Kezdőlap Címkék Internetes vásárlás

Címke: internetes vásárlás

A karantén korszak vásárlási szokásai megmaradnak

A vásárlók egyre inkább átállnak az internetre, ahol abszolút prioritást élveznek a hétköznapi fogyasztási cikkek. A vevők nagyon árérzékenyek lettek, mert az anyagi helyzetük meggyengült  – ezeket a tanulságokat vonták le a nyitás utáni napokban a kiskereskedelem óriásai a CNN összeállítása szerint.

„Nagyon közelről kell figyelnünk a fogyasztói szokásokat! Minden korábbinál jobban ismernünk kell a szükségleteiket és a vágyaikat” – nyilatkozta a Procter and Gamble pénzügyi igazgatója a CNN-nek. Jon Moeller elmondta: egy héten háromszor minden reggel hétkor videó konferenciát tart a vezetőség, hogy egyeztessék a piaci megfigyeléseket.

Mark Schneider, a Nestlé vezérigazgatója arról nyilatkozott, hogy a „főnökök túlóráznak azért, hogy megértsék a legújabb piaci trendeket.” A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszer és ital forgalmazó cége. Számukra nyilvánvaló, hogy ez a gazdasági krízis nem múlik el egyhamar. „Nem lesz gyors fellendülés, nagyon kemény negyedévünk lesz!” – mondja a Nestlé vezér. „Évekbe is beletelhet a változás” – teszi hozzá.

„Minden terméket, minden árat, minden piacot megvizsgálunk”- hangsúlyozza a Unilever főnökasszonya. „Nincs forgatókönyv! Borzasztóan rugalmasnak kell lennünk, hogy reagálni tudjunk a piacra!”

A házhoz szállítás király

A karantén korszakban még az idősebb generáció is megszokta az internet rendszeres használatát a vásárlásoknál – írja a McKinsey jelentése. Ez jórészt megmaradhat a jövőben is. „Az internet áttört” – hangsúlyozza a Nestlé vezérigazgatója. Az persze nem valószínű, hogy tartósan meg is marad ezen a magas szinten, de az már egyértelműen látszik, hogy radikálisan megnövekszik  az internet szerepe a kiskereskedelemben.

Felértékelődött az otthon

A nyitás után lassan visszatér az élet nemcsak a bevásárló központokba, de az éttermekbe és bárokba is. A CNN-nek nyilatkozó főnökök és szakértők úgy látják: az emberek nem sietnek majd megrohanni ezeket a helyeket! „Az emberek otthon maradnak és spórolnak ” – írja a McKinsey jelentés. Az otthon tartósan felértékelődött a vírus válság idején, és ez hosszú ideig tartó  tendencia maradhat a nyitás után is – nem utolsó sorban amiatt, mert a gazdasági válság alaposan megcsappantotta az átlagpolgár vásárlási kedvét az Egyesült Államokban és Európában.

ÉLET – MÓD   Ünnepre fel! A pénztárcánk mélye

„…s össze-vissza vásárolunk felesleges dolgokat csak azért, hogy kerüljön sok kis pakk a karácsonyfa alá” –  írtam minap a karácsonyi készülődés kapcsán. S habár nem feltétlenül kellene így lennie (legutóbb tanácsoltam is az előzetes lista készítését a ’meglátom-s-gondolkodás nélkül-megveszem-bizonyára-örülnének-neki’ elkerülésére), azért ma még a magyarok közül sokan tovább nyújtózkodnak, mint ameddig a takarójuk ér.

Ez nem csak az én tapasztalatom (mert hogy persze nekem is van előéletem, s nem véletlenül álltam át immár hét éve a listás módszerre), a magyarok jó része is így gondolja. Pontosan a megkérdezettek 37 százaléka érzi úgy, hogy többet költ karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné – derül ki egy nemzetközi kutatásból.

Vajon Ön hogyan ikszelne?

Némi öröm az ürömben, hogy a kutatásból kiderül: ez nem magyar sajátosság, hasonló tendencia figyelhető meg a többi 23 vizsgált európai országban is.

Az pedig már csak hab a tortán (reménykedjünk, hogy talán az elmúlt évek hiteltörlesztési mizériájának is köszönhetően), hogy ugyan a magyar családok jelentős része túlköltekezik karácsonykor, de 10-ből csak 2 vesz fel kölcsönt a nagybevásárláshoz.

És Ön? Ön melyik táborba tartozik?

A felmérés egy további nagyon fontos lehetőségre is felhívja a figyelmet: az online vásárlásra, amely – a tapasztalataim szerint – kiválóan szolgálja az ésszerű vásárlás célját. Hiszen a rendelés rögzítése előtt nem csak hogy alaposan végig kell gondolni és lehetőség szerint rögzíteni a beszerzendő ajándékot vagy éppen élelmiszert (jaj-jaj-jaj! Már megint a mániám, a lista!), de minden egyes szükséges tételnél szembesülünk annak az árával, s felkutathatjuk – szintén a világhálón – annak esetlegesen olcsóbb alternatíváit. Az online vásárlás előnyeire már sok magyar rájött: a felmérés szerint ugyanis a megkérdezettek 51 százaléka állította, hogy az egy évvel korábbi időszakhoz képest ma már nagyobb részben webes felületen keresztül intézi költéseit.

És Ön?

Sokan persze máig ellenérzéssel viseltetnek az online vásárlással szemben, mondván, hogy szeretnék megfogni, megtapogatni, megszagolni, élőben látni azt, amit vásárolnak. Ha Ön is így érzi, akkor sem kell lemondania az online vásárlás előnyeiről: a lista (!) készítése előtt a neten megvizsgálhatja, hogy hol lenne a legésszerűbb beszerezni az adott cikket, s utána már céltudatosan az adott boltba elmenni (de akár fordítva is működik a folyamat).

Persze ehhez tudatosság és idő is kell – de érdemes rászánni az időt és az energiát – rögtön a nem túlköltekezők 60 százalékos táborába kerülhetünk a segítségével.

Ön szán(na) erre időt?

Persze az online vásárlás sem csupa hóka, móka kacagás – vannak hátrányai is, például a szállítási költség; igaz, ha több cikket rendelünk, akkor a kiszállítás költsége fajlagosan alacsony(abb), akár elenyésző is lehet, illetve van, amikor egy bizonyos összeg felett kedvező árat vagy egyenesen ingyenes kiszállítást vállalnak a kereskedők. Persze akkor még meg kell oldani, hogy a szállítási címen át is tudja venni a megrendelteket. Szerencsére egyre gyakoribb a konkrét kiszállítási idősáv választásának a lehetősége, lehet kérni a kiszállítást a munkahelyre is, esetleg egy nyugdíjas rokont kérni meg, hogy lehessen ő, akinek kézbesítik, de ha végképp megoldhatatlan, akkor vannak pikk-pakk pontok, ahol fel lehet venni a rendelést. Van mozgástér, hiszen van választási lehetőség.

Megnéztem az idei karácsonyi vásárlásaimat: az élelmiszereknek körülbelül a 70 százalékát, s az ajándékoknak is jóval több, mint a felét az interneten szereztem be.

Nem akarok dicsekedni, de így, Szenteste előtt nem egészen két héttel én bizony már nagyon jól állok: az ajándékok java a szekrények mélyén eldugva várja a nagy napot, a saját készítésű ajándékok (merthogy esküszöm a saját készítésű ajándékra) alapanyagai közül (pl. festék, mozaik, ragasztó, stb.) már csak azok hiányoznak, amelyek elfogytak, az élelmiszerek közül a tartósak már a spájzban vagy a mélyhűtőben, s a többire is ott az ütemezett vásárlási lista.

És Ön?  Ön hogy áll?

Bejegyzés nem múlhat el konkrét jótanács nélkül. Született derűlátóként úgy veszem, hogy az ajándékok már sínen vannak Önnél is, tehát inkább az élelmiszerekkel-italokkal, azok beszerzésével foglalkoznék röviden. Szánjanak rá egy órácskát, s nézzenek alaposan körül a nagy kereskedelmi láncok online rendelési felületein – nézzék meg, mit, hol adnak jó áron, de azért nem árt észnél lenni: rengeteg ugyan az akció, s az alapos vizsgálódás megóvhat minket a bizony tetten érhető „szatócs-trükköktől”: mint pl. kisebb kiszerelés olcsóbban, akciósan hirdetett áru valójában a régi áron, stb.).

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!