Valószínűleg a tiltakozó megmozdulások távol tartásának célját rejtették el egy kormányrendeletben, amely a budai várbeli Palotanegyed területének használatát szabályozza. Orbán Viktor január elsején költözik be a Várba.
Az év végi kormányrendelet-dömping sorában elrejtve jelent meg a Magyar Közlönyben az a szabályozás, amely a Budai Várban lévő Palotanegyed területének vagyonkezeléséről és használatáról rendelkezik. A közlöny 93. oldalán kezdődő rendelet alapján január elsejétől lényegében kitilthatók lesznek a tüntetők az elnöki hivatal (Sándor-palota) és az új kancellária épületét is magába foglaló hatalmas negyedből (ahová később költözik a Pénzügyminisztérium is). Orbán azon a napon vonul be az új kancellária-épületbe.
A Várgondnokság nonprofit Kft. kezelésébe adott Palotanegyedbe fő szabályként
csak a vagyonkezelő előzetes engedélyével vagy vele kötött megállapodás alapján szabad belépni, és a terület használatáért fizetni kell.
Kivétel ez alól a „közterület rendeltetésszerű használata”, továbbá életmentés, turisztikai cél, halaszthatatlan javítási munkák esetén, valamint állami ünnepek idején is szabadon lehet bemenni.
Kérdés persze, hogy a közterület rendeltetésszerű használatába mi fér bele az autós és gyalogos közlekedésen kívül. Gondoskodtak azonban arról az Orbán keze alá dolgozó jogászok, hogy egyértelműbb legyen az értelmezés. Kiemelten figyelemmel kell lenni a használati szerződés megkötésekor például a műemlékvédelmi, városképi, nemzeti örökségi szempontok mellett az ott lévő közintézmények működésére is.
Kötelező megtagadni
a területhasználati szerződés megkötését, ha a kezdeményező által megjelölt „használati mód, tevékenység sérti a Budai Palotanegyed mint nemzeti emlékhely méltóságát, történelmi jelentőségét”, ha az ennek során létrejövő építmény, emelvény, dobogó, díszítőelem vagy egyéb tárgy megjelenését tekintve nem illeszkedik a negyed és annak környezete történelmi és műemléki megjelenéséhez, egységes arculatához.
Tehát egy jól előkészített
tüntetés elutasítható lesz,
ha azon olyan emelvényt akarnak felhúzni a szónokok számára, aminek látványa „nem illeszkedik” a negyed arculatába.
Már ebbe szinte bármi belefér, ami ellentétes a kormány deklarált fennkölten ünnepélyes felfogásához. De biztos, ami biztos, beleírták, hogy indok az is, ha a kért használat módja
„előreláthatóan károsítaná vagy veszélyeztetné”
a Budai Palotanegyed épületeit, közterületeit, műemléki jellegét, védettségét, környezetét, vagy környezetszennyezéssel járna. Vagyis minden tömegrendezvény, amely óhatatlanul együtt jár kisebb-nagyobb károkkal a gyepes területekben és szemeteléssel.
Ha pedig egy demonstráció ráadásul nem este kezdődne, hanem munkanapon vagy ünnepség idején, akkor belép az a tiltási szempont, hogy ha „a kezdeményező által megjelölt használati mód, tevékenység a Budai Palotanegyed idegenforgalmát, a Budai Palotanegyedben működő intézmények működését vagy a területén megrendezésre kerülő (sic!) állami ünnep, protokolláris rendezvény megtartását jelentősen korlátozná, megnehezítené”.
Végül pedig
a jolly joker szabály, a már a Kossuth tér lezárását
is magyarázó indok: ha a negyedben a védett személyek és kijelölt létesítmények védelmét ellátó szervezet álláspontja szerint a kérelmezett használat akadályozza a védelem ellátását.
És ha ez is kevés lenne (vagy csak megerősítésképpen), akkor vissza lehet nyúlni a múltba. Ha a kérelmező korábban a használati szerződés valamely lényeges feltételét súlyosan megszegte és a feltétel megszegését felhívás ellenére sem orvosolta, el kell utasítani az igénylést.
A rendelet szabályait a már folyamatban lévő területhasználati engedélyekre is alkalmazni kell, ha ez az év végéig még nem kezdődött meg.
A rendelet „mellékesen” komolyan megszigorítja a mellékletben ismertetett épületek által határolt negyedbe a járművek behajtását és parkolását is.