Rekord forgalmat ért el az áremelés ellenére a fapados légitársaság, amely azt jósolja, hogy az éves profit minden eddigi rekordot megdönt majd.
105,4 millió utas választotta a Ryanairt a második és harmadik negyedévben. Ez 11%-os forgalom növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Az áremelés átlagosan ebben az időszakban 24% volt, és ez óriási profitot eredményezett: csaknem 60%-os volt a növekedés az előző év hasonló időszakához képest , és elérte a 2,18 milliárd eurót. A pandémia után az egész világon fellendült a légiforgalom, ezért merte a Ryanair megemelni az árakat, melyeket akkor elsősorban az üzemanyag költségekkel indokoltak. A főnök szemmel láthatóan elégedetten nyilatkozott a kiváló eredmények láttán:
“Nagyon örülünk ennek a hathónapos pénzügyi eredménynek, mely elsősorban a kitűnő húsvéti és nyári forgalomnak köszönhető”
– mondta Michael O’Leary vezérigazgató.
Lesz-e újabb áremelés? Ez érdekli elsősorban a fapados járatok utasait. A Ryanair 15% körüli áremelést irányoz előre 2023 utolsó hónapjaira. Jelenleg egy átlagos Ryanair fapados jegy 58 euró – írja a BBC gazdasági rovata. Amely hozzáteszi, hogy a légitársaságok nyáron keresik a legtöbbet, és télen kisebb forgalommal és bevétellel kell számolniuk.
A Ryanair optimistán nyilatkozik: az előzetes foglalások jól alakulnak, különösen a karácsonyi időszakban számítanak sok utasra.
Profit rekord jöhet
Bár a magas üzemanyag költségek lenyomják a pénzügyi mérleget, de a felemelt árak miatt mégiscsak rekordot dönthet az éves profit, melyet a Ryanair jelenleg 1,85-2,02 milliárd euróra becsül. Természetesen sietnek ehhez hozzátenni, hogyha előre nem látható fejlemények következnek be az ukrajnai vagy a közel-keleti háborúban, akkor borulhat minden üzleti számítás.
A Világbank nemrég azt közölte, hogyha elfajulnak a háborús fejlemények a Közel Keleten, akkor egy hordó olaj ára felmehet akár 150 dollárra is. Jelenleg az olajár visszament arra a szintre, ahol a Hamász október hetediki terrortámadása előtt volt.
Az Európai Unió utánanéz annak, hogy miért is emelik az árakat a légitársaságok? Erről nyilatkozott az uniós közlekedési biztos a londoni Financial Timesnak. Adina Valea elmondta a brit üzleti lapnak, hogy
“A brüsszeli bizottság természetesen nem ellenőrizheti a piaci árakat, de szeretné tudni, hogy mi miért történik – elsősorban a fogyasztók védelmében.”
A brüsszeli bizottság a múlt hónapban tett közzé jelentést a légiforgalomról, és ebben az áll, hogy a jegyek ára átlagosan 20-30%-kal emelkedett 2019-hez képest. A Covid pandémia rendkívüli helyzetet teremtett a légiközlekedésben is, ezért jelenleg 2019-et tekintik viszonyítási alapnak ebben az üzletágban is.
Távolról sem minden légitársaság vészelte át oly jól a nehéz időszakot mint a Ryanair.
Miért? – kérdezték a szakértőket a BBC Today című műsorában. A válasz Shanti Kelementől, az M&G Wealth befektetési főnökétől:
”A Ryanairnek volt viszonylag a legkisebb az adóssága, ezért könnyebben tudott játszani az áremelésekkel mint a vetélytársai a légiközlekedésben.”