Forgalmi változás a Nagy Selyemúton: az elmúlt évtizedekben európai autógyárak fektettek be milliókat abba, hogy létrehozzák a világ legnagyobb autóiparát Kínában, most viszont a kínaiak kezdték meg a nyomulást Európa felé.
Egy kínai oligarcha még 2010-ben megvásárolta a gyengélkedő svéd autógyárat, a Volvót. Li Su-fu 11 milliárd dollárt költött a korszerűsítésre, és most úgy döntött: segítő kezet nyújt egy kínai autógyárnak, a Geelynek.
Két hónapja dobta piacra városi terepjáróját, a Lynxet a Geely Kínában.
Az ár ott 158 800 jüan, vagyis körülbelül 25 ezer dollár. Most hozzákezdhetnek a Lynx gyártáshoz Európában is. A Volvo elnöje, Hakan Samuelson jelezte: a belgiumi Gentben levő gyártelepüket kölcsönadják a Geely-nek, hogy gyártsák ott is a Lynxet.
A kínaiak nyomulása nem véletlen: tisztában vannak vele, hogy nemcsak Amerikában bírálják őket amiatt, hogy „ellopják a munkahelyeket”. Gentben európai munkások állítják majd elő a kínaiak városi terepjáróját, vagyis Peking joggal büszkélkedhet azzal, hogy munkahelyeket teremt Európában.
A Nagy Selyemút program épp ezt ígéri a világnak: Kína úgy terjeszkedik, hogy abból haszna van a partnereinek is. Persze kérdés, hogy az európai autógyárak mennyire örülnek majd annak, hogy egy kínai vetélytárs megjelenik a saját piacokon is. Ráadásul a kínaiak autóin immár ott díszeleghet a felirat is: Made in Europe.
Annyiban pontosítanám a leírtakat, hogy nem arról van szó, hogy „kölcsön adják” a a genti gyárat egy kínai cégnek.
A Link & Co a Volvo és a szintén Li Shufu tulajdonában lévő Geely közös márkája. A szintén közösen kifejlesztett alapokra épül a Lynk & Co első autója és a Volvo XC 40 is, így ahogy Kínában is úgy Európában, a belgiumi Genkben is egy soron készülhet.