A céges kintlévőség megnehezítheti a mindennapokat, hiszen a határidőre beérkező összegek jelentik a tervezhetőség alapjait, így egy nagyobb, rendezetlen számla kapcsán mi magunk is bajba kerülhetünk. Ugyanis fennáll a veszélye, hogy emiatt nem tudjuk időben rendezni a saját kifizetéseinket. Ez hosszú távon pedig végeláthatatlan adósságspirálhoz is vezethet!
Mi okozhatja a céges számlák kifizetésének elmaradását?
A legtöbbször anyagi problémák állnak a nemfizetés hátterében, például egy rosszabb üzleti év vagy nagyobb kiadás miatt. Hamar kialakulhat körbetartozás is, ha a nagyobb kintlévőség miatt a cég a saját számláit sem tudja rendezni.
Az utóbbi két évben pedig a pandémia negatív gazdasági hatásait a nagyvállalati szektor és a kis- és középvállalkozások is megérezték, így a fizetésképtelenségi eljárások növekedtek. A turisztikai- és vendéglátóipar például nagy károsultja ennek az időszaknak, így ott több tartozás is felhalmozódhatott, de szinte minden iparágat negatívan érint a jelenlegi időszak.
Az anyagi fedezet hiánya mellett előfordulhat adminisztrációs hiányosságokból adódó nem teljesítés is, ami egy elnézett dátum, egy nem megnyitott e-mail vagy egy nem elvégzett utalás miatt is történhet. A lejárt számlák befizetésére emlékeztetőt és felszólítást is küldhetünk, de ha másra bíznánk a probléma megoldását, az Intrum is segítő kezet nyújt ebben.
Nézzük meg közelebbről, hogy mi történik, ha késlekedik a számlabefizetés!
Meddig lehet húzni a céges számlák kifizetését a lejáratot követően?
A nem időben rendezett számlák összegére késedelmi kamatot számolhat fel a kiállító, ami az idő előrehaladtával arányosan növekedhet. A lejárt számla kijelölt határidőn túli befizetésekor érdemes arra figyelni, hogy az esetleges felszólításkor meghatározott emelt összeget rendezzük, nehogy a kettő közötti különbözet későbbi adósság alapját képezze.
Adósságunk beszedését a számlakiállító adósságkezelő cégre bízhatja. Ilyen esetben a kommunikáció már az utóbbival történik. Nem kell aggódnunk, hiszen ez általában telefonos és postai úton történő megkereséseket jelent. Az adósságkezelő első körben emlékeztet minket, hogy milyen fizetési céges hátralékunk áll fenn, és segíti a kommunikációt a két fél, azaz a hitelező és az adós között.
Egy ilyen eljárás mindig megoldásközpontú. Így ha nem tudjuk egy összegben kifizetni a lejárt számlát, akkor a követeléskezelő alternatívaként ajánlhatja fel a részletfizetés lehetőségét, hiszen célja – minden esetben -, hogy a hitelező maradéktalanul megkapja a pénzét, de ebben közben az adós se menjen tönkre, tehát mindkét fél érdekeit képviseli.
Hogyan előzd meg a lejárt számlák felhalmozódását?
Bárki kerülhet nehezebb anyagi helyzetbe magánemberként és vállalkozóként is. Ha látjuk, hogy határidőre nem tudjuk megfizetni a számlákat, akkor még a fizetési határidő lejárta előtt kérjünk részletfizetési lehetőséget. Így logikusan elosztva tudjuk megfizetni a tartozásunkat, kellemetlenségek nélkül.
Ha saját kintlévőségeink miatt alakul ki a tartozás, akkor igyekezzünk azokat beszedni. Akár részletben, hogy mi magunk is tudjuk rendezni számláinkat. Ha ódzkodunk az adóssal történő kommunikációtól vagy egyszerűen csak kiszerveznénk ezt a feladatot, akkor érdemes megbízni egy követeléskezelő céget.
A lejárt számlák az adós és a számlakibocsátó számára is fejtörtést okozhatnak, de a cél közös, hogy a befizetés minél hamarabb megtörténjen. Adósként igyekezzünk kereteinkhez mérten a leghamarabb rendezni a lejárt számlákat, ezzel elkerülve a növekvő késedelmi kamatokat. Számlakiállítóként pedig törekedjünk a kompromisszumos megoldásra, mely a halasztott- vagy részletfizetés is lehet, hiszen az a fő cél, hogy az összeg minél hamarabb beérkezzen, különösebb kellemetlenségek nélkül.