Brexit: készíti a törülközőt a brit autóipar

0
61
Forrás: euobserver.com

A Honda bezárja angliai üzemét, a Nissan még csak új modellt visz máshová. Minden második britanniai exportkocsi megszenvedheti a Brexitet, a beruházás, a kivitel és az eladás zuhan.

Brit médiainformáció szerint 2022-ben bezárja angliai üzemét a japán Honda, s ezt kedden be is jelenti. Mint az alábbi ábrán látható, a márka (3500 alkalmazottal) tavaly 160 ezer autót gyártott a szigetországban, kevesebbet, mint egy évvel korábban – ahogyan az egész britanniai ágazat igen sanyarú eredményeket produkál.

Forrás: SMMT

A Honda a Brexittel kapcsolatos parlamenti alsóházi meghallgatáson közölte, hogy az egy napnyi raktárkészlettel dolgozó üzembe

hétpercenként (!) érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól

származó részegységekkel.

Legutóbb a szintén japán

a Nissan azt jelentette be, hogy nem sunderlandi üzemében

fogja készíteni új X-Trail modelljét.

Súlyosan érintheti a Brexit a Fordot is,

amelynek részesedése a brit értékesítésben mintegy 8 százalék, és az amerikai központú cégnek nincs gyára az országban. Vagyis amíg a japánok esetében a kiviteli, addig a Fordnál az importvám tenné versenyképtelenné a most eladott 160-170 ezer autót.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetsége (SMMT) januárban „vörös riasztást” bocsátott ki a 2018-as adatok ismertetése során a megegyezés nélküli Brexit esetére.

A számok lesújtók. A belső piac (új autó értékesítése) 6,8 százalékkal 2,36 millióra csökkent, a szigetországban előállított személykocsik 1,52 milliója csaknem egytizednyi zuhanás. A vámok visszaállítása rémének súlyosságát jellemzi az, hogy

a náluk gyártott autók 81 százaléka exportra megy,

ezen belül több, mint minden második az EU-ba (plusz 18 százalék az Egyesült Államokba, amellyel kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodás csak a Brexit után lenne megköthető). Vagyis a vámokkal lehetetlenné tett export az 1,24 milliós export kétharmadát érintené.

S ha ez nem lenne elég,

az ágazat beruházásai 46 százalékkal a kút mélyére ugrottak.

Ami azt jelenti, hogy a versenyképesség fenntartásához nélkülözhetetlen fejlesztések sora maradt el.

Tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig 46,5 százalékkal esett vissza 2018-ban az előző évi szintről, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.

Az autóipar az egyik olyan ágazat, amelyben a gyártásszervezés teljes egészében ki van szolgáltatva a több száz beszállító szinte percre pontos ütemezésének (just in time logisztika). A költségtakarékosságban fontos egy-két napos készletezés legfeljebb apróbb akadozásokat bír el (a győri Audi-sztrájk ebbéli hatását nemrégiben megtapasztalhatta az óriásvállalat).

Egy brit hatástanulmány

hat napos torlódást számolt ki a legforgalmasabb angliai kompkikötőbe, Doverbe vezető utakon

már arra az esetre is, ha egy percnél alig hosszabb ideig tartó vámvizsgálatnak vetnék alá a kamionokat.

A jelenlegi legnagyobb valószínűség szerint Nagy-Britannia megállapodás nélkül lép ki az EU-ból március 29-én. Ennek teljes elkerülésérére újabb népszavazás kellene, de ezt nem támogatja a kormány, mondván a többség (52 százalék) már döntött erről. Megoldás lehetne a kilépést elindító bejelentés visszavonása a kormány részéről, de Theresa May erre  se hajlandó, mondván a nép döntött. Ahogyan – egyelőre – arra se, hogy átmeneti halasztást és a tárgyalások folytatását kérje az uniótól; erre ráadásul a hátra lévő bő öt hétben mind a 27 tag kormányának áldása kellene.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..