Kezdőlap Címkék Médiatanács

Címke: Médiatanács

Hullarablás ATV módra

Akkor most képzeljük el azt a helyzetet, hogy kétszer szabálytalanul, a startpisztoly eldördülése előtt kiugrom a startvonalról a 100 m-es síkfutás olimpiai döntőjében, amiért – a szabályok szellemében teljes joggal – kizárnak a további versenyből, ám én ezt követően azt kérvényezem, hogy ideiglenesen, mondjuk fél évre viszont adják nekem az olimpiai aranyérmet, s mindazt, ami vele jár. És bár „ideiglenesen”, de megkapom.

Szóval: elképzelhető?

Súlyos kényszerképzet fennállása esetén minden további nélkül, továbbá akkor, ha az olimpiai játékokat Magyarország rendezi, s a 100 m-es síkfutás döntőjének lebonyolítója a Médiatanács.

Történt ugyanis, hogy a Klubrádiótól (meggyőződésem szerint törvénytelenül) elvett frekvenciát, vagyis az aranyérmet „ideiglenesen” az a Spirit FM kapja meg, amelyet szabálytalanságért?, formailag vagy tartalmilag hibás pályázatáért?, a pályázat szakszerűtlenségéért, nívótlanságáért?, valamilyen összeférhetetlenségért?, ki tudja, miért, mindenesetre a nagyérdemű Médiatanács kizárt a pályázatból.

Most viszont a Médiatanács bejelentette, hogy a Spirit FM kérésére május 3. és október 29. között, nincs akadálya annak, hogy „ideiglenesen”, azaz „átmeneti időre” birtokba vehessék a frekvenciát”, s azt megkaphassa az ATV-csoporthoz tartozó Spirit FM.

Két eset lehetséges: az egyik az, hogy az ATV-csoport törvényesnek tartja a Médiatanács Klubrádióval szembeni eljárását, s ezért ül be minden skrupulus nélkül a helyébe. Ha így van, azt az ATV-csoportnak – félreértéseket elkerülendő – érdemes és szükséges lenne nyíltan deklarálnia, mondjuk az ATV legnézettebb műsorában.

A másik lehetőség, hogy az ATV-csoport nem tesz eleget ama – minimális – elvárásnak, amit jobb helyeken erkölcsi kötelességként szokás emlegetni. Ugyanis az adott helyzetben, amikor ráadásul még perek folynak a Médiatanács döntésével szemben annak jogszerűségét eldöntendő, vagyis amikor még – alaphangon fogalmazva – nem derült ki megnyugtatóan, hogy törvényes vagy törvénytelen volt-e az eljárás (szerintem az utóbbi, de nem vagyok én bíróság), nem ülök be másnak a helyébe, kiváltképp, hogy maradtak még súlyosnak tűnő kérdések.

Ez így semmi más, mint vagy hullarablás, ám úgy, hogy közben még a tiszteletre méltó megboldogult, azaz a Klubrádió teljes testi mivoltában itt jár-kel közöttünk; vagy azokra az időkre emlékeztető eljárás, amikor az elhurcoltak vagyonára lehetett pályázni (és persze pályáztak is, lakásra, eszcájgra, képekre, szőnyegekre, télikabátra, mindenre, ami csak vihető volt); vagy markecolás (az ellehetetlenített állapotba juttatott alany kifosztása), de akár így, akár úgy, nagyvonalú alibi biztosítása részben a Fidesz, részben a Médiatanács számára, amely utóbbinak legfőbb célja (kár itt minden mellébeszélés, csűrés-csavarás), hogy

a Klubrádió legyen minél inkább visszaszorítva a választások előtt.

Nem a politikusoknak üzenem, nekik szakmai kötelességük, hanem az ATV-be még mindig bejáró megmondó embereknek: ha nem volna meg Julien Benda Az írástudók árulása c. könyve Babits Mihály kiváló esszéjével egy kötetbe rendezve, antikváriumban beszerezhető.

Gábor György

A Klubrádió elkaszálva

Pár perccel ezelőtt Média1 portál közölte elsőként, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a mai napon, a Médiatanács  megvizsgálta a Klubrádió pályázati ajánlatát, és megállapította, hogy az több szempontból sem felel meg a pályázati előírásoknak.

“Rendkívül erőltetett, végtelenül aljas, gyáva” – kommentálta a Klubrádió elnöke, Arató András a Médiahatóság csütörtökön nyilvánosságra hozott döntését.

A pályázati kiírás alapján vizsgálni kellett a pályázó gazdasági megfelelőségét. A nyilvános cégadatok vizsgálata alapján

az NMHH szerint a Klubrádió több éven át tartó törvénysértő gazdálkodása miatt a hatályos cégjogi szabályok értelmében kényszertörlési eljárás indítható ellene.

A hazai és európai médiaszolgáltatási pályáztatási gyakorlat alapvető és általános elvei szerint a korlátosan rendelkezésre álló rádiós frekvencia működtetésére egy bizonytalan és törvénysértő gazdasági helyzetben lévő vállalkozás nem megfelelő – írja a Média1 a Médiatanács döntésének indoklásáról.

Megállapította a Médiatanács azt is, hogy a pályázat lényegi műsortervi hibákat tartalmaz. A benyújtott műsorterv a Médiatanács szerint nem felelt meg a rádiózás alapvető követelményeinek, ellentmondásokat tartalmazott, melyek az eddigi bírósági döntések alapján nem mérlegelhető, objektív hibák, így egyetlen pályázat esetében sem fogadhatók el.

A hazai következetes bírósági joggyakorlat, a médiatörvényben megfogalmazottak és az egyenlő elbánás kötelező elvei alapján a Médiatanács nem tekinthetett el a pályázati anyagban ejtett hibák megállapításától.

A fentiek alapján a Médiatanács nem látta biztosítottnak a közösségi célra kiadott frekvencia jogszerű és hatékony hasznosulását, ezért megállapította a pályázati ajánlat érvénytelenségét és a pályázati eljárás eredménytelenségét.

A Klubrádió a döntés ellen tizenöt napon belül jogorvoslati kérelemmel élhet.

A Klubrádiót 2021. február 15-én némította el a médiahatóság, azóta csak az interneten tudják eljuttatni műsoraikat hallgatóikhoz. A rádió elnémítása téma volt tegnap az Európai Parlamentben, korábban az amerikai és a francia kormány, valamint az Európai Bizottság is aggodalmát fejezte ki -olvasható a portálon.

Szól a rádió

Már megint nem történt semmi. Vagyis semmi különös. Legyünk pontosabbak: semmi meglepő. Mert hát mi meglepő van azon, ha megszűnik egy rádióadó és indul egy másik? Felületes és nyugati megfigyelő azt mondaná: lám csak, pezseg a médiapiac, micsoda élet van minálunk, és mennyire zajlik! Hát, az biztos, hogy zajlik.

Most is épp zajlás tapasztalható. Az egy dolog, hogy csütörtökön éjfélkor elhallgat a Music FM, ugyanis a Médiatanács nem hosszabbította meg a rádió hét éves médiaszolgáltatási jogosultságát az FM 89,5 MHz-es frekvenciára. Úgy van ez a frekvenciákkal, hogy a Music FM üzemeltetője 2012 februárjában kötötte meg a szerződést a műsorszolgáltatásról, ám ezek az engedélyek csak 7 évre szólnak, viszont további 5 évre meghosszabbíthatók. A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa most úgy döntött, hogy nem járul hozzá a hosszabbításhoz. Azóta a Music FM 89,5 rádiót működtető Prodo Voice Zrt rövid időn belül kétszer is tulajdonost váltott.

A rádió most szívhez szóló sorokkal búcsúzik a hallgatóságtól a Facebookon:

„Az utolsó pillanatig bíztunk abban, hogy ez elkerülhető, hiszen tudtuk, a Music FM rengeteg hallgatónak jelentett biztos pontot a mindennapokban. Együtt ébredtünk, együtt autóztunk, együtt buliztunk és sokszor együtt sírtunk. Evidens volt, hogy vagyunk egymásnak, mi nektek, ti nekünk.

Hét éven át szórakoztattunk és közben segítettünk, ahol csak tudtunk. Veletek elképesztő sikereket értünk el, díjak tucatjait nyertük és felépítettük Magyarország legnagyobb rádiós Facebook közösségét. A szemünk láttára nőtt fel a rádió kutyája, Music Málna, aki most sok szomorú arccal találkozik a munkahelyén.

A Music Fm tulajdonosa és vezetése erőn felül, mindent megtettek azért, hogy valamilyen formában az éterben maradhasson ez a fantasztikus és erős brand, de sajnos nem jártak sikerrel”

Nem bizony – de nem mindenki ennyire peches.

Van, akinek útját áldás kíséri, sőt, manna hull, amerre jár. Most kivételesen nem marháskodok: malaszttal lesz teljes a Manna FM adása. A főváros 80 kilométeres körzetében fogható csatorna szlogenje az „Örömre hangol!”. Ők a RadioCafé helyén lesznek foghatók, a 98,6 MHz-en.

De miféle csodálatos műsor várható náluk!

Mennyei lesz, annyit mondhatok. Saját meghatározásuk szerint a Manna FM pozitív pszichológiával, önfejlesztéssel foglalkozó tematikus műsorokat sugároz majd. Elsődleges célja a közlés szerint a szórakoztatva informálás (infotainment), nem a vallási tartalom a meghatározó, vagyis elsősorban nem a hívő, hanem a világi, sőt akár az ateista, de pozitív tartalomra fogékony hallgatókat szeretnék megszólítani. Reggel nem Bumeráng lesz benne, hanem a fantáziadús című Reggeli Mannát hallgathatja, aki akarja. „A könnyed témákkal és közélettel foglalkozó műsor tudatosan dolgoz fel komolyabb kérdéseket is, hogy a szórakoztatás mellett elgondolkodtató, inspiráló tartalmakat is adjon napindításként a hallgatóknak” – írják közleményükben.

Hát ez így elég nagy katyvasznak tűnik, pontosabban semmit sem mond, bármit jelenthet, pedig a lényeget még nem is tudjuk. Azt ugyanis, hogy ez a csatorna a Felház rádiója lesz.

A Reggeli Mannát is három műsorvezetőre bízták (copyright by Bumeráng), Kaldenecker Antalra, Péter Petrára és Prekopa Donátra.

„Kaldenecker Antal rádiós veterán, mostanáig a Sláger FM Sláger Reggel című műsorának volt a főszerkesztője, előtte volt a Danubius Rádiónál, az MTVA-nál, a Z+ és VIVA+ tévéknél és a Rádió Bridge-nél is. Péter Petra dettó ismert rádiós, és ő is a Sláger FM-től ment át a Mannához, előtte a Roxy Rádióban, az EstFM Rádióban, a Klubrádióban, a Rádió Caféban, a Juventus rádióban, a Jazzy Rádióban és a Danubius Rádióban is dolgozott – utóbbiban Kaldenecker Antallal párban. Ő is tévézett, az RTL Klub reggeli műsorában szerepelt egy ideig. Prekopa Donát szakmai háttere nem ilyen impozáns, elsősorban tévés vagy inkább mozgóképes műsorokban dolgozott az MTVA-nak és a DTK Show mellett, de volt a Petőfi Rádió és az Origo munkatársa is. Az ő neve inkább onnan lehet ismerős, hogy Orbán Gáspár mellett a Felház keresztény karizmatikus megújulási mozgalom egyik alapítója volt” – olvashatjuk az Indexen, és ettől minden a helyére kerül.

Akkor már érthető, hogy azt mondják:

„A rádió a küldetésének tekinti, hogy kreatív és releváns módon segítsen az emberi – családi és baráti – kapcsolatok ápolásában, valamint erősítse azokat a közösségeket, amelyek közvetlenül hozzájárulnak a társadalom boldogságához.”

Hiszen a kormány egyebet sem tesz, mint ápolja és gazdagítja családi és baráti kapcsolatait. Erősít egyes közösségeket. Más kérdés, hogy a társadalom boldogságával bajok vannak, az még nem megy nekik, nem is fog, de a többi stimmel.

Ez a Manna FM az Államegyház Hangja lesz, akárki meglássa – megtudtam pár műsor címét.

Mindennapi
Jelenések
Gyerekjáték
Popzenés áhítat
Mannaszedegető

A Popzenés áhítatra valószínűleg milliónyi fiatal fog csápolni. Ja, nem. A Jelenések vad asszociációkra ad lehetőséget, a hitbéli ügyektől az utazásig a hallucinogének világába és tovább. A Mannaszedegetőről még nem tudom elképzelni, mi lehet: majd kiderül.

Hát kérem, mondom, hogy voltaképpen nem történt semmi, nincs itt semmi látnivaló.

Egy rádió megszűnt, egy született, ha minőségi cseréről nem is beszélhetünk, inkább az ellentétéről, akkor is, a magyar rádiós médiumok létszáma változatlan.

Szól a rádió.

Megmenekül a Sláger FM

Bár a Médiatanács nem hosszabbította meg az egyik legnagyobb fővárosi kereskedelmi rádió jövőre lejáró médiaszolgáltatási jogosultságát, a Sláger FM tulajdonosa megoldást talált a helyzetre, sőt még jelentősen növeli is vételkörzetét februártól.

Bár a Médiatanács korábbi döntése alapján nem hosszabbítja meg a Music FM és a Sláger FM hamarosan lejáró 7 éves médiaszolgáltatási jogosultságát, utóbbi, a Sláger FM tulajdonosa, a Tematic Media Group megoldást talált a helyzetre, így nem hogy nem szűnik meg a Sláger FM, de még jelentősen meg is növeli eddigi vételkörzetét.

A Sláger FM tulajdonosa ugyanis védjegyhasználati szerződést kötött a Rock FM közösségi rádió tulajdonosával, a Favorit Masters Kft.-vel, így a Sláger FM 2019. február 2-tól átköltözik a 95,8 MHz-re. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Rock FM megváltoztatja nevét, és a jövőben Sláger FM néven üzemel majd. Információink szerint a Sláger FM tervei szerint a többlépcsős folyamat végére meg is vásárolja az eddigi Rock FM tulajdonosát.

A 95,8 MHz ráadásul körzeti rádiós frekvencia, vagyis a Sláger FM eddigi frekvenciájával ellentétben Budapesttől távolabbra is elérhető, tapasztalataink szerint még Siófokról is fogható. Potenciálisan 2,5 millió hallgató érhető el a 95,8 MHz vételkörzetében. A Sláger FM ezzel megduplázza lefedettségét.

A Médiatanács e heti ülésén egyébként már foglalkozott is a kérdéssel, és hozzájárult, hogy a Rock FM a nevét Sláger FM-re változtassa februártól. A testületnek ugyanakkor később még ahhoz is hozzájárulását kell adnia, hogy a közösségi frekvenciát kereskedelmi rádióvá alakítsák át, de valószínűleg ennek nem lesz akadálya, mivel a Médiatanács korábban a közösségi rádióként működő szegedi Európa Rádiónak is megengedte, hogy kereskedelmi rádióvá alakuljon át, amikor Andy Vajna Rádió 1 hálózatához csatlakozott, hogy a liturgia helyett a kormányközeli rádió műsorai szóljanak Szegeden. Kereskedelmi rádióként frekvenciadíjat kell majd fizetnie a cégnek.

A Sláger FM részéről megkeresésünkre azt mondták, csak később tudnak nyilatkozni.

Nem lepte meg a Médiatanács döntése a Figyelő listázásáról a panasztevőt

0

A Mérték Médiaelemző Műhely tett panaszt, amikor a hetilap „Soros embereit” listázta. A Médiatanács nem indít eljárást. Polyák Gábor, a Mérték vezetője azt mondta a Független Hírügynökségnek: csalódott, de nem lepődött meg.

Április elején, a választás után jelent meg a kormánypárti Figyelőben, a szerző neve nélkül „A spekuláns emberei” címmel egy lista, amelyben a „Soros-hálózathoz tartozó embereket” sorolták fel (köztük olyanokat is, akik már évekkel ezelőtt meghaltak).

Az érintettek közül volt, aki úgy reagált, hogy „nagyon szeretném azt mondani, hogy meglep a dolog és felháborodtam. De ehelyett inkább csak szomorúságot és méla undort érzek”. Mások szerint a listázás kirívó megfélemlítési kísérlet volt, és a legrosszabb történelmi időket idézte.

A Mérték Médiaelemző Műhely viszont

panaszt tett a Médiatanácsnál a listázás miatt,

mondván, az kirekesztő. Ahogy levelükben írták: „a „listázás” mint újságírói megoldás minden esetben a nyílt fenyegetés eszköze, a megbélyegzettek „idegenségének” sugalmazása, a társadalom felé pedig egyértelmű felhívás a „listázottak” elkerülésére, kirekesztésére”. Azt is hozzátették, hogy a lista „az azon szereplők számára jelentősen megnehezíti a véleménynyilvánítás szabadságának és az egyesülési jognak, továbbá a tudományos kutatás szabadságának a zavartalan gyakorlását.”

A Médiatanács viszont elutasította a panaszt. Közleményükben azt írták: A kirekesztés, mint médiajogi jogsértés fennállásához ugyanis a cikkben felsorolt embereknek jogi értelemben közösségnek, méghozzá “védett közösségnek” kellene minősülniük, amelyet egy közös – a személyiséget meghatározó – közösségalakító tulajdonság köt össze, és amely a közösségen kívül állóknak is beazonosítható;

a puszta felsorolás azonban ehhez nem elegendő.

Mint írták, az érintettek egyénileg fordulhatnának a bírósághoz.

Polyák Gábor, a Mérték vezetője a Független Hírügynökségnek azt mondta, egyfelől csalódott, mert jogilag megalapozottnak gondolták beadványukat, de még csak eljárás sem indul, így nem lehet megismerni az ellenérveket. Másrészt viszont nem lepte meg a döntés.

Mint mondta,

komoly politikai téttel bíró kérdéseknél eddig is mindig volt kiskapu.

Példaként említette, hogy több alkalommal fordultak már a Médiatanácshoz az állami reklámköltések miatt, az utóbbi időben viszont már választ sem kapnak.

Szerinte egyértelműen lehet egy tendenciát látni a Médiatanács döntéseiben, ami az ő 2011 óta végzett munkájuk alapján is kimutatható:

a legfontosabb, médiapiacot érintő döntések, például a frekvenciák vagy összefonódások ügyében, mindig a kormánynak kedveznek.

2014-ig például Simicska Lajos rádiója nyert rengeteg frekvenciát, a G-nap után viszont „Andy Vajna másfél év alatt letarolta a helyi rádiós piacot”.

Kivételnek Polyák Gábor két Bayer Zsolt-cikket tudott említeni, amelyeket a Médiatanács is gyűlöletkeltőnek talált, de, mint mondta, azok „brutálisan uszítóak” voltak. Szerinte úgy tűnik, hogy „egy bizonyos szakmai minimumot még ennél a Médiatanácsnál sem lehet alulmúlni”, de egyértelmű az elfogultság.

Politikai szatírát forgat az Oscar-díjas magyar filmes

0

Öt tévéfilm gyártását támogatja 600 millió forinttal a Médiatanács. A Fehér György-pályázat keretében pénzt kap a rövidfilmes Oscar-díjas Deák Kristóf szatirikus politikai komédiája is.

A Magyar Média Mecenatúra programban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a televíziófilmek gyártását célzó Fehér György-pályázaton öt alkotást összesen 600 millió forinttal támogatott. A Mindenki révén rövidfilmes Oscar-díjat nyerő Deák Kristóf Foglyok címmel abszurd, szatirikus fekete komédiára kapott támogatást, amely 1951-ből meséli el egy család történetét:

a famíliát ávósok ejtik foglyul saját lakásukban, ráadásul a lakásba érkező rokonok, ismerősök mögött is bezáródik az ajtó.

Megtörtént eseményekből építkezik Bergendy Péter ’56-os történelmi thrillere, a Trezor Köbli Norbert forgatókönyve alapján: a Belügyminisztérium kulcsai elvesznek a forradalom zűrzavarában, utána pedig a belügyesek egy hajdani bankrablóra bízzák az ottani széf feltörését. Vitézy László A színésznő című filmje is a kommunista időkbe fog visszarepíteni: a hatvanas évek országosan ismert művésznőjét kiszemeli a Belügyminisztérium, mint aki alkalmas lehet a baráti országok vezetőinek szórakoztatására, ám az erdélyi származású színésznő eközben szerelembe esik az eltiltás alatt lévő olimpiai bajnok kardvívóval. Pajer Róbert A merénylet című filmterve korhű díszletekkel és jelmezekkel mutathatja be Erzsébet királyné, azaz Sisi és gyilkosa, az olasz anarchista Luigi Luccheni útját a tragikus végkimenetelű genfi találkozásig. Tóth Barnabás is forgathat Akik maradtak címmel F. Várkonyi Zsuzsa könyve, a Férfiidők lányregénye alapján, amely két, családját elveszítő ember, egy kamaszlány és egy negyvenes férfi egymásra találását dolgozza fel.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK