Kezdőlap Címkék Deutsche Bahn

Címke: Deutsche Bahn

Vasutassztrájk Németországban

Egy hónapon belül másodszor kényszerítette a német ingázókat a vasutassztrájk, hogy válasszanak a vasútállomáson rekednek vagy egy forgalmi dugóban. A Deutsche Bahn (DB) dolgozóinak 40 ezer tagú szakszervezete munkabeszüntetésével várhatóan több mint egymilliárd eurós kárt okoz az amúgyis gyengélkedő német gazdaságnak.

“Vonzóbbá kell tennünk ezt a szakmát, mert az emberek egymásután mondanak fel – nyilatkozta a Deutsche Bahn távolsági járatokért felelős vezetője. A vasutasok béremelést és jobb munkakörülményeket követelnek, az pedig különösen zavarja őket, hogy a Deutsche Bahn vezetői 5 millió eurós prémiumot osztogatnak egymás között miközben gyakori a késés, mert az infrastruktúra felújítására nem jutott elég pénz.

November óta ez már a negyedik sztrájkja a vasutasoknak

– emlékeztet a Deutsche Welle, amely idézi az ellenzéki CDU-CSU politikusokat, akik a sztrájktörvény szigorítását szorgalmazzák.

Mit akar elérni a sztrájkkal a szakszervezet? Mindenekelőtt 38 óráról 35-re csökkenteni a heti munkaidőt. A Deutsche Bahn csak 37 órás heti munkaidőbe menne bele, mert arra hivatkozik, hogy a létszámhiány miatt már most is gondok mutatkoznak a német vasutakon.

A szakszervezet ezenkívül havi 550 eurós inflációs pótlékot követel, ezt évente újra lehetne tárgyalni.

A vasutas sztrájk óriási veszteséget okozhat

“Ez a munkabeszüntetés a német gazdaság ellen irányul” – hangsúlyozta a Deutsche Bahn szóvivője, aki elmondta, hogy mindent megtesznek azért, hogy a teherszállítás ne álljon le teljesen, a kórházak és a benzinkutak megkapják a szükséges árukat.

A Deutsche Bahn bérkiadásai 50%-kal növekednének, hogyha teljesítenék a szakszervezet követeléseit.

A gyáriparosok szövetségének ügyvezető igazgatója közölte:

”a hatnapos sztrájk több mint egymilliárd eurós kárt okozhat a német gazdaságnak.”

A közlekedési miniszter arra mutatott rá, hogy a sztrájk súlyosbítja az amúgyis nehéz helyzetet, amely amiatt alakult ki, hogy a Szuezi-csatorna bizonytalanná vált a vörös tengeri lövöldözések miatt.

“Destruktívnak tartom ezt a sztrájkot, mert miközben állnak a vonatok, a szakszervezeti vezetők nem tárgyalnak a Deutsche Bahnnal” – jelentette ki Volker Wissing közlekedési miniszter.

Mit válaszol erre a vasutasok  szakszervezete?

“Keményebben és hosszabb ideig kell sztrájkolnunk ezúttal, mert a Deutsche Bahn vezetősége nem hajlik az egyezségre. Akciónk arányos és törvényes”

– hangsúlyozta Claus Weselsky, a  szakszervezet nyugdíj előtt álló  vezére.

Olaf Scholz kancellár igyekszik kimaradni a vitából, mert a szociáldemokrata pártnak régi szoros kapcsolata van a szakszervezetekkel. Ugyanakkor kormányfőként látnia kell, hogy a hatnapos sztrájk mekkora károkat okozhat Németországnak, amely amúgyis komoly gazdasági gondokkal küszködik hiszen tavaly stagnált, és idén sem számítanak sokkal jobb teljesítményre. Nem szezonális problémákról hanem strukturális gondokról van szó, melyeket így összegzett a Kieli gazdaságkutató intézet igazgatója:

“Németország évtizedekig három feltételre alapozta gazdaságát: az olcsó orosz energiára, az állandóan bővülő hatalmas kínai piacra és arra, hogy nem kell sokat költenie fegyverkezésre, mert az USA védelmezi Európát. Az ukrajnai háborúval mindhárom feltétel megszűnt.”

A sztrájk a zöld átállást is lassítja hiszen az utasok nagy része autóval közlekedik ilyenkor pedig a német kormány mindenkit arra buzdít, hogy a klímaváltozás elleni harc eredményessége érdekében válasszák a közösségi közlekedést.

Deutsche Bahn: miért kap 5 millió eurós bónuszt kilenc főnök?

Ezt tudakolja nemcsak a szakszervezet de a német közvélemény is, amely nincs túlságosan megelégedve a gyakran késlekedő vonatokkal de hát a rendszer ilyen – magyarázza a közszolgálati Deutsche Welle.

Alig múlták felül a német államvasút főnökei azt a célkitűzést, hogy “növelni kell a női vezetők számát, és fokozni kell a munkatársak elégedettségét”, mégis ezen a címen 175%- os eredményt számoltak el, és így ily módon 1,6 millió eurós bónuszt kaphat összesen a vezetés kilenc tagja.

A környezetvédelemben is jól teljesített a német vasút vagy legalábbis a kitűzött szén-dioxid kibocsátás csökkentést sikerült 2%-kal felülmúlni. A vezérigazgató ezen a címen 440 ezer plusz eurót vág zsebre.

Jövőre módosíthatják a rendszert, nagyobb lesz az alapbér a főnökök esetében is, és így a bónuszok nagysága is csökkenhet. A baj az, hogy ha a vasút rosszul működik, akkor az nem látszik meg a főnökök jövedelmén. Ha tehát a vonat késik vagy zsúfolt, esetleg teljesen törlik a járatot, akkor ennek semmilyen következménye sincsen a főnökség jövedelmére. A szakszervezet most tiltakozik, de hiába hiszen annak idején ők is benne voltak abban a testületben, amely kidolgozta a rendszert a vezetőség díjazására.

Minden harmadik vonat késett

Ez a kínos statisztika jellemezte a tavalyi évet, és idén sem sokkal jobb a helyzet. Persze Németországban hat perc késés is számít. Így érthető, hogy míg az országos hosszútávú járatok esetében minden harmadik vonat késett, a helyi járatoknál ez csak minden tizediket jellemezte. A késés azért jelent különösen nagy gondot a Deutsche Bahn-nak, mert így sok utast veszít holott a kormány azt szeretné, ha mind többen választanák a vasutat az autó vagy az autóbusz helyett. Németország ugyanis enélkül nem tudja teljesíteni vállalását a karbon kibocsátás csökkentésére.

A Deutsche Bahn főnökei azzal védekeznek, hogy nem kaptak elég pénzt az elmúlt években a szükséges beruházásokra.

“Húsz éves hibás közlekedési politika eredménye az, hogy ilyen sokat késnek a vonatok Németországban”

– mondja az Alkalmazott Tudományok berlini egyetemének professzora. Christian Böttger arra a közismert tényre mutat rá, hogy húsz éven keresztül elhanyagolták a vasutat Németországban. A beruházások csökkentek, a vonatok száma viszont növekedett.

“A hálózat egészen egyszerűen túlterhelt és alulfinanszírozott. Németországban az egy főre jutó vasúti beruházás mindössze 114 euró míg Luxemburgban ez a szám 575 euró, Svájcban pedig 450 euró” – hangsúlyozza Böttger professzor. Ezért hiába állítja azt a Deutsche Bahn, hogy a hálózat jó állapotban van, egy friss jelentés már arról ír, hogy

“a vasút infrastruktúrája elöregedett, és ezért növekvő mértékben balesetveszélyes.”

A berlini professzor szerint botrányos, hogy a kormány elfogadta a Deutsche Bahn eddigi jelentéseit arról, hogy minden rendben van: “a vasúti hálózat jól működik.”

A Deutsche Bahn vezérkara tisztában van a helyzettel: több milliárd eurós felújítást tervez 2030-ig. A központi költségvetés jövőre már jelentős összeget különített el erre a célra. Böttger professzor üdvözli ezt, de rámutat arra, hogy az infláció jelentős mértékben megeheti a beruházások értékét. Arra is rámutat a szakértő, hogy “eredetileg a kormány 45 milliárd eurót ígért a Deutsche Bahnnak 2027-ig, de most már csak ennek a felét. Így ez a pénz csak arra lesz elég, hogy pótolják az elmaradt helyreállítási munkálatokat, de új vasútvonalak építésére már nem. Márpedig ezek nélkül nem enyhülhet a zsúfoltság a német vasúti hálózaton” – nyilatkozta a Deutsche Wellenek Böttger professzor.

Szigorítja a maszk viselés ellenőrzését a Deutsche Bahn

A törvény előírja, de sokan nem tartják be. Ezért a rendőrséggel akar együttműködni az állami vállalat, hogy így óvja az utasok egészségét Németországban. Ahol egyre gyakrabban beszélnek arról, hogy itt a korona vírus járvány második hulláma.

Ki ellenőrzi a maszk viselését ?

Június óta kimondja a törvény, hogy olyan maszkot kell viselni a vonaton, amely elfedi a szájat és az orrot. A vasutasok vagy a rendőrség vonják felelősségre a renitens utasokat? Eddig ez nem volt egyértelműen meghatározva. A Deutsche Bahn most átvágta a gordiuszi csomót. Közölte: az utasok biztonsága érdekében együttműködünk a rendőrséggel! „Az utasok döntő többsége helyesli a maszk viselését. Csak egy kisebbség az, amely semmibe veszi mások egészségét és a törvényt. Ez elfogadhatatlan a számunkra.” – hangsúlyozza a Deutsche Bahn. Mi legyen a büntetés?

Fizessenek a maszkot nem viselők!

Ezt javasolja a Zöldek pártja Németországban, ahol a mozgalom egyre erősebb. A párt szóvivője sajtóértekezleten elmondta, hogy a vasutasok vagy a rendőrök gyakran konfliktusba keverednek a renitens utasokkal, akik nem viselnek maszkot. Németországban gyakoriak a tüntetések, ahol a maszk viselés és más vírusjárvány megelőzésére szolgáló szabályok ellen tüntetnek. Ezért a Zöldek határozottabb fellépést sürgetnek: mindenekelőtt azt, hogy fizessenek komoly büntetést azok, akik nem viselnek maszkot a vonaton. Ezenkívül olyan helyfoglalási rendszert javasolnak, mely lehetővé teszi a távolságtartást a vonatokon.

Németország az elsők között volt, ahol megkövetelik a maszk viselését a tömegközlekedésben – jegyzi meg a Deutsche Welle. Később aztán sok európai állam követte a németeket ezen az úton …

Zöldhullám és árcsökkentés a Deutsche Bahn vonalain

  • Németországban 10%-kal olcsóbb a vasút, mert a legkörnyezet-kímélőbb szállítóeszköz

  • Ausztriába az államfő után az új kormány egy része is bezöldült

Január elsejétől 10%-al csökkentek a jegyárak az 50 kilométernél hosszabb utak esetében a német államvasutaknál. Ez azért vált lehetségessé, mert a kormány csökkentette az áfát, hogy ezzel is elősegítse az utasok átirányítását a légi közlekedésből és az országútról a vasútra. Ez ugyanis jóval kevésbé károsítja a környezetet. Németországban komolyan veszik a klímaváltozás elleni harcot, mert a közvélemény igen érzékeny erre. A környezetvédő zöldek mind népszerűbbek.

Ausztriában konzervatív-zöld koalíció alakul

Hosszas tárgyalások után Sebastian Kurz megegyezett a környezetvédő zöldekkel, így megalakulhat az új kormány, melyben először lesznek benne a zöldek. A köztársasági elnököt már ők adják Ausztriában. Korábban a konzervatívok a szélsőjobboldali Szabadságpárttal kormányoztak együtt, de Strache, a párt vezetője belebukott egy korrupciós botrányba. Ezt követően Kurz új partnert keresett, és ezt a zöldekben találta meg.

Sofőr nélküli busz Németországban

0

Újabb jelentős előrelépés történt a sofőr nélküli járművek történelmében: Németországban egy buszt már nem a buszsofőr, hanem a program vezeti.

A Bajorországban fekvő Bad Birnach fürdőhelyen egy sofőr nélküli buszjárat indult. Az elektromos motorral közlekedő busz tizenöt kilométeres sebességgel halad egy olyan szakaszon, ahol az engedélyezett maximális sebesség 30 kilométer/óra. Ebből kifolyólag a nyolc perces út alatt az utasoknak van alkalmuk nyugodtan nézelődni. Mindössze három megálló van: a fürdőhely bejárata, a belváros központja és a vasútállomás.

A sofőr nélküli busz kifejlesztését a Deutsche Bahn finanszírozta. A vállalat igazgatója szintén részt vett az első úton és jelezte:

ha beválik a kísérlet és a busz minden különösebb gond nélkül közlekedik, akkor további fejlesztések várhatóak.

A busz a francia-német együttműködés újabb gyümölcse, hiszen egy kis francia startup cég írta a robot sofőr programját. Az Easy Mile programja olyan utakra szól, ahol viszonylag kicsi a forgalom és a jármű útja nagyon szabályos. Más vasútállomásokon is használni akarják majd az elektromos buszt, amely megoldhatja az összeköttetést a pályaudvar és a városok főbb csomópontjai között.

Ha pedig valamilyen rendkívüli esemény történik, amely nem szerepel a robotsofőr programjában, akkor ott a távirányító, amellyel a busz vezetését egy ember veszi át. Egy ilyen esemény valószínűsége egy kisvárosban a nullához közelít, ezért is itt tesztelik.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!