Kezdőlap Címkék Dízel

Címke: dízel

Kitiltják a dízel és benzines autókat Stockholm belvárosából 2025-től

0

Csakis elektromos járművek és egyes hibrid teherautók hajthatnak be Stockholm centrumába 2025 január elseje után – közölte a közszolgálati televízió. Hozzáfűzték, hogy 2025 első félévében döntenek a további szigorításról.

Ilyen szigorú döntést ilyen rövid határidővel még egyetlen európai főváros sem hozott- hangsúlyozza a Bloomberg. Athén, Párizs és Madrid a dízel autók kitiltását tervezi. Londonban azzal büntetik a dízel és benzin autósokat, hogy fizetniük  kell azért, ha be akarnak hajtani bizonyos védett zónákba.

“Mi jobb élet és munka körülményeket akarunk teremteni azoknak, akik a belvárosban élnek“

– nyilatkozta Stockholm közlekedési tanácsosa a közszolgálati televíziónak.

Ismertette a Karolinska Intézet felmérését, mely szerint: azoknak a gyerekeknek a tüdő kapacitása gyengébb, akik a svéd főváros forgalmas utcáin nőnek fel. Már hat hónapos korban érzékelhető a különbség a stockholmi gyerekek hátrányára.

“Ez elfogadhatatlan! Ezért tiltjuk ki a dízel és benzin autókat a belvárosból”

– hangsúlyozta Stockholm közlekedési tanácsosa.

A zöld párti politikus sietett hozzátenni:

“Megvan ehhez a politikai többségünk.”

Korábban Stockholm óvárosára is ki akarták terjeszteni a tilalmat, de a politikai viták miatt ezt elvetették. Stockholm városi tanácsában ugyanis sokan felvetették: vajon minden helyben lakó polgárnak lesz-e elég pénze arra, hogy lecserélje dízel vagy benzines autóját elektromosra?

Átállnak-e ennek hatására az elektromos autózásra a svédek? – kérdi a Bloomberg. Ez nagy kérdés még ebben a gazdag országban is, ahol sokan megélhetési gondokkal küszködnek az infláció miatt. Az elektromos autók pedig drágák.

Az év elején a Mobility Sweden szervezet még azt jósolta, hogy az új autók 40%-a elektromos lesz az idén, de menetközben ezt 35%-ra módosította. Mindenütt másutt is azzal küszködnek Európában, hogy a nehéz gazdasági helyzet miatt a klímaváltozás elleni küzdelem ambiciózus céljai veszélybe kerültek.

Rishi Sunak brit miniszterelnök, akinek kormányzó konzervatív pártja jelenleg népszerűtlenebb mint az ellenzéki Munkáspárt, nemrég bejelentette, hogy a zöld átmenet programját enyhítik, és csak 2035- re tervezik a dízel és benzines autók kitiltását. Ez ötéves csúszást jelez a korábbi ambiciózus tervhez képest.

Norvégia az élen

Ez a skandináv állam az egyetlen, amely profitál az energia válságból Európában, és emiatt nem is küzd olyan gazdasági problémákkal mint az európai államok többsége. A norvég állam minden eszközzel támogatja az áttérést az elektromos autózásra. Oslóban a főváros környezetvédelmi ügynöksége kitiltja a dízel és benzines teherautókat a belvárosból 2025-re, és 2027-től már ilyen autók sem hajthatnak be a belvárosba. Az elektromos autózás egyik előnye az, hogy jóval csendesebb mint a dízel vagy benzin járművek, ezért a boltok és szupermarketek éjszaka is feltölthetők lesznek.

Oslóban egyébként már most is működik az a rendelet, amely átmenetileg kitilthatja a dízel járműveket a városból, ha a levegő szennyezettsége túllépi a veszélyes mértéket.

Újabb öreg dízelek zúdulhatnak a magyar piacra

Több millió régebbi dízelautó kedvezményes újra cseréjében állapodott meg a német kormány az autógyártókkal. Ezután várható, hogy hatalmas mennyiségben más európai országokba, így hozzánk kerülnek ezek a szennyező négykerekűek.

Egyre-másra hozzák meg a nagyvárosok azon határozatukat, amelyben kitiltják a jelenlegi Euro-6-osnál régebbi környezetvédelmi besorolású dízeleket a belső területekről. És már nem csak Németországban: pár napja Észak-Olaszország egyes területein vezették be a behajtási szigorítást, előtte Brüsszel határozott hasonlóan. A németeknél Frankfurtban lép hatályba jövőre az Euro-5-ösök, majd a korábbi besorolásúak kitiltása.

Ezeket a döntéseket idén februárban tette lehetővé a német közigazgatási bíróság, ezután fújták meg a riadót a kormányban és az autógyártóknál.

Németországban mintegy 2,7 millió Euro-6-os, közel 6 millió 5-ös és több, mint 3 millió 4-es kategóriájú dízel fut az utakon, és még 3 millió ezeknél is régebbi.

A kormány és az autógyártók abban állapodtak meg – írta a Reuters -, hogy jelentős kedvezményt adnak azoknak, akik új autóra cserélik le régi dízelüket, illetve beszereltetik a kisebb károsanyag-kibocsátást lehetővé tevő berendezést – azoknál, amelyeknél ennek műszaki akadálya nincs, és persze amelyeknél ennek van értelme, az átalakítás ugyanis több ezer euróra rúghat.

A Mercedes akár 5 ezer euró kedvezményt is megígért csere esetében.

Nem kis súlyú ez az egyezség, ugyanis az Euro-5-ös normát 2009-ben vezették be, vagyis rövid időn belül milliószámra fognak kikerülni a német forgalomból tíz év körüli dízelkocsik.

Ezek pedig piacot fognak keresni maguknak, és odaáramlanak, ahol nincsenek ilyen szigorú környezetvédelmi szabályok.

Például Magyarországon, ahová évente évente százezres számban kerülnek be használt, egyre öregebb kocsik.

Az átlagéletkor az elmúlt években egyre növekedett, már ismét 15 év körül van, annak ellenére, hogy az újautó-eladások száma is jelentősen gyarapszik.

Ezek közt pedig rengeteg a 10-15 éves bűzokádó „kohószökevény” dízel. A mostani német döntés azt vetíti előre, hogy

a kényszerű eladások a mélybe fogják taszítani ezen kocsik árát, amivel igen versenyképesekké válnak a hazai használtkocsi-piacon a korlátozás nélküli üzemeltethetőség miatt.

Búcsú a dízeltől – a Toyota nem ad el belőle többet Európában

0

Az év végén teljesen leállítjuk a Toyota dízelautók eladását a kontinensen – közölte a japán cég európai főnöke a genfi autószalonban. Európa nagyvárosaiban egyre másra hoznak olyan döntéseket, hogy kitiltják a dízelautókat a levegő szennyezése miatt. Németországban nemrég született olyan bírósági döntés, mely lehetővé teszi minden városnak: maga döntsön arról, hogy beenged-e dízelautókat vagy sem.

Korábban a Volkswagen és más autógyárak megpróbáltak csaló szoftverek segítségével kedvező képet nyújtani a dízelmotorok légszennyező hatásáról, de a lebukás után immár egyértelmű, hogy környezetvédelmi szempontból a dízelmotor rossz megoldás.

A Toyota az első között vetette rá magát az új trendre, a hibrid autókra. Miközben a dízelautók eladása 30%-ról 15-re csökkent Európában 2012 és 2017 között, a hibrid autók eladása ugrásszerűen megnőtt. 45% volt a növekedés tavaly az előző évhez képest. A Toyota tovább akarja folytatni ezt a trendet, de az elektromos autók gyártása is érdekli. Lehet ugyanis, hogy ezeké a jövő. Az autós világban mindenki felfigyelt arra, hogy a kínai Geely 9 milliárd dollárért Mercedes részvényt vásárolt. A kínai cég vezére közölte: a dízelnek annyi! A jövő az elektromos autóé! Ebben a tekintetben pedig a Mercedes piacvezető Európában. Ezért a leleményes kínaiak a jövőbe fektettek be, amikor Mercedes részvényeket vásároltak 9 milliárd dollárért.

Kína is a tiltás mellett döntene

0

A világ legnagyobb gépjárműpiacának számító Kína azt tervezi, hogy betiltja a dízelhajtású és benzines személygépkocsi- és teherautógyártást és –forgalmazást. Az ipari miniszterhelyettes bejelentette, hogy a kérdést komolyan vizsgálják, bár egyelőre nincs céldátum.

Kína tavaly 28 millió személygépkocsit gyártott, ami közel a harmada volt a világ teljes termelésének.

A lépés „divatos”, mind a autógyárak, mind pedig az egyes országok sorra jelentik be a leállást, illetve az átállást. A többi között az Egyesült Királyság és Franciaország is pontos dátumot vállalt a benzines és dízelautók tiltására: 2040-re szeretnék kitiltani azokat az országból.

A gyártók közül egyebek között a kínai tulajdonban lévő Volvo közölte júliusban, hogy 2019-től minden új személygépkocsi modellje már elektromos motorral lesz felszerelve. 2025-re egymillió ilyen autót terveznek értékesíteni. Más globális autógyártók, mint a Renault-Nissan, a Ford és a General Motors elektromos autók fejlesztésén dolgoznak Kínában,

amelynek tervei között szerepel, hogy 2025-re az összes autóértékesítés negyedét az elektromos és hibrid meghajtású autók legyenek.

Az átállás gyökereiben fogja megváltoztatni a kínai kőolaj iránti kínai keresletet – írja cikképen az AP. A hírügynökség emlékeztet rá, hogy az ázsiai ország az Egyesült Államok után a világ második legnagyobb kőolajfogyasztója.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!