Kezdőlap Címkék Ügyfélkapu

Címke: Ügyfélkapu

Mégsem nyílik mindenkinek a Cégkapu

0

Januártól mégsem kötelező a Cégkapu használata a gazdálkodó szervezeteknek, a jogszabály 2018-ra átmeneti időszakot vezetett be, a cégek jövőre is a képviselőik Ügyfélkapuján keresztül kommunikálhatnak az adóhatósággal – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV csütörtökön.

Bár eredetileg kötelező elektronikus kapcsolattartást rendelt el a jogszabály, az adóhatóság most mégis azt közölte, hogy „a vállalkozások adóügyeiket továbbra is a lehető legkényelmesebben, elektronikusan intézhetik, az egyéni vállalkozóknál nem lesz változás az adóügyek intézésében, és 2018-tól a cégek is használhatják még az Ügyfélkaput”.

Az átmeneti időszak 2018 egészére kiterjed, ezalatt a cégek választhatnak, hogy változatlanul

az eddig is használt Ügyfélkaput veszik-e igénybe

a kapcsolattartásra. Ez időben a NAV kizárólag az adózótól Cégkapun keresztül érkezett ügyekben küldi a válaszüzenetet a Cégkapun keresztül, minden más esetben az Ügyfélkaput használja.

A jogszabály szerint augusztus végéig kellett regisztrálnia minden gazdálkodónak a Cégkapuban – az egyéni vállalkozók kivételével. Január elsejétől pedig ezen keresztül ment volna a kapcsolattartás minden hivatallal az adóügyek mellett például az önkormányzati eljárásokban, bírósági perekben is.

Cégkapu nyílik hivatalos ügyekhez

Az egyéni vállalkozók kivételével minden gazdálkodó számára 2018-tól a kapcsolattartásra kötelező lesz az elektronikus út, ennek regisztrációjához még egy hét áll a rendelkezésükre. Egyelőre nincs tételes lista arról, hogy mely ügyek intézhetők kizárólag vagy választhatóan elektronikusan.

Augusztus végéig kell hivatalos regisztrációval belépniük az állam által júliusban „megnyitott” Cégkapuba a gazdálkodó szervezeteknek, hogy aztán 2018-tól ezen az úton tarthassák a kapcsolatot az állami szervekkel, hatóságokkal. Ehhez az erre a célra kapott e-mail címet fogják használni. Ezen az úton folyhat januártól a különféle értesítések, illetve dokumentumok küldése és fogadása – derül ki a Horváth és Társai Ügyvédi Iroda DLA Piper Advocatus nevű blogján megjelent írásokból.

A kötelező elektronikus kapcsolattartás minden magyarországi székhelyű gazdálkodó szervezetre kiterjed a gazdasági társaságoktól a lakásszövetkezeteken és erdőbirtokossági társulásokon át az alapítványokig.

Az egyéni vállalkozókra azonban nem vonatkozik a cégkapus eljárás, az egyéni ügyvédek és szabadalmi ügyvivők számára pedig választható megoldás.

Az augusztus 30-a után megalakuló gazdálkodóknak a létrejöttük vagy nyilvántartásba vételük után nyolc napon belül van idejük elvégezni a regisztrációt. A jogszabály nem ír elő büntetést a regisztrációs határidő be nem tartására, de jövő januártól ellenőrizni fogják a cégkapus bejelentkezés megtörténtét.

Fontos részlet, hogy – hasonlóan a magánszemélyek hivatali ügyintézésére már bejáratott Ügyfélkapuhoz – a Cégkaput is csak természetes személyek, a gazdálkodó szervezetek megbízottjai használhatják a külön erre a célra megkapott e-mailfiókon keresztül. A két rendszer annyiban fonódik egymásba, hogy az ügyintézőknek egyúttal Ügyfélkapu-használónak is kell lenniük.

A kötelezettség első sorban a hivatalos szervekkel fennálló kapcsolattartásra (s ezen belül dokumentumok küldésére-fogadására) lesz alkalmas, minden más további lehetőség egyelőre bizonytalan – derül ki az Advocatus egyik írásából. Eszerint

jelenleg nincs olyan lista, amely tartalmazná azon ügytípusokat,

amelyeket (hasonlóan az Ügyfélkapuhoz) elektronikus úton lehetne elintézni – kötelezően vagy választás alapján. Tehát ma még nincs válasz arra a kérdésre, hogy 2018-tól mely ügyekben kell vagy lehet berendezkedni arra, hogy postai levelezés helyett e-mailekkel fog zajlani az intézkedés. Egyelőre az egyes jogszabályokban (csődtörvényben, adózás rendjéről vagy a polgári perrendtartásról szóló törvényben) előírt eljárási módokat kell követniük a gazdálkodóknak.

Az Advocatus arra viszont felhívja a figyelmet, hogy jövő januártól például a polgári peres eljárások túlnyomó többségében kötelező lesz az elektronikus kapcsolattartás, és a beperelt gazdálkodó szervezet a keresetlevelet is e-mailben fogja megkapni.

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!