3048 – a BKV Zrt. banánhéja

0
3174

Az a bizonyos metró kocsi ott van, ahol nem is lehetne. Valaki észrevette egy orosz honlapon, hogy a Budapestről felújításra hazaszállított 3048-as roncs otthon árválkodik, holott a magyar illetékesek szerint épségben, felújítva, itthon teszi a dolgát.

Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció fővárosi közgyűlési képviselője az internetre kikerült fotók alapján azt vetette a BKV Zrt. vezetőinek szemére, hogy a 3-as vonal szerelvényei nem felújítottak, hanem újak, tehát az első perctől kezdve nem mondanak igazat.

Az egész 69 milliárdos tendert a „nagy metróátverésnek” nevezte, ami miatt csalás címén feljelentésre készül a DK.

Bolla Tibor, a társaság vezérigazgatója pusztán vádaskodásnak mondja a képviselő asszony állítását, és az MTI-hez eljuttatott közleményben ismételten kijelentette, hogy az orosz fél a szerződés szerint mind a 37 szerelvényt leszállította. Pont.

Valaki nem mond igazat.

És aligha azok, akik azt állítják, hogy azok a kocsik, amelyeket márciusban leszállítottak, nem is azok, amelyeket roncs állapotban visszaszállítottak a gyárba. Senki nem mondta, hogy eggyel kevesebb kocsit kaptunk vissza, hogy rosszul számolták meg a vagonokat… Még azt sem meri senki egyértelműen kijelenteni, hogy ha nagyon megkapirgálnák a Moszkva környéki holtvágányokat, nem kerülne elő a többi „felújítva hazaküldött” jármű is.

Egyelőre csak egy, a 3048-as pályaszámú vagonról készült olyan fotó, ami nem is készülhetett volna, ha tényleg az történik a gyárban, amit a szerződésben vállaltak.

Alighanem most a vezérigazgató csak próbálja menteni a helyzetet, igyekszik „talpon maradni”, noha rálépett az elődei által eldobott „banánhéjra”. Inkább nem is arra felelt, amivel vádolják a cégét. Cáfolhatta volna, hogy

„na de kérem, az a képen látható roncs nem is a mi roncsunk, hiszen az eredeti köszöni szépen, jól van, és éppen most fékez a Nyugatinál”.

De inkább mellébeszél. A mundért védi: a felújítás keretében minden szerelvényt átvizsgáltak, állítja, és amennyiben szükséges volt, szerkezeti elemek cseréjét is végrehajtották. A korszerűsítés során megtörtént a járművek korrózióvédelme, újrakábelezése, a részegységeket rezgésgátló, hőszigetelő, hangszigetelő bevonattal látták el.  A vontatómotorokat kicserélték, a hajtásrendszert korszerűsítették, és így tovább, és így tovább.

Persze a kétkedők is óvatosan fogalmaznak. A Metróért Egyesület vezetője sem meri egyértelműen kijelenteni, hogy csalás történt, és azok a szerelvények, amelyek „hazajöttek” nem azok, mint amelyek „elmentek”, de különösnek tartja, hogy

az új metró kocsikban nincs egyetlen olyan alkatrész sem, amely csereszabatos volna a korábban idehaza használt vonatok alkatrészeivel.

A dologban – akár honnan nézzük – számtalan furcsa momentum van. Vajon életszerű, hogy egy 69 milliárdos felújítási megállapodás szakszerű végrehajtására egyetlen műszaki ellenőrt sem küldött ki a megrendelő a gyári munka ellenőrzésére? Ez csak akkor lehetséges,ha már az első perctől tudták a BKV Zrt.-nél, hogy a Metrovagonmas felújító üzemében nincs számukra semmi látnivaló.

Hogy valójában hol is van az a bizonyos 3048-as pályaszámú metró kocsi? Egy biztos: Moszkvában ott van. Hogy hol van a „felújított” reinkarnációja? Aligha lehet kideríteni. Az új járművek új pályaszámot kaptak.

Ki tudja, talán ezzel próbáltak fátylat borítani egy kapitális csalásra is?

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .