Csütörtökön a sajtótájékoztatón Gulyás Gergely, péntek reggel a rádióban Orbán Viktor adta elő, hogy az Európai Unió által megrendelt vakcinából nincs elég, ezért a kormány egymillió kínai vakcinát hoz be, csak a magyar gyógyszerhatóság engedélyére, „papírjára” kell még várni. Ha ez meglesz, mindenkit gyorsan be lehet oltani.
Mit szóljunk ehhez. Vajon miért akar az Orbán-kormány kínai vakcinát behozni? (Hozna be oroszt is, de Gulyás Gergely egy korábbi nyilatkozata szerint Oroszországban nem elegendő a kapacitás.)
Mondhatnánk, hogy jó lenne mielőbb minél több embert beoltani, és ha ehhez nem jön elég az EU által megrendelt európai és amerikai vakcinából, miért ne hozzanak be kínait?
Miért ne tekintsük ezt tisztességes szándéknak, felelős intézkedésnek?
A dolog számomra egyszerű. Oroszország a legújabb hírek szerint februárban kéri, hogy az EU gyógyszerügynöksége engedélyezze a Szputnyik-V vakcina alkalmazását. Talán nem véletlenül nem kérte eddig, és kéri majd csak februárban – addigra lesz olyan szinten a vakcina, hogy az engedélyezést jó eséllyel kérheti.
A kínai gyártó nem kérelmezi, bizonyára nem véletlenül.
Nem tudok nem szabadulni a gondolattól, hogy Orbán a vakcinabeszerzésnél is az EU-tól, a Nyugattól való függetlenedés és az Oroszország és Kína irányában történő külgazdaság-politikai nyitás elvét érvényesíti. Ugyanazért akarnak orosz vagy kínai vakcinát behozni, amiért orosz metrószerelvények állítólagos felújításával korszerűsítették a hármas metrót, nem engedve meg Tarlósnak új francia szerelvények beszerzését, orosz reaktorokkal bővítik a paksi atomerőművet, kínai kivitelezésben építik az új belgrádi vasútvonalat.
Azután kiderült, hogy az orosz metrószerelvények minősége elmarad a franciákétól, és az ugyanilyen orosz technológiával a finnországi atomerőmű-építkezésen bajok vannak.
A metrószerelvények hibáit majd, ha lehet, kijavítják, de mi lesz, ha a kínai vakcina mégsem lesz ugyanolyan jó, mint a német vagy amerikai? Talán nem véletlen, hogy más EU-tagország, ahol szintén a kívánatosnál lassabban érkezik a nyugati vakcina, nem fordul a kínai vakcina felé? Ahogy orosz metrószerelvények sem futnak nyugat-európai városok alatt.
Átfogó vizsgálat indul a „felújított” orosz metrószerelvények beszerzéséről – derül ki Karácsony Gergely közléséből. A főpolgármester a szétrohadt hat kocsi ügyére reagált. És minden friss problémára.
Mozgalmasan indul az év, jól van ez így, vegyük is sorba a napirenden lévő budapesti ügyeket – írta a Facebookon a főpolgármester. A 3-as metró vonaláról – a padlózat teljes szétrohadása miatt – kivont hat kocsiról azt írta, hogy az orosz metrókocsik ügye éppen elég témát adott a kampányban is. Új fejlemény, hogy néhány felújított kocsit ki kellett venni a forgalomból rozsdásodás miatt, a 222 kocsiból ez hat darabot érintett.
Önmagában ez a szám nem okozna gondot a működtetésben, a gyártó garanciálisan, kötbér mellett javította is, de azért ez mégiscsak beismerése a korábban tagadott ténynek:
sok gond van a „felújított” orosz kocsikkal
– szögezi le Karácsony. Szerinte itt az ideje az egész korábbi metróbeszerzést, annak minden körülményét érintő átfogó vizsgálatnak. Erre a BKV és a BKK felügyelőbizottságát kéri fel, úgy hiszi, két hónap elég a teljes körű tisztázásra.
Ugyancsak mai hír, hogy a Lánchídról szombattól kitiltják az öt tonnánál nagyobb nehézjárműveket (a BKV-buszokat nem, de a turistabuszokat igen) a szerkezet állapota miatt. Karácsony azt írja, hogy ez része a városvezetés örökségének, az előző városvezetés, a kormánnyal együtt lezáratlan ügyként hagyta hátra a híd felújítását. Lépni kellett – fogalmaz a főpolgármester -, mert Budapest, és az egész ország egyik legfontosabb szimbóluma – nem mellesleg zsúfolt közlekedési útvonal – nem maradhat ilyen állapotban.
A híd állapota nem ad okot semmiféle pánikkeltésre, de a felújítás már nem húzható sokáig, ezért már a jövő héten egyeztetést kezdenek a kormánnyal a híd felújításához még hiányzó mintegy 20 milliárd forint előteremtéséről. Át kell gondolni a felújítás műszaki tartalmát, utána pedig a budapestiek megkérdezésével döntenek a Lánchíd esetleges funkciómódosításáról.
Foglalkozik a színházak ügyével is Karácsony. Megismétli, hogy meg fogják védeni a színházakat. Ebben okoz némi zavart, hogy önellentmondásos az év végén megjelent kormányhatározat. Állítólag hiba történt, hogy így van-e, avagy tudatos a független színházak további fojtószorítása a kormány részéről, kiderül hamarosan – fogalmaz. (A határozatok egyike ellentétben az elfogadott törvénnyel kizárja a működés támogatását, éppen úgy, ahogyan a kiszivárgott tervezetben állt.)
Akárhogy is, már
a következő napokban egyeztetünk a függetlenekkel és a kőszínházakkal
a további lépésekről, mert a kormány szoros, márciusi határidőt szabott a megállapodásokra – írja Karácsony. Még januárban előállnak javaslataikkal, amelyekben lesznek újítások az eddigiekhez képest, és amelyek egy dologból indulnak ki: a kultúra nemzeti alap. Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes ma azt közölte, hogy
szponzorok segítségét is várják a színházak működéséhez.
Az egészségügyi fejlesztések – amelyeket az atlétikai Európa-bajnokság megrendezése és a stadion felépítése fejében szabott meg a főváros, s amelyet a kormány elfogadott – kapcsán a főpolgármester azt közli, hogy a megjelent hírekkel szemben a Budapest számára megszerzett 50 milliárd forint nagy részét nem viszi el a korábban betervezett fejlesztések áremelkedése. Ez a pénz – a közgyűlés egyhangú döntése szerint, amit kormányhatározat is megerősített az év végén – az eddigieken felül jár a fővárosiaknak, másrészt eszük ágában sincs ezt a teljes összeget betonra költeni. Érdemi javulást akarunk az ellátásban, nem szépre festett épületeket.
Kivonták a forgalomból az első hat „felújított” orosz metrókocsit a 3-as vonalról, mert a padlólemezt szétrohasztotta a rozsda. Olyannyira, hogy beszakadhat a padlójuk – értesült az mfor.hu.
Kivonták a forgalomból a felújított orosz metrószerelvények elsőként érkezett hat kocsiját, a padlólemezeket ugyanis gyakorlatilag felzabálta a rozsda. A 69 milliárdért beszerzett szerelvényekkel nagyobb a baj, mint korábban gondolták. A járműveket a javításig nem engedik ki a forgalomba, mert félő, hogy beszakad a padlójuk – írta az mfor.hu.
A kocsiszekrények szokatlan mértékű korróziójára már néhány hónappal a kocsik érkezése után felfigyeltek. Az
ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat
először 2017 májusában, az első 15 kocsi beérkezése után jelezte a BKV az orosz gyártónak. A Metrovagonmas az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után közölte, hogy a gyártó megváltoztatta a technológiát, most már nem lehet gond. (Meg nem erősített információk szerint a problémás első 13 szerelvény kocsiszekrényei évek óta áztak a cég udvarán, miután korábbi megrendelője visszamondta a szerződést. Ezért jelent meg ezeken hamarabb a rozsda.)
Később azután találtak rozsdát és bemaródásokat a tetőfelületen is. Most pedig
a padlóról derült ki, hogy felzabálta a rozsda.
Mindezt a BKV új igazgatóságának decemberi ülésén ismerte el a fővárosi közlekedési cég egyik vezetője, de szerinte felesleges a probléma kivizsgálásával független szakértőt megbízni, hiszen minek ahhoz külsős szakértő, amit maguk is tudnak. Érvelésüket az igazgatóság is elfogadta és nem támogatta a független szakértő bevonására vonatkozó javaslatot. Holott ennek eredményét később érvként használhatták volna fel az orosz gyártó ellen indított perben.
A BKV folyamatosan tagadta, hogy a régi-új kocsik rozsdásodnának. Ehhez képest igazgatóság decemberi ülésén a BKV illetékes vezetője úgy fogalmazott:
„a problémát letagadni tök felesleges, rozsdafoltok jelentek meg”.
Igaz, rögtön azt is hozzátette mintegy megnyugtatásul, hogy minden kocsin tud ennél tíz nagyobb problémát is, de ezzel együtt is fele annyi bajt okozott eddig az orosz jármű, mint amennyit az Alstom szerelvények és a CAF-villamosok. Az ülésen következetesen beszerzésként emlegetett, a BKV és a városvezetés által korábban makacsul felújítottként emlegetett orosz metrók kétségtelenül számos korszerű megoldást vonultatnak fel, de a kocsiszekrény nem rozsdamentes szerkezet, hanem olyan acél, amelyeken rozsda lesz és tízévente, akárki fogja üzemeltetni, valamit kell vele kezdeni – emlékeztet az mfor.hu.
Az ülésen az is elhangzott, hogy a rozsdásodást, amiről tudnak két és fél éve, most egy nagyobb jellegű probléma követte a metrók életében. A prototípus jármű padlójának megbontása után ugyanis azzal szembesültek, hogy oda a rozsda zabálni jár.
A forgalomból kivont kocsik három évig se bírták.
Ezért kellett kivonni a kocsikat a forgalomból.
A cég vezetése azzal nyugtatgatta az igazgatóságot, hogy a gyártónak a garanciaidőn belül meg kell javítania minden hibát, sőt, ezzel nő a jótállási idő is. Ha pedig egy hiba miatt ki kell vonni egy járművet a forgalomból és a javítása két napnál tovább tart, akkor onnantól napi 23 ezer eurót kell fizetnie az orosz félnek kártérítésként.
A Metrovagonmas azonban nem fizetett, ezért tavaly februárban hatmilliárd forint összegű pert indított a BKV. Márpedig az átadás óta tapasztaltak szerint joggal feltételezhető, hogy a gyártó által vállalt 25 éves élettartam csak komoly ráfordítások és javítások árán lesz tartható.
A szerződés egyébként meglehetősen körmönfontan fogalmaz. Az orosz cég ugyan 25 évet garantált, de a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás csak 10 évre szól, a tervezési, valamint az anyag- és megmunkálási hibákra vonatkozó garancia pedig csupán 36 hónap.
A vállalkozási szerződés értelmében a vállalkozói díj maximum 30 százalékát köteles megtéríteni a gyártó, de azt is csak akkor, ha az előírt karbantartási rend betartása ellenére meghatározott szint alá csökken a forgalomba állítható szerelvények száma.
Karácsony Gergely főpolgármester mindenesetre még jelöltként kijelentette, hogy a Metrovagonmas-üzlet „inkább metrókocsi-vásárlásnak” minősül, mintsem felújításnak. Ami Karácsony szerint nem is lenne baj, ha a főváros valóban új járműveket vett volna, de olyan kocsikat vásárolt, amelyeket már Moszkvában sem sikerült eladni.
A BKV a hatmilliárd forintnak megfelelő kötbért késedelem miatt követeli. Vagyis a minőségi hibákból eredő, nehezebben bizonyítható kár megtérítése helyett a könnyebben alátámasztható késedelemre fókuszált. A szerződésben szereplő egyik kikötés szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem – kérheti a megrendelő.
Késedelmi kötbér címén a 219 millió eurós vállalkozási díjnak maximum 10 százalékát – árfolyamtól függően 6,9 milliárdot – követelhetett volna a BKV. A hibás teljesítés ráadásul hosszadalmas bizonyítási eljárást von maga után szakértők és ellenszakértők bevonásával, amelynek vége beláthatatlan messzeségbe nyúlik.
Egy fotón egy olyan kocsi látszik egy orosz roncstelepen, amelyik elvileg felújítva visszaérkezett Magyarországra. A DK szerint ez is azt bizonyítja, hogy az oroszok nem újították fel a kocsikat, hanem újakat küldtek helyettük, ezért feljelentést tesznek. A párt feljelentést tesz. Vizsgálatot követel a Párbeszéd is.
Furcsa fotót talált a Metróért Egyesület egy orosz honlapon: egy lerobbant metrókocsi áll valahol Moszkva környékén. Nem ez az érdekes, hanem az, hogy a pályaszáma szerint (3048) ugyanez a kocsi már március végén visszaérkezett Budapestre, méghozzá felújítva.
Az egyesület korábban azt mondta: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi metrókocsikat, így elképzelhető, hogy újakat alakítottak át a magyaroknak. Korábban az azóta bezárt Népszabadság is írt arról, hogy az orosz Metrowagonmash nem újította fel a régi kocsikat, hanem raktáron lévőket küldtek Budapestre.
A Magyar Narancs szerint a gyanút erősítette, hogy miután megkötötték a szerződést, szinte azonnal tárgyalni kezdtek a változtatásokról, amelyek közül több lényegi dolgokat érintett. A lap szerint azért lehetett szükség a trükkre, mert
az oroszokat máshogy nem lehetett helyzetbe hozni:
az ő új metrókocsijaiknál mások ugyanis sokkal modernebbeket tudtak volna szállítani.
Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője szerint ez azt jelenti, hogy „lelepleződött a nagy metrómutyi”, ezért sajtótájékoztatóján bejelentette: a párt feljelentést tesz. Szerinte a fotó azt bizonyítja, hogy a szerelvényeket valóban nem újították fel, hanem újakat hoztak helyettük, a régi pedig ott van az orosz gyárban.
Gy. Németh Erzsébet azt mondta:
„ez egészen egyszerűen bűncselekmény”,
amivel nem csak a fővárosiakat, hanem az egész országot megkárosították, ugyanis a látszattal ellentétben így egy fillért sem spórolt az állam. Szerinte abból az összegből, amibe az „úgynevezett felújítás” került, új, kényelmes, modern metrókocsikat is lehetett volna venni.
A párt már két éve is feljelentést tett az ügyben, szakértői véleményre alapozva, de ezt az ügyészség visszautasította. Most ismét feljelentést tesznek.
Vizsgálatot követel a Párbeszéd is. V. Naszályi Márta fővárosi képviselő arról beszélt, hogy Jávor Benedeknek, a Párbeszéd EP-képviselőjének kérdésére korábban az akkori Nemzeti Közlekedési Hatóság azt válaszolta:
nem bizonyítható, hogy a szerelvényeket felújították, vagy azok újak.
Márpedig amennyiben Budapest a felújítás helyett új metrókocsikat vett, az a párt szerint felveti a vámcsalás gyanúját. V. Naszályi Márta szerint annak idején a kormány gyakorolt nyomást a fővárosra a felújítás érdekében, szerinte ez része lehetett a paksi atomerőmű-bővítésről született magyar-orosz megállapodásnak.
Göncz Árpádról nevezik el a 3-as metró Árpád hídi megállóját – olvasható a felújítás honlapján. Egyúttal a helyesírási szabályokkal összhangban kijavítják az Újpest-Központ állomás nevét.
Az Árpád híd összes tömegközlekedési megállója a Göncz Árpád városközpont nevet viselheti a XIII. kerület kezdeményezése nyomán, ennek megfelelően a 3-as metróé is – olvasható a metrófelújítás honlapján.
A felújítási projektigazgatóság közleményéből az is kiderül, hogy a jelenlegi Újpest-Központ nevet kijavítják, hogy az megfeleljen a helyesírás szabályainak: Újpest-központra. Újpest-Városkapu állomás helyett Újpest vasútállomás, Kőbánya-Kispest állomás helyett Kőbánya-Kispest vasútállomás.
Kilenc ellenzéki párt összefogott és közösen gyűjti az aláírásokat azért, hogy a budapestiek népszavazáson dönthessenek a 3-as metró teljes akadálymentesítéséről – közölte az MSZP fővárosi képviselője Budapesten sajtótájékoztatón.
Horváth Csaba, aki november közepén kezdeményezett népszavazást a metró akadálymentesítéséről, elmondta, 138 ezer érvényes aláírást kell összegyűjteniük. Az aláírásgyűjtés a jogorvoslati határidők lejárta után várhatóan január 3-án indulhat és február 3-ig tarthat – tette hozzá.
Az ellenzéki politikus szerint a 3-as metró teljes akadálymentesítése 20 milliárd forintba kerülne, ekkora összeget fizetnek be a budapestiek adó formájában naponta az államkasszába.
Ma a Jenők ünneplik a névnapjukat; ne legyenek restek: köszöntsék fel őket! Kültéri programot ne nagyon tervezzenek, mivel rusnya egy idő lesz ma: eleinte túlnyomóan borult idő, esővel, s bár lesz, ahol fel-felszakadozik a felhőzet, szél várható, a hőmérséklet pedig 10 fok alatt marad, sőt, éjjel helyenként átfordul mínuszba.
Népszava: Foghíjas ellenzéki tüntetés
Miután a Közös Ország Mozgalom (KOM) október 23-i tüntetése elmaradt, a Gulyás Márton aktivista által alapított csoport mára választási nagygyűlést szervezett, amelyre meghívták az ellenzéki pártokat. Ám csak az MSZP, a DK, az Együtt-Párbeszéd szövetség és a Liberálisok vesznek részt a budapesti Gödörben tartott eseményen – írja a lap, amely megszólaltatja Gulyás Mártont, aki elmondta, hogy javaslatot tesznek arra, hogyan lehetne elősegíteni, hogy a változást akaró ellenzéki pártok, állampolgárok együttműködésre tudjanak lépni, tiszteletben tartva egymás identitását, a különbségeket, de megtalálva azokat a minimumpontokat, amelyek lehetővé teszik, hogy 2018-ban a NER meghaladása bekövetkezzen. A Momentum távollétét igazoltnak tekinti – lévén a pártnak már korábban bejelentett saját rendezvénye lesz. Az LMP-nek és a Momentumnak is él az ajánlatunk – szögezte le a civil aktivista.
Gulyás korábban azt mondta, ha a Fidesz nem támogatja a KOM javaslatát, polgári engedetlenséget hirdetnek. Most azt ígérte, hogy ma erről is bejelentést tesznek.
Magyar Nemzet: Tűrhetetlen akadályok a 3-as metró állomásain
A budapesti tömegközlekedési mizéria egy – nem mindenkit érintő, ám annál igazságtalanabb és embertelenebb – szeletéről ír a polgári napilap: a 3-as metró akadálymentesítésének a hiányáról. A teljes vonal akadálymentesítésére eddig csak koncepciótervek születtek, többféle becsléssel. Van, aki szerint 5-15 milliárd forintból megoldható lenne, hogy a 3-as vonal 20 állomásának mindegyikén lehessen lift. Mások azt állítják, legalább 20 milliárd forint forrásra lenne szükség ahhoz, hogy hosszú évtizedekre korszerű tömegközlekedési eszközt kaphassanak a budapestiek.
Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke emlékeztetett arra, hogy a metróvonal északi szakaszán már megkezdték az állomásfelújítási munkálatokat, s az érintett hat állomás közül az egyik legforgalmasabb helyen, a Dózsa György útnál nem lenne lift, ami elfogadhatatlan. Az Árpád hídnál ugyan évek óta működik egy lift, de több kellene, és nem csak a villamosokhoz, mert több busznak is ott van a végállomása – hangsúlyozta Kovács Ágnes.
A szövetség szerint a kormánynak kell finanszíroznia a felújítás alatt álló 3-as metró teljes akadálymentesítéséhez szükséges összeget.
A MEOSZ számítása szerint a metróállomások három szakaszra bontott rekonstrukciójának hároméves ütemezését figyelembe véve évenként 6,7 milliárd forint kormányzati támogatásra lenne szükség. Ebben az esetben a hiányzó nyolc helyszínen is telepíthetnének felvonót.
Magyar Idők: Beidézték az Altus-vezért
Jövő péntekre idézte be Gyurcsány Ferenc Altus Befektetési és Vagyonkezelő Zrt.-t és az Altus Portfólió Kft.-t vezető feleségét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága – írja a kormánypárti Magyar Idők. Dobrev Klárát tanúként akarják meghallgatni, mivel az Altus több alkalommal nyújtott kölcsönt a hárommilliárdos költségvetési csalással gyanúsított Czeglédy Csaba érdekeltségébe tartozó Human Operator Zrt.-nek – értesült a lap a Czeglédy-ügy egyik gyanúsítottjának ügyvédjétől. Dobrevet elvileg Budapesten is meghallgathatnák, valószínűbb azonban, hogy Szegeden kell választ adnia a hatóság munkatársainak kérdéseire.
Ismert, hogy az Altus Portfólió Kft. tavaly februárban csaknem nyolcvanmillió forint összegben rövid lejáratú kölcsönt adott a szocialista Czeglédy Csaba cégének. 2016 augusztusában további 90 millió forintos hitelt folyósítottak a Czeglédy elnöklete alatt álló zrt.-nek. Gyurcsány Ferenc egyik facebookos bejegyzéséből tudni lehet egy harmadik, idén tavasszal biztosított kölcsönről is. Mindez pedig az Altus részéről felveti a tiltott pénzügyi szolgáltatási tevékenység gyanúját – legalábbis a lap szerint.
Magyar Hírlap: Völner: Hisztériakeltés zajlik
Visszautasítja a közigazgatási bírák pályáztatási rendjéről megjelent állításokat és a Demokratikus Koalíció ehhez kapcsolódó támadását Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára. A 444.hu portálon megjelent cikk szerint a szaktárca novemberben rendeletben változtatta meg a bírák kinevezésének szabályait, hogy a kormány saját embereit ültethesse a bíróságokra. Mindezt úgy, hogy a pályázatokat véleményező bírói tanács által adható pontszámokat megfelezték, így a bíróságok már sokkal kevésbé tudják megakadályozni, hogy a „kormány ejtőernyősei bejussanak az igazságszolgáltatásba”. A DK bejelentette: arra kéri az Európai Bizottságot, hogy indítson kötelezettségszegési eljárást a magyar kormány ellen az ügyben. Völner Pál a Magyar Hírlapnak azt mondta: szakmai egyeztetések után változtattak a pontozási rendszeren. A szubjektíven adható pontokat éppen azért felezték meg, hogy a bírói tanács „ne írhassa totálisan felül” az objektív kritériumok szerint elérhető eredményeket, és a külsős pályázóknak is legyen esélyük a bírói posztok elnyeréséhez.
Mutassanak egyetlen személyt a bírói karból, akit a Fidesz küldött!
– jelentette ki az államtitkár, leszögezve, teljes mértékben biztosított az igazságszolgáltatás függetlensége.
Magyarországra is elértek a legújabb offshore-botrány hullámai, 26 embert ölt meg egy ámokfutó egy texasi templomban, mielőtt öngyilkos lett, Tarjányi Péter nyilatkozott a FüHü-nek, elmaradt a metrófelújítás miatt várt káosz, Tarlós kirúgta Földi Lászlót – összefoglaljuk a nap legfontosabb híreit.
Magyarországra érnek az újabb offshore-botrány hullámai
II. Erzsébet és Donald Trump közeli munkatársai is érintettek az offshore-botrány legújabb hullámában, a Paradise Papersben. Itt is előkerültek magyar szereplők, a Direkt36 többek között Nagy István svájci nagykövetről, Orbán Viktor régi ismerőséről, és Andy Vajnáról ír.
Nagy Istvánnal kapcsolatban Mesterházy Attila, az országgyűlés külügyi bizottságának MSZP-s tagja Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterhez fordult. Azt kérdezi:
„Magyarországi berni nagykövetének van-e olyan tevékenysége, ami összeférhetetlen nagyköveti szerepvállalásával?”
Agyonlőtte magát a texasi mészáros
26 embert ölt meg egy texasi baptista templomban egy ámokfutó. A lövöldözés után elmenekült, de két fegyveres civil üldözni kezdte és tűzpárbaj alakult ki köztük.
Végül az ámokfutó kocsija megállt, ekkor agyonlőtte magát.
Hogy miért lövöldözött a templomban, azt egyelőre nem tudni.
„Az elemzőknek gőzük sincs, hogy mi van ebben az országban!”
„Ha az ellenzéki pártok a kormány megbuktatása helyett egymás szavazóinak elcsábítására törekszenek, akkor annak súlyos választási vereség lesz a következménye” – ezt mondta a Független Hírügynökségnek a Magyar Progresszív Mozgalom megalapítója, Tarjányi Péter.
Szerinte a Fidesz megbuktatható, az Orbán-rezsim embereit – a főügyésszel, Polt Péterrel az élen – el lehet zavarni. Az interjúban arról is beszélt, hogy a demokrácia visszaállításához nincs szükség kétharmados győzelemre, elég lenne az egyszerű többség, de a Fidesz leváltásához nélkülözhetetlen a demokratikus ellenzék együttműködése.
Nem volt káosz a metrófelújítás miatt
Hétfőn elkezdődött a 3-as metró több mint egy éven át tartó felújítása a Lehel tér és az Újpest-Központ közötti szakasz lezárásával. Tarlós István főpolgármester szerint a BKV és a BKK szakemberei mindent megtettek, hogy a legkisebb fennakadással járjon a felújítás. Horváth Csaba MSZP-s politikus szerint a főváros által tervezett hatvan busszal nem tartható a 3-as metró pótlása.
Teljes a csönd az erdélyi „magyar kórház” körül
Csaknem másfél éve sokat beszéltek az Erdélyben építendő „magyar kórházról”, tavaly április óta azonban
mély csend van körülötte.
Legutóbb két hete a parlamentben nem válaszolt képviselői kérdésre az Emmi államtitkára. Lehet, hogy a héten a MÁÉRT-en elhangzik valamilyen bejelentés, de az is, hogy a választások előtt a kormány már nem forszírozza ezt. Mindenesetre semmilyen magyar jogszabályban nincs nyoma a kórház tervének, sem a felröppent 5,5 milliárdos költségkeretnek.
Kirúgta Földi Lászlót Tarlós István
Sértődött interjút adott Földi László a Magyar Időknek: az Információs Hivatal volt műveleti igazgatója, sok egyéb mellett, arról beszélt, hogy az Echo tévés megnyilatkozását, amelyben a civilszervezetek vezetőit likvidálásra ítélte, szándékosan félremagyarázták, „elindult a karaktergyilkosság ellene”, amelyet szerinte a balliberális oldal oly kiérlelt technikával művel, és amelynek ő már sokszor lehetett részese.
Ez volt az az interjú, ami után Tarlós István eltiltotta attól, hogy migrációs témában nyilatkozzon, most viszont erről is beszélt. Így aztán a főpolgármester délután közleményt adott ki, amelyben azt írja:
„A történtek után nem maradt választási lehetőségem. Földi Lászlóval megegyeztem, hogy 2017. november 30-ával munkaviszonya a Városházán megszűnik.”
Az Amnesty International konzultálna a kormánnyal
A nemzeti konzultációban is emlegetett szervezet közleménye szerint úgy döntött, emlékezteti a kormányt, hogy „egykoron a magyar állam legmagasabb szintű vezetése számára is fontosak voltak az emberi jogok és az azokért dolgozó civil szervezetek”. Ezért elindítottak egy weboldalt, amelyen keresztül mindenki üzenhet a kormánynak.
Feltételesen szabadlábon a volt katalán elnök
A belgiumi vizsgálóbíró több mint tíz órán át tartó kihallgatás után azt közölte, hogy
Carles Puigdemontot és volt minisztereit szabadlábra helyezi,
amíg az illetékes bíróság nem dönt arról, hogy kiadhatók-e a spanyol hatóságoknak
Túszokat ejtettek az Iszlám Állam dzsihádistái
Jemenben öngyilkos merénylők támadtak az ádeni rendőrkapitányságra, majd túszokat is ejtettek. Több órás tűzharc után sikerült megölni az összes dzsihádistát. 23 rendőrtiszt halt meg az akciójukban.
A szélsőjobb veresége Szlovákiában
A hétvégi szlovák megyei választásokon az antifasiszta egységfront megbuktatta Marian Kotleba kerületi kormányzót Besztercebányán. A szélsőjobboldali politikus 2013-ban került a közép-szlovákiai tartomány élére, ahol a leszakadó régió frusztrált lakói őt látták a legalkalmasabbnak, hogy változtasson a rossz helyzetükön. Mostanra viszont, többek között az EU-ellenes üzenetei miatt, jelentősen csökkent a támogatottsága.
Casey Afflecket is elérte a hollywoodi zaklatási botrány
Casey Afflecket tiltsák ki a jövő évi Oscar-gáláról.
Az online ív aláírói szerint a színészt több korábbi kolléganője vádolta meg szexuális zaklatással. Már több mint ezren kérték azt, hogy Casey Affleck ne vehessen részt az Oscar-díjátadó gálán, ahol pedig a hagyományok szerint ő adná át a legjobb színésznőnek járó díjat.
Sztárok verekedtek az NFL-meccsen
51 pontot ért el a ligát vezető Philadelphia Eagles és az idény egyik meglepetéscsapata, a Los Angeles Rams is. Az NFL kilencedik játékhetének vasárnapi meccsein tulajdonképpen az volt a legnagyobb meglepetés, hogy alig született meglepetéseredmény. Izgalmas meccs persze akadt és volt két verekedés is: az egyik két sztár, A.J. Green és Jalen Ramsey között.
A katalán függetlenség, az M3-as metró felújításának részletei, és a tovább dagadó szexuális zaklatási botrány volt a téma november 2-án, csütörtökön.
TGM: Az etnikumok mindenütt egymás ellen fordulnak
Az etnikumok nem akarnak többé együtt élni. Se más nemzetiségűekkel, se bevándorlókkal. Még a katalánok sem, akiknek a jogairól a kelet-európai nemzetiségek csak álmodhatnak. A székely autonómia csak az eddigi európai egyensúly teljes fölborulásával válhatnék lehetségessé, de ez utóbbi már az államhatárokat is szétszaggatná – mondta Tamás Gáspár Miklós filozófus a FüHü-nek.
Van, amiben Soros György egyetért a magyar kormánnyal
Soros-terv nem létezik, az csak a választási kampány része, a nemzeti konzultáció hazugságokra épül, és az sem igaz, hogy uniós tisztviselők „vannak Soros György zsebében” – ezt mondta a FüHü-nek Csontos Csaba, a Nyílt Társadalom Alapítvány magyarországi szóvivője. Arról is kérdeztük, hogy Soros-ügynöknek tartja-e magát, de az is kiderült, hogy hiába szidja a magyar kormány Soros Györgyöt, a nemzetközi fórumokon néhány pontban ugyanazt vallják.
Bayer Zsolt és libsiző barátai
A FüHü is megírta, hogy Bayer Zsolt blogján tette közzé Kerényi Miklós Gábornak, az Operettszínház volt igazgatójának, jelenlegi főrendezőjének azt a közleményét, amelyben azt állítja, hogy nem igazak a vele szemben felhozott vádak. Bayer most hiányolja, hogy – ahogyan ő fogalmaz – miért hallgat ilyen feltűnően a libsi-balos propagandasajtó ebben az ügyben? Legújabb blogbejegyzésében azt is állítja, hogy közel húsz színházi ember hívta fel azzal, hogy amit Kalmár Péter állít igaz. Arra is volt magyarázatuk Bayer szerint, hogy miért ez a nagy csönd az ügyben…
Máris késik a metrófelújítás
November 6-án, hétfőn zárják le a 3-as metróvonal Újpest-városközpont és a Lehel tér közötti szakaszát, és az érintett hat állomás felújítása várhatóan egy évig tart – közölte Tarlós István főpolgármester csütörtökön. Eddig azonban úgy volt, hogy 4-én, szombaton zárják le a metrót – még csütörtök reggel is erről tájékoztatta az utazóközönséget hangosbeszélőkön a BKK. A felújítás ideje alatt a metró hétköznap este fél kilencig csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, esténként és hétvégenként a teljes vonalon pótlóbuszok szállítják majd az utasokat.
Dustin Hoffmann is célkeresztben
Dustin Hoffmant is szexuális zaklatással vádolják Hollywoodban. A népszerű írónő, Anna Graham Hunter egy 32 éves történetet emleget fel, amikor gyakornokként az Ügynök halála forgatásán járt, és Dustin Hoffmann ízléstelenül viccelődött vele, illetve fogdosta is. Abban az időben az ilyen viselkedések mindennaposak voltak a forgatáson a nő szerint, de a színész bocsánatot kért.
Letartóztattak nyolc katalán kormánytagot
Előzetes letartóztatásba helyezte az eltávolított katalán kormány nyolc tagját a spanyol központi büntetőbíróság csütörtökön. Carmen Lamela bíró döntését azzal indokolta, hogy fennáll a szökés, a bűnismétlés és a bizonyítékok megsemmisítésének veszélye.
A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.
A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.
A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.