Egy uniós jelentés is indokolja az Európai Bizottság lépését, hogy az idén július közepe óta tökéletesítette a kis értékű követelések eljárását, lehetővé téve a gyorsított internetes eljárást a fogyasztók számára az 5 ezer eurónál kisebb értékű követelések esetében. A Bizottság emellett az online vitarendezési platformmal (OVR-platform) ösztönzi az alternatív vitarendezést, amely könnyű internetes hozzáférést biztosít az online ügyletekkel foglalkozó alternatív vitarendezési szervezetekhez. Ez az e-kereskedelem vonatkozásában is fontos.
Az e-kereskedelem egyik korlátja – a fogyasztókat védő jogi szabályozás ellenére –, hogy a személyes jelenlét hiányából adódóan számos fizikai, pénzügyi és dokumentációs probléma merülhet fel. Magyarországon egy uniós felmérésre (Surveys on ICT usage in enterprises and households) a megkérdezettek mintegy 82%-a úgy reagált, hogy vásárlása panaszmentesen zajlott, ami
jelentős javulás a 2015-ben tapasztalthoz képest
– olvasható a Központi Statisztikai Hivatal Magyarország, 2016 című kiadványában. Ennek tükrében is érdekesek az Európai Unió által a közelmúltban közzétett, az internetes vásárlásokra vonatkozó jelentés (Consumer Conditions Scoreboard) megállapításai, különösen a fogyasztók vélekedése.
Uniós trendek
Az elektronikus kereskedelembe vetett fogyasztói bizalom ugrásszerűen megnőtt az EU-ban – olvasható a jelentésben.
Tíz év alatt csaknem megkettőződött az interneten vásárló európaiak aránya
(a 2007. évi 29,7%-ról 2017-ben 55%-ra). A legutóbbi eredménytábla óta a fogyasztói bizalom mértéke a belföldi kiskereskedőktől való vásárlás esetén 12 százalékponttal, a más uniós tagállamból történő vásárlás esetén pedig 21 százalékponttal emelkedett.
Tíz, jelenleg is az interneten értékesítő kiskereskedőből csak négy állította azt, hogy a következő évben megfontolja a belföldi és a határon túli értékesítést.
A más országokba történő internetes értékesítést továbbra is aggályosnak tartják,
mégpedig azért, mert nagyobb a csalás kockázata, eltérnek a nemzeti adószabályok vagy a nemzeti szerződési jogi szabályok és a fogyasztóvédelmi szabályok.
Ezért a Bizottság javaslatot terjesztett elő a modern digitális szerződési szabályokra vonatkozóan, amelynek célja az áruk internetes értékesítésére vonatkozó szerződéses szabályok harmonizálása, valamint a digitális tartalomhoz való hozzáférés és az internetes értékesítések előmozdítása Unió-szerte – áll a jelentés kapcsán kiadott közleményben.
Jogismeret
Az eredménytábla 2015. évi kiadásához képest a fogyasztók jobban tisztában vannak a jogaikkal.
Átlagosan a fogyasztók 13%-a ismeri teljes mértékben az alapvető jogait, az északi és nyugati uniós országokban jobban, mint keleten és délen.
Miközben a fogyasztók egyre kevesebb okot találnak a panaszra, azok, akik panaszt tesznek valamiért, elégedettebbek a panaszkezelés módjával. Ám a fogyasztók csaknem egyharmada nem kíván panaszt emelni, mivel megítélésük szerint az érintett összeg túl csekély (34,6%) vagy az eljárás túlságosan elhúzódna (32,5%).
E-kereskedelemre, magyar!
Magyarországon 2016-ban a teljes hazai kiskereskedelmi forgalomból a csomagküldő és internetes vásárlások 3,1%-kal részesedtek – olvasható az említett KSZ-kiadványban. Az elmúlt évtizedben folyamatosan bővült a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma: 2016-ban 302,8 milliárd forint volt az árbevételük, folyó́ áron a 2010. évinek közel 6,6-szerese. A forgalom volumene 2010 óta dinamikusan, évente átlagosan 36%-kal emelkedett, miközben a kis- kereskedelem egésze csupán 2,5%-kal.
Egyre többen választják az internetet nemcsak a kiskereskedelmi termék megvételére, hanem szolgáltatás igénybevételére is. Az e-kereskedelemben (egy uniós felmérés szerint) megjelenő lakosság aránya Magyarországon folyamatosan nő, 2016-ban 27% volt. Igaz, az uniós átlag 45%.
Az elektronikus értékesítésben részt vevő vállalkozások aránya is alatta marad az uniós átlagnak: 2016-ban a vállalkozások 12%- nál (az uniós átlagtól 6 százalékponttal kevesebbnél) keletkezett az árbevétel legalább 1%-a elektronikus kereskedelemből. A hazai elektronikus kereskedelem 30%-a weboldalon, 70%-a elektronikus adat- cserén keresztül realizálódott.
Aki a részletesebb eredmények között szeretne böngészni, itt megteheti.