Kezdőlap Címkék Uber

Címke: Uber

Mégis taxi az Uber

0

Az Európai Bíróság a taxisokéval azonos szolgáltatásnak minősítette az Uber tevékenységét, így ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint bármely másik taxis vállalkozásra – kommentálta az Európai Bíróság mai ítéletét Szimler Gergő, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda ügyvédje. Kérdés, hogy mi lesz ezután az önvezető autókkal.

Az EB arra az álláspontra helyezkedett, hogy az Uber a formabontó megoldása és működése ellenére éppúgy személyszállítást végez, mint a hagyományos taxicégek, ezért ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá.

A szakértő szerint már május óta kevesen mertek volna fogadni a cég győzelmére. Akkor a bíróság főtanácsnoka előzetes indítványban fejtette ki, hogy az Ubert

személyszállítási szolgáltatónak kell tekinteni és nem információtechnológiai vállalkozásnak.

Bár a főtanácsnoki indítvány nem kötelező erejű, a bíróság jellemzően elfogadja azt.

A mai ítélet viszont most már végérvényesen azt jelenti, hogy az Uber a jövőben kizárólag a tagállami, helyi szabályozás által előírt jogosítványok és engedélyek birtokában végezheti tevékenységét.

A döntés az EU tagállamokban mindenhol érvényes, de a személyszállító fuvarozókra vonatkozó konkrét szabályok tagállami, akár városi szinten is különböznek. Bár az ítélet országonként más és más kötelezettséget ró a cégre, a hatás mindenütt ugyanaz – mondja Szimler Gergő. Szerinte az Uber versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen

a taxiszolgáltatókkal azonos szabályoknak,

engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie. Budapesten ez a fix fuvardíj mellett a kötelező vizsgákat, az autókra vonatkozó minőségi előírásokat és az egységes sárga szín alkalmazását is jelenti.

Magyarországot az Uber kapcsán nem érinti ez a döntés, mert az amerikai cég tavaly nyáron önként kivonult a hazánkból. Azután, hogy taxisok autós felvonulós tiltakozásai követően törvényt alkottak arról, hogy az illetékes hatóság blokkoltathatja a mobilos alkalmazást. Ezen túlmenően előírták diszpécserszolgáltatás fenntartását, ami éppen az ilyen technológiára épülő szolgáltatás előnyét semmisítené meg. Igaz, a mobilos technológiát átvevő vállalkozások a taxis szabályok alapján működnek.

Az Uber olyan új felhasználói igényeket teremtett, amit, ha egy szolgáltató nem tud követni, hátrányba kerül azokon a piacokon, ahol a szabályozás nem erősen korlátozó. Ez látható a magyar piacon is, Budapesten

mára alapfunkció lett a mobilos rendelés mellett a mobil applikáción keresztüli kártyás fizetés és a kocsikövetés is 

– mondja Boros Árpád, a KPMG közlekedési és gyártási szakértője. 

Ettől függetlenül könnyen lehet, hogy az ítélet visszaveti az önvezetés terjedését – mondja Boros Árpád. Szerinte az egészen biztos, hogy az önvezető technológia áttörése az olyan dinamikus és technológiára nyitott közlekedési vállalkozások felől várható, amilyen az Uber, hiszen ezekkel szemben pontosan az a befektetők elvárása, hogy megelőzzék a többi piaci szereplőt.

A szakértő szerint ugyanakkor az Uber európai háttérbe szorítása megnyitja az utat egy vagy több – a szabálykövetésben inkább élen járó – európai vállalkozás előtt, hogy betörjenek erre a piacra, erősítve az európai régióba profitot termelő innovatív, technológiai alapokon működő vállalatok nem túl népes táborát.

Tavaly 57 millió ügyfél adatait ellopták hackerek az Ubertől

0

Az Uber globális személyszállító vállalat csak kedden közölte, hogy tavaly 57 millió ügyfél adatait ellopták tőle hackerek.

Az adatlopás áldozatai között volt az Uber 600 ezer amerikai sofőrje is. A hackerek neveket, email-címeket, telefonszámokat loptak el, és eltulajdonították a sofőrök jogosítványainak adatait is.

A cég már tavaly felfedezte az adatlopást, de nem értesítette róla sem az érintetteket, sem az illetékes felügyeleti szervet.

A cég új elnök-vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi közleményben tudatta, hogy ő csak nemrégiben szerzett tudomást az adatlopásról. Khosrowshahi, aki augusztusban vette át a vállalat vezetését, azonnal vizsgálatot indíttatott, hogy kiderüljön, a cég miért nem értesítette sem a felügyeleti szervet, sem az adatlopások áldozatait a hackertámadásról.

Kedden este közzétett kommünikéjében leszögezte: az a két ember, aki az adatlopással foglalkozott, már nem dolgozik a vállalatnál. Khosrowshahi nem nevezte meg a volt munkatársakat, de a Bloomberg hírügynökség arról tudósított, hogy

a felelősök egyike Joe Sullivan, az Uber biztonsági vezetője lehet, aki nem dolgozik már a cégnél.

Közleményében Khosrowshahi azt is bejelentette: azonosították a hackereket, és biztosítékokat kaptak tőlük arra, hogy a lementett lopott adatokat megsemmisítik. Az elnök-vezérigazgató azonban nem közölt részleteket arról, hogy milyen biztosítékokat kapott és mit adott ezért cserébe. A Bloomberg tudni vélte, hogy a hackerek 100 ezer dollárt kaptak az Ubertől, ezt azonban a cég nem erősítette meg.

Dara Khosrowshahi igyekezett megnyugtatni a kárvallottakat, mondván, hogy a hackerek nem mentettek le társadalombiztosítási számokat, vagy hitelkártya-adatokat.

New York állam főállamügyésze, Eric Schneiderman nyomozást indított a hackertámadás és az Uber által állítólag a hackereknek kifizetett összeg ügyében. A főállamügyész ezt a TechCrunch című szaklapnak adott interjújában kedden este megerősítette.

Több mint félmillióan írták alá a petíciót

0

24 óra alatt több mint félmillió ember állt ki aláírásával is amellett, hogy maradhasson az Uber Londonban. A brit főváros közlekedési hatósága pénteken közölte, hogy már a jövő héttől megfosztja az Ubert a jogosítványától – de ettől még a szolgáltatás mindaddig elérhető marad, amíg a fellebbezés le nem zárul.

Az online petíció fegyverének a bevetése nem ritka az amerikai hátterű start-up történetében: a cég jól bevált gyakorlatként gyakran kéri az ügyfelei segítségét olyan esetekben, amikor meggyűlik a baja a hatóságokkal – mutat rá a BBC összefoglalója.

A hatóságok biztonsági okokra hivatkoztak, amikor léptek. A többi között arra, hogy az Uber-sofőrök gyakran nem jelentenek tudomásukra jutott komoly bűncselekményeket, s nem hajtanak végre megfelelő háttérellenőrzést a sofőrjeik alkalmazása előtt.

Az Uber válaszként nem tétovázott: nyomban e-mailben kereste meg kuncsaftjait, arra kérve őket, hogy írják alá

az online petíciót, amely szerint a londoni közlekedési hatóságok a fogyasztók választási jogát csorbítják ezzel a lépéssel.

Szombaton helyi idő szerint délig több mint 515 ezren írták alá a petíciót, ami a londoni Uber-használók több mint hetede. Legalábbis az elmúlt három hónapban több mint 3,5 millió aktív használója volt ennek a normál taxiknál olcsóbb tarifákkal operáló személyszállítási formának.

Budapesten két évig bírták

Az Uber hasonlóképpen az ügyfelek védelmét kérte Budapesten is, ahol 2014. novemberétől 2016. július végéig szolgáltatott. Ugyanis a taxis-lobbinak sikerült elérnie egy olyan törvény megszületését, amelynek értelmében az uberező sofőröktől elvehetik a jogosítványukat vagy a személygépkocsijuk rendszámát akkor is, ha megszerzik a szükséges engedélyeket és adót is fizetnek rendesen. Magyarországon 1200 sofőr szállította a többszázezer utast az Uber égisze alatt, sokkal olcsóbban, mint a sárga taxik.

A magyar törvény a világon egyedülálló volt a maga idejében, pedig az Uber akkor közel félezer városban működött globálisan.

 

 

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!