A TV2 kivételével kimagaslóan nyereséges évet zártak tavaly a kormánypárti média szereplői, még azok a cégek is, amelyek a Fideszhez köthető felvásárlás előtt veszteséget termeltek. Ebben hatalmas szerepe van az állami hirdetéseknek, melyekből milliárdos bevételek vándoroltak Mészáros Lőrinc, Matolcsy Ádám, Habony Árpád és Andy Vajna cégeihez.
A 444 hosszú cikkben gyűjtötte össze az elérhető adatokat arról, hogy hogy teljesítettek tavaly a kormánypárti médiavállalatok. Ebből kiderült, hogy
sok cég 2016-hoz képest megsokszorozta a jövedelmét, amely azonban szigorúan piaci alapon nem sikerülhetett volna.
Az állam azonban hirdetések formájában minden olyan cégnek a hóna alá nyúlt, amelyet a NER-hez köthető szereplők vásároltak fel. A Schmidt Mária érdekeltségébe került Figyelő, amelynek még a példányszámait sem lehet tudni, bevételének 70 százalékát állami cégekhez és intézményekhez köthető hirdetésekből gyűjtötte be tavaly.
A TV2-be vándorolt messze a legtöbb állami hirdetésből befolyó pénz: 6 milliárd forintnak megfelelő összeg, ennek ellenére Andy Vajna tévéje továbbra sem nyereséges.
A legnagyobb sikersztorit a Mészáros Lőrinchez került Mediaworks produkálta, amely a Népszabadság megszűnésével és több megyei lap felvásárlásával 2,4 milliárd forintos mínuszból 2017-ben már 4,3 milliárdos nyereséget könyvelhetett el, és ma már a megyei lappiac több mint 50 százalékát uralja.
A 444 által közölt adatok alapján táblázatban is összeszedtük a bevételeket és az állami hirdetések becsült összegét. Zárójelben található, hogy az adott médiatermék vagy médiaportfolió kinek az érdekeltségébe tartozik.
2017 | árbevétel | profit | állami hirdetések |
Mediaworks (megyei lapok, Mészáros Lőrinc) | 20,4 milliárd | 4,3 milliárd | 2,7 milliárd |
K4A Lapkiadó (Figyelő, Schmidt Mária) | 835 millió | 183 millió | 734 millió |
New Wave Media (Origo, Matolcsy Ádám) | 5,65 milliárd | 903 millió | 2 milliárd |
Modern Media Group (888.hu, Lokál, Habony Árpád) | 3,1 milliárd | 683 millió | 650 millió |
Ripost (Ómolnár Miklós) | 3 milliárd
|
208 millió | 650 millió |
TV2 Csoport (Andy Vajna) | 34,5 milliárd | veszteséges | 6 milliárd |
Rádió Plus (Rádió 1, Andy Vajna) | 2,8 milliárd | 930 millió | 1 milliárd |