Milyen hatásai voltak a járványnak az e-kereskedelemre?

0
696
FH

Cikkünkben megmutatjuk, hogy az elmúlt időszak járványhullámainak hatásai hogyan érintették az elektronikus kereskedelmet.

Talán az egyértelműen kijelenthető, hogy egy jelentős paradigmaváltás zajlott le az utóbbi időszakban a fogyasztói magatartást és az élelmiszervásárlást tekintve, ami nem feltétlenül magától és önszerveződően jött létre. Kis irányítással és felsőbb körök vezényletével óriási értékesítési volumen volt tapasztalható a digitális térben, szinte minden területet figyelembe véve. Még a legjobb online nyerőgépek piacán is tetten érhető a kereslet növekedés, hiszen sokak az otthon töltött szabadidejüket efféle játékokkal ütötték el, ami eddig nem volt jellemző.

Szerkezeti átalakulások

Egyes források szerint sok fogyasztó először próbálkozott online élelmiszervásárlással a járvány idején. Az értékesítési trendek azt mutatják, hogy a fogyasztók kényelmesebben vásárolnak online élelmiszereket és bármilyen más terméket. Az online vásárlás fő oka a kényelem, ezt követi a biztonság és egészség, valamint egyéb tényezők. A fogyasztók díjakkal, a romlandó cikkek minőségével és választékával kapcsolatos aggodalmak, valamint az élelmiszerek azonnali igénye azonban a fő kihívások közé tartozik.

A COVID-19 az e-kereskedelmet a kiskereskedelem élvonalába helyezte. A világjárvány előtt az online vásárlások száma folyamatosan, évi 4,5 százalékkal nőtt világszerte. A kiskereskedelmi környezet azonban ebben az évben alaposan megváltozott, elsősorban a közegészség védelmét célzó mozgáskorlátozó intézkedéseknek és a fogyasztók növekvő preferenciájának köszönhetően a fizikai üzletek elkerülése érdekében. Azok a vállalkozások, amelyek képesek voltak alkalmazkodni a digitális platformokhoz, általánosságban virágoztak, míg a gyenge online stratégiákkal rendelkező hagyományos kiskereskedők megfogyatkoztak, és több prominens is csődöt jelentett.

Fizetési formátumok fejlődése és kiterjesztése

Az e-kereskedelem növekedése hozzájárult a kisvállalkozások és fogyasztók számára nyújtott digitális pénzügyi szolgáltatások növekedéséhez is. Az olyan szolgáltatásokat, mint a digitális fizetés, a hitel és a biztosítás, egyre gyakrabban kínálnak az értékesítési pontokon a nem pénzügyi vállalatok – ezt a tendenciát beágyazott finanszírozásnak nevezik. A beágyazott finanszírozás felfutása jelentősen javíthatja a kis- és középvállalkozások finanszírozáshoz való hozzáférését, csökkentve a költségeket és növelve a hatékonyságot a digitális gazdaságban.

Az elmúlt években az olyan platformok, mint az Alibaba, a Jumia és az Amazon, hasonló ívet követve vágtak bele a finanszírozásba: fizetési könnyítéssel bővítették platformjukat, majd ezeket a képességeket rajtuk túlra is kiterjesztették. A fizetésekre és tranzakciókra vonatkozó gazdag adatok lehetővé tették ezeknek a vállalatoknak, hogy szilárd hitelbírálati modelleket építsenek fel, és megkezdjék a hitelek és számos egyéb pénzügyi szolgáltatás nyújtását a kereskedőknek és a fogyasztóknak.

A pénzügyek beágyazásának trendje mára túlterjeszkedik az e-kereskedelemen túl – derül ki egy nemrég közzétett jelentésből. A mezőgazdasági értékláncokban, utazási platformokon és e-logisztikában működő digitális cégek hasonló mintát követnek, és vagy pénzügyi szolgáltatásokat vezettek be, vagy érdeklődést mutattak új pénzügyi ajánlatok kipróbálása iránt.

Hirtelen váltás maradandó következményekkel

A COVID-19 világjárvány számos bizonytalanságot fokozott, de egy tendencia egyértelművé vált: nagymértékben felgyorsította a digitális átvételt. A legtöbb országban nőtt az egyedi digitális vásárlók száma, néhány kivételtől eltekintve, ahol a zárolási szabályok minden típusú gazdasági tevékenységet korlátoztak, beleértve az e-kereskedelmet is. Az adatok jelentős növekedési rátákat mutatnak a legtöbb régióban, az Egyesült Államoktól Afrikáig és a Közel-Keletig, ami átformálja a fogyasztói magatartást és a vállalati működést.

Az online értékesítés ma már nem lehetőség, hanem szükségszerűség a hagyományos vállalkozások számára.

Fogyasztói oldalon a COVID-19 válság a kereslet strukturális eltolódását idézte elő a digitális kereskedelem irányába, amely valószínűleg az elkövetkező években is folytatódni fog. Számos új platform vált jelentőssé Afrika, Ázsia és Latin-Amerika feltörekvő piacain, új üzleti modelleket fogadva el, és elősegítve az általános környezet versenyképesebbé válását. A válság pedig lehetőségeket nyithat meg a második generációs „niche” platformok előtt, amelyek olyan meghatározott piaci szegmensekben működnek, amelyek hagyományosan ki vannak zárva a nagy e-kereskedelmi platformokból. Például Kenyában a mezőgazdasági értéklánc-platform, a Twiga Foods együttműködött a Jumia Kenya e-kereskedelmi platformmal, hogy különféle gyümölcs- és zöldségkosarakat értékesítsen közvetlenül a fogyasztóknak. Brazíliában egy kezdeményezés lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egy egyszerűsített fizetési megoldással keressenek meg és vásároljanak termékeket a környékükön lévő kisvállalkozásoktól. Az még nem látható, hogy az ebben az időszakban megjelenő kezdeményezések közül mennyi konszolidálódik, hogy hosszú távon életképes piaci megoldássá váljon.

Emelkedő tendencia néhány kérdést előrevetítve

De az előttünk álló út nem mentes kihívásoktól. A digitális fizetési infrastruktúra – beleértve a mobil- és bankügynöki hálózatokat is – kritikus fontosságú az e-kereskedelemnek az alulszolgált szegmensek felé történő terjeszkedéséhez. A legtöbb platformon megnövekedett a digitális fizetés használata, különösen a digitális pénztárca – egy olyan fizetési rendszer, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy biztonságos, azonnali tranzakciókat hajtsanak végre készpénz használata nélkül. Afrikában a Jumia bevezette a digitális fizetés használatát olyan országokban, mint például Kenya, mivel ideiglenesen megszüntette az utánvétes fizetést. Az argentin Mercado Pago erőteljes növekedést ért el mind a digitális fizetések elterjedtsége, mind a tranzakciók mennyisége tekintetében.

A digitális fizetés előnyei nyilvánvalóvá váltak az alacsony mobilpénz-penetrációjú és/vagy nem jól kiépített ügynöki hálózatokkal rendelkező országokhoz képest. Például bizonyos helyeken néhány platformnak le kellett állítania a mobilfizetést, mert az ügynökhálózat zavarai megnehezítették a helyzetet.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .