Kezdőlap Címkék Magyar Nemzeti Galéria

Címke: Magyar Nemzeti Galéria

Frida Kahlo megkínzó és csodálatos szenvedéstörténete

Önarckép majmocskával
Fotó: MNG/Erik Meza/Javier Otaola

Izgató nő Frida Kahlo. Vonzó és taszító, lágy és kemény, kibírhatatlan és kenyérre kenhető, valóságos nőstény, de közben azért fiús is, a szenvedés, a fájdalom bajnoka, no, meg a kiábrándultságé, miközben az életszeretetet harsogja. Kiismerhetetlen, tán ezért is fölöttébb érdekes napjainkig. Hétköznap délután sorban kellett állnom azért, hogy bejussak a Magyar Nemzeti Galériába, a Lantos Adriána által impozánsan rendezett tárlatra, ahová a mexikóvárosi Museo Dolores Olmedóból érkeztek remekművek.

Bámulom a Reményt vesztve című képet, és vele együtt bámulok egy gyönyörű lányt, aki képtelen levenni a szemét a festményről. Amennyire csak lehet, közel megy hozzá, minden részletét külön-külön vizsgálgatja, így aztán hol ezt a szegletét takarja, hol amazt. Dühös is lehetnék rá, hogy zavarja a műélvezetet. De számomra ő összeolvad vele. Egyre csak figyeli ezt a rémes, ugyanakkor mégis szép képet.

A nagy beteg Frida háton fekszik rajta, és sugárban hány fölfelé. Felismerhető, hogy mi mindent evett, malac, hal, baromfi egyaránt reprezentáltatja magát, még egy koponya is előrevetíti a rút jövőképet.

Szürreális vízió ez, még ha Kahlo tagadta is a szürrealizmus rá gyakorolt hatását.

A világ felbomlottságáról, borzalmairól regél rémlátomásszerű vízióval.

Közben meg ott van előtte ez a látvánnyal betelni nem tudó, bámulatosan karcsú, igézően formás lábú lány, csábító testével, szelíd tekintetével. Maga a megtestesült harmónia, aki nézi és nézi ezt a bomlásterméket, ami mint kompozíció nagyon is egyben van. A kicsattanó élet mohón szívja magába a halál leheletét. Meg akarja érteni. Érdekli Kahlo létállapota, ami valószínűleg meglehetősen messze van az övétől. De kíváncsi. Mindennel fel akar töltekezni az élethez.

Reményt vesztve
Fotó: MNG/Erik Meza/Javier Otaola – Archivo Museo Dolores Olmedo

 

Nekem ez a kép már örökké összefonódik ezzel a lánnyal. Számomra ők közösen egy műalkotás. Ahogy Kahlo festményei is elválaszthatatlanok a legendává lett életétől, melyben forradalmi hevület, lesújtó kiábrándultság, házasság és meglehetősen szabadon kezelt szexuális élet, lelkesedés és végletes lehangoltság, egyaránt összefértek, vagy éppen hogy nem fértek össze.

A fene tudja, mi jobb, szinte egyedül lenni egy múzeumban, és tökéletesen elmélyülni, néma csendben a képekben, vagy nagy nyüzsgés közepette, nehezen odaférkőzni hozzájuk, állandóan helyezkedve, hogy megfelelően láthassunk. Ez is lehet jó, az is, de én imádom látni, hogy ennyi embert érdekel a művészet, szeretem, hogy fontoskodva

nem tiltják meg a fényképezést,

és sokan kattogtatják a gépeiket, még akár a kísérő szövegeket is rögzítve. Akkor sem rivallnak rá senkire, ha telefonálni mer, ez itt most nem a művészet lábujjhegyen, pisszenés nélkül megközelítendő temploma, itt zsivaj van, dumálás, helyezkedés, hogy odaférjünk a képekhez, ami persze idegesítő is lehet. De vérbő élet költözött a múzeumba, ahol nem porosan avíttas tárgyakat mustrálgatunk némi unalommal, hanem olyanokat, amik segíthetik a mi tovább létezésünket.

Tébolyult sors Fridáé, aki még egyetem előtt, buszbalesetet szenved, majdnem meghal, összetörik temérdek porcikája, ágyhoz kötötten kezd festeni. Láthatunk is fényképet róla, Nickolas Muray jóvoltából, a feje kipányvázva, és jobb karját kinyújtva, a fölé némileg ferdén elhelyezett vászonra, háton fekve fest. Elég borzadályos! De közben szép is, benne van az alkotás küzdelme, hogy „aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni”, és közben az is érzékelhető, hogy a legképtelenebb helyzetben is található gyógyító cselekvés.

Lantos Adriána rendezésének az a leleménye, hogy

fényképekkel, mexikói szobrokkal, tárgyakkal, érdekes feliratokkal, nagyra kinagyított idézetekkel kitölti a jókora teret

úgy, hogy 26 festmény, 9 grafika áll a rendelkezésére, vagyis jóval kevesebb, mint például ugyanitt, a Chagallt bemutató tárlat esetében.

Az életmű is sokkal kisebb, mindössze 250 alkotás, jó része magángyűjteményben rejtőzik, jelentős hányada pedig, Frida férjének, Diego Rivera festőnek a végrendelete szerint, el sem hagyhatja az úgynevezett Casa Azul gyűjteményt. A jóval idősebb festő, akit életében Mexikó legnagyobbjának tartottak, sok tekintetben Frida mestere. Se veled, se nélküled viszony volt köztük, elváltak, majd újra házasodták, átkozták és imádták egymást.

Diego és én
Fotó: MNG/Magángyűjtemény – Banco de Mexico, Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust

A tárlat végén van egy elképesztő alkotás erről. Csigaházakkal, színes kövekkel övezetten. már-már giccsbe hajló környezetben, csaknem úgy, mint egy jókora mézeskalács szívben, ott van Diego és Frida arca. Illetve egyikük és másikuk arcának is csak a fele, ezek a felek viszont összenőve, örökre elválaszthatatlanul. A csaknem csiricsáré kerethez képest, a félarcok elég komorak, mint akik nem találják a helyüket ebben a világban. És annak ellenére, hogy összenőttek, tán igazán egymást sem találják. A keret harsánysága csendes mélabúval elegyedik.

Az ellentétek, ahogy Frida egyéniségében, állandóan ott munkálnak a képeiben is.

Csendéletei például közel sem idillikusak.

Pedig vidáman élénkek a színeik, de az elrendezésük pulzálóan vibráló, esetleg némelyik gyümölcs rothadásnak indult már, érzékeltetve, hogy mindannyian erre a sorsra jutunk. Ahogy Kahlo egyik fő művén, A törött oszlop címűn, is ott egy görög, repedezett oszlop, ami jelzi a balesetben roncsolódott gerincét, előre vetíti az enyészetet.

A törött oszlop
Fotó: MNG/Erik Meza/Javier Otaola
– Banco de Mexico, Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust

A kezdeti portréi szelídebbek, akár temérdek szeretet sugárzik róluk, sőt kiegyensúlyozottság, nincs absztrakció vagy kevés, az alany személyisége dominál. Aztán később ott van Az őrület álarca című munka, ez már nem portré, hanem inkább életérzés, pedig ezen is arc van, de torz vonásokkal, rémisztően kidülledő szemekkel, hátborzongató tekintettel. Ez már fiktív figura. Vagy egy kicsit Frida. Netán az egész emberiség.

Saját félelmeit, rémálmait, melyek nagyon is összemosódnak a valósággal, közszemlére teszi. Zárkózottsága zavarba ejtő őszinteséggel párosul. Amit más elhallgat, elénk tárja. Azt a szenvedésdömpinget, amivel más némán elvonul, ő vászonra teszi. A szenvedés festője, de a túlélésé is, megmutatja, hogy még ezt is, azt is, amazt is, amiről már igazán nem gondolnánk, túl lehet élni. Aztán túl korán, 47 évesen meghalt. Mert mindent azért ő se bírt ki. De a műveiben itt maradt velünk letaglózó és felemelő, megkínzó és csodálatos szenvedéstörténete.

A hatvanas évek, ahogy még nem láttuk

Az 1956-1968 közötti időszak magyar művészetét bemutató tárlat nyílik pénteken a Magyar Nemzeti Galériában Keretek között címmel, számos olyan alkotással, amelyek eddig múzeumi raktárakban pihent. A tárlat elsősorban azt mutatja be, hogy a korabeli (kultúr)politika által meghatározott keretek között milyen műalkotások születettek és születhettek, és hogyan próbálták az alkotók minél jobban kihasználni a rendelkezésre álló mozgásteret.

Két meghatározó történelmi esemény határolja azt az átmenetinek nevezhető korszakot, amelyet a Keretek között igyekszik megismertetni a látogatóval: az 1956-os forradalom, és az 1968-as diáklázadások. Ekkor jött létre a „három T”:

a tiltás után újjáéledt a modernizmus,

már megindulhatott valamiféle párbeszéd a modernista hagyományokkal, de még számos olyan ábrázolásmód és téma volt, amely egyértelműen a tiltott kategóriába tartozott. A Petrányi Zsolt által életre hívott kiállítás azokra az alkotásokra koncentrál, amelyek nem a „második nyilvánosság” számára készültek, hanem megjelentek és megjelenhettek kiállításokon, köztereken, otthonokban, így részei voltak a korabeli vizuális és tárgykultúrának.

Keretek között. A hatvanas évek mûvészete Magyarországon (1958-1968) 
MTI Fotó: Balogh Zoltán

A mintegy 350 kiállított tárgy között ugyanis nem csak képzőművészeti alkotásokat találunk. A festmények, grafikák, szobrok mellett textilek, bútorok, könyvek, plakátok és más, az iparművészet területéhez sorolható tárgyak is bekerültek a válogatásba, illetve a kiállítás installációja is igyekszik megidézni a korszakot. Már a kiállítótérbe is köztéri plasztikákon és egy „panelházon” keresztül vezet az út, illetve az egyes termekben sem csak műalkotásokat találunk. Az egyes szekciókhoz például a témájukban illeszkedő filmrészletek válogattak ki, de vannak olyan termek is, amelyeket a korabeli designnak szenteltek. Ezt azért is tartották fontosnak a kiállítás megalkotásakor, mert Petrányi Zsolt kurátor elmondása szerint az iparművészet területén sokkal inkább megtűrték a modernséget a döntéshozók, mint a képzőművészetben, és az ezen területen alkotók sokkal kevésbé voltak alávetve az ideológiai kényszernek.

Petrányi a tárlat megnyitója előtt tartott sajtóvezetésen elmondta, hogy alapvetően az ember, illetve az emberek életmódjának megváltozása, mint téma köré szervezték a tárlatot, ezért is volt fontos az élettér bemutatása, de az építés/építkezés motívuma is hangsúlyos a kiállításon. Ez egyszerre utal a szocialista ideológia építésére, és magára a tényleges környezetalakításra, hiszen ekkoriban rengeteg lakóház és köztéri alkotás létesült.

Petrányi Zsolt, a kiállítás kurátora beszél az újságíróknak. Forrás: FüHü

A szocialista realizmustól eltávolodva pedig a képzőművészetben, a díszítő- és iparművészetben is újra előkerülhettek a modernista elemek – természetesen a kiállítás címében hangsúlyozott keretek között. Ez sokszor kompromisszumot és találékonyságot követelt meg a művészektől, ezért a bemutatott alkotások közül többre jellemző az úgynevezett „kettős beszéd”, amely a mai látogató számára már kevéssé felismerhető.

Kifejezetten koncepció volt, hogy azokat az alkotásokat válogassák ki, amelyeket elfogadott a korabeli kultúrpolitika:

ehhez a festmények esetében például azt vizsgálták, hogy mikor kerültek be közgyűjteményekbe. Ha még a készítésük idején, és nem jóval később, az enyhülés időszakában, az azt jelenti, hogy nem lépték át a kimondva vagy kimondatlanul meghúzott határokat.

De a tárlat kitekint a kereteken kívülre is: az egyik szekcióban azokat az alkotásokat mutatja be, amelyek az aczéli három T közül a tűrt vagy tiltott kategóriába kerültek. Petrányi szerint érdekes módon ez utóbbit volt a legnehezebb feltárni, mert sokszor áttételesen valósult meg a tiltás: a művésznek jelentősen változtatni kellett a műalkotás koncepcióján, vagy csak vidéken, és rövid ideig engedélyezték a bemutatását.

MTI Fotó: Balogh Zoltán

A kiállításon a korszak fontos és meghatározó művészei mellett, mint például Korniss Dezső, Csernus Tibor, Kondor Béla és Gyémánt László kevésbé ismert alkotók műveivel is találkozhat a közönség, amely Petrányi reményei szerint egyfajta újraértelmezést is elindíthat. A tárlaton több külföldi alkotó – Pablo Picasso, Fernand Léger, Renato Guttuso, Bernard Buffet – alkotásai is helyet kaptak, mint olyanok, amelyek jelentős hatással voltak a magyar művészekre is.

A kurátor azt is hangsúlyozta, hogy a kiállításon bemutatott ellentmondásos korszak feldolgozása még nem történt meg itthon, miközben számos környező országban elindultak hasonló törekvések, ezért abban bízik, hogy Keretek között újabb tárlatokat inspirál. Petrányi ozzátette, hogy mivel egy lehetséges válogatást és értelmezési keretet látunk, valószínűleg vitákat is generál majd a kiállítás a szakmában, de ez hozzásegíthet a korszak jobb megértéséhez.

A 2018. február 18-ig nyitva tartó tárlatot filmvetítés- és előadássorozat is kíséri, amelybe ritkán látható rövid- és dokumentumfilmeket válogattak ki a szervezők.

Átható tekintet

Monomániás Korniss Péter Kossuth-díjas fotóművész, a Nemzet Művésze, ötven éve kitartó kíváncsisággal rögzíti szinte ugyanazt, és mégis fenemód változatos amit csinál. Ez a makkegészségesnek tűnő, csillogó és igencsak nyitott szemű ember a nyáron volt 80 éves. Ebből az alkalomból a Magyar Nemzeti Galériában, Baki Péter kurátor és Jerger Krisztina társkurátor rendezésében, nyílt impozáns, 150 munkát bemutató kiállítás. A képek közül Korniss az első alkotást 1967-ben, az utolsót idén készítette, tehát 50 esztendőt ölel fel a tárlat. 

Frissen pingált szoba, 1969. A Várfok galéria jóvoltából

Néhány képhez odaragadok. Olyan részletességgel bámulom őket, mintha festmények lennének. Kidolgozottságuk is annyira igényes, és olyan mélyre látnak.

Megörökítenek valami igen fontosat a múltból, miközben átívelnek a jelenbe.

Akár egyetlen képen is folyamat látszik. Például azon, amelyiken középkorú parasztházaspár ücsörög a tornácon, az asszony népviseletben, fejkendősen, a férfi fehér ingesen, kalpagosan. Mondhatni, hogy ők ketten a megtestesült múlt, miközben fölöttük jókora, náluk tán nagyobb tányérantenna látszik, ami a korszerű jelen. De csipketerítők, népi szőttesek, falusi viseletű, girlandosan bekeretezett családi fotók társaságában az otthoni szegletben, ott van egy hatalmas, csaknem életnagyságú, Michael Jackson kép. Jelmezben, sztáröltözékben, bodorított hajjal, jelképként egy nyilvánvalóan egészen más világból, mégis eszményképnek választva. Tán a feltörekvés, a siker vágyálma ő, a jólété, az elismertségé.

A kolozsvári születésű Korniss nagy ismerője Erdélynek, és még azokat az asszonyokat is gondosan figyelő tekintettel megmutatja, akik Magyarországra jönnek onnan házakhoz munkát vállalni, főzni, mosni, takarítani, időseket gondozni. Az utcán is jól felismerhetőek, népviseletük kirí a tömegből, munka közben is ezt hordják. Egyikük például partvissal, lapáttal a kezében néz szembe a kamerával, csillogó-villogó, modern kőpadlón állva. Mögötte számítógépen dolgozó nő, körülötte antik szekrény, tévé, modern dívány, patinás szőnyeg. Az idősíkok összekeverednek egyetlen lakásban, ahogy sokunk életében, a megfogható tárgyakban ugyanúgy, mint a lelkünkben, a személyiségünkben, amiben ki tudja mi van akár ükapánk génjeiből, és mi van abból, ami éppen a minap hatott ránk. És mindez ott látható egyetlen képen, bőven van min dilemmáznunk!

Betlehemesek a szántóföldön, 2011. A Várfok galéria jóvoltából

Kornissnak átható a tekintete. Barátságokat köt, kapcsolatokat tart, szinte társsá szegődik, akár évtizedek után is visszamegy azokhoz, akiket megszeretett, és megmutatja, honnan hová jutottak.

A szeretet, azt hiszem kulcsszó. Ő nem külső megfigyelő, mint egy szemfüles fotóriporter, hanem nyilvánvalóan együttlétezik azokkal, akiket megörökít,

akár náluk lakik, velük eszik, hosszú-hosszú diskurzusokat folytat. Skarbit András életét például több mint egy évtizedig, lépten-nyomon végigkísérte. És ezzel jelképezte azon meglehetősen sokak sorsát, akiknek nem jut munka falun, és városra kénytelenek ingázni. Sokak sorsa általában nehezen átélhető, de, ha egy ember közel kerül hozzánk, az jóval megrendítőbb lehet. A több részből álló sorozaton először tömeget látunk hidegen ködös hajnalon, pályaudvaron vonatra várakozni. Ebből a tömegből nagyítódik ki egy markáns, barázdált arc, melynek tulajdonosa kinéz a vonatablakon. Különböző években látjuk őt, például rémesen összezsúfolódva a vasúti kocsiban a többiekkel, vagy éppen halálosan kimerülten, fejét hátrahajtva, aludni. És aztán megfigyelhetjük mindenféle helyzetben. Városban gödröt ásni, sőt, bodega mellett, járdán, aszfalton, néhány fahasábból álló tűzön, térdre ereszkedve szalonnát sütni.

Szénaforgató lány pihenőben , 1974. A Várfok Galéria jóvoltából

Ami az otthoni kertjében természetes lenne, itt kissé anakronisztikus, a falusi és a városi szokások ütköznek. Látjuk egyébként falujában is, gyönyörű ahogy leguggolva, kicsattanó örömmel várja az úttesten a felé rohanó unokáját, vagy megoldott nadrágban, veteményesében foglalatoskodva, felszabadultan belenevet a kamerába. Néha nincs is rajta a fotókon, mégis az ő életformájával szembesülünk. Döbbenetesek a munkásszállón lévő, lelakatolt, hűtés nélküli, fém ételszekrények 1982-ből, ahogy a tartalmuk is az, ugyanis a belsejükre is ráközelít a kamera. Jobbára kenyér, hagyma, szalonna, esetleg kolbász, pálinka, egymásra hányva. Finoman fogalmazva sem változatos és egészséges. András családját is megismerjük, disznótoron éppúgy, mint karácsonykor. Azóta ő és azután a felesége is, meghaltak. Az utolsó kép a szomorúan elhagyott, lakatlan, lepukkanóban lévő, családi ház.

Lehetetlen mindenről beszámolni. Szép a Debrecenben tartott betlehemes fesztiválról készített sorozat, izgalmasak a táncházban, bálon készültek. Mindegyiket mély-mély humánum hatja át. Korniss ezen a tárlaton hathatós ízelítőt ad nagy művészetéből.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!