Saját kárán tanulta ezt meg a kínai Google, a Baidu kommunikációs igazgatója, aki dicsőítette “a kínai munkamorált” szembeállítva azt a nyugati “dekadenciával.”
“Miért legyek figyelemmel a beosztottam családi problémáira? Nem én vagyok az anyósa!” – fejtette ki álláspontját Csü Csing asszony, aki videósorozatban adta elő menedzser filozófiáját a TikTokon, melyet Kínában Douyinnek hívnak. A nagyhatalmú asszony, aki nemcsak a kommunikációs igazgató posztját töltötte be, de ő volt a cég alelnöke is, egy eset kapcsán elmondta: egy beosztottja, egy fiatal családanya közölte vele, hogy nem tud vállalni egy 50 napos fárasztó üzleti utat a Covid pandémia idején, mert a család ilyen hosszú időre nem képes nélkülözni őt.
A főnökasszony így oktatta ki szerencsétlen beosztottját:
”Én tíz vagy húsz évvel idősebb vagyok mint maga. Nekem is van két gyerekem. Mégsem szólok egy szót sem, nem érzek keserűséget az 50 napos távollét miatt. Ki maga, hogy azt állítsa: a férjem nem boldogul 50 napon át a család gondjaival egyedül?!”
A videósorozatban az ambiciózus főnökasszony beszámolt arról, hogy karrierje miatt gyakran megfeledkezett az idősebb fia születésnapjáról, és nem tudta, hogy a kisebbik fia melyik osztályba jár az iskolában és milyenek ott a jegyei.
“Nem bántam meg semmit, mert olyan nő akartam lenni, aki karriert csinál.”
Mi kell ehhez?
“Ha PR területen dolgozol, akkor ne számíts arra, hogy a hétvégén megpihenhetsz. Éjjel-nappal bekapcsolva kell tartanod az okos telefonodat, és mindig készen kell állnod arra, hogy naprakész választ adj a kérdésekre!”
Egy másik TikTok videóban a főnökasszony megfenyegette azokat a munkatársakat, akik szót merészelnének emelni szigorú menedzser filozófiája ellen.
Az alelnök asszony már nem alelnök
A CNN tudósítójának magát megnevezni nem kívánó Baidu alkalmazottak megerősítették: a cég kirúgta a szigorú menedzsert, mert a videósorozat hatása pont az ellenkező eredménnyel járt mint amit vártak tőle: a fiatalok közölték, hogy nem akarnak ilyen munkahelyen dolgozni!
Az amerikai pszichológiai szövetsége szerint az
“ilyen munkahely toxikus, mert a megfélemlítésre épít. Az eredmény belső harcok, melyek jórészt titokban zajlanak, és akadályozzák a hatékony munkát.”
Csü asszony nyilvánosan bocsánatot kért a videó sorozat miatt, de ezzel nem tudta megmenteni a munkahelyét: már nem a Baidu alelnöke!
Nincs benne semmi empátia! – reagáltak a fiatalok a videó sorozatra a kínai X-en, a Weibon.
“A kínai fiatalok jelentős része ugyanezt a szigorú menedzser filozófiát tapasztalja a munkahelyén, és nem fogadja azt el” – nyilatkozta a CNN gazdasági rovatának egy kínai tanácsadó cég főnökasszonya, aki hozzátette:
”Már a Baidu alelnök hangvétele is riasztóan hatott a fiatalokra, az empátia tökéletes hiánya pedig általános visszatetszésre talált.”
A probléma az, hogy a Baidu kommunikációs igazgatója nyíltan kimondta azt, amit a főnökök többsége gondol, de van annyi esze, hogy ne adja elő: ”a fiatalok ugyanezt a stílust tapasztalják a munkahelyükön. Az pedig, hogy a Baidu alelnöke ezt ilyen nyíltan felvállalta, riasztóan hat rájuk” – mondja Ivy Young, a Wavelet Strategy tanácsadó cég főnökasszonya.
A fiatal nemzedék korábban is jelezte, hogy nem olyan mint a megelőző generáció, amely a jó állásért mindent elvállalt.
Jack Ma, az Alibaba alapítója többször is elmondta, hogy egyetért a “kínai munkamorállal”, amelyet Kínában 996-nak hívnak. Ez a gyakorlat azt jelenti, hogy a napi munkaidő reggel kilenctől este kilencig tart, és csak egyetlen szünnap van a héten a vasárnap.
Jack Ma, aki egykor Kína leggazdagabb embere volt, ebben látta Kína fölényének kulcsát az USA-val folyó versenyben.
2019-ben amikor még jól pörgött a kínai gazdaság, ezt elnézték Jack Mának, akit sok fiatal a példaképének tekint, de ma már más a helyzet: komoly munkanélküliség tapasztalható a fiatalok között olyannyira, hogy a pekingi statisztikai hivatal titkosította az ezzel kapcsolatos számokat.
A fiatal nemzedék egyre inkább úgy érzi, hogy óriási erőfeszítést várnak el tőle, és cserében nem kap eleget. Kínában is gyorsabban növekednek a tőke jövedelmek mint a munkabérek vagyis miközben az elit tovább gazdagodik, a bérből és fizetésből élők életszínvonala stagnál vagy csak igen lassan javul.
A Baidu alelnöke visszavonta TikTok videó sorozatát mondván “sok helytelen és nem megfelelő rész volt a videókban, melyek félreértésekre adhattak okot a Baidu munkahelyi kultúráját illetően, és ezzel komoly károkat okoztak a cégnek.”
Csü asszony korábban újságíró volt, az állami hírügynökségnél, a Hszinhua – Új Kínánál dolgozott, ahol katonás fegyelem uralkodik. Innen váltott a PR-ra, a Huaweihez került, ahol ugyanilyen katonás volt a stílus hiszen a cég eredetileg a hadsereg informatikai kutató laboratóriuma volt, az alapító atya pedig ezredesi rangban szolgált a seregben.
A Huawei munkakultúrát “farkasnak” nevezik Kínában agresszív stílusa miatt, amely maximális követelményeket támaszt az alkalmazottakkal szemben, akikkel a főnökök úgy bánnak mint a tisztek a katonákkal a seregben.
A Huawei ugyan azt állítja, hogy már megszakította kapcsolatait a kínai hadsereggel, de ezt Nyugaton nemigen hiszik el.
Az USA-ban emiatt is tették tiltó listára a Huaweit
Csü asszony 2021-ben érkezett a Baiduhoz, ahova magával hozta “a farkas stílust.” Ezzel valóságos sokkot okozott a cégnél, ahol a PR részlegen rohamtempóban mondtak fel a munkatársak.
Csü asszony mindenkitől katonás fegyelmet várt el, és állandó 24 órás készenlétet. Munkatársainak 60%-a távozott az első évben. Nem véletlenül: előfordult, hogy munkaértekezletet hívott össze éjfélre! Ebbe még nem bukott bele, de abba igen, hogy nyíltan meg is hirdette katonás menedzser filozófiáját, melyet a fiatalabb nemzedék már nem fogad el Kínában.