Újabb öreg dízelek zúdulhatnak a magyar piacra

0
98
Félő, hogy enneél öregebb autók jelennek majd meg a hazai utakon Fotó: Wikimedia

Több millió régebbi dízelautó kedvezményes újra cseréjében állapodott meg a német kormány az autógyártókkal. Ezután várható, hogy hatalmas mennyiségben más európai országokba, így hozzánk kerülnek ezek a szennyező négykerekűek.

Egyre-másra hozzák meg a nagyvárosok azon határozatukat, amelyben kitiltják a jelenlegi Euro-6-osnál régebbi környezetvédelmi besorolású dízeleket a belső területekről. És már nem csak Németországban: pár napja Észak-Olaszország egyes területein vezették be a behajtási szigorítást, előtte Brüsszel határozott hasonlóan. A németeknél Frankfurtban lép hatályba jövőre az Euro-5-ösök, majd a korábbi besorolásúak kitiltása.

Ezeket a döntéseket idén februárban tette lehetővé a német közigazgatási bíróság, ezután fújták meg a riadót a kormányban és az autógyártóknál.

Németországban mintegy 2,7 millió Euro-6-os, közel 6 millió 5-ös és több, mint 3 millió 4-es kategóriájú dízel fut az utakon, és még 3 millió ezeknél is régebbi.

A kormány és az autógyártók abban állapodtak meg – írta a Reuters -, hogy jelentős kedvezményt adnak azoknak, akik új autóra cserélik le régi dízelüket, illetve beszereltetik a kisebb károsanyag-kibocsátást lehetővé tevő berendezést – azoknál, amelyeknél ennek műszaki akadálya nincs, és persze amelyeknél ennek van értelme, az átalakítás ugyanis több ezer euróra rúghat.

A Mercedes akár 5 ezer euró kedvezményt is megígért csere esetében.

Nem kis súlyú ez az egyezség, ugyanis az Euro-5-ös normát 2009-ben vezették be, vagyis rövid időn belül milliószámra fognak kikerülni a német forgalomból tíz év körüli dízelkocsik.

Ezek pedig piacot fognak keresni maguknak, és odaáramlanak, ahol nincsenek ilyen szigorú környezetvédelmi szabályok.

Például Magyarországon, ahová évente évente százezres számban kerülnek be használt, egyre öregebb kocsik.

Az átlagéletkor az elmúlt években egyre növekedett, már ismét 15 év körül van, annak ellenére, hogy az újautó-eladások száma is jelentősen gyarapszik.

Ezek közt pedig rengeteg a 10-15 éves bűzokádó „kohószökevény” dízel. A mostani német döntés azt vetíti előre, hogy

a kényszerű eladások a mélybe fogják taszítani ezen kocsik árát, amivel igen versenyképesekké válnak a hazai használtkocsi-piacon a korlátozás nélküli üzemeltethetőség miatt.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..