Egész Európában tilos lesz ezentúl engedély nélkül kereskedelmi célra felhasználni Michelangelo Dávid-szobrának képét – így döntött a firenzei bíróság.
A korlátozás célja, hogy gátat szabjon a jegyüzérek ténykedéseinek, akik túlárazott belépőket kínálnak a turistáknak a reneszánsz mesterművet őrző firenzei Gallerie dell’Accademiába – írja az olasz Local, amelyet az MTI idéz.
A korlátozás elsődlegesen a Visit Today nevű cég ellen irányul, amely
a Dávid-szobor képével hirdeti VIP-jegyeit a szórólapjain és a honlapján.
A bírósági döntés értelmében a vállalatnak minden promóciós anyagáról el kell távolítania a szobrot ábrázoló képeket és 2000 euró (622 ezer forint) pénzbírságot kell fizetnie minden egyes napért, amikor megszegi a tilalmat.
Cecilie Hollberg, a múzeum igazgatója precedensértékűnek és követendő példának nevezte a döntést. Azt mondta:
„azok a múzeumok, amelyek hozzánk hasonlóan a túlárazott jegyek megszaporodásának áldozataivá váltak, mostantól jogi útra terelhetik a dolgot,
mert a jog győzedelmeskedni fog olyasvalami felett, amely gyakorlatilag a látogatók becsapását jelenti”.
A firenzei székesegyház épületegyüttesével kapcsolatos állagmegóvási és felújítási munkálatért felelős Opera del Duomo szervezet vezetője, Lucas Bagnoli már fontolgatja is, hogy követi a Galleria dell’Accademia példáját, mivel a különböző jegyirodák a dóm képét is előszeretettel felhasználják a szolgáltatásaik népszerűsítéséhez.
Az olaszországi kulturális intézmények várhatóan országszerte követni fogják a firenzei intézmény példáját.
Az egész Európára kiterjedő korlátozás értelmében a szobrot ábrázoló képeket ezentúl senki sem használhatja fel pénzszerzés céljából a Galleria dell’Accademia engedélye nélkül. Azt egyelőre nem tudni, hogy a korlátozás a szuvenírekre és a képeslapokra is kiterjed-e.
Jogvédő szervezetek tiltakoztak, mert egy indonéz viaszmúzeumban Hitler-szobor mellett szelfizhettek a turisták, méghozzá az auschwitzi haláltábor fotója előtt, ahol több mint egymillió embert gyilkoltak meg a nácik.
https://www.instagram.com/p/BXjjo1sAhFK/
Indonézia a második világháború idején holland gyarmat volt. Hollandiát a németek szállták meg, Indonéziát pedig Hitler szövetségesei, a japánok. Hitlerrel kapcsolatban így nincs közvetlen történelmi tapasztalatuk, ezért
kuriózumnak számít.
A népirtás viszont létező emlék Indonéziában: a hatvanas évek közepén csaknem egymillió – jórészt kínai származású – kommunistát mészároltak. A kínaiak különben is állandó célpontjai az iszlamistáknak, akik egyre többen vannak Indonéziában is.
Hitler szobra tehát rossz üzenet, ezért követelték jogvédők az eltávolítását, hiába szerepelt a kiállításon három éve. A múzeum végül eltávolította a szobrot.
Korábban egyébként egy olyan kávézó miatt volt botrány Indonéziában, ahol a pincérek SS-egyenruhában szolgáltak fel.
Kocsis Máté, Józsefváros polgármestere, Kárpáti György, a Nemzet Sportolója, háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, Diamante Pedersoli (Diamy Spencer) Bud Spencer fiatalabbik lánya avatta fel Bud Spencer szobrát, Tasnádi Szandra alkotását a budapesti Corvin-sétányon. Az avatáson rengetegen voltak.
Ezt most lelövöm, és hazaviszem. Otthon előveszem, megnézem. Talán rájövök, hogy mit ábrázol, de az is lehet, hogy nem.
Persze, nem is az a fontos. Hanem, hogy ott voltál valahol, ahol többet talán már nem leszel.
A fotós férfit ábrázoló fotó egyébként a Szobrok a tenger mellett című tengerparti szoborkiállításon Sydney Bondi Beach és Bronte Beach közötti partszakaszán készült.
Ha azt mondjuk Saint Tropez, az emberek azt válaszolják: Brigitte Bardot” … ezért is kell a színésznőt megtisztelni egy szoborral.
Brigitte Bardot 83. születésnapja alkalmából szobrot emel a francia színészlegendának Saint Tropez városa.
A 2,5 méter magas és 700 kilogramm súlyú bronzszobrot a város „bejáratánál” állítják fel – mondta el kedden Claude Maniscalco, a helyi turisztikai hivatal vezetője. Az alkotást Milo Manara olasz képregény-rajzoló egyik akvarellje inspirálta, a szobor Bardot-t fiatal színésznőként ábrázolja.
Brigitte Bardot, aki csütörtökön tölti be 83. évét, 1958-ban telepedett le Saint Tropez-ban és jelentősen hozzájárult a Cote d’Azur nyaralóhelyének mítoszához. „Nagyon erős a kötelék. Ha azt mondjuk Saint Tropez, az emberek azt válaszolják: Brigitte Bardot” – mondta Maniscalco. Ezért is kell a színésznőt megtisztelni egy szoborral – tette hozzá.
Bardot levélben köszönte meg a gesztust városnak, a szobor csütörtöki felavatásán ugyanis nem lesz jelen.
Brigitte Bardot, aki már több mint negyven éve felhagyott a színészettel, radikális állatvédőként is ismertté vált. Lakóhelyéhez ellentmondásos érzelmek fűzik: mint korábban kifejtette, az egykori halászfalut a nyaranta odaérkező milliárdosok és sztárok tönkreteszik. Bardot visszavonultan él a Saint Tropez szélén lévő ingatlanán, La Madrague nevű villájában.
Csaknem tíz méter magas szobor állít emléket a gépkarabélyok királyának is tekinthető AK-47-es megalkotója, Mihail Kalasnyikov emlékének Moszkvában. A Kalasnyikov a világon legtöbbet gyártott gépkarabély.
Szobrot állítottak a fegyverkészítők oroszországi napja alkalmából Mihail Kalasnyikovnak, a róla elnevezett gépkarabély konstruktőrének kedden Moszkva belvárosában. A szoborkompozíción Kalasnyikov négy méter magas alapzatra felállított ötméteres alakja egy AK-47-est tart a kezében, a háttérben a földgolyó és a sárkányt legyőző Szent György ábrázolásával, amelyek a fegyver elterjedtségét, illetve a jó és a rossz harcát jelképezik.
A szobor Szalavat Scserbakov munkája.
„Sokan azt akarták, hogy Kalasnyikov fegyvertelen legyen, de mi úgy csináltuk meg, hogy az alkotó úgy tekint a géppisztolyára, mint egy műalkotásra, mint például egy Stradivari-hegedűre”
– nyilatkozott korábban a művész.
A moszkvai Szadavoje kolco körúton, a hajdan a fegyverkovácsok lakta utcaköz, az Oruzsejnij pereulok közelében felállított alkotás Oroszország Hadtörténeti Társasága, a moszkvai önkormányzat és a fejlett technológiájú termékek – köztük fegyverek – exportjára szakosodott Rosztyeh állami vállalat kezdeményezésére jött létre.
Kalasnyikov 2013-ban 94 évesen hunyt el. A nevét viselő vállalat a lőfegyverek mellett ma már fejlett elektronikájú hadfelszelést és vodkát is gyárt, sőt szabadidő- és sportruházat kategóriában megjelent a divatvilágban is.
Az elterjedtsége miatt a „kézifegyverek Coca-Colájakánt” is emlegetett, a Szovjetunióban 1949-ben rendszeresített Kalasnyikov-gépkarbélyokból több tucatnyi országban becslések szerint 200 millió darabot gyárthattak. Több mozgalom és szervezet emblémája mellett a fegyver a mai napig alkotóeleme Mozambik címerének.
Várom Budapesten a megbeszélt helyen a kaposvári zenei fesztivál autóját, amikor mellém kerül egy nagyon szép, fiatal lány, egy hatalmas csellótokkal felszerelve. Beszélgetni kezdtünk, kiderült, hogy Julia Hagen 21 éves, Salzburgban született, ott kezdte a zenei tanulmányait, majd Bécs és most Berlin következett.
Számos versenyt nyert már, a berlini zenei egyetemen tanul,
többek között Szabó Ildikóval együtt. Utóbbiról talán annyit, hogy generációja egyik legkiemelkedőbb csellistája, akinek az édesapja a Budapesti Fesztiválzenekar szólamvezető gordonkása. Vissza Juliához: Várdai István, a Kaposfest egyik művészeti vezetője hívta meg, érdekesség, hogy személyesen csak ma este ismerik meg egymást.
Arról kérdeztem, jól gondolom-e, hogy akit felvettek valamelyik komoly zeneművészeti egyetemre, mindenképpen szólista karriert képzel el – legalábbis az elején. „Közhely” – felelte kedvesen,
„sokan felmérik, hogy nem képesek erre és inkább kamara- vagy szimfonikus zenekarban szeretnének játszani a diploma megszerzése után.”
A várakozás alatt szóba kerültek még a zenészek egészségügyi problémái is, kevesen tudják, milyen sok kárt tesz a gerincben, a nyakban vagy a vállban a sok muzsikálás. Sem erről, sem pedig a karrierépítés titkairól nem beszélnek a diákoknak a nagyhírű külföldi egyetemeken, miközben sokan panaszkodnak, hogy egyedül képtelenek megoldani a szervezési ügyeket.
Juliának egyébként szerencséje van, egy hónapja egy német impresszárió képviseli és reméli, hogy nem lesz probléma az együttműködéssel. Itt tartottunk, amikor
befutott a harmadik utas, a világhírű brácsás, Diemut Poppen.
Ő számos egyetemen tanít és több zenei fesztivál művészeti vezetője. Jó volt ilyen társaságban utazni.
Kaposfest, -1. nap, szombat
Szobornap
Véletlen az egész. Úgy alakult, hogy a gyönyörű Berzsenyi-park mellett lakom és szembejött velem néhány szobor. Hazafelé másik útvonalon sétáltam, itt is láttam néhány alkotást. Ami alább következik, egy végtelenül szubjektív beszámoló a helyi szobrok egy részéről.
Szóval, vissza a rendesen gondozott parkba, ahol elsőnek az 1956 emlékét őrző művet sikerül meglátnom. Egy hölgy (angyal?) kitárt karokkal néz az ég felé, fölötte láng. Most olvasom a neten, hogy a Szabadság Angyalát szobrotta meg Gera Katalin.
A fennkölt műhöz természetesen fennkölt szöveg is tartozik, ez nehezen elkerülhető része az emlékműveknek. De mit üzen nekünk ez a hölgy? Hogy az angyalok hozzák a szabadságot? Ugyan már. Eszembe jut egy másik 56-os emlékmű, a budapesti Ötvenhatosok terén. Annak van igazi üzenete, szabadságról, szolidaritásról, hősiességről. Talán nem véletlen, hogy időnként akkor (2006) még valódi pályázaton választották ki a győztest.
Lehet, hogy Kaposváron is így tettek, a végeredmény nagyon nem ugyanaz.
A park közepén a város egykori polgármestere, Németh István figyeli a történéseket, bal keze a háta mögött, a jobb kéz mutatóujja előre néz.
Később előbukkant egy rejtélyes mű. Egy oszlopot átfogva néz fel (vagy kúszik?) egy úr felfelé, egy hölgy felé, mellette egy kövön Magyarország címerének a fele sejlik fel. Bevallom, utána kellett néznem, hogy felfogjam, miről is van szó.
Trianon-emlékmű, az udvari szobrász, Párkányi Raab Péter követte el.
Erről ennyit.
A belvárosban két jeles művet sikerült találnom. Az egyik, a ma oly divatos zsánerszobrászat emblematikus alkotása, címe: Ady és Rippl-Rónai találkozása. A két művész állva beszélget, kutya befigyel. Ady bal karján a kabátja, kezében a kalapja, Rippl-Rónai kalapban sétapálcával a kezében ünnepli a jeles alkalmat.
A Kaposfestnek otthont adó Szivárvány Kultúrpalota előtt is felfedeztem egy jeles és sokat mondó művet. Kalapos hölgy ül a padon, mellette az üzenet értékű sorok:
„Ha magányos vagy, csak ülj le mellém, suttogd el minden titkodat. Én ígérem, hogy hallgatok s nem árulom el azokat.”
Hazafelé még elsétálok egy Csokonai-mellszobor előtt és hamarosan felbukkan Borbás Tibor Széchenyi-szobra. A gróf széttárt lábakkal ül egy széken, a bal keze egyik ujját a homlokához szorítja. Gondolkodik. Nyilván. Hiszen az okos emberek mind így szülik meg a nagy ideáikat. Az a fontos, hogy az ember erősen szorítsa az ujját vagy az öklét a homlokához és azonnal ömleni kezdenek a jobbnál-jobb gondolatok. Szerintem Széchenyit pont nem így kellene ábrázolni, de
ebben az esetben legalább látszik, hogy a művésznek értelmezhető elképzelése volt, hogy mit is akar csinálni.
Végül egy izgalmas épület, az Együd Árpád Kulturális Központ bejárata mellett feltűnik Király Béla emléktáblája. Kíváncsian olvasom a szöveget, hogy vajon rá merték-e tenni, melyik párt jelöltjeként lett parlamenti képviselő 1990-ben. Természetesen erről az apró részletről elfelejtették tájékoztatni a közönséget. Na, elég a mai kekeckedésből.
A legizgalmasabb szobor azonban a sétáló utca egyik házának bemélyedésében -nem messze a szamaras kordén üldögélő Rippl-Rónaitól- látható hölgy, aki kacéran a bal kezét a jobb mellére helyezve a következő erotikus üzenetet küldi a járókelőknek:
„Pillants rá a keblemre és ábrándozhatsz kedvedre”
Két megjegyzés a végére: akit érdekelnek a szobrok, megtalálja őket a neten. Ha a szövegből elsősorban az jön át, hogy a fővárosi ember lefikázza a vidéki szobrokat, akkor valamit rosszul csináltam.
Egyszerűen csak sétálgattam és izgalmasan összeállt egy kép Kaposvárról.
Akárhogy is, a köztéri művek nagyon sokat mondanak az adott település társadalmi és politikai állapotáról. Mindenhol.
A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.
A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.
A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.