Csak a Viking Sigyn kapitányát gyanúsítják a Hableány tragédiája miatt. Az ukrán hajós azt mondta: nem vette észre a turistahajót. A másik Viking ügyét még vizsgálják.
A rendőrség befejezte a Hableány balesete után indult nyomozást és október 10-én átadták az iratokat a VI-VII. kerületi ügyészségnek vádemelési javaslattal – jelentette be Pál Adrián ezredes, a budapesti rendőrfőkapitány bűnügyi helyettese. A Viking Sigyn ukrán származású kapitányát a nyomozás elején őrizetbe vették, meggyanúsították és kezdeményezték a letartóztatását. Egy időre szabad lábra került, de június 29-e óta ismét letartóztatásban van.
Az ukrán a kapitányt egy rendbeli halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétséggel és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása bűntettel gyanúsítják.
Előbbi 2-8 évig, utóbbi 1-5 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető
– mondta Pál ezredes.
A Hableány május 29-én este 33 emberrel – 31 dél-koreai utassal és két fős magyar személyzettel – a fedélzetén ütközött a Viking Sigynnel, majd elsüllyedt a Margit hídnál. Hét dél-koreai turistát azonnal kimentettek, a 21 halálos áldozatból 20-at később megtaláltak, egy dél-koreai nőt azóta is keresnek.
A nyomozás 135 napig tartott, ez idő alatt 109 tanút hallgattak meg, 1,5 köbméternyi bizonyítékot foglaltak le, s ebben nincs benne a Hableány. A szemlén 22 gigabyte felvételt készítettek. Összesen 9 nyelven folyt a nyomozás – sorolta a rendőr ezredes.
A nyomozás végén a legénységet nem gyanúsították meg, csak a kapitányt. Pál Adrián kérdésre elmondta, hogy az ukrán kapitány szervezetében nem mutattak ki alkoholt, és ő egyes hírekkel ellentétben a vezetőfülkében tartózkodott a baleset idején. Az állítólagos adattörlésről az első szakértő véleménye téves volt,
a második szakértő megállapította, hogy nem történt adattörlés a kapitány telefonjáról.
Az ezredes megvédte a helyszínelés módját, többször hangsúlyozva, hogy a nyomozás nem az ügyvédek igényeinek megfelelő módon történt. A Viking kiemelésére nem volt módjuk.
Pál ezredes elmondta, hogy a kapitány több tanúvallomást tett a nyomozás során. Azt állította, hogy
„egyszerűen nem vette észre a Hableányt”.
A nyáron elkészült szakértői jelentés szerint a Hableány kapitánya egyáltalán nem számított vészhelyzetre, amit a Viking manővere okozott.
A Viking Sigynen minden radar működött, amelyek jeleznek, ha ütközés közeli helyzet áll fenn. Egyedül a radar hangjelzése volt kikapcsolva, de ez a sűrű dunai hajóforgalom miatt állandóan sípolt volna.
Elhangzott az is, hogy a Sigyn után úszó másik Viking, az Idun személyzetének felelősségét még vizsgálják egy másik eljárásban. Velük szemben a segítségnyújtás elmulasztásának gyanúja vetődött fel.