Kezdőlap Címkék Stratégia

Címke: stratégia

Semleges

A semleges álláspont igen jó dolog. Benne van a háborítatlanság nyugalma (verekedjetek csak, én addig megebédelek), a praktikum eredményezte haszon (aki olcsóbban adja, attól veszem, semmilyen más szempont nem kell, hogy érdekeljen) és persze a szuverenitás is (azt csinálok, amit akarok, senki nem szólhat bele).

Nem csoda, hogy Magyarország, illetve pontosabban Pártunk és Kormányunk, még pontosabban maga a miniszterelnök úr semlegességre törekszik. Úgy nézem, egyelőre csak a gazdaságpolitikában, de a jövő beláthatatlan, a határ pedig a csillagos ég (mondotta Rákosi elvtárs), lásd például Kína zászlaját, amelyen egy nagy van és négy kicsi, azaz összesen öt darab ötágú. Zseniális, nem? Hogy ki a nagy, azt mindenki tudja, a kicsiket már nem annyira, egy biztos, mi az ilyesféle csillagok felé igyekszünk mostanában. A Nyugattól elfele.

A regnáló lángelmék az új gazdaságpolitikai irányvonalat az alábbiak szerint határozták meg:

Ki kell maradnunk azokból a konfliktusokból, amelyek választásra kényszerítenek bennünket, hogy Kelet vagy Nyugat, meg kell próbálni fönntartani mindenkivel minél hosszabb ideig, minél mélyebb gazdasági kapcsolatokat, nem politikai szemüvegen keresztül kell néznünk a gazdaságot, hanem kizárólag a magyar gazdaság életképességén keresztül, ezért semleges gazdaságpolitikára van szükségünk, gazdasági semlegességre.

A gazdasági semlegesség fő jellemzői:

  1. Finanszírozási semlegesség: „Már nem vagyunk adósabbak a helyzetben, de folyamatos finanszírozási kényszerben vagyunk. Ez azt jelenti, hogy nekünk Brüsszel és London kevés. Nekünk kell mellé Katar, kell Peking, meg kell Tokió, meg kellenek a saját választópolgáraink, akik megvásárolják a magyar állampapírokat, egész Európában egyébként a legmagasabb arányban, mint egy napokban napvilágot látott tanulmányban olvashattam

Azon gondolkodtam, hogy vajon „kiafranc” akadályozta ezt eddig, ugyanis ha senki, akkor minek kell újból meghirdetni? Később rájöttem, hogy ez nem programhirdetés, hanem azt igazolandó magyarázkodás, hogy igenis jól csináltuk, mikor Pekingtől fölvettünk a Budapest-Belgrád vasút hitele mellé még egymilliárd euró hitelt.

A legtöbb devizahitelünk a European Investment Banktól (EIB) van, az állomány 1436 milliárd HUF, a közvetlenül az Európai Uniótól felvett hitel 565 milliárd HUF. Ezek kifejezetten kedvező kamatozásúak, de nagyon szigorú az elszámolás. A kínaiak viszont nem sokat kérdezősködnek. Aha. Így már érthető, hogy miért „kell nekünk Peking”.

  1. Beruházási semlegesség: „Jó állapotban vagyunk, jó irányban vagyunk. Arra kell törekedni, hogy a finanszírozási semlegesség mellett a mi gazdaságpolitikánknak beruházási semlegessége is legyen. Nyugatról és keletről is kellenek a beruházások és kellenek a beruházási források

Hát persze, hogy kellenek. Mint egy falat kenyér. Mészárosra meg Garancsira hiába is számítanánk beruházásilag, az ő tevékenységük arra épül, hogy nem hozzák a pénzt, hanem viszik. Egyébként Brüsszelben senki sem szólt egy szót sem, mikor jöttek a keletiek ide beruházni (Kína: 9 milliárd EUR), csak a hazaiak, pl. a gödiek meg a debreceniek méltatlankodtak. Nyilván nekik szól ez „Beruházási semlegesség” program, hogy kussoljanak már!

A „Jó állapotban vagyunk, jó irányban vagyunk.” szöveg, mintha kissé eltúlzott optimizmust sugározna, de csak a beruházások esetében még tán lehetséges is. Gyönnek a keletiek, mint a meszes! Magyarország a schengeni határokon belül van, és ez nagyon tetszik nekik.

  1. Piaci semlegesség: „A harmadik tartalmi elem. Szép dolog, hogy az Európai Unió piacaira termelünk, de pontosan ugyanannyit ér, ha Kína vásárolja meg azonos összegért a termékeinket.

Ki hitte volna, emberek? És ezt a vállalkozások mind tudják. Az AUDI majd hülye lesz megválogatni a vevőit, neki mindegy, hogy ki veszi meg a terméket, csak vegye. Ez immár a harmadik teljesen fölöslegesnek látszó programpont, de mégis kényes ügy, hiszen ebből következően a „piaci semlegességre” hivatkozva eladhatnánk akár az oroszoknak is stratégiailag fontos termékeket. Még szerencse, hogy olyanunk nincs.

  1. Technológia semlegesség: „Nem érdekel ki, csak a legjobb legyen. Nem vagyunk hajlandóak csak azért nyugati infokommunikációs technológiát használni, mert nyugati, hogyha a kínai jobb. Ha az amerikai jobb, akkor majd azt fogjuk használni. Semmifajta technológiai, politikai meghatározottságot nem tudunk elfogadni.

Hát ez így rendben is lenne, mindaddig, amíg Pártunk és Kormányunk pipereszappant vagy kávéfőzőt vásárol a világpiacon, ám ha valamilyen szuperelektronikát, akkor jobb, ha egy NATO országhoz fordul, mint a kínaiakhoz. Az utóbbi esetben ugyanis baj lehet az információkiszivárgásból, amit se a NATO, se az EU nem szeret. Sőt, a kínaiakat ismerve könnyen előfordulhat, hogy a hozzánk szállított kávéfőzőkben is van beépített kémszoftver, de a pipereszappant sem zárnám ki.

Jómagam ezért miniszterelnökként óvakodnék az olyan sarkos megfogalmazástól, hogy „Semmifajta technológiai, politikai meghatározottságot nem tudunk elfogadni”, mert esetleg a többiek végleg megunják az állandóan vagdalkozó ugribugrit, aki ezt a viselkedést valamifajta szuverénségnek hiszi, és kiteszik a klubból. Viszont, ha őt kiteszik, akkor sajnos az országot is vele.

Hacsak előtte le nem váltjuk. Az is egy változat. Gondoljátok meg, proletárok! (proletár = nem NER kedvezményezett)

  1. Energiasemlegesség: „Orbán Viktor ígéretet tett, hogy 2032-re eljutunk oda, hogy energia szempontjából nagyjából önellátóak leszünk, de addig is energiát keletről és nyugatról, ha szükséges, egyaránt használni kell”.

Na végre! Ha nehezen is, de megérkeztünk a lényeghez. A tényleges lényeghez, amiért ez a zseniális „gazdaságpolitikai” elképzelés egyáltalán megszületett. Azért kellett megszületnie, mert Magyarország bajban van. Kevés a pénze, még kevesebb az energiája, az ország hatalmas villamosenergia importra szorul, ráadásul egyre nagyobb a napelem park teljesítménye, amelynek hektikus működését valahogy ki kell kompenzálni (erre csak a gyorsreagálású, azaz földgáztüzelésű erőművek alkalmasak), az új akkumulátorgyárak is sok villamosenergiát igényelnek, és nagy szorultságunkban (GDP növekedési gondok) semelyik beruházást sem utasíthatjuk vissza, így aztán abszolút létszükséglet a villamos energia termelés komoly növelése. Paks II. még sehol, csak a földgáz jöhet szóba, és abból is csak az orosz. A gyorsan megépítendő termelő egységek tehát: három földgáztüzelésű kombi blokk, összesen 1500 MW villamos teljesítménnyel.

Mint az az energiasemlegességi pontban leírtakból látszik, hihetetlen nagy bajba kerülnénk, ha az EU megtiltaná az orosz földgáz behozatalát. Az orosz olajjal is pont így vagyunk, mert isten tudja, mi okból, de a szlovákokkal és a csehekkel együtt „elfelejtettük” bővíteni a horvát Omisaljból Százhalombattára, és onnan tovább észak felé menő kőolajvezetéket (holott ismertük az orosz-ukrán viszonyt a Krím elfoglalása óta), ráadásul a horvátokkal nem is vagyunk valami jóban, így aztán valahogy jelezni kellett az EU felé, hogy mi a „semlegesség” okán semmiféle energetikai embargót nem fogunk, mert az ország energetikai gödörbe kerülése nélkül nem is tudunk betartani.

Az első négy pont csak arra szolgál, hogy ne lógjon ki a lóláb. Annyira.

Tudnak ezek az Orbánék, mi?

Magyar minimálbér a béka popója alatt

Van olyan ország Európában ahol a termelékenység mellett nőnek a fizetések, s van Magyarország ahol a kereset nő, csak éppen a fizetőeszköz értéke devalválódik. 

2570 euró a minimálbér Luxemburgban, ez a rekord az Európai Unióban, nem is csoda hiszen forintban ez körülbelül egymilliót jelent: vajon ki keres ennyit Magyarországon havonta?  A második helyen Írország áll, a kelta tigris, amely korábban a sereghajtók közé tartozott, de ki tudta használni a globalizáció előnyeit – Magyarországgal ellentétben.

A harmadik hely a hollandoké: havi 2134 euróval. Németország az ötödik 2054 euró havonta. Ez a felsőház az Európai Unióban, Magyarország hagyományosan az alsóházban foglal helyet, ott is az utolsók között. Bulgária a legutolsó: 477 euróval havonta, de az utolsó előtti helyen ott szerénykedik Orbán Viktor nemzeti együttműködési rendszere 675 euróval. Mindez annak ellenére, hogy az Orbán kormány gyakran emeli a minimálbért, csakhogy közben a forint árfolyama szánkázik lefelé.

Ez az Orbán kormány egyik be nem vallott, de jól működő trükkje: a bérek emelése forintban miközben a magyar fizetőeszköz értéke csökken.

A külföldi befektetők így észre sem veszik a magyar munkaerő drágulását. A magyar munkaerő viszont előbb vagy utóbb észreveszi a saját szegényedését, és a lábával szavaz: Nyugatra távozik a magasabb bér reményében.

Munkaerőhiány

A magyar gazdaság évek óta ezzel küszködik, mert a mind kevésbé népes fiatal nemzedékek mind kevésbé akarnak itthon dolgozni. Magyar munkabérrel ugyanis csak álmodni lehet lakásról. Közben viszont az Orbán kormány folyamatosan csábítja be a külföldi tőkét méghozzá azzal, hogy az Európai Unióban nálunk a legolcsóbbak közé tartozik a munkaerő. Csakhogy nincsen. Rádöbbent erre a kormány is, amely kitart migránsellenes retorikája mellett hiszen az ingyen hoz neki szavazókat, de közben szeretne évi 260 ezer vendégmunkást importálni – ha kell, akkor a világ végéről is: Fülöp szigetek, India, Mongólia, Vietnam  stb. Csakhogy a magyar munkabérek nem vonzzák mágnesként a külföldi munkaerőt sem:

sokan amint megkapják a munkavállalási engedélyt  máris távoznak nyugati irányban.

Az épülő kínai, dél-koreai gyárak számára nehéz lesz új munkaerőt találni a szűk magyar piacon. Nem segítenek az előítéletek sem, melyek terjesztésében pártunk és kormányunk is jeleskedik: Orbán Viktor Tusnádfürdőn még a faji kérdést is felvetette egy korábbi beszédében, de legutóbb már nem tért ki erre. Nem véletlenül: a neonáci elemekkel színre lépő Alternative für Deutschland nem tudott kitörni az egészségügyi kordonból, sőt Orbán szövetségese, Marine Le Pen sietett elhatárolódni.

Orbán elképzelései e téren is befuccsoltak. A magyar miniszterelnök létrehozta a patrióták frakcióját az Európai Parlamentben, de politikai erőt ez nem jelent, mert nem tudja rávenni a brüsszeli bizottságot arra, hogy utalja át a befagyasztott euró milliárdokat Magyarországnak. Az uniós eurómilliárdok nélkül viszont igencsak nehéz finanszírozni a nemzeti együttműködés rendszerét. Patrióta propaganda patronok itt nem segítenek, ráadásul Orbán Viktor maga állapította meg Tusnádfürdőn, hogy

“az ideológiák kora véget ért.”

Mitől javulna a helyzet? Orbán eddig hűséges oligarchája, Hernádi Zsolt, a MOL elnök vezérigazgatója állapította meg az MCC Festen, hogy a kormánynak nincs stratégiája másfél éve. A következő választás 2026-ban lesz, addigra Orbán Viktornak is illene valamit kitalálnia.

Hernádi kontra Orbán

“Másfél éve több a lyukfoltozás mint a stratégiai gondolkodás” – jelentette ki az MCC Festen a MOL elnök – vezérigazgatója. Hernádi Zsolt már korábban is bírálta a különadókat, melyeket a kormány az ukrajnai háborúra hivatkozva vet ki különböző cégekre és bankokra. “Olyan ez mint a szovjet csapatok ideiglenes állomásozása Magyarországon. A különadók maradnak akármi történik.”

“Nem a múlt hibáit kellene ismételni hanem stratégia kellene a jövőre”

– hangsúlyozta a MOL első embere.

A Lukoil botrány műhiszti

“Magyarországot nem fenyegeti üzemanyag hiány amiatt, hogy Ukrajna leállította a Lukoil szállítmányokat”

– hangsúlyozta Hernádi Zsolt. Ennek pontosan az ellenkezőjét állította Gulyás Gergely kancellária miniszter, és Orbán Viktor “első janicsárja”, Szijjártó Péter külügyminiszter.

A MOL főnöke szerint az ukrán tilalom gondot jelenthet Csehországnak és Szlovákiának, de Magyarországnak nem, mert Horvátországon keresztül meg lehet oldani a kőolajimportot. Szijjártó Péter külügyminiszter szerint

“Horvátország nem megbízható tranzit partner.”

A magyar külügyminiszter csak azt követően fordult Brüsszelhez az ukrán tilalom ügyében miután találkozott New Yorkban Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel holott Zelenszkij elnök már hetekkel korábban bejelentette a Lukoil tilalmat.

Miért nincs stratégiája az Orbán kormánynak?

Mert nincsen pénze! Putyin nem adja olcsóbban sem az olajat sem pedig a földgázt, csak Orbán Viktort fizeti meg a szolgálataiért, Magyarországnak az oroszbarát külpolitikából semmi haszna sincs, a kár viszont annál nagyobb.

Orbán Viktor Tusnádfürdőn a stratégiáról beszélt anélkül, hogy a magyar gazdaság helyzetét elemezte volna pedig nyilvánvaló, hogy az uniós eurómilliárdok nélkül a nemzeti együttműködés rendszere üzemképtelen. Nem jött be Orbán elképzelése arról, hogy a szélsőjobboldal áttör az európai választáson, Ursula von der Leyent újraválasztották a brüsszeli bizottság elnökévé. Ez azt is jelenti, hogy Magyarország egy petákot sem kap Brüsszeltől a befagyasztott pénzekből. A kínai hitelfelvétel ügye mutatja: ingyen pénz nem jön Pekingből, csak rövid távú kölcsönre lehet számítani piaci kamattal. A korábbi hitelek törlesztő részletei mind nagyobb részét teszik ki az aktuális költségvetésnek, melynek hiánya túllépi a 3%-ot. Emiatt a brüsszeli bizottság vizsgálatot indított Magyarország ellen. Közben a magyar gazdaság alig növekszik, fő export piacunk, Németország visszaeséssel küszködik. Az Európai Unió mindinkább versenyképtelen a világban. Ezen csakis nagyarányú tőkebefektetéssel lehetne segíteni. Ehhez viszont a tagállamoknak nincsen elég pénze. Csakis az Európai Unió közös hitelfelvétele segíthetne, ezt azonban Orbán Viktor ellenzi. Olyannyira, hogy még a gránit szilárdságú alkotmányba is beleíratta ezt. Vagyis Orbán Viktornak nemcsak a pénze hiányzik, de stratégiája sincs arra, hogy miképp szerezzen pénzt.

A népet nem zsákmányolhatja ki úgy mint Nicolae Ceausescu, mert akkor ő is könnyen a román diktátor sorsára juthat, akit saját emberei állítottak kivégző osztag elé 1989 karácsonyán, hogy magukat és a rendszert – a titkosszolgálat diktatúráját – mentsék.

A kínai 6G már a mesterséges intelligenciát használja

Az Új Kína hírügynökség jelentette, hogy a pekingi informatikai egyetem professzora kifejlesztette a világ első 6G rendszerét, amely felgyorsítja az információáramlást, és az eddiginél jóval több összekapcsolódást tesz lehetővé.

Zsang Ping professzor, aki tagja a tudományos akadémiának is, elmondta, hogy
“intelligens integrációt” hoztak létre a mesterséges intelligencia segítségével. Ha a 6G rendszert összekapcsolják a 4 vagy 5G-vel, akkor tízszeres javulást érhetnek el a hatékonyságban. Az adatátviteli sebesség akár az ötvenszerese is lehet az 5G-nek. Zsang Ping professzor Pekingben elmondta, hogy “a szemantikus kommunikációt” alkalmazták, és ezzel értek el áttörést. Kínában most folyik a szabvány meghatározása, és 2030-ra már kereskedelmi forgalomba akarják hozni a 6G rendszert.

USA – kínai vetélkedés

A Huawei érte el elsőként az 5G szintet, és ez annyira feldühítette az Egyesült Államokat, hogy offenzívát indított a kínai cég ellen mondván az a hadseregnek dolgozik. A Huawei valóban a hadsereg kutató laboratóriuma volt, de időközben független világcéggé vált. Az USA kérésére Kanadában letartóztatták a Huawei pénzügyi igazgatónőjét, aki nem volt más mint az alapító atya lánya. Válaszul a kínaiak kanadai állampolgárokat tartóztattak le, mire kiengedték Kanadában a Huawei pénzügyi igazgatóját. Trump külügyminisztere, Pompeo körbejárta az európai szövetségeseket, hogy lebeszélje őket a kínai 5G rendszerről. Budapesten azt a választ kapta Orbán Viktortól, hogy a francia és a német példát követjük, akik használják a Huawei technológiáját. Putyin Ukrajna elleni agressziója után Franciaország és Németország beállt a sorba, de Magyarország nem. Nálunk mindkét technológiát használják. Idén februárban az USA és kilenc szövetségese bejelentette: megvan a közös 6G szabvány. Külön hangsúlyozták a szabvány nemzetbiztonsági jelentőségét. Az USA minden eszközzel igyekszik hátráltatni a kínai informatikai fejlesztést azt követően, hogy Hszi Csin-ping elnök bejelentette: Kína arra törekszik, hogy megelőzze az Egyesült Államokat már 2025-ben ezen a téren. Az USA szabályos chip háborút folytat Kína ellen: tiltja a legkorszerűbb, a mesterséges intelligenciához használható chipek exportját Kínába. Mindkét állam hatalmas összegekkel támogatja az informatikai kutatásokat hiszen azoknak nemcsak kereskedelmi, de stratégiai jelentősége is van.

Az Egyesült Államok 2021-ben első számú stratégiai ellenfelének nevezte meg Kínát.

A NATO le akarja állítani a kínai infrastruktúra fejlesztéseket Európában

0

Korábban ez nem volt stratégiai kérdés, de immár azzá vált amikor az USA stratégiai ellenféllé nyilvánította Kínát 2021-ben, és Putyin megtámadta Ukrajnát 2022 februárjában. A NATO is lépett.

“Attól tartunk, hogy a kínai infrastruktúra segítséget jelenthet Oroszországnak, amely háborút folytat Ukrajnában” – fejtette ki a véleményét egy magát megnevezni nem kívánó magasrangú NATO tisztviselő a CNN tudósítójának. Emlékeztetett arra, hogy tíz évvel ezelőtt amikor Európa a pénzügyi válság következményeivel küszködött, a kínai ajánlat jókor jött pénzesőnek számított a nehéz időkben, de ma már más a helyzet. Az athéni parlamentben felállva tapsoltak a képviselők Ven Csiapao akkori kínai miniszterelnöknek, aki egymilliárd dolláros támogatást ígért a pénzügyi csőd szélén imbolygó Görögországnak. Akkor már nem tapsoltak Athénben amikor kiderült, hogy Görögország nem tudja törleszteni a kínai hitelt, és cserébe Peking viszi az elzálogosított pireuszi kikötő nagy részét. Ma ez a kínai kereskedelmi offenzíva hídfőállása, az Új Selyemút innen indul Európa szíve felé – a többi között a Belgrád – Budapest vasúton.

A NATO nemrég véget ért csúcstalálkozóján keményen elítélték Kínát azért, mert támogatja Oroszországot, amely agressziót hajt végre Ukrajnában. A háború miatt Oroszország elszigetelődött, így Kína lenyúlta az orosz piacot, Moszkva hatalmas nyersanyag kincseit. Peking tisztában van Oroszország szorult helyzetével, ezért az orosz földgázt, melyet Moszkva nem tud eladni Európának csakis orosz belföldi áron lenne hajlandó átvenni, ahogy ezt Hszi Csin-ping elnök közölte Putyinnal. Így a nagy kínai – orosz földgáz üzlet egyelőre nem jött létre.

Az USA egyenként akarja meggyőzni a NATO partnereket

A három magasrangú NATO tisztviselő elmondta a CNN tudósítójának, hogy a hatékony megoldás érdekében Washington egyenként akar tárgyalni azokkal a tagállamokkal, melyek területén kínai infrastrukturális beruházások vannak illetve épülnek.

Több tízmilliárd dollárról van szó, elsősorban vasút vonalakról, melyek Kelet Európát kötik össze az Északi és a Balti tengerrel.

“Ha háború törne ki a NATO és Oroszország között, akkor ezeket a kínai vasútvonalakat átmenetileg mindenképp államosítanák. A kínaiak aztán mehetnének a bíróságra pereskedni“ – mondta az egyik magasrangú NATO tisztviselő, aki rámutatott arra, hogy hasonló eljárást alkalmaznának a kínaiakkal szemben mint az oroszokkal Putyin 2022-és Ukrajna elleni agresszióját követően.

Antony Blinken külügyminiszter kijelentette:

”az ukrajnai háború felnyitotta az európai és az ázsiai államok szemét: a biztonságuk összekapcsolódik egymással.”

Jens Stoltenberg a NATO távozó főtitkára a BBC-nek úgy nyilatkozott, hogy az ukrajnai háború “akár tíz évig is eltarthat”, vagyis az észak-atlanti szövetség hosszú távra tervez.

Párizs nem akarja a NATO beavatkozását. Macron elnök öt évvel ezelőtt kijelentette:

”a NATO agyhalott!”

Mára, Putyin agresszióját követően megváltozott a véleménye, de úgy véli a kínai infrastruktúra Európában nem a NATO ügye hanem az Európai Unióé.

A NATO tagállamok ebben a kérdésben megosztottak, de az amerikai álláspont világos: a nemzetbiztonsági szempontok felülírják a gazdaságiakat. Persze ha Trump lenne az USA következő elnöke, akkor sok minden megváltozhat. Vance szenátor, Trump alelnökjelöltje kijelentette:

”engem nem érdekel, hogy mi lesz Ukrajnával. Szerintem nekünk mindenekelőtt a Távol Keletre, Kínára kell összpontosítanunk.”

Orbán pofára esett Brüsszelben

Giorgia Meloni olasz miniszterelnök nemet mondott a magyar kormányfőnek arra az ötletére, hogy a frakciókon kívül kóválygó Fidesz tagja lehessen az Európai Konzervatívok és Reformerek csoportnak, melynek Itália kormányfője a vezetője – jelentette a Corriere della Sera.

Meloni és Orbán ideológiai szövetségesek, de politikailag nem azok, mert az olasz miniszterelnök együtt akar működni Brüsszellel és Washingtonnal, a magyar kormányfő viszont szembeszáll velük. Miért utasította vissza Meloni Orbán Viktort? Az oroszbarát diplomácia miatt. A szélsőjobboldali frakcióban, melynek Meloni a vezetője több olyan nacionalista párt is van, amely elfogadhatatlannak tartja Orbán Viktor oroszbarát külpolitikáját: a Finn párt , a belga Új Flamand szövetség, a cseh Polgári Demokrata szövetség – ODS és a Svéd Demokraták is. Finnország és Svédország azt követően lépett be a NATO – ba, hogy Putyin megtámadta Ukrajnát 2022 februárjában.

A magyar diplomácia megpróbálta megakadályozni Finnország és Svédország NATO tagságát

– nyilvánvalóan Putyin kívánságára. Sem Helsinkiben sem pedig Stockholmban nem felejtették ezt el.

A lengyel PiS, amely ugyanennek a frakciónak a tagja, nem ellenzi ugyan a Fidesz tagságát, de nem is küzd érte noha Orbán Viktort régi politikai szövetség köti Jaroslaw Kaczynskihoz. Csakhogy Lengyelországban egyetlen párt sem fogadja el Orbán Viktor oroszbarát politikáját, mert a lengyeleknek évszázados rossz tapasztalatai vannak Oroszországgal kapcsolatban, és emiatt maximálisan támogatják Ukrajna önvédelmi háborúját.

Orbán Putyin ügynöke

Ez a CIA álláspontja a magyar miniszterelnökkel kapcsolatban, és ez nem sok jót ígér Orbán Viktornak. Annál is inkább gondot jelenthet ez a magyar miniszterelnöknek, mert Donald Trump is jelezte, hogy elfogadhatatlannak tartja Orbán Viktor orosz- és Kína-barát diplomáciáját akkor amikor az Egyesült Államok mindkét nagyhatalmat stratégiai ellenfélnek nyilvánította. Trump tárgyalna Hszi Csin-ping kínai és Putyin orosz elnökkel, de ezt nem tartja elfogadhatónak Orbán Viktor esetében. Az USA hidegháborús időkben fegyelmezett alkalmazkodást vár el európai szövetségeseitől: Macron elnök is a saját kárán tanulta meg ezt. A francia államfő Pekingből visszatérve még azt tudatta a világgal:

”Európa nem lesz az USA vazallusa!”

Aztán Macron nagyon gyorsan beállt a sorba, és az Egyesült Államok vezető európai vazallusaként fenyegetni kezdte Oroszországot, mert így akarta meggyengíteni Marine Le Pen szélsőjobboldali mozgalmát Franciaországban. A csel nem jött be: Marine Le Pen mozgalma megnyerte az európai választást, amelyet Macron csúfosan elveszített. Ráadásul Marine Le Pen látványosan elfordult Moszkvától, amely korábban pénzelte őt. Marine Le Pen így akar szalonképessé válni Brüsszelben és Washingtonban. Orbánnak marad a bús politikai magány, mert Putyin manapság olyan mint Piszkos Fred a kapitány, akinek a barátsága öl…

Orbánnak már minden mindegy: az újabb Oroszország elleni szankciót egyedül ő nem támogatja

0

Rákosi elvtárs Sztálin leghűbb tanítványa volt, Orbán Viktor Vlagyimir Putyiné: az uniós nagykövetek szerdai értekezletén egyedül Magyarország képviselője nem támogatta a tizenharmadik szankciós csomagot, melyet hetek óta állítanak össze Brüsszelben. A tizenharmadik szankciós csomagot szimbolikus pillanatra időzítették: Putyin Ukrajna elleni agressziójának második évfordulójára vagyis február 24-re.

A magyar diplomácia hagyományosan lassítani vagy épp blokkolni próbálja a szankciókat Putyin Oroszországa ellen. Orbán Viktor olyan messzire is elment, hogy megvétózta az Ukrajnának szánt 50 milliárd eurós támogatási csomagot.

Február elsején a nagyhatalmak nevében Olaf Scholz német kancellár figyelmeztette Orbán Viktort, hogy amennyiben újra vétózni próbál, akkor annak az árát a magyar gazdaság fizeti meg. A magyar miniszterelnök ennek hallatára kapitulált, de szemmel láthatóan nem változtatott a politikáján: mindenütt kiáll Oroszország mellett annak ellenére, hogy Washingtonból is figyelmeztették: ennek komoly következményei lehetnek.

Mi van a tizenharmadik szankciós csomagban? A magyar diplomácia általában arra hivatkozik, hogyha a nukleáris kereskedést szankcióval sújtják, akkor ez Magyarország számára megoldhatatlan problémát jelent hiszen Paks teljes mértékben az orosz szállításoktól függ. A Financial Times értesülései szerint a nukleáris kereskedelem nincs benne a tizenharmadik szankciós csomagban, ahol elsősorban harmadik államok ellen akarnak szankciókat alkalmazni azért, mert kereskednek Oroszországgal. Kína – mint Oroszország legnagyobb kereskedelmi partnere – ezek között kiemelt helyen szerepel. Ez zavarja a magyar diplomáciát, mely Kínával is jó kapcsolatot ápol annak ellenére, hogy az USA stratégiai ellenfelének nyilvánította mind Kínát mind pedig Oroszországot 2021-ben.

Orbán, az ordító egér, a partvonalon kívül rekedt

Uniós külügyminiszteri találkozó lesz hamarosan: február  19-én gyűlnek össze a külügyminiszterek, hogy megvitassák a közös tennivalókat, melyek között első helyen szerepel ezúttal az Oroszország elleni szankciók ügye a szimbolikus dátum miatt. A magyar diplomácia elszigetelődött Brüsszelben, ahol az Ukrajna melletti kiállást igen fontosnak tartják. Ezt erősítette meg a NATO hadügyminiszterek tanácskozása Brüsszelben. Elítélték Donald Trump fenyegetését:

“Buzdítani fogom Oroszországot arra, hogy fenyegessék vagy támadják meg azt a NATO tagállamot, mely nem tesz eleget a saját védelme érdekében.”

Hamar kiderült, hogy Trump e fenyegetése üres blöff hiszen minden az orosz határhoz közeli NATO tagállam komolyan költ hadserege megerősítésére, és a katonai kiadásai meghaladják a NATO által elvárt 2%-ot a GDP-hez viszonyítva. Az ukrajnai háború mindenütt megnövelte a katonai kiadásokat, jól mutatja ezt Lengyelország példája. Ez a frontország 2014-ben a GDP 1,9%-át költötte katonai célokra, tavaly már a 3,9%-át, és ezzel beállította a rekordot az európai tagállamok között. Térségünkben Szlovákia, Csehország és Szlovénia van lemaradva ebben a tekintetben, de orosz agresszió őket aligha fenyegetheti. Magyarország és Románia messze túlteljesíti a 2%-ot. A lista végén Luxemburg, Belgium és Spanyolország szerepel – jócskán elmaradva a kötelező két százaléktól -, de ezeket az országokat egyáltalán nem fenyegeti semmiféle orosz agresszió.

Miért paktál Moszkvával és Pekinggel Orbán Viktor?

Az amerikai diplomácia tervezői Magyarországot már a kilencvenes években kiírták a kelet-európai szereposztásból, megállapítva, hogy a térség számukra csakis stratégiai szempontból fontos, mert gazdasági fellendülést nem tartottak valószínűnek. Stratégiai szempontból Lengyelország és Románia érdekli az Egyesült Államokat vagyis a NATO-t hiszen ezen belül meghatározó Washington befolyása. Orbán Viktor a feje tetejére is állhat, akkor sem érdekli az USA stratégiai tervezőit. Orbán számára Moszkva és Peking kényszerválasztás. Moszkvából és Pekingből nézve viszont nyilvánvaló, hogy Orbán Viktor és Magyarország csakis addig érdekes amíg tagja az Európai Uniónak és a NATO-nak.

Tudja ezt Orbán Viktor is, aki nem kilépni akar az Európai Unióból és a NATO-ból hanem át akarja ezeket úgy formálni, hogy ő is beleszólhasson a fontos döntésekbe. Ezért támogatja Donald Trumpot és mindenütt a szélsőjobboldalt, amely ki van szorítva a döntéshozatalból Európában. Éppúgy mint Orbán Viktor, aki a partvonalon alakítja az ordító egér látványos és egyben tragikomikus szerepét.

Jövő januárban az USA megegyezik Putyinnal Ukrajnáról

Akár Biden akár Trump lesz az Egyesült Államok elnöke, a választások után első dolga lesz az ukrajnai háború lezárása méghozzá úgy, hogy végső soron az orosz érdekek inkább érvényesülnek mint az ukránok – írta a Financial Timesban az Egyesült Államok egyik vezető stratégiai szakértője.

Stephen Walt professzor a Harvard egyetemen tanít, és a realista iskola hívének számít. Mindez most azért érdekes, mert a Biden adminisztráció fő ukrán szakértője, Victoria Nuland államtitkár helyettes Kijevben járt, hogy felmérje a helyzetet. Ő volt az, aki a sajtónak elmondta, hogy az USA 5 milliárd dollárt költött a nyugati fordulatra Ukrajnában, ahol vezető szerepet akar játszani. És az Európai Unió? Fuck the EU! – válaszolta finom női tapintattal az USA államtitkár helyettese. Aki most azt akarta megállapítani, hogy milyen az ukrán vezetés stabilitása hiszen Zelenszkij elnök arról értesítette Biden elnököt, hogy leváltja a népszerű vezérkari főnököt, Valerij Zaluzsnij tábornokot. A leváltás ürügyeként Zelenszkij azt hozta fel, hogy a vezérkar főnöke újabb 500 ezer katona behívását kérte tőle, és ő ezt megtagadta. A valóságos ok az, hogy a nacionalista körökben igencsak kedvelt Zaluzsnij tábornok titokban tárgyalásokat folytatott orosz kollégájával Geraszimov tábornokkal. Két Valerij állítólag tűzszünetről is megállapodott, melyet Zelenszkij és az USA elutasít.

A háború megnyerhetetlen

Az oroszok egyre nagyobb fölénybe kerülnek a fronton, ahol ukrán oldalon szinte mindenből hiány van: emberből, fegyverből és lőszerből egyaránt. Budanov tábornok, a katonai hírszerzés vezetője, akit Zelenszkij szeretne a hadsereg élén látni, múlt ősszel még azt ígérte Washingtonban, hogy télen is folytatják a nyáron megkezdett sikertelen offenzívát, de ebből semmi sem lett. Most Victoria Nuland USA államtitkár-helyettessel együtt “tavaszi  offenzívát” hirdettek meg Kijevben, de a katonai szakértők többsége – az erőviszonyok ismeretében – ebben ugyancsak kételkedik.

Budanov új stratégiát javasol: nem frontális támadást hanem az orosz infrastruktúra gyengítését jól irányzott csapásokkal és kommandós akciókkal.

Budanov a katonai hírszerzést jól megszervezte, és az sok ilyen akciót hajt végre, de komoly katonai tapasztalata nincs. Washingtonban azonban támogatják elképzeléseit, mert lehetővé teszi az Egyesült Államok számára, hogy a közel-keleti válsággal foglalkozzon. Blinken külügyminiszter személyesen közvetít Izrael és Hamász támogatói között, mert az Egyesült Államok mindenekelőtt  a Közel Keleten szeretne tűzszünetet nehogy az egész térség szembeforduljon a Nyugattal és Izrael teljesen elszigetelődjön. Ukrajna ügye várhat.

Az elhúzódó háború komoly anyagi haszonnal jár az USA számára

Az amerikai fegyvergyárak profitja az egekben, képtelenek kielégíteni az új rendeléseket. Az olaj és a földgáz ára a világpiacon jóval magasabb mint az Egyesült Államokban, ezért az amerikai cégek jelentős verseny előnnyel indulnak a globális gazdasági versenyben Kínával, Japánnal vagy az Európai Unióval szemben. Ezek az ágazatok Trump fő szponzorai közé tartoznak miközben Biden a high tech támogatására számíthat. Az USA elnöke ezért korlátozta a cseppfolyósított földgáz exportját környezetvédelmi okokra hivatkozva. Trump külügyminisztere, Pompeo még hiába házalt Európában “a szabadság földgázával”
2019-ben, de az energia válság ugyancsak felértékelte az amerikai cseppfolyósított földgázt hiszen Európa államainak többsége levált az orosz földgázról.

Biden egyelőre az ukrajnai háború folytatása mellett döntött, Victoria Nuland kijelentette Kijevben:

”az oroszok sok mindenen meglepődnek majd a fronton 2024-ben!”

Putyin orosz elnök ugyanezt jósolja Ukrajnának. Az Európai Unió, melyet oly nagyvonalúan küldött el Nuland USA államtitkár helyettes a p…ba, áll mint Bálám szamara: a vesztesége óriási hiszen energiahálózata az olcsó orosz földgázra épült. Most ehelyett itt a véget nem érő háború, melyet jórészt Brüsszel finanszíroz csak épp maga sem tudja, hogy miből és miért? Macron francia elnök euró kötvények kibocsátását javasolja. Ukrajna újjáépítése legkevesebb 1000 milliárd dollárba kerülne: kinek lesz erre ennyi pénze? Egyáltalán ki akarja újjáépíteni Ukrajnát ? Egy stratégiai NATO határállamban csakis a hadsereg a fontos. A csődtömeg finanszírozása jórészt az Európai Unióra marad, de ott sehol nincsen nagy hajlandóság erre. Marad a közös hitelfelvétel, mely közelebb viszi az Európai Uniót az Európai Egyesült Államokhoz. Félő, hogy ez lesz az egyetlen előnye a megnyerhetetlen háborúnak Ukrajnában, melyet az Európai Unió stagnáló tagállamai képtelenek hosszútávon finanszírozni.

USA hadügyminiszter: Izrael a gázai háborúval stratégiai vereséget kockáztat

0

Benjamin Netanjahu előre menekülne, de az Egyesült Államok, Európa, és a muzulmán világ szorításában nemigen tudja merre van előre.

“A városi háborúban csakis úgy lehet győzelmet elérni, ha kíméljük a polgári lakosságot!” – hangsúlyozta Lloyd Austin hadügyminiszter Kaliforniában. Az amerikai hadügyminiszter arra a nyilvánvaló következményre mutatott rá,

“ha a polgári lakosságot az ellenség oldalára állítjuk, akkor azt kockáztatjuk, hogy a taktikai győzelem helyett stratégiai vereséget szenvedünk el.”

Mi váltotta ki az amerikai hadügyminiszter szenvedélyes bírálatát? Az, hogy kezdetben az izraeli hadvezetés azt állította, hogy a gázai övezet északi részét akarja megtisztítani, mert ott állomásozik a Hamász fő ereje. Felszólította a polgári lakosságot, hogy meneküljön a gázai övezet déli részére.

Most pedig amikor újrakezdődött a háború a rövid tűzszünet után az izraeli hadsereg megkezdte a támadást a gázai övezet déli része ellen, ahol több mint egymillió menekült zsúfolódott össze.

“A déli hadművelet éppoly kemény lesz mint amilyen az északi volt. Az eredmények sem lesznek kisebbek” – jelentette ki az izraeli vezérkari főnök. Herzi Halevi altábornagy rendszeresen egyeztet az amerikaiakkal, akik mind hangosabban róják föl a nagyszámú polgári áldozatot. A gázai egészségügyi minisztérium szerint 15 ezer 900 a polgári áldozatok száma, és gyorsan növekszik. Izrael szerint ennek a számnak  nem lehet hitelt adni hiszen a Hamásztól származik. Mark Regev, Netanjahu miniszterelnök katonai tanácsadója azt mondta a BBC tudósítójának, hogy

“az izraeli hadsereg igyekszik sebészi pontossággal csakis katonai célpontokat támadni és megsemmisíteni a gázai övezetben.”

Hozzátette: a Hamász adatait a polgári áldozatok számáról “csipetnyi sóval lehet csak elfogyasztani.”

Mit akar Benjamin Netanjahu?

A kormányfőnek állítólag kettős célja van: egyrészt le akarja vadászni a Hamász vezérét. Jahja Szinvar adta ki a parancsot az október hetediki brutális terrorakcióra Izrael ellen. Ha Netanjahunak sikerülne felmutatnia a Hamász vezér véres fejét, akkor ezzel lecsillapíthatná szélsőjobboldali támogatóit, akik puhasággal vádolták meg, mert elfogadta a rövid tűzszünetet.

A másik célja az izraeli miniszterelnöknek az, hogy a gázai övezet menekültjeit “ideiglenesen” Egyiptomba exportálja.

Minthogy Sziri elnök magától erre egyáltalán nem hajlandó, az USA-t próbálja meg rávenni a “közvetítésre”. Egyiptom államfője semmiképp sem akarja átvenni a gázai menekülteket, mert tudja, hogy azok nem ideiglenesen hanem véglegesen érkeznének meg az országba, ahol felidéznék azokat az időket amikor a Hamász anyaszervezete, a Muzulmán Testvériség hatalmon volt Kairóban.

Blinken semmit sem ért el Jeruzsálemben

Az amerikai diplomácia vezetője azt javasolta Benjamin Netanjahunak, hogy tárgyaljon a Palesztin Hatósággal, amely átvehetné a gázai övezet irányítását a háború után. Benjamin Netanjahu nem kíván semmiféle palesztin államot vagy hatóságot, hanem Nagy Izraelt szeretne elérni az 1967-es határok között. Ebben az izraeli közvélemény jelentős része támogatja, de a világon minimális a megértés e terv iránt. Ezért szólította föl Macron francia elnök Izraelt: mondja ki nyíltan, hogy mit is akar elérni a gázai hadművelettel?Macron elnök a palesztin állam elismerését fontolgatja utánozva Pedro Sanchez spanyol miniszterelnököt, aki izraeli látogatása után közölte: Spanyolország a háború után elismeri a palesztin államot. Spanyolország jelenleg az Európai Unió soros elnöke. Maga az Európai Unió teljes mértékben megosztott a palesztin állam ügyében. Azt viszont minden európai államban lehet érzékelni, hogy ahol jelentős muzulmán kisebbség él, ott a palesztin probléma belpolitikai válságot is felidézhet. Jó példa erre Hollandia, ahol a szélsőjobboldali Gert Wilders jelentős mértékben annak köszönhette választási sikerét, hogy erőteljesen elítélt mindenfajta iszlamista terrorizmust, és radikálisan korlátozni kívánja a bevándorlást a muzulmán országokból Európába.

A sikeres álláskeresés lépései

0

Amennyiben álláskeresőkké váltunk, akkor mindenképpen szükségünk lesz olyan stratégiákra, amelyek megkönnyítik a munkakeresést. Mutatunk is ezek közül néhányat!

Léteznek olyan álláskeresési stratégiák, amelyek megkönnyítik a munkakeresést. Az egyik ilyen stratégia, ha a megfelelő állások között keresgélünk. Állásokat olyan kulcsszavak használatával is kereshetünk, amelyek egyrészt megfelelnek az érdeklődési körünknek, másrészt olyan releváns munkákat találunk, ahol jól érezhetjük majd magunkat a jövőben. Hogyha szűkítjük a keresési feltételeket, ezzel időt takaríthatunk meg, illetve releváns álláshirdetésekre bukkanhatunk. Az is nagyon lényeges, amikor állást keresünk, hogy a munkáltatók könnyedén megtaláljanak bennünket, illetve az önéletrajzunk könnyedén elérhető legyen számukra.

Az egyik legjobb stratégia, ha kitűnünk a tömegből, hiszen sok esetben a munkaerőpiac nagyon telített, azaz nagyon sokan kereshetnek állást egy-egy pozícióban.

Jó taktika az is, hogyha valamiben kiemelkedünk, hogyha felhívjuk magunkra a figyelmet, mert ez mindig érdeklődést vált ki a munkaadókból. Ezért is nagyon lényeges, hogy legyen egy listánk azokról a cégekről, amelyek a mi érdeklődésünket is felkeltették és aztán az erőfeszítéseinket ezekre a cégekre összpontosítsuk, hogy jó benyomást keltsünk ezekre a cégekre, pontosabban a vezetőkre.

Az is egy nagyon jó stratégia, ha jól megírjuk mind az önéletrajzunkat, mind a motivációs levelünket. Mindkettőnek olyannak kell lennie, amelyek kifejezetten összekapcsolják a képesítéseinket, készségeinket a megpályázott állások felvételi kritériumaival. Amennyiben célzott önéletrajzokat küldünk ki, sokkal nagyobb esélyünk lesz, mintha csak egy általános önéletrajzot és motiváció levelet küldenék el több száz helyre.

A stratégiák egyik legfontosabb eleme a kapcsolati hálózatok kiépítése és megerősítése.

A hálózatépítés megtörténhet online módon, de személyesen is. Fontos, hogy kapcsolatba lépjünk mindenkivel, akit csak ismerünk, hiszen nem tudhatjuk, hogy éppen ki lesz majd az, aki segít nekünk az álláskeresésében. Illetve nem tudhatjuk, hogy ki rendelkezik az ismerősi körünkből olyan kapcsolatokkal, akik közül valaki éppen olyan munkavállalót keres, amilyenek mi is vagyunk.

Kulcsfontosságú, hogy szánjunk időt a felkészülésre. Tájékozódjunk a cégről, mielőtt sor kerülne az interjúra. Öltözzünk fel megfelelően, gyakoroljuk az interjúkérdések megválaszolását, hiszen a legfontosabb, hogy lenyűgözzük az interjúztatót a készségeinkkel, tapasztalatainkkal és a szakértelmünkkel.

FRISS HÍREK

A Független Hírügynökség kiadásai meghaladják bevételeinket.
A pártoktól független újságírás egyre nehezebb helyzetben van Magyarországon.

A hagyományos finanszírozás modelleket nem csak a politika lehetetleníti el, de a társadalmi kihívások is.

A fuhu.hu fennmaradásához, hosszútávú működéséhez, szerkesztőségünk rászorul támogatásotokra.
Segítségetekkel lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat továbbra is az eddig megszokott színvonalon végezhessük tovább.

Ide kattintva megtalálod bankszámlaszámunkat!

NÉPSZERŰ HÍREK