Angela Merkel német kancellár óriási nyomás alatt dolgozott, hogy megakadályozza az Európai Unió 2021–27-es költségvetésének és a COVID-19 helyreállítási alapjának vétóját. De az a kompromisszum, amelyet Magyarországgal és Lengyelországgal kötött, az összes lehetőség közül a legrosszabb – írja Soros György a Project Syndicate portálon.
Az Európai Unió egzisztenciális fenyegetéssel néz szembe, és az EU vezetése mégis olyan kompromisszummal válaszol, amely úgy tűnik, hogy tükrözi azt a meggyőződést, hogy a fenyegetés egyszerűen elhárítható. Orbán Viktor miniszterelnök magyarországi kleptokratikus rendszere és kisebb részben az illiberális Jog és Igazságosság (PiS) lengyel kormánya szemtelenül kihívja azokat az értékeket, amelyekre az Európai Unió épült.
Ha kihívásukat legitim politikai álláspontként kezelik, amely elismerést és kompromisszumos megoldást érdemel, akkor csak – tömegesen – növeli azokat a kockázatokat, amelyekkel az EU most szembesül.
Angela Merkel német kancellár óriási nyomás alatt dolgozott, hogy megakadályozza az Európai Unió 2021–27-es költségvetésének és a COVID-19 helyreállítási alapjának vétóját.
Elismerem és megértem azt az óriási nyomást, amely alatt Angela Merkel német kancellár dolgozik. 15 éve Németország kancellárja, és most 2021 szeptemberében közeleg a nyugdíjazáshoz. Emmanuel Macron francia elnököt ideiglenesen elterelte a laïcité kérdés és Franciaországon belüli egyéb komoly biztonsági aggályok, Merkel az egyik legfőbb döntéshozó lett a EU-ban.
Azt is megértem, hogy a német kancellár miért nem akarja, hogy egy másik ország, Magyarország az ő idejében jelentse be az EU-ból való kilépés szándékát. Állítólag erre készült Orbán az elmúlt napokban, mert nem engedheti meg magának, hogy rendszere korrupciójának puszta mértékét leleplezzék, amit az EU „jogállamiság” feltételrendszere az uniós források folyósítása érdekében mindig megtett volna.
Orbán hatalmas összegeket lopott el és tulajdonított el hatalmon töltött évtizede alatt, köztük olyan uniós forrásokat, amelyeknek a magyar emberek javára kellett volna menniük. Nem engedheti meg magának, hogy gyakorlati korlátokat szabjon személyes és politikai korrupciójára, mert ezek az illegális bevételek az a zsír, amely rendszerének kerekeit gördülékenyen mozgásban rendben tartja.
Orbán részéről kétségbeesett hazárdjáték volt azzal fenyegetni, hogy megtorpedózzák az EU pénzügyeit azzal, hogy megvétózzák költségvetését.
Ez egy blöff volt, ennek ellenére sajnos úgy tűnik Merkel belekényszerült a magyar és a lengyel zsarolásba.
Miközben írom, egyértelműnek tűnik, hogy Merkel kompromisszumot kötött Orbánnal és Lengyelország tényleges vezetőjével, Jarosław Kaczyński miniszterelnök-helyettessel.
Az a megállapodás, amelyet Németország kötött az EU két szélhámos tagállamával, azonban a lehető legrosszabb az összes lehetőség közül.
A javasolt kompromisszum széles körben kiszivárogtatott szövegét, amelyet be kell ágyazni az Európai Tanács e heti ülésének zárónyilatkozatába, három alapvető hibája van.
Először is, a nyilatkozat lényegében és szándékában megváltoztatja az uniós intézmények által november 5-én elfogadott rendelet szövegét, ami jelentősen gyengíti a jogállamiság feltételességét. Sem az Európai Bizottság, sem az Európai Parlament, nem beszélve azokról a nemzeti kormányokról, amelyek a rendelet integritását az Európai Tanácsban a legfőbb gondok közé sorolták, nem engedhetik meg, hogy ilyen módon félrehajoljanak.
Másodszor, az egyezmény egyes rendelkezései arra szolgálnak, hogy akár két évvel késleltessék a jogállamiság feltételeinek végrehajtását.
Ez igazi puccs lenne Orbán számára, mivel minden lehetséges intézkedést elhalasztana a következő, 2022-re tervezett magyar parlamenti választásokig.
Az elhalasztás elegendő időt adna Orbán pártjának a magyar törvények és alkotmányos rendelkezések megváltoztatására, és lehetővé tenné Orbán számára, hogy folytassa a magyarországi „közpénz” fogalmának újradefiniálását olyan módon, amely lehetővé teszi számára, hogy az állami szervektől szerzett zsákmányokat magán „alapítványokba” irányítsa ahol azokat cimborái irányítják.
A Merkel Orbánnal kötött megállapodásának elsődleges áldozatai Magyarország népe lesznek.
Végül a javasolt csúcstalálkozó olyan eset, amikor az Európai Tanács hatáskörén kívül jár el, korlátozva az Európai Bizottság azon képességét, hogy értelmezze és cselekedjen az elfogadott uniós jogszabályok alapján. Ez veszélyes precedens, mert csökkenti a Bizottság jogi függetlenségét, és legalább szellemében nagyon is ellentmondhat az Európai Unióról szóló szerződésnek.
Az egyezmény meghiúsítja az Európai Parlament kifejezett kívánságait. De mivel sürgősen fel kell használni a 750 milliárd eurós (909 milliárd dolláros) COVID-19 helyreállítási alapot, az Európai Parlament nagyon is jóváhagyhatja.
Annyit tehetek, hogy kifejezzem azt az erkölcsi felháborodást, mint az európai és egyetemes értékek védelmezőjének hitt embereknek kellene érezniük.
Felhívnám a figyelmet arra is, hogy ez a kompromisszum súlyosan megviselheti azt a nehezen elnyert bizalmat, amelyet az uniós intézmények elnyertek a helyreállítási alap létrehozásával.
Soros György