Az egyéni vállalkozók kivételével minden gazdálkodó számára 2018-tól a kapcsolattartásra kötelező lesz az elektronikus út, ennek regisztrációjához még egy hét áll a rendelkezésükre. Egyelőre nincs tételes lista arról, hogy mely ügyek intézhetők kizárólag vagy választhatóan elektronikusan.
Augusztus végéig kell hivatalos regisztrációval belépniük az állam által júliusban „megnyitott” Cégkapuba a gazdálkodó szervezeteknek, hogy aztán 2018-tól ezen az úton tarthassák a kapcsolatot az állami szervekkel, hatóságokkal. Ehhez az erre a célra kapott e-mail címet fogják használni. Ezen az úton folyhat januártól a különféle értesítések, illetve dokumentumok küldése és fogadása – derül ki a Horváth és Társai Ügyvédi Iroda DLA Piper Advocatus nevű blogján megjelent írásokból.
A kötelező elektronikus kapcsolattartás minden magyarországi székhelyű gazdálkodó szervezetre kiterjed a gazdasági társaságoktól a lakásszövetkezeteken és erdőbirtokossági társulásokon át az alapítványokig.
Az egyéni vállalkozókra azonban nem vonatkozik a cégkapus eljárás, az egyéni ügyvédek és szabadalmi ügyvivők számára pedig választható megoldás.
Az augusztus 30-a után megalakuló gazdálkodóknak a létrejöttük vagy nyilvántartásba vételük után nyolc napon belül van idejük elvégezni a regisztrációt. A jogszabály nem ír elő büntetést a regisztrációs határidő be nem tartására, de jövő januártól ellenőrizni fogják a cégkapus bejelentkezés megtörténtét.
Fontos részlet, hogy – hasonlóan a magánszemélyek hivatali ügyintézésére már bejáratott Ügyfélkapuhoz – a Cégkaput is csak természetes személyek, a gazdálkodó szervezetek megbízottjai használhatják a külön erre a célra megkapott e-mailfiókon keresztül. A két rendszer annyiban fonódik egymásba, hogy az ügyintézőknek egyúttal Ügyfélkapu-használónak is kell lenniük.
A kötelezettség első sorban a hivatalos szervekkel fennálló kapcsolattartásra (s ezen belül dokumentumok küldésére-fogadására) lesz alkalmas, minden más további lehetőség egyelőre bizonytalan – derül ki az Advocatus egyik írásából. Eszerint
jelenleg nincs olyan lista, amely tartalmazná azon ügytípusokat,
amelyeket (hasonlóan az Ügyfélkapuhoz) elektronikus úton lehetne elintézni – kötelezően vagy választás alapján. Tehát ma még nincs válasz arra a kérdésre, hogy 2018-tól mely ügyekben kell vagy lehet berendezkedni arra, hogy postai levelezés helyett e-mailekkel fog zajlani az intézkedés. Egyelőre az egyes jogszabályokban (csődtörvényben, adózás rendjéről vagy a polgári perrendtartásról szóló törvényben) előírt eljárási módokat kell követniük a gazdálkodóknak.
Az Advocatus arra viszont felhívja a figyelmet, hogy jövő januártól például a polgári peres eljárások túlnyomó többségében kötelező lesz az elektronikus kapcsolattartás, és a beperelt gazdálkodó szervezet a keresetlevelet is e-mailben fogja megkapni.