Kezdőlap Címkék Immunrendszer

Címke: immunrendszer

A biciklizés egészséges életmódra gyakorolt hatásai

0

Fontolgatod, hogy befektess egy biciklibe? Íme, néhány jó ok, hogy kerékpárra ülj. Azok számára, akik már belemerültek a kerékpározás világába, az előnyök már most is egyértelműek, ám a többieknek itt egy lista, ami garantáltan meggyőzi őket – írja a euronics.hu.

A kerékpározás rengeteg előnnyel jár, ideértve a fizikai, egészségügyi, mentális és szociális szempontokat is. Mutatjuk a legfontosabbakat!

  1. A kerékpározás javítja a mentális jóllétet

Az YMCA tanulmánya kimutatta, hogy a fizikailag aktív életmódot folytató emberek 32 százalékkal magasabbra értékelték a mentális jóllétüket, mint inaktív társaik. A testmozgás nagyon sokféleképpen javíthatja a hangulatot: adrenalint és endorfint szabadít fel, az új dolgok elérése pedig növeli az önbizalmat is.

A kerékpározás vagy az e-bike használata ötvözi a testmozgást a szabadban való túrázással. Egyedül is biciklizhetsz, így vezetve le a stresszt, de akár csapatban is nekivághatsz, így szélesítve a társaságodat.

A korábbi rekorder, Graeme Obree élete nagy részében depresszióban szenvedett, és elmondta: ”A biciklizés segít [a depresszióban szenvedőknek]… Kerékpározás nélkül nem tudom, hol lennék.”

  1. Erősíti az immunrendszert

Dr. David Nieman és munkatársai az Appalachei Állami Egyetemen 1000 felnőttet vizsgáltak egészen 85 éves korukig. Azt találták, hogy a testmozgás óriási előnyökkel jár a felső légúti rendszer egészségére nézve, így csökkenti a megfázás eseteit.

Az emberek körülbelül 40 százalékkal csökkenthetik a betegen töltött napokat, ha a hét legtöbb napján is aerob testmozgást végeznek, miközben számos egyéb, a testmozgással kapcsolatos egészségügyi előnyben is részesülnek.

A testmozgás javíthatja immunrendszerünket azáltal, hogy növeli az alapvető fehérjék termelését és beindítja a fehérvérsejtek termelését is. A munkába biciklizve pedig a baktériumokkal szennyezett tömegközlekedési eszözöket is elkerülhetjük.

  1. Segíthet a fogyásban

A fogyás egyszerű: „a felhasznált kalóriáknak meg kell haladniuk a bevitt kalóriákat”. Tehát több kalóriát kell elégetnünk, mint amennyit elfogyasztottunk. A kerékpározással nem kevesebb, mint óránként 400 és 1000 kalória közötti mennyiséget égethetünk, az intenzitástól és a sportoló súlyától függően.

Természetesen vannak más tényezők is, például a kalóriaégetéssel töltött időt is befolyásolja az, hogy mennyire élvezi a választott tevékenységét. Ha élvezed a kerékpározást, kalóriákat fogsz égetni. És ha emellé olyan egészségesen is étkezel, garantáltan fogyni fogsz.

  1. Izmot növel

A kerékpározás vagy az e-bike használata nem csak zsírt éget, hanem izomzatot is épít – különösen a farizmok, a combhajlító izmok és a vádli területén. A nagyobb izomzatú emberek pedig több kalóriát égetnek el, még akkor is, ha éppen ülnek. A body builder külső kiépítése nem fenyegeti a biciklizőket, de szép tónusú izmok alakíthatóak ki a segítségével.

  1. Javítja az alvást

Ha kifárasztjuk magunkat a kerékpáron, akkor jobban is fogunk aludni. A Georgiai Egyetem kutatói 20 és 85 év közötti férfiakat és nőket vizsgáltak 35 éven keresztül, és azt találták, hogy a férfiaknál a 2 százalékos, míg a nőknél 4 százalékos erőnléti csökkenés alvásproblémákhoz vezetett.

Az okokat keresve a tudósok arra jutottak, hogy a szorongás csökkentése javítja az alvást, erre pedig a sport hatékony eszköz. A testmozgás a növekvő életkorral járó súlygyarapodás ellen is véd, ami az alvászavarok másik oka.

  1. Segíti az agyműködést

Egy 2013-as tanulmány megállapította, hogy edzés közben a kerékpárosok agyának véráramlása 28 százalékkal, bizonyos területeken pedig akár 70 százalékkal is megnőtt. A testmozgást tehát összefüggésbe hozták az agy egészségével és a kognitív változásokkal, amelyek ellenállóvá tehetnek bennünket a demenciával szemben későbbi életünk során.

Kiderült: a jó alvóknak az immunrendszere is jobban működik

0

Német kutatók összefüggést fedeztek fel az alvásunk minősége és az immunrendszerünk működése közt – derül ki az Egészség tippek cikkéből.

Magától értetődő lehet, hogy ha a szervezet az ébrenléthez szükséges funkciókat kikapcsolja, akkor több energia marad a szervezet regenerációra, és a kórokozókkal való megküzdésre is.

Ez az elmélet most bizonyítást nyert: a Tübingeni Egyetem szakértői arra jutottak, a megfelelő immunválaszhoz szükséges, úgynevezett T-sejtek regenerációjában óriási szerepet játszik az alvásunk minősége.

Különösen a sötét téli időszakban elengedhetetlen, hogy legalább 6-8 órát végigaludjunk. A stressz, a tápanyag- és sporthiány, valamint a különböző káros szokásaink is hozzájárulhatnak az immunrendszer gyengüléséhez, az alváshiány pedig mindezt tovább rontja.

Aki megengedheti magának, annak feltétlenül érdemes ledőlnie ebéd után is, ugyanis a kutatások rámutatnak: már 10-30 percnyi szunyókálás is jótékony hatással van az immunrendszerre. Ahhoz azonban, hogy a T-sejtek hatása maradéktalanul érvényesüljön, elengedhetetlen az éjszakai alvás.

Ha nincsen lehetőségünk beiktatni a délutáni pihit, akkor is érdemes szünetet tartanunk, és valami olyan frissítő tevékenységgel regenerálódni, mint például egy fürdő, szaunázás, valamilyen sport, zenehallgatás, séta vagy egy kis olvasás.

Fontos, hogy a jó alvók is minden reggelre állítsanak be ébresztőt, mert létezik a “túlalvás” jelensége is: ilyenkor hosszú időre az alvás REM fázisában ragadhatunk, ez pedig ébredés után nyűgössé vagy fáradttá tehet – tudhatjuk meg a cikkből.

Egészség 7 / Egészségválasz / Egészség hírek / Énidőm

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK