjobb filmdal Oscarja pedig a Lady Gaga és Bradley Cooper előadásában elhangzó Shallow című számnak jutott a Csillag születik című filmből.
Mahershala Ali kapta a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat a Zöld könyvben nyújtott alakításáért. A 45 éves amerikai színésznek ez a második Oscar-díja, tavalyelőtt ugyanebben a kategóriában díjazták, akkor a Holdfény című drámáért.
Az egész estés animációs filmek között a Pókember – Irány a Pókverzum című alkotást jutalmazta az amerikai filmakadémia.
A legjobb vágás díját pedig a Bohemian Rhapsody vágója, John Ottman kapta.
A legjobb hangvágás és hangkeverés díját is a Freddie Mercuryről és a Queen együttesről szóló Bohemian Rhapsody című zenés film alkotói vehették át.
A ceremónia a Queen együttes és Adam Lambert fellépésével kezdődött. A Dolby Színház sztárközönsége állva köszöntötte a zenészeket. A lassan csordogáló műsorban később a legjobb betétdal kategória több száma is elhangzott, köztük Lady Gaga és Bradley Cooper előadásában a Shallow. A díjosztás után a megjelent hírességek bulizni kezdtek.
A Bohemian Rhapsody négy Oscart is besöpört, a rendező – Bryan Singer – neve azonban egyszer sem hangzott el, sőt a győztesek közül senki sem mondott neki köszönetet. Singert a forgatás vége előtt pár héttel kirúgták, szexuális zaklatással vádolták, amit ő tagadott.
Kínos hiba: Andy Vajnát kihagyták a megemlékezésből
Ahogy minden évben, idén is megemlékeztek azoktól a filmesekről, akik az előző Oscar óta meghaltak. Idén többek között Burt Reynolds, Bernardo Bertolucci, Milos Forman, Penny Marshall, Stan Lee, Bruno Ganz, Albert Finney került a montázsba. A januárban meghalt Andy Vajna azonban nem került be az összeállításba.
Vajna Tímea erre reagálva ezt írta az Instagramon: „Felháborító és nagyon szomorú, hogy egy ilyen nagy embert, mint Andy Vajna, nem tett be az Academy az In Memoriamba! Mi minden papírt elküldtünk, többször beszéltünk velük. De nem hagyjuk annyiban.” (MTI, CNN, Index, Euronews)
Közeleg az év legjobban várt és legfontosabb filmes eseménye, a 2019-es Oscar-díjátadó.
A jelöltek már ismertek, tehát menjünk végig a fontosabb kategóriákon végigmenjünk eldöntsük mi kinek adnánk e legfontosabb kategóriákban Oscart, az áhított szobrot.
A felhozatal
Vannak elsőre érdekesnek tűnő jelöltek a különböző kategóriákban, ugyanakkor ha végigmegyünk a legfontosabb alkotásokon (legfontosabb alatt a több jelölést begyűjtő filmekre gondolok), akkor azt hiszem túlságosan elégedetlenek ezúttal sem leszünk.
Mivel kiugró esélyesről nem beszélhetünk – van hátránya annak is, ha mindenki egy filmre összpontosít, így legalább a nagyobb szórás sem okozhat nagy meglepetést. Ettől csak érdekesebb az előzetes esélylatolgatás.
Nehéz a választás? Ennek ellenére nem könnyítik meg helyzetünket: csak egy győztest hirdetnek kategóriánként.
Holnap reggelre kiderül jól tippeltünk e. Jó játékot!
Antonio Banderas, aki az 1996-ban bemutatott Evita című film forgatásán dolgozott együtt a producerrel, szintén a Twitteren búcsúzott. „Isten veled, barátom. Köszönök mindent. Adios amigo mío. Gracias por todo” – írta spanyolul is.
Arnold Schwarzenegger: „bebizonyítottad, hogy nincs szükséged nagy stúdiókra, hogy olyan hatalmas filmeket készíts, mint a Terminator 2. – Az emlékmás vagy a Total Recall. Hatalmas szíve volt, és az egyik legnemeslelkűbb pali volt. Hiányozni fog. Gondolataimban a családdal vagyok” – írta az amerikai színész Twitter-üzenetében.
Sylvester Stallone, aki a Rambo című filmek főszereplője volt, Instagramon búcsúzott a néhai producertől. A színész „úttörőnek” nevezte Vajnát. „Akkor hitt az ‘Első vér’ című, első Rambo-filmben, amikor még senki. Összetört a szívem” – fogalmazott a színész.
A magyar filmes szakma is gyászolja a producert
Irányítása alatt óriási közönségsikereket és kiemelkedő nemzetközi eredményeket hozott a magyar film. A Magyar Nemzeti Filmalap által támogatott filmek több mint 130 nemzetközi díjat nyertek el.
A legnagyobb Nemes Jeles László Saul fia című filmje aratta, hiszen a legjobb idegen nyelvű film kategóriában elnyerte az Oscar-díjat, akárcsak a Mindenki című film, mely a legjobb rövidfilmnek járó Oscar-díjat nyerte, Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmjét pedig Arany Medvével jutalmazták Berlinben. De nevéhez fűződik a leglátogatottabb magyar film is, A miniszter félrelép, amely nézettségével minden létező magyar rekordot megdöntött.
„Én sajnos soha nem vagyok elégedett semmivel, tehát úgy gondolom, hogy mindig lehet valamit fejleszteni rajta, de szerintem az utolsó nyolc évben egy hosszú utat jártunk be, egész átszerveztük a filmszakmát és ennek kezdjük látni az eredményeit már” – így beszélt Andy Vajna 2018 áprilisában a magyar film napján az M5 kulturális csatornának adott interjújában.
Fenyő Iván színművész aki Szabadság, szerelem című filmben játszott főszerepet: az egyik legprofibb magyar produkciónak nevezte amiben valaha dolgozott: az egész munkát Andyt Vajna profizmusa, maximalizmusa jellemezte. „Nagyon magas volt a mérce, nagyon profi munka volt. Nagyon sok és magas elvárásai voltak (…) és ugyanakkor mégis mint ember nagyon nagyvonalú volt, nagyon jószívű, nyitott és mindenkihez volt egy jó szava”
Végre Magyarországon is bemutatják az Egy fantasztikus nőt, amely idén megnyerte a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscart. Ha egy mondatban kell jellemezni Sebastián Lelio filmjét, általában az hangzik el, hogy egy transznemű nőről szól a film, holott a chilei rendező mélyen humanista alkotásában pont az a nagyszerű, hogy nem főszereplőjének nemi identitása lényeg benne.
Sebastián Lelio filmjét már az előtt is mindenki ünnepelte, hogy megnyerte volna Chile első Oscar-díját a legjobb idegennyelvű film kategóriájában, amelyért Enyedi Ildikó filmje, a Testről és lélekről is versenyben volt. Az Egy fantasztikus nő győzelme nem volt meglepetés, hiszen a témája miatt nagy figyelem irányult a filmre, illetve azért is, mert a főszereplő valóban egy transznemű színésznő, Daniela Vega. Pedig az Egy fantasztikus nőben pont az a jó, hogy senkit sem akar bekategorizálni.
A film első jeleneteiben egy jól működő párkapcsolatba nyerhetünk bepillantást: Marinának születésnapja van, amelyet párjával, Orlandóval ünnepelnek meg. Étterembe mennek, táncolnak, majd pedig szeretkeznek, és olyan meghittséget sugároz a kettősük, amelyet csak irigyelni lehet.
Egyetlen pillanatig sem merül fel az, hogy ne lennének „normális” pár,
pedig látjuk a nagy korkülönbséget és azt is tudjuk, hogy Marina transznemű. Ezek a dolgok azonban egyszerűen nem tűnnek fontosnak, mert ami fontos, az a Marina és Orlando (Francisco Reyes) közti viszony. Egészen addig a pontig, amíg Orlando rosszul lesz, és Marinának kell az éjszaka közepén kórházba vinnie őt.
Ezzel idillinek tűnő életük pillanatok alatt darabokra törik: Orlando meghal, és Marinának nem csak a szerelme elvesztésével kell megküzdenie, hanem azzal is, hogy Orlando halálával mintegy eltűnt a köré vont láthatatlan védőburok. Először a kórházban szegezik neki a bizalmatlan kérdést, hogy ki ő és milyen kapcsolatban volt a férfival. Rendőrt is hívnak rá, aki képtelen elfogadni azt, hogy Marina női néven mutatkozik be.
Attól a pillanattól kezdve, hogy Orlandót betolják a kórterembe, Marina folyamatos megpróbáltatásoknak van kitéve. Majd ahelyett, hogy nyugodtan gyászolhatná szerelmét, azzal is meg kell küzdenie, hogy a világ megpróbálja semmissé tenni kettejük kapcsolatát, perverz eltévelyedésnek bélyegezve azt. A rendőségen megalázó procedúrának teszik ki, mert szexuális bűncselekményt gyanítanak, Orlando volt felesége és fia pedig elvárja tőle, hogy egyik napról a másikra tűnjön el a férfi lakásából. Amellett, hogy mindent elvesznek tőle, ami a közös életüknek része volt, azt is megtiltják neki, hogy részt vegyen Orlando búcsúztatásán és temetésén.
Miközben darabokra hullik az élete, Marina saját identitásával is válságba kerül. Orlandóval való kapcsolatában ez fel sem merült, de most
többször is nekiszegezik a kérdést, hogy micsoda is ő valójában.
Marina egyre kevésbé magabiztosan hárítja ezeket a kérdéseket, mintha ahhoz, hogy harmóniában legyen magával, arra lenne szüksége, hogy Orlando szemén át lássa önmagát. Ezért is kapaszkodik mindenbe, ami szerelméhez köti.
Ennek nagyon szép szimbóluma, és egyben a film egyik legerősebb jelenete, amikor Marina elmegy a szaunába, hogy belenézzen Orlando öltözőszekrényébe, amelyről fogalma sincs, hogy mit rejthet. De ahhoz, hogy ezt megtehesse, mintegy kénytelen újra férfivá válni: le kell vetnie magáról azt az identitást, amelyben Orlando mellett biztonságban érezte magát, a világ azonban nem fogadja el. Ez a jelenet annyira plasztikusan ábrázolja, hogy mit vesztett el Marina Orlando halálával, hogy úgy éreztem, akár vége is lehetne itt a filmnek.
Sebastián Lelio azonban nem hagyta a mélyben Marinát, hanem tovább vitte a történetét, hogy bemutassa, mi jelentheti a kiutat ebből a helyzetből. Mi az, amiben Marina újra megtalálhatja önmagát. Különösen az a szép a film lezárásában, hogy ehhez ezúttal nem egy másik emberre volt szükség, hanem arra, hogy Marina kiaknázza saját tehetségét, így az egyébként elég nyomasztó film pozitív üzenettel engedi útjára a nézőt. Ez az üzenet ráadásul nagyon finom és csöppent sem szájbarágós, ami viszont nem mondható el a film egészéről. Lelio ugyanis rengeteg szimbólumot használ a szereplők közti viszony, és főleg Marina belső világának érzékeltetésére, amelyeknek egy része szépen belesimul a történetbe, néhány azonban túlzottan mesterkéltnek hat, és egyébként is egyértelmű dolgokat húz alá újra és újra.
A chilei rendező több jelenetben tudatosan is elemeli a valóságtól a filmjét, de ezek a részek nem feltétlenül adnak hozzá a történethez, vagy Marina helyzetének jobb megértéséhez. Összességében úgy tűnik, hogy az Egy fantasztikus nő olyan film, amelynél a téma erősebbre sikerült, mint a megvalósítás. Az viszont hatalmas fegyvertény, hogy bármikor, amikor a főhősnek nekiszegezik a kérdést, hogy te mi vagy, a néző nem azon gondolkozik, hogy ő milyen címkével látná el Marinát, hanem legszívesebben csak rávágná: ember. Lelio ugyanis ilyennek látja és láttatja Marinát: egy embernek, aki elvesztette szerelmét, és ebben a tragikus helyzetben újra meg kell találnia önmagát.
A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.
A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.
A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.