Csak tíz év múlva lehet a régi a Deutsche Bahn, addig maradnak a késések

0
691
bahnbilder.dr

Hatperces csúszás már késésnek számít Németországban, ahol 2022 óta csak a vonatok 62%-a érkezik meg pontosan. Svájcban 99%. Miért?

Csaknem 200 millió eurót fizetett ki a Deutsche Bahn a késések miatt a felháborodott utasoknak 2024-írja a Deutsche Welle. Ez hetven millió euróval több mint az előző évben. Miért késnek a vonatok, amelyek egykor legendásan pontosak voltak? Gyakoriak a sztrájkok és a szélsőséges időjárás is sok gondot okoz, de az alapvető ok az, hogy a német állam elhanyagolta a vasúti közlekedést, mert azt hitte, hogy az már a múlt, a jelen és a jövő az autózásé illetve a légi közlekedésé.

“30 éve ez a legnagyobb válság a Deutsche Bahn történetében“ – ismerte el a cég elnök – vezérigazgatója. Richard Lutz már 2017 óta áll a Deutsche Bahn élén, de kénytelen elismerni, hogy “még nagyon távol vagyunk attól a színvonaltól, amelyet az utazóközönség elvár tőlünk.” A német állam évtizedekig alul finanszírozta a vasúti közlekedést, és emiatt

“nem várhatunk csodákat egy lepukkant infrastruktúrától.”

A Deutsche Bahn vasúti hálózatának jelentős része még a XIX. században épült, és ez meg is látszik rajta. A hálózat egy része annyira lepukkant, hogy már nem is lehet megjavítani, mert tökéletesen alkalmatlan a digitális irányítási  rendszerre, amely ma már alapkövetelmény.

Felújítás 1,5 milliárd euróért

A Frankfurt – Mannheim vasútvonal kulcsfontosságú a német vasúti hálózatban, ezért először ehhez fogtak hozzá. A 140 kilométeres szakaszt lezárták, és teljesen felújították: kétszer annyiba került mint amennyire tervezték, 1,5 milliárd euróba!

- Hirdetés -

A Számvevőszék bírálja a közlekedési minisztériumot a költség túllépésért. A Deutsche Bahn erre úgy válaszolt, hogy elnyújtotta  felújítási programját, már csak 2036-ra ígéri azt, hogy a Deutsche Bahn ismét  pontosan közlekedik majd. Ez hatéves csúszást jelent a tervekben.

Lezárják a Berlin – Hamburg vonalat

Augusztus elsejétől Németország két legnagyobb városa között nem működik a Deutsche Bahn kilenc hónapig. Ezen a vonalon naponta 30 ezren utaznak és 230 tehervonat halad keresztül. 170 busz pótolja a vonatot, a teherszállítást átirányítják más szakaszokra, ez komoly időveszteség és persze plusz költség is. A Berlin-Hamburg vasútvonal tervezett felújítási költsége 2.2 milliárd euró! És ez már csökkentett változat: eredetileg azt tervezték, hogy az európai biztonsági rendszert vezetik be – ETCS -, de ezt elhalasztják legkevesebb tíz évvel, mert túlságosan drága.

A közlekedési minisztérium azt tervezi, hogy 2029-ig 107 milliárd eurót fordít a Deutsche Bahn hálózatának felújítására. A Számvevőszék közölte: a német kormánynak nincsen erre elég pénze, ezért a Deutsche Bahnnak ki kell valamit találnia. Mit? Például áruba bocsátani egyes ingatlanjait, eladni leányvállalatait, a létszámot csökkenteni stb.

A Számvevőszék Berlinben tisztában van azzal, hogy a Deutsche Bahn, amely “permanens krízisben van” nem könnyen birkózhat meg a nagyszabású felújítási programmal. Ezért azzal zárja jelentését a német vasúti hálózat felújításáról, hogy “csekély remény van arra, hogy a közeli jövőben a Deutsche Bahn meg tud felelni a kihívásoknak, és teljesíteni tudja a közlekedési és zöld átállási terveket Németországban.

- Hirdetés -

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .