Kezdőlap Címkék Scala

Címke: Scala

Kinek a magánrepülőgépén utazik Milánóba Kurtág György?

0

Kedves Örökösen Magyarkodó és Magyarkodásból Folytonosan Leckéztető Igaz Kultúrharcos Magyar Honfitársaim (továbbiakban: KÖMMFOLEIKUMAH)! Az a nagy helyzet, hogy november 15-én a Teatro alla Scala (vagy ha nektek így egyszerűbb: a milánói Scala) bemutatja Kurtág György Fin de partie c. operáját, amelyet Samuel Beckett drámájára komponált.

Tudjátok, kedves KÖMMFOLEIKUMAH, hogy kicsoda Kurtág György? Annyit elárulok nektek, habár innentől kezdve már talán nem is érdekel benneteket, hogy a kortárs zene talán legnagyobb és legmeghatározóbb személyisége. Akit Ausztriától az Egyesült Államokig, Svájctól Hollandiáig, Franciaországtól Japánig, Angliától Ausztráliáig, Németországtól Kanadáig az egész világon megbecsülnek: műveinek előadása mindenütt a zene ünnepének számít, akinek tanítványa volt – mások mellett – Kocsis Zoltán és Schiff András, s aki már minden létező zenei díjat megkapott, beleértve a zenei Nobel-díjként számon tartott Ernst von Siemens Stiftung-díjat is.

És tudjátok, kedves KÖMMFOLEIKUMAH, hogy mennyi kortárs bemutató volt a Scalában az elmúlt évtizedek során? Ha az olaszokat leszámítjuk, akkor bizony gondolkodni kell, hogy akár csak egy is az eszünkbe jusson. És még egyszer mondom, lassan, hogy mindenki megértse közületek: nem a Városmajori Szabadtéri Színpadon, hanem a Scalában.

Hát most lesz kortárs bemutató! A Scalában! Csak van egy picinyke difi (gond, baj, eredetileg az angol difficulty-ből): mégpedig az, hogy Kurtág 92 éves, nehezen mozog, idős, beteg ember.

És most jön a találós kérdés: tudjátok-e, kedves KÖMMFOLEIKUMAH, vajon hány magyar milliárdos ajánlotta fel Kurtágnak, hogy saját repülőgépével kiszállítja őt Milánóba, az opera bemutatójára, akár úgy is, hogy a repülőgépen tartózkodjék még három orvos és nyolc betegápoló? Megmondom én nektek, kedves KÖMMFOLEIKUMAH! Hát egy sem. Biztosan azért nem, mert a Scala díszpáholyában nem szokás a szotyolázás, s mert a színpadon nem a Vidi játszik.

Ha meg sem szotyola, sem Vidi, akkor marad a gép idehaza, oszt annyi!
Köszönöm a figyelmeteket, kedves KÖMMFOLEIKUMAH! Élvezet volt hozzátok szólni!

Szerző: Gábor György, Facebook

Vágy a megbékélésre

Annyira szabadok akarnak lenni a leigázott zsidók Verdi Nabucco című, áradó zenéjű, szertelenül lendületes, fiatalkori operájában, hogy már az előadást követő taps után, ebben a műfajban teljesen szokatlanul, minden szereplő, a szólisták is, megismétlik a kórusukat, ami lényegében a szabadság himnusza. Az Erkel Színházban a zsúfolt nézőtér bátrabb tagjai, velük dúdolják, éneklik a slágerszerűen ismert, szárnyaló dallamokat.

 

Amikor már nagyon változást várnak az emberek, elegük van a rabigából, a szétesőben lévő ország káoszából, egységet szeretnének, kiegyezést, megbékélést, igencsak szívhez szóló lehet a Nabucco. Verdi is akkor írta, amikor Olaszország rossz, káosszal teli állapotban volt, maga is a legcudarabb magánéleti időszakában, meghalt két gyermeke, és nem sokkal utána a felesége. Ráadásul egy sikert követően, még egy bukáson is túl volt a Milánói Scalaban. Örökre abba akarta hagyni az operaírást. De a direktor, Bartolomeo Merelli nem hagyta annyiban, jó érzékkel nyúzta, nyaggatta, minden tiltakozása ellenére zsebébe nyomta a kor jelesének, Temistocle Solera vérforralóan szép szövegkönyvét, azt kiáltozta, hogy zenésítsd meg, zenésíts meg!, majd a szó szoros értelmében kitaszigálta Verdit az irodájából, és belülről bezárta az ajtót, hogy ne lehessen semmi apelláta.

A Nabucco bemutatója után Verdit nemzeti hősként ünnepelték, az első olasz nemzeti parlament tagja is lett. Nálunk az opera vagy harminc évig Mikó András egyre porosodóbb rendezésében ment. Több mint két éve Kesselyák Gergely rendezte újra, először Miskolcon, aztán Debrecenben volt látható, és ezt követően került a széles színpadú, de kínosan kis színpadmélységű Erkel deszkáira. Ez utóbbit azért hangsúlyozom, mert ennek a műnek lételeme a monumentalitás, nem jó, ha szinte színpadi freskó lesz belőle. Zeke Edit díszlettervező ezért jobbára szabadon hagyja a teret, hogy be tudjon áramolni a nagy létszámú szereplőgárda, de egy jókora, glóbusz formájú gömböt azért elhelyez benne, ami korona gyanánt is szolgál, ahogy gurul, le is lehet róla pottyanni, jelképezi a szerencse és a hatalmi viszonyok forgandóságát.

És hát ebben a történetben aztán van minden, egy nép teljes kiirtására is adódik szándék, de testvér és apa ellen fordulás szintén adódik, tobzódik a gyűlölet, ugyanakkor ezzel párhuzamosan nagy az igény a nyugalomra, a kiegyezésre, a végre békében élésre.

Hétköznapi előadást láttam, már igencsak távol a premiertől, mégis meglepően magas volt a produkció intenzitása, hőfoka, amit a rendezője, Kesselyák Gergely vezényelt, imponáló hevülettel. Új szereplőként volt látható, hallható az áradó hangú, karizmatikus személyiségű, Sümegi Eszter, aki Abigélként, mindenáron, a legaljasabb eszközökkel, megszerzi a koronát. Sümegi hátborzongatóan mutatja be a hatalmi mámor és téboly természetrajzát, és bukása után a teljes összeomlását, öngyilkosságát ennek a borzadályossá vált nőnek. A címszereplőt, aki kezdetben elvakultan és elvadultan gyűlöl, és népirtásra készül, majd amikor elveszti trónját annyira összeomlik, hogy megtér a zsidók hitére, és amikor újra erőre kapva visszaszerzi hatalmát, szabadon engedi őket, Kálmándy Mihály alakítja. Hangban és színészi játékban, tőle megszokottan, egyaránt erősen. A jeruzsálemi király unokaöccse, aki a főellenség lányába, Fenénába lesz szerelmes, a szintén az előadásba újonnan beálló Dékán Jenő. A végül párjává váló Fenéna, Nabucco lánya, a régóta a produkciót erősítő Gál Erika. A zsidók rafinált főpapja a nagyszerű Palerdi András.

Végül annyi balszerencse és viszály után, bekövetkezik a várva várt megbékélés. Együtt fújjuk a szereplőkkel a szabadság himnuszát, és tán erre a röpke időre hisszük, hogy ezek a meghitten ünnepi, emelkedett percek harmonizálnak a valósággal. De hát hazamegyek, és szakmai ártalomként botorul kinyitom a számítógépemet, óvatlanul megnézem a híreket. Ömlik belőlük a mocsok. Azért legalább a színházban jó volt abban hinni, hogy a temérdek aljasság, szenvedés után, csak következik egy kis megbékélés.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!